Sv: Låta flera titta på hästen eller en i taget? Hur gör du när du ska sälja häst?
*KL*
Det där är ju tudelat. För flera år sen hittade jag en häst på annons som lät PERFEKT. Jag ringde på den, men säljaren ville inte ens prata/berätta om den, för 'en familj varit och tittat på den och ville kanske ha den, de skulle svara senast torsdag'. Jag ringde på fredagen, familjen hade inte hört av sig, men säljaren skulle försöka få tag i dem. VIlle fortfarande inte prata om hästen.
Efter ytterligare en påringning när spekulanterna 'nog' ville ha den men inte bestämt sig gav jag upp. Himla knepigt dock att inte ens vilja berätta om den.
När jag köpte fbldonnan så jag ringde på fredagen och var och provred på lördagen. Sa att jag skulle ge besked samma kväll, och gav också besked samma kväll, att jag ville att hon skulle veterinärbesiktigas, och om hon gick igenom ville jag ha henne. Säljaren höll henne då tills veterinärbesiktning, och en vecka efter det hämtade jag henne och då skrev vi papper etc.
Jag hade utan problem kunnat lagt handpenning samma dag som jag bad om vetbesiktning, men ägaren krävde inte det. Men det tycker jag är en ganska sjysst approach, att när en spekulant vill veterinärbesiktiga, då håller man hästen åt den spek from då fram till vetbes. Naturligtvis mot handpenning om så önskas.
(Tydligen hade det ringt högvis med folk under helgen, så jag var ju rätt glad åt att säljaren utan problem 'höll' henne åt mig)