Låt oss diskutera uppvärmning.

Sv: Låt oss diskutera uppvärmning.

Vad har du för värmekälla?
-Många, använder bergvärmen + spis i vardagsrummet inne

Har du mer än en?
-Ja, installerade bergvärmen för två år sen och lämnade då kvar de andra möjligheterna också så har kombipanna för ved/olja med 2500l ackumulatortank samt elstavar till tanken för direkt el uppvärmning. Man vet ju aldrig vad framtiden bär med sig så kändes dumt att slänga ut vedpannan.

Är den bra?
-Ja, bergvärmen hos mig fungerar super duper!!! Har lågtemperaret system, golvvärme både uppe och nere, så optimalt för bergvärmepannan att jobba mot.

Var den dyr att installera?
-Ja, jättedyrt. Snålade inte på dimensioneringen.

Är den dyr att använda?
-Inte ett dugg!! snudd på ett nöje att betala räkningarna jämfört med tidigare :D

Blir det varmt?
-Ja. Det håller den temperatur jag ställer in. Är frusen av mig så håller kring 22 grader i innetemperatur. Vid -25 och kallare brukar jag passa på och elda i spisen inne för att avlasta systemet lite och bli av med ved, har ved för flera år ståendes :D Så då har vi nog ännu varmare inne :D Är jätteskönt med riktigt varmt inne när det ligger kring -30 ute :D

Har du hus eller lägenhet?
-Hus

Har du källare?
-Nej

Hur många kvadrat snackar vi om här?
-Boytan i huset 148kvm, sen en lägenhet i fristående byggnad på gården om ca 50kvm samt pannrummet ute om ca 30 kvm. Varmvatten till huset och lägenheten förser också pumpen med.

Om du skulle byta, vad skulle du byta till?
-Finns inte en chans att detta sku bytas ut mot nåt som finns på marknaden idag!! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 742
Senast: Girasol
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V