Låta flera titta på hästen eller en i taget? Hur gör du när du ska sälja häst?

TinyWiny

Trådstartare
Letar ju häst igen och funderar på detta, ringde på en jag var mycket intresserad av och hon sa att några hade tittat på honom men inte bestämt sig.

De hade tittat för en och en halv vecka sedan och inte bestämt sig än.

Hade du låtit fler titta då eller väntat tills de har bestämt sig?

Sv: Låta flera titta på hästen eller en i taget? Hur gör du när du ska sälja häst?

Så länge hästen inte är såld och kontrakt påskrivet är det öppet för visningar anser jag,det är aldrig klart förrän det är klart;)

Sv: Låta flera titta på hästen eller en i taget? Hur gör du när du ska sälja häst?

Jag visar hästen för spekulanter tills någon lagt handpenning. Innan dess vet man inte om de är seriöst intresserade. Har flera gånger varit med om att spekulanten verkat super intresserad och ska bara.... och sen hör man ingenting???? Ska säljaren vänta tills de hört av sig i ditt fall lär det ta lång tid för henne att sälja förmodligen men det är ju upp till var och en men konstigt låter det i mina örön....

Lärde mig nyss när jag sålde häst att INTE vänta in köpare som inte bestämt sig. Jag skulle ta ut flera spekulanter, så får den som bestämmer sig först köpa, under förutsättning att de verkar bra naturligtvis.

Svarar alla

Jo det är det jag tycker med:angel:

Jag vill ju titta för på beskrivningen låter det helt klart som en häst för mig, hon sa idag att hon funderade på att strunta i dem och "ta" mig istället:crazy: eftersom det jag kunde erbjuda lät bättre än de andra som tittat..

Ja men låt mig titta då tänkte jag:confused:

Det lär ju inte vara så att jag väntar i all evighet, jag behöver/vill ha häst nu;) jag kan ju hitta en annan medans de velar:o

Förstår inte riktigt hennes resonemang heller, om jag skulle sälja hade ju alla intressenter varit välkomna just för att jag vill kunna välja den som jag tror blir bäst.

Om man vill fundera innan man bestämmer sig tycker jag att man ska vara så schysst att man säger en tid när man ska ha bestämt sig, tex inom en vecka/månad eller vad man kommer överens om. Säljaren bestämmer! Vi har precis köpt vår allra första häst :bump: och vi ville fundera ordentligt innan vi bestämde oss. Nu är detta kanske lite speciellt eftersom det är ett föl men det tog ca 2 mån innan vi bestämde oss vilket säljaren tyckte var OK. Vår bebis är 5 mån :love: nu så det var ju ingen brådska med försäljningen. (Om nån undrar så är han inte skild från stoet och kommer inte att bli det än på ett par månader, efter det bor han kvar eftersom vi har vår stallplats på gården där han föddes).

Så du har bestämt dig för o lämna tillbaka lilla tjockisen? Håller tummarna att du hittar nått bra snart

Så du har bestämt dig för o lämna tillbaka lilla tjockisen? Håller tummarna att du hittar nått bra snart

Ja ju längre jag har henne desto mer inser jag att hon inte är min häst:(

Veterinären "varnade" lite för hennes hovar och dessutom så tycker hon det är roligare att vara i ridhus än i skogen:eek:( muttrar märklig häst) och hon hostar lite efter traven:crazy:

Dessutom tycker Peppen inte om henne:( de står i varsin ände av hagen och han bara sörjer och går ner i vikt:cry: han kan väl tröst äta ändå, det hade varit enklare än det här:(
Som tur är tycker han iallafall om lusernen:d han äter ju inte ens upp sitt hö längre stackarn:(

Att det ska vara så svårt att hitta någon:eek:

Vill du lämna tillbaka henne snabbt så vet du att du får låna en sällskap av mig tills du hittar det du söker. Har en jättegullig shettisvalack som är guda snäll som brukar få leka sällskapsherre.
10904812.jpg

*KL*

Det där är ju tudelat. För flera år sen hittade jag en häst på annons som lät PERFEKT. Jag ringde på den, men säljaren ville inte ens prata/berätta om den, för 'en familj varit och tittat på den och ville kanske ha den, de skulle svara senast torsdag'. Jag ringde på fredagen, familjen hade inte hört av sig, men säljaren skulle försöka få tag i dem. VIlle fortfarande inte prata om hästen.

Efter ytterligare en påringning när spekulanterna 'nog' ville ha den men inte bestämt sig gav jag upp. Himla knepigt dock att inte ens vilja berätta om den.

När jag köpte fbldonnan så jag ringde på fredagen och var och provred på lördagen. Sa att jag skulle ge besked samma kväll, och gav också besked samma kväll, att jag ville att hon skulle veterinärbesiktigas, och om hon gick igenom ville jag ha henne. Säljaren höll henne då tills veterinärbesiktning, och en vecka efter det hämtade jag henne och då skrev vi papper etc.

Jag hade utan problem kunnat lagt handpenning samma dag som jag bad om vetbesiktning, men ägaren krävde inte det. Men det tycker jag är en ganska sjysst approach, att när en spekulant vill veterinärbesiktiga, då håller man hästen åt den spek from då fram till vetbes. Naturligtvis mot handpenning om så önskas.

(Tydligen hade det ringt högvis med folk under helgen, så jag var ju rätt glad åt att säljaren utan problem 'höll' henne åt mig)

Som en tidigare har svarat. Tills köparen har lagt en handpenning så är hästen inte "såld"-Allt kan hända.

Lycka till med ditt hästköp för jag antar att det är du som är på jakt

Vill du lämna tillbaka henne snabbt så vet du att du får låna en sällskap av mig tills du hittar det du söker. Har en jättegullig shettisvalack som är guda snäll som brukar få leka sällskapsherre.
10904812.jpg

Ja vad söt han är:love:

Ska höra med ägarna idag när de vill ha hem henne så hör jag av mig sedan!

Som jag tidigare sagt du är en ängel:D

Jo har någon bestämt sig är det ju onödigt att fler tittar, nu tänker jag mer på när en har tittat och sagt att de ska höra av sig men inte gör det:confused:

Då anser jag inte att man är seriös som spekulant utan är mer en gratis ridare:devil:

Har någon bestämt sig så har de ju bestämt sig och att hålla hästen tills veterinär besiktningen är gjord är ju då ganska självklart i min värld, går den inte igenom besiktningen så är det ju en annan sak, då får ju ägaren förstå att man inte vill ha hästen.

Men så är det ju man kan ju inte tvinga folk att sälja till en heller! Vill de inte berätta om hästen så kanske de inte ens vill sälja:confused:

KL

När jag hörde att fler hade varit och tittat så klämde jag fram handpenningen direkt. Jag är glad idag att säljaren valde mig framför den andre som också var väldigt intresserad. Då hade jag ändå fått en frist på ett par veckor för det var en bit att åka.

Jo men det är ju svårt att slänga fram en handpenning, om man inte ens får komma o titta på hästen, innan de som varit o tittat tidigare har bestämt sig

Nä just de, tänkte inte påde....

Det finns ju hästsäljare åt alla håll. Själv var jag och tittade på en ponny till dottern. Sa att jag skulle hem och fundera, ringde dagen därpå (midsommarafton) och sa att jag ville ha henne. Sa att jag skulle kolla så att jag kunde fixa transport och bil för att hämta henne på söndagen och skulle åter komma under lördagen med tid.

Vi har alltså gjort upp om köp, ägaren säger inte ett ljud om handpenning, det var också en ganska billig ponny så det kändes inte så nödvändigt. Jag ska hämta henne tre dagar efter att jag tittat på henne och det är midsommarhelg. När jag försöker få tag på säljaren under lördagen svarar hon plötsligt inte på telefon längre, jag anar oråd och lämnar till slut ett meddelande att vi kommer söndag kl 10. Tänker att då är hon ju tvungen att reagera.

Till slut ringer hon upp mig och säger att hästen är såld och har åkt!! Då har hon tydligen haft ut andra spekulanter på lördagen, efter att vi kommit överens om köp och de hade transporten med sig och tog hästen med sig direkt. Hon sa att hon inte kunde veta om vi var seriösa, att vi verkligen skulle köpa hästen..suck!

Det tycker jag var grymt oseriöst! Men såhär i efterhand så undrar man ju vad som var fel på hästen när hon hade så himla bråttom att bli av med den. Så man kanske ska vara glad att det blev som det blev.

Ja det var verkligen fult:eek:

Men som du säger, kanske var det något fel och attt ni istället ska vara glada att det aldrig blev något köp..men vad ledsen och arg man blir i ett sådant läge:mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar