Låta hästen klia sig mot en

Sv: Låta hästen klia sig mot en

Efter många år tillsammans med mina hästar tror jag inte längre att "hästiska" är så primitivt. Jag tror att det är fullt av fina signaler, minspel, öronspel, läten osv osv. Jag tror också att vi människor inte har en suck att lära oss hästiska fullt ut. Vi kan bara tala en ytterst stapplande variant av det.
Hästen känner om människan är en trygg ledare och utstrålar lugn och säkerhet. Om hon sedan tillåter något som ledarstoet i hagen inte tillåter tror jag inte har ett dugg med ledarskap människa- häst att göra.
Ledarstoet gör aldrig några försök att lyfta hovarna på en annan häst, inte heller försöker hon sitta upp på ryggen på den. Hon spänner den aldrig för en vagn, eller stänger in den i en box i ett stall. Hon tvingar inte heller någon i flocken att stå på samma ställe i 30 minuter. Allt detta gör vi, och så tror vi att allt handlar om att göra likadant som hästarna gör mot varandra!
Duktiga hästmänniskor har alltid funnits och genom tiderna haft olika sätt att arbeta på. Samma sak med duktiga hundmänniskor (hundiska kan vi inte heller prata!). Gemensamt för dem tror jag är att de känner av situationen, vet vad de ska tillåta och inte, har en känsla för varje individ och har en självklar ledarstil.
Grundregeln som funkar för alla språk: Det är ledaren som bestämmer vilka regler som gäller, punkt slut.

Ska man låta hästen klia sig mot en? Min häst fäller i pannan och det kliar väldigt mycket, så han vill gärna stå och gnussa pannan mot min rygg, får han göra det eller är det ett tecken på att han är ledare över mig?

Det är endast upp till dig själv :) En del hästar är försiktiga och andra knuffar iväg en. Själv vill jag helst inte att hästar kliar sig på mig eftersom jag har en del allergiska tendenser och inte vill bli inkletad med stöv och hår.

Klart hon får göra det, dessutom kliar hon mig på ryggen när hon känner att det kliar där. Fråga mig inte HUR hon vet att det kliar och exakt VAR det kliar men hon har alltid gjort det men bara om det kliar, inte annars.

Vi har alla olika relationer till våra djur och det finns inget "rätt" eller "fel".;)

det jag menade med primitivt med hästoiska är att det är i stort sett oförändrat, det är samma språk som hästarna kommunicerade med i de första vildhästflockarna.. människans språk är så välutvecklat att vi enbart använder den del som är lättast att ändra på, ljudet.. i har gått ifrån kroppspråk så mycket att vi oftast inte uppfattar vad kroppen talar för något när ljudet säger en annan sak.. "ditt uttalande kan vara lögn, men dina ögon talar sanning, endast den som ser det i dina ögon vet att du ljuger".. men många tittar inte på kroppsspråket.. därför är det vi som måste ta ett stag tillbaka i kommunikationsutveckligen när det gäller hästar..

Människans sätt att kontrollera hästen är över en förlängd del av vad en flockledare har för kontrollera en flockmedlem.. en flcokledare förflyttar sin flock med en för människa nästintill osynlig signal, medans en människa måste vara tydligare..

i en hästflock lever hästarna i neutralt läge och bestraffningsläge om regler överträdes.. det är människan som kommit på berömmet.. så egentligen borde människan ändra sitt system mot hästarna för att få en klarare kommunikation.. att förstå att beröm och "bra jobbat" för en häst inte är mycket att ha när det bara blir en klapp på halsen, kanske en liten promenad i gräset uta sadel och få beta lite skulle vara bättre? även fast man avbryter hela dressyrpasset man lagt upp efter bara 10 min för att hästen gjorde skänkelvikningarna som värsta GrandPrixhästen

oj, började babbla allmänt om hästarnas språk där.. :o men de första två styckena är till dig Cornelia :idea:

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 506
Senast: et_flickan
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix