Låt oss diskutera uppvärmning.

Sv: Låt oss diskutera uppvärmning.

Vad har du för värmekälla?
Värmepump grundvatten/vatten, som värmer både radiatorer och (med en fristående 300 l värmeväxlare) tappvatten.

Har du mer än en?
Nej

Är den bra?
Ja, hittills har vi ägnat totalt en timme åt underhåll på snart 6 år, med att nån gång om året rengöra grovfilter för inkommande grundvatten. Gott om inställningsmöjligheter, känt och bra märke.

Var den dyr att installera?
Inte dyr, men det var rejält mycket pengar. ;) Vi bytte ut ett befintligt motsvarande aggregat från 1985 och använder samma borrhål och vattenpump, bytet kostade runt 120 000 ink arbete.

Är den dyr att använda?
Jag svarar nej. Verkningsgraden är lika bra eller bättre än en typisk bergvärmeanläggning, eftersom grundvattnet håller rätt hög temperatur året runt. Dessutom finns ingen risk att man fryser ner borrhålet lokalt, det finns så att säga ingen termisk massa att bry sig om.
Aggregatet är också så generöst dimensionerat (max 17 kW) att det inte krävs någon kompletterande tillskottsvärme (elpatron) alls, ens de kallaste vinternätterna. Utifrån förutsättningarna kan vi inte värma det här huset på något mer kostnadseffektivt vis, sett till totalkalkylen.

Blir det varmt?
Vi håller ca 20-22 grader (olika i olika rum) året runt.

Har du hus eller lägenhet?
Trähus från 50-talet, suterrängvåning + 2 fulla våningar + inredd vind

Hur många kvadrat snackar vi om här?
Knappt 500 m2 totalt

Om du skulle byta, vad skulle du byta till?
Investeringskostnaden är för hög för alla alternativa värmesystem i det här huset, men fick jag välja fritt och hade tillgång till egen skog skulle jag välja en stor vedpanna med mycket stora ackumulatortankar, plus solfångare.

Jordvärme. Golvvärmen på nedervåningen (förutom köket där det är matkällare under) värmer hela huset. Inga element och ingen eldning.

Är den bra?
Helt suveränt!

Inte vi som satte in den, men det kostade ca 140 000. Har dubbla slingor i marken.

Är den dyr att använda?
Nej. Vi har en total elräkning på hela gården på ca 1600 kr/månad om man slår ut det jämt över året. (Inkl el för hönshus, hagar, gäststuga, sadelkammare där det behövs värme för vattenpumpen mm)

Blir det varmt?
Vi går barfota om vintrarna också :)

Hus

Har du källare?
Mja, huset är i två plan och så en stor matkällare

Runt 200 förutom källaren?

Skulle aldrig i livet byta :p

Senast ändrad:

Det är vattenburen - .....Vilse i djungeln, som sagt.

Då du har vattenburen värme så har du stor möjlighet att välja viket du vill ha genom att bara "ansluta" värmen på ett ställe.

Några saker att tänka på (som kanske är självklara men ändå):
Solfångare ger bara värme under sommaren, räkna inte mer mer än så.
Luft-luftpump är billigare i inköp men "värmer" endast ett rum så har du många smårum måste du lösa cirkulation av luften på något vis.
Luft-vatten kopplar man in på befintiga systemet.

Tänk dock på att en värmepump oavsett vatten eller luft kräver el så är det vanligt med strömavbrott så ha en kamin eller annat som klarar sig utan el.

Glöm sen inte bort att ju kallare det är ju mindre verkningsgrad har dessa båda typer.

Pellets skulle jag säga är det bästa, om man ej köper de billigaste sakerna (har vänner som både tycker det är skit och andra som är helnöjda och knappt gör något, allting sköter sig själv).

Men din panna bör du inte använda till annat än de som är idag, du har mycket bättre verkningsgrad i en som är renodlad än en kombipanna. Lite så att de funkar till mycket men är inte bra på något.

Beroende på hur man räknar så brukar ved bli billigast, men man får då räkna med att ha vattentankar på 1-4 kubik plus själva pannan och naturligvis veden.

Förr fick man springa och elda i tid o otid idag börjar fler o fler panntillverkar gå över till modeller som man fyller helt fulla med kanske 100 kg ved som får brinna under ett antal timmar (sköter sig helt själv). Den värme som blir värmer då upp tankarna och sen tar ni varmvatten och värme till huset genom tankarna. Med andra ord ni anpassar det till när ni kan elda (tex när ni kommer hem från jobbet) sen ger tankarna den värme ni behöver under hela dygnet även när pannan är släckt.

En backup om man har vedpanna och ackumulatortankar är att ha elpatron i en av tankarna. Då kan ni värma med el om ni tex är borta ett tag.

Senast ändrad:

Fast pellets sköter sig inte självt.
Dels ska det köpas in pellets i tid och otid.
Sen måste man faktiskt titta till de där pelletsbrännarna relativt ofta också.
Det är faktiskt inte speciellt ovanligt att det börjar brinna på fel ställe i pelletsbrännarna.

Så nog måste man ha lite mer koll på dem än många andra alternativ.

Fast pellets sköter sig inte självt.
Dels ska det köpas in pellets i tid och otid.
Sen måste man faktiskt titta till de där pelletsbrännarna relativt ofta också.
Det är faktiskt inte speciellt ovanligt att det börjar brinna på fel ställe i pelletsbrännarna.

Så nog måste man ha lite mer koll på dem än många andra alternativ.

Trevligt att du har testat alla p-brännare på marknaden.
Jo har man som en av mina arbetskollegor ett pellets förråd på nästan 3 kubik och får påfyll med bulkbil direkt i förrådet så är det så.
Hans brännare tömmer han på aska ca 1 gång i månaden men han har iförsig bara haft anläggningen i snart 4 år.
Enda gången han har haft problem är när han helt glömde att beställa pellets i början och då fick tag på en annan storlek på pellets som dessutom inte var lika hårt pressad.
Men sen dess så har den kört på

Däremot är min granne lite mindre nöjd men han har bara ett litet magasin som dessutom står ute och ibland har det hänt att kondens har blötat upp pelletsen till spån = stopp

Vad många svar, tack så mycket :bow:

Det är inte helt färdigdiskuterat än, men det verkar luta åt "min lösning" (pellets + luftluft).

Mina argument:
Vi har ett superbra förråd; ett gammal kol/vedförråd sol ligger precis intill pannrummet, det går en liten väg dit och sen det bara att öppna fönstret och ösa in. Dessutom känns det viktigt att källaren inte blir kall och fuktig under vintern, pannrummet och pannan kommer att avge värme om den hålls igång. Skorstenen ligger i rätt ände av huset, så när murstocken är varm kommer den att värma rätt rum; kök, badrum, hall och sovrum (ja, jag vet att den inte "värmer upp dem", men att den i alla fall avger värme). Tanken är som sagt att komplettera med en luftvärmepump, så att pelletsvärmen går till varmvatten och en rimlig men ganska låg temperatur i radiatorerna. Luftvärmepumpen blir såklart billig tack vare makens yrke.
Ett par vänner som nyligen har köpt hus har en likadan panna som vi har i nya huset, och de har konverterat den till pellets (kostade 25 000 spänn, installerat och klart). De vi har pratat med som har pellets har valt det själva, och tycker att det fungerar väldigt bra.

Förutom ekonomin, så är tiden en viktig aspekt - vi får tillträde i november. Då är det redan kallt.
Huset har stått tomt sedan juni, och givetvis kommer de att hålla igång huset så att det inte fryser, men ändå.

En enplansvilla med källare, cirka 14 minuter från centrala Karlstad. Precis vid ett stor naturbruksskola (hästinriktning). Från altanen kan jag kolla på hästarna i paddocken och några meter från vägen springer trav- och galopphästarna på skogsslingorna. Jag försöker ha en romantisk inställning ;)

Så här ser det ut:

8070132_503734d49606ee3255002ebf.jpg

Här är planlösning.
(Varning för dörrchock!)
Väggen mellan vardagsrum och sovrum 4 ska rivas så att det finns stor yta att umgås på och blir lite öppnare. Köket är så litet, och det är knappast brist på rum.
planis_50337beeddf2b365490000fb.jpg

Källaren:
8070133_503734d4e087c32f620000bc.jpg

Det är lite pyssel, men inget hysteriskt.
Ett bra hus att börja med i alla fall :)

Planlösningsritningarna är jättebra att ge en energirådgivare, om man tar hjälp av sådan för att hitta en uppvärmningslösning som fungerar bra för just ert hus.

Alternativet är att direkt vända sig till en rörmokare/rörfirma egentligen för att få råd. Fördelen med att kontakta en energirådgivare först är att vi (jag är energirådgivare i en kommun i Östergötland) har lokalanpassad information och är mer objektiva.

Flera av oss har också gått olika beräkningskurser för energi, vilket också givetvis är bra om kommunens energirådgivare gör hembesök. Vid val av ny installation är det ju också viktigt att få med pay-offtider m.m, och för att räkna ut den vill vi ha en klar bild över energibehovet idag, målsättningar m.m. Alla hus är olika, och energibehovet beror på många faktorer det är därför det är bra att se till hela huset och inte bara till ett nytt uppvärmningssystem när man ska energieffektivisera utan också titta på isolering, fönster m.m :)

.... Tanken är som sagt att komplettera med en luftvärmepump, så att pelletsvärmen går till varmvatten och en rimlig men ganska låg temperatur i radiatorerna....

Om jag förstår dig rätt så är det tyvärr helt fel.
En värmepump är som effektivast om den får jobba med små skillnader i temperaturen.
Med andra ord så ska enligt min mening pelletsen användas till vatten och värme och luftpumpen ska användas enbart om ni får problem med pelletsen eller liknande.

luftpumpen ska inte används till att "topp" värma från säg 18 grader inomhus till 23 grader inomhus

Eller missförstod jag dig?

*kl*

Blåbäret, googla på luftvärmepump så får du upp en jättebra, enkel artikel från viivilla om luftvärmepumpar. Likaså energimyndigheten har bra information.

En luftvärmepump är ett komplement till till exempel direktverkande el, och kan inte värma upp varmvatten om det var det du hade tänkt.

Om ni vill komma undan kostnaden och jobbet för att elda pellets på sommaren, och få varmvatten ändå är solfångare ett mycket bättre alternativ. Sådana är enkla att kombinera med tex pelletspanna, det blir bara mer och mer populärt. Så jag tycker nog du ska glömma det där med luftvärmepump ett tag, som dessutom fungerar bäst vid öppen planlösning och ditt hus ser inte riktigt ut att ha så bra förutsättningar för att en luftvärmepump ska göra nytta och bli en lönsam investering. Tycker jag alltså, ska sägas.

+ Lillkillen.

Jag vet att en luftvärmepump inte värmer upp vatten.
Som sagt skulle den bara fungera som ett komplement.

Min man jobbar bland annat med värme, kyla och luftvärmepumpar, och har gjort det de senaste 7-8 åren. Han har självklart väldigt bra koll på läget, hur de fungerar, vilken producent som är bäst, vad som kostar, hur de servas, optimal placering och... ja, ALLT annat.

KL

Jag hade trots det skippat värmepumpen. Ni får en del pellets för de pengarna den kostar att installera och min personliga åsikt är att elen (även om den är billig nu) kommer bli betydligt dyrare i framtiden.

pellets blir dyrare för varje år jag vet ingen som är nöjd som bytt, jag hade valt bergvärme om det skulle installeras nytt. Själv har vi fjärrvärme.

KL

Intressant tråd detta!

Jag står inför mitt livs första vinter med vattenburen värme och egen panna. Pannan eldas med ved och jag har två acc.tankar om sammanlagt 1000 liter. Har golvvärme och några element. Systemet värmer dessutom ett gästhus och - om man vill - golvet i pannrummet.

Köpte 20 kubik ved (kostar 6000) och är förundrad över hur LITE ved det går åt för att få skapligt varmt. Har bott med vedkamin och den fick man stoppa full många gånger om dagen för att hålla vettig temp i huset. Tyckte inte jag gjorde annat än släpade in ved.

Spispannan i köket står kvar och jag använder den för snabb värme. Det krävs inte mer än ett 5-6 vedträn för att få riktigt VARMT i huset. Pefekt om det är kulet nu i sensommar och hösttid. Det är lite för stor apparat att tända pannan och mata acc.tankarna för att det är kulet en dag eller två.

Jag har fått löfte av en vän att få huset fotat med värmekamera i vinter. Perfekt - då kan jag se hur väl isolerat det är och om det finns något att förbättra!

Frågan är ju, när det gäller ditt hus, hur pass det är isolerat då. Mina föräldrars hus måste ha vedpåfyllning varje timme när det är minusgrader och blåser kallt, om man inte vill att elpatronen ska gå in. Det är så bra isolerat det går, men läget på Skåneslätten gör huset utsatt. Sommartid krävs väldigt lite eldning.

Mitt hus ligger skyddat med skog åt tre håll och en ridå av träd mellan hus och väg. Det finns ingenstans för vinden att ta fart.

Allt är genomgånget på 80-90-talet. Mao är det moderna isoleringsmaterial, inte sågspån... ;) Någon elpatron finns inte att ta till.

Som sagt. Det blir spännande att se värmekamerans resultat.

Men hur kan man behöva elda varje timme? Finns det inga acc.tankar?

Jo, det finns en tank. Men jag skulle tro att systemet är lite underdimensionerat för storleken på huset + då att en nordanvind med full kraft kyler ganska bra. När vi kom hem från skolan en kall dag var det första att göra att sätta eld i pannan om man ville sitta i ett hus varmare än 15 grader, sen eldades det varje timme fram tills midnatt, sen in med nytt på morgonen.

Jordvärme + kamin i öppna spisen

Jo, det tycker jag nog.

Jag har för mig att det gick på just under 100.000 kr

Är den dyr att använda?

Nej, däremot har våra kwh-timmar definitivt ökat sedan alla barnen kom. GÅr ca 24.500 kwh/år. Vi stödeldar då vi ids i öppna spisen.

Blir det varmt?

Ja definitivt. Däremot blir det ju dyrare ju högre temperatur vi väljer att ha inomhus.

Hus

Har du källare?

Halv källare

295 kvm boendeyta + 55kvm i källaren + en verkstad (35 kvm?).

Jag vill inte byta. Däremot skulle jag gärna vilja ha ngn kakelugn samt solpaneler att komplettera med. Jag vill ha energiformer som gör att jag behöver använda mig av kraftbolaget i sådan liten utsträckning som det är möjligt. Att bara elda med ved hade dock inte varit ett alternativ.

Jag tycker nog att de av våra bekanta som valt pellets som värmekälla inte har varit sådär jättenöjda. Det blir en del jobb och du har inte alltför stora möjligheter att påverka priset. För mig hade det inte varit något alternativ (inte fjärrvärme heller för den delen).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 742
Senast: Girasol
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V