Låta hästen klia sig mot en

Sv: Låta hästen klia sig mot en

Ska man låta hästen klia sig mot en? Min häst fäller i pannan och det kliar väldigt mycket, så han vill gärna stå och gnussa pannan mot min rygg, får han göra det eller är det ett tecken på att han är ledare över mig?

Har inte läst tråden, men jag svara ändå! :)

Jag skulle säga att det beror på hästen.

Vi har en mycket trevlig häst som vet exakt sin gräns och som aldrig skulle komma på att överskrida den. Han får ganska mycket friheter. Visst får han klia och så. Inga problem.

Sen har vi två andra hästar som hela tiden testar gränser. Hur långt kan de gå, när kan de ta över... De får inte klia. Där är vi mycket "hårda" och konsekventa. Det behövs.

Så jag skulle säga att det beror på. Hästen.

Norrland

Nu lånar jag en knapp..

Alltså, ni som säger att det är absolut förbjudet för hästen att klia sig på en för att så gör inte en hög-låg rangad häst mot varandra..vart har ni fått det ifrån?? Ursäkta men har ni öht varit i en hage och studerat era hästar? Jag blir liiite fundersam när ni skriver att si o så får den aaabsolut inte göra ..bla bla bla..

Jag har sett många hög o låg rangade hästar klia varandra, tills den högrangade säger ifrån eller att någon avbryter och bara slutar eller går därifrån. Varför jag inte vill att min häst kliar sig på mig är för att det är obekvämt, kan göra ont bla.. Men tycker man det är ok att hästen kliar sig mot en så låt den göra det då.. jag menar får man problem då så har man säkert massor av andra problem redan.. Sunt förnuft kommer man långt med :laugh:

Jag kan hålla upp en handduk som de kan klia sig emot,
annars tar de vattenkoppen eller på boxdörren där det oftast hänger ett täcke-skönt. eller på varandra givetvis.

jag tror att vi menar olika saker... du menar när 2 hästar står och kliar varann, jag menar när hästen tar sitt huvud och gnider det mot mig, tar alltså sin panna och gnider mot mitt bröst/mage/rygg/ det som är närmst!

Det gör inte en lågrangad häst på en högrangad!

kliar varann gör kompisar, det är ingen konstigt! och självklart gör jag det med mina hästar!

Sen ett annat scenario, min häst får absolut inte klia sig på mig, men när vi tävlar, så släpper jag ganska mkt av disiplinen (rider distans) han får tex välja grästuva själv och ja... gå det han vill, och ibland har vi en kompis med som heter rickard, han väger sisodär 120-130 kg, och honom får han klia sig på! men det är på tävlingsplatsen, och där vet han att han är kung! när jag rider vet han att har inte får gå emot mig, men på marken får han göra vad han vill, just för att han ska trivas och äta bra bla bla bla bla ja ni fattar ;)

på hemmaplan är diciplinen strikt, lämnar jag honom på ett ställe och går därifrån i 30 min så ska han stå på samma ställe när jag kommer tillbaks, mkt lätt att utför på vintern... på sommaren har vi haft en och annan diskussion :angel:

Nu lånar jag en knapp..

Alltså, ni som säger att det är absolut förbjudet för hästen att klia sig på en för att så gör inte en hög-låg rangad häst mot varandra..vart har ni fått det ifrån?? Ursäkta men har ni öht varit i en hage och studerat era hästar? Jag blir liiite fundersam när ni skriver att si o så får den aaabsolut inte göra ..bla bla bla..

Jag har sett många hög o låg rangade hästar klia varandra, tills den högrangade säger ifrån eller att någon avbryter och bara slutar eller går därifrån. Varför jag inte vill att min häst kliar sig på mig är för att det är obekvämt, kan göra ont bla.. Men tycker man det är ok att hästen kliar sig mot en så låt den göra det då.. jag menar får man problem då så har man säkert massor av andra problem redan.. Sunt förnuft kommer man långt med :laugh:
du vet inte skillnaden på kliande och putsande..

hästar putsar inte varandra för att det kliar och dom måste klia sig.. dom putsar varandra för massagens och det sociala sambandets skull.. och dessutom är det hästen som kliar som använder sin mule att klia med, inte hela huvudet..
skulle det klia runt öronen skulle väl hästen klia den andra hästen på magen med örat och inte med mulen..

eller har du sett två islandshästar med sommareksen frenetiskt och våldsamt slänga sig mot varandra och gnussa ihop sig med mankammarna och svansarna för att det kliar? nej det använder dom träd till.. och det är DET kliandet som dom utövar på människor..

när man borstar eller massera hästen så att den "fnular" med mulen på min rygg så är det ömsesidig putsning..

har Du studerat dina hästar borde Du veta skillnaden och att all fysisk kontakt mellan en häst och en annan inte är exakt samma sak..

du vet inte skillnaden på kliande och putsande..

har Du studerat dina hästar borde Du veta skillnaden och att all fysisk kontakt mellan en häst och en annan inte är exakt samma sak..

Gör jag inte :confused::o Oj då, men vilken tur att du vet vad jag vet..eller inte vet då :grin:

Jag håller med om det där om att en människa inte är en häst i hagen.Hästarna är ju inte så korkade så de tror att vi är hästar, alltså är det inte häst- till- hästkommunikation som gäller fullt ut, för det klarar inte vi människor.
Om hästen kliar sig mot dig måste du kunna säga stopp när det räcker, det är du som tillåter och som avbryter.
Mina hästar får klia sig, men de måste veta att jag tillåter dem att göra det.
Jag tror inte på att man ska göra precis så som hästarna gör mot varandra, helt enkelt för att vi inte är hästar. De sänder ut en massa signaler som vi missar hela tiden, och vi ger dem signaler som vi vill att de ska lyda men som inte alls hör hemma i kommunikationen hästar emellan.
Hundar och katter talar inte samma språk men kan lära sig umgås genom att anpassa sig till varandra. Detsamma gäller oss människor när det gäller umgänget med olika djur. Vi talar inte hundspråk men vi kommunicerar med dem ändå osv osv.

Exakt! :bow: Å inte är vi träd heller :angel:

kl

Jag låter inte min häst klia sig på mig,där emot så kan jag klia henne där hon vill,hon lixom nnjuter av de :) de gör jag,men nej,inget kliande på mig.-Jag är inget träd..:D^^

nej du uttalade ju dig precis om att du inte kan se skillnad melllan putsande och råkliande då du ENBART tog upp putsande, vilket INTE är denna tråds ämne..

annars kan du ju vara så god och förklara skillanden.. för du har inte yttrat ett ord om skillanden ännu.. och :grin: på dig med..

Nope, dt e nte okei.
Oavsett häst.
Har en egen 3 åring som blir närmare 170 cm o han är redan knähund i huvudet och har vrt hela livet o jag vill nte att han trampar över mej.
Enl mej är dt nte jag som är ledare när hästen använder mig som träd. Okei att jag kliar hästen men jag är inget träd! 8D

Jag vill inte att hästen kliar sig på mig för att jag inte vill bli skitig. Om du tycker om att din häst kliar sig på dig och det inte är något problem, så fortsätt med det. Det är upp till dig. Jag tycker att många hästägare problematiserar alldeles för mycket och jag förstår att de vill hästens väl.
Ska man göra si... ska man göra så..., tål hästen dittan och dattan.. till sist är det inte kul att ha häst längre. Gör det som passar dig.
Ha det gott allihopa/Gullegryn

om han buffar med huvudet på dig är det ett tecken på dominans. Om du tycker att det är okej så visa att det är du som bestämmer när han får bli kliad och klia då med din egen hand istället för att han ska klia sig mot din rygg! då kommer ni ha mycker roligare tillsammans tror jag:)

Jag vill inte att hästen kliar sig på mig för att jag inte vill bli skitig. Om du tycker om att din häst kliar sig på dig och det inte är något problem, så fortsätt med det. Det är upp till dig. Jag tycker att många hästägare problematiserar alldeles för mycket och jag förstår att de vill hästens väl.
Ska man göra si... ska man göra så..., tål hästen dittan och dattan.. till sist är det inte kul att ha häst längre. Gör det som passar dig.
Ha det gott allihopa/Gullegryn
faktum kvarstår dock att hästen är en häst och inte en människa, och hästen pratar hästiska, inte svenska, engelska eller något annat.. bara det primitiva kroppsspråket hästiska.. dom kan lära sig att förstå vissa ord ur det mänskliga språket* men dom kommer alltid att ha hästiska som modersmål och primärspråk..

Det är vi människor som får lära oss att försöka prata hästiska om samspelet mellan häst och människa ska fungera..

*t.ex. sitt eget namn och "tra-va", "ga-lopp" etc..

Senast ändrad av en moderator:

jag vill inte att min häst ska klia sig mot mig, jag tycker helt enkelt inte det är OK att han gör det.
Om han försöka "trycka" huvudet på en-då brukar han vilja bli kliad på huvudet och då kliar jag och myser med honom :)

de 2 sakerna brukar ju onekligen hänga ihop, och jag tror att man inte kan ha det ena utan det andra om jag ska vara ärlig.

jag behandlar iaf mina hästar som om jag hade varit en häst i hagen, och det fungerar för mig.

Hej!

Och jag skulle aldrig komma på tanken att behandla min häst som en häst i hagen.. Min tjej är riktigt ranghög och både jagar bort andra hästar och om dom inte är snabba nog vänder hon och slår. Jag vill inte att hon det minsta ska se mej som en av dom andra hästarna- hon ska veta att jag är människa och mej kan man varken jaga, bita eller slå mot.

Hon får klia sej mot mej om jag börjar dvs jag kliar henne i pannan, hon säjer alltid till när det kliar. Däremot får hon inte under några omständigheter klia sej på mej eller nåt annat med träns på, detta vet hon och kliar inte..

/ Lavinia, vars häst tydligt säjer till var kli-slaven ska vara och gärna kliar tillbaka om hon når.

nä men det är ju du det, jag vill att mina hästar ska se mig som en i hästflocken, och i den flocken är det jag som bestämmer och ingen annan!

min förra valack var mkt ranghög och detta fungerade på honom, de tidigare ägarna hade försökt rida in honom i 1,5 år utan att lyckas....

jag vill inte att min häst ska klia sig mot mig, jag tycker helt enkelt inte det är OK att han gör det.
Om han försöka "trycka" huvudet på en-då brukar han vilja bli kliad på huvudet och då kliar jag och myser med honom :)
när du lånar sista knappen bör du skriva "knapplån" för att påvisa att meddelandet du skriver inte är till den användare det är adresserat* till.. :idea:

*adresseringen syns i högra hörnet på inlägget, i den grönkhakifärgade listen..

Håller helt och fullt med dig!
Hade svarat som du!
För "fixerat" med ledarskap eller ej,sunt förnuft räcker långt och precis som du säger; Hästar är hästar och vi är människor.Punkt slut

Det beryder att han är ledare/dominant

nej,min får inte det.Jag tolkar det som att den är ledaren då.Men jag kan däremot klia honom.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 506
Senast: et_flickan
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix