Låt oss diskutera uppvärmning.

Blueberry

Trådstartare
Kära Bukefalos. Hjälp mig att hitta rätt väg, innan jag blir ännu mer vilse i uppvärmningens vilda djungel.

Vad har du för värmekälla?
Har du mer än en?
Är den bra?
Var den dyr att installera?
Är den dyr att använda?
Blir det varmt?

Har du hus eller lägenhet?
Har du källare?
Hur många kvadrat snackar vi om här?

Om du skulle byta, vad skulle du byta till?

/Sliter mitt hår här va.

Sv: Låt oss diskutera uppvärmning.

Vi var vattenburen värme i golv och element, värmer vattnet med el. Jättebra värme om man har en effektiv panna. Billigt eftersom vi har skog och tar egen ved. Vi har 110kvm hus.

Största nackdelen är att man måste elda för att det ska bli varmt ;) Vi har inget komplement så är det riktigt kallt får vi gå upp en timme tidigare och gå ut och elda innan vi åker till jobbet.. Jippie...

Om jag skulle byta skulle det vara till vattenburen bergvärme och "komplementelda" i järnspis och panna, eftersom den här omkring inte värmer mer än till 18-19grader.

Ganska onödigt svar men ändå ett svar iaf.
Jag har fjärrvärme, flerfamiljshus,lägenhet, 57 kvm. funkar fint, ingår i hyran vet inte vad det kostar/månad/installation men jag fryser inte och har okej hyra/månad så jag är nöjd :p

Är det i dagsläget vattenburen värme i huset? Mitt svar skulle likna hallonsafts väldigt mycket så jag vänder tillbaka frågan lite istället. :p

Det är vattenburen - kombipanna olja/el. Det har dessutom stått tomt sedan juni och vi flyttar in (senast) 1 december (tre månaders uppsägningstid på lägenheten). Kanske sämsta grejen, tänker jag.
Jag funderar på att konvertera pannan till pellets, sätta in en pelletsbrännare och installera luftvärmepump på övervåningen.
Mannen (som är kyltekniker och jobbar en hel del med att installera luftvärmepumpar) vill ha luft-vattenpump, men det kostar ju ASMYCKET. :eek: Pelletsbrännare och luftvärmepump = kostar hälften så mycket som en luft-vattenpump.

Vilse i djungeln, som sagt.

Då säger jag med - installera pelletsbrännare!
Och, om möjligt, gör i ordning eventuellt kakelugn eller vedspis. Det hjälper JÄTTEmycket!

Är det golvvärme eller element i dagsläget? Jag skulle istället för luftvärmepump komplettera med vattenelement på övervåningen som går på pelletsbrännaren.

Vi var vattenburen värme i golv och element, värmer vattnet med VED. Jättebra värme om man har en effektiv panna. Billigt eftersom vi har skog och tar egen ved. Vi har 110kvm hus.

Största nackdelen är att man måste elda för att det ska bli varmt ;) Vi har inget komplement så är det riktigt kallt får vi gå upp en timme tidigare och gå ut och elda innan vi åker till jobbet.. Jippie...

Om jag skulle byta skulle det vara till vattenburen bergvärme och "komplementelda" i järnspis och panna, eftersom den här omkring inte värmer mer än till 18-19grader.

Vi värmer inte med el, utan med ved :idea:

Det är element (och ganska många, tycker jag mig minnas).
Jag har forskat lite (läs: googlat) och hittade den här infon:

Ved = billigast. Sedan pellets, bergvärmepump och fjärrvärme.
Solfångare = bäst för miljön. Sedan kommer pellets, följt av ved.

(Jag hittade dessvärre inte när det här publicerades, misstänker 2008)

TS - kommunerna har energirådgivare som kostnadsfritt hjälper med synpunkter och råd. De är ju inte bundna till något fabrikat och någon speciell värmemetod.

Jag tycker attf det kan vara en god idé att kontakta henom och rådgöra. Det kan ge lösningar som är bra för just ert hus.

Det jag luskat mig till är att konverterad panna till pellets är en betydligt sämre lösning än en panna avsedd för pellets.

Jag råder dig också till att ringa den kommunala energirådgivaren, det är helt gratis.

Vissa kan göra hembesök, alla gör inte det.

Vi som arbetar som energirådgivare har massor info, tips på inköpsställen, förslag på lösningar.

Pelletspanna är en mycket bra idé, med tanke på befintligt system.
Att komplettera den med solfångare ännu bättre såklart.

Du hittar din lokala energirådgivare på energimyndighetens hemsida, eller såklart genom din kommuns hemsida.

Jag skulle inte välja varken pellets eller luftvärmepump.
På bara några år har pelletspriserna gått upp ganska mkt och dessutom har du kruxet att fylla på i tid och otid och alltid ett pass att se att det fungerar som det ska.
Jag har en hel del vänner som satt in pellets men det har bytts ut väldigt fort också.

Luftvärmepump låter illa, även de allra bästa.

Inget av alternativen höjer värdet på huset.

Jag hade antagligen valt bergvärme eller solpaneler eller sånt där glastak som omvandlar solvärmen på ngt vis.
Att byta till glastak är tydligen väldigt effektivt (känner 2 st som gjort det) men det är nog bara ekonomiskt försvarbart om taket behöver bytas.

Vattenmantlad vedspis är också himla bra som komplement iaf, framförallt om man dessutom har plats för en ack tank så får man varmvatten från det.
Finns många olika modeller, jag har tex tittat på en vattenmantlad kakelugn :d
Just den var inte superdyr, ca 55000kr ink installation.

Jordvärme finns ju också och det är ju inte riktigt lika dyrt som bergvärme att installera vad jag förstått.

Vad har du för värmekälla? Basen i vårt värmesystem är en vedpanna.
Har du mer än en? Ja, vedpannan kompletteras med två kakelugnar, kamin och elpatron. Har separat vamvattenberedare så eldar bara under uppvärmningssäsongen.
Är den bra? Ja, pannan installerades förra året och har fungerat bra.
Var den dyr att installera? Nja, men min sambo gjorde allt jobb själv.
Är den dyr att använda? Har egen ved (som i och för sig kunnat säljas om vi inte eldat upp den) så det är billigt. Dock tidskrävande./B]
Blir det varmt? Ja. Behöver som mest elda två ggr/dygn när det är riktigt kallt annars mer sällan.

Har du hus eller lägenhet? Gammalt hus
Har du källare? Nej, krypgrund
Hur många kvadrat snackar vi om här? Omkring 350-400 m2

Om du skulle byta, vad skulle du byta till? Om vi gör om varmvattenberedningen så skulle jag vilja komplettera den med solfångare. Skulle kunna tänka mig bergvärme, men vill egentligen inte värme huset med el och kostnaden (både installation och drift) skulle bli väldigt hög får vår del.

El, ved och solpaneler
Är den bra?
Vi är nöjda
Man kunde-åtminstone då- söka bidrag för installation av solpaneler
Är den dyr att använda?
Vi förbrukar runt 12000 i el på två personer (hus, vidbyggt garage, uthus och stall med eluppvärmt vatten i tre boxar)
Ved tillkommer, kommer inte ihåg just nu hur mycket.
Blir det varmt?
Bara att bestämma hur man vill ha det. Hade vanlig innetemperatur vid -39 ute i vintras. Får bara elda mer då för varmvattnet .

Hus
Har du källare?
Enplan
...ehh....*funderar* bostad + garage ca100?

Det grävs fjärrvärme i närheten, men vi kommer nog inte ifråga där. Vi bor lite utanför. Annars verkar folk nöjda med det. Vad det kostar har jag ingen aning om.

Eftersom jag bor i lägenhet kan jag inte bidra med vad vi har. Men jag är uppväxt i ett vedeldat stort hus (250 m2 ca) och det krävs en jäkla massa eldning... Men billigt är det ju och det blir väldigt bra värme. Dessutom gick varmvattenberedaren på samma panna, så ingen värme och inget varmvatten utan eldning - sådär kul om hela familjen skulle iväg fredagskväll och ingen eldat i tid. Men jag hade lätt kunnat leva så igen.

Själv hade jag nog satsat på solpaneler. Precis som någon annan skrev har pelletspriserna stigit massor och de kommer säkert stiga mer, det krävs en hel del yta för att förvara och känns lite förlegat.
Solpaneler, ursprungliga uppvärmningen, men hur är det med kakelugn/kamin?

Luft-vatten värmepump.

Har du mer än en?
Nej.

Är den bra?
Vi är VÄLDIGT nöjda : )!

Allt är väl relativt, men det var billigare än att borra till bergvärme.

Är den dyr att använda?
Nej, jag tycker att vi får väldigt rimliga elräkningar. På sommaren ca tusenlappen, och när det varit som kallast ca 3000 kr. Då ingår all el i detta, inte bara värmen.

Blir det varmt?
Ja.

Hus.

Har du källare?
Ja.

120 m2.

Har inga tankar på att byta - är jättenöjd : )!

Kära Bukefalos. Hjälp mig att hitta rätt väg, innan jag blir ännu mer vilse i uppvärmningens vilda djungel.

Vad har du för värmekälla? Bergvärme
Har du mer än en? Ja, en braskamin också som funkar att värma större delen av huset med.
Är den bra? Ja, vi är mycket nöjda
Var den dyr att installera? Bergvärmen kostade runt 100000 kr och braskaminen kom vi över för några tusen. Sedan tillkom rör i skorstenen men det vet jag tyvärr inte exakta priset på men det var inte särskilt dyrt.
Är den dyr att använda? Veden har vi fått gratis och bergvärmen är relativt billig om det inte blir väldigt kallt.
Blir det varmt? Ja, vi har minst 22 grader precis som vi vill ha. Eldar vi så kan vi få ännu varmare i större delen av huset.

Har du hus eller lägenhet? Hus
Har du källare? Nej
Hur många kvadrat snackar vi om här? Ca 170 kvm

Om du skulle byta, vad skulle du byta till? Jag skulle aldrig byta. Sulle jag mot förmodan flytta så hade jag velat ha samma uppvärmning som nu.

/Sliter mitt hår här va.

Sluta med det och skaffa bergvärme och en kamin istället :)

Sommartid tar solpanelerna hand om uppvärmningen, annars har vi bergvärmepump+ny vedpanna, allt går mot 2 st 500 liters ackumulatortankar.

Har du mer än en?
Japp 3

Är den bra?
Funkar utmärkt, vi kompletterar med ved då det är riktigt kallt på vintern, annars klarar sol+berg uppvärmningen

Totalt runt 250 00 kr med solpaneler,bergvärmeinstallation+ pump+ ny vedpana och ack tankar

Är den dyr att använda?
Nej

Blir det varmt?
Jaaaa

Hus

Har du källare?
Ja

Totalt? ca 150

/B

Vi har bergvärme. Sedan ett par år tillbaka. När vi flyttade in värmdes huset med olja (!!!!), dessutom med hjälp av en oljebrännare från medeltiden som förmodligen på något sätt smugglade ut olja. Vi värmde huset för typ 10 000 de kallaste månaderna. Måttligt imponerande.

Har du mer än en?
Vi har 6 kakelugnar med, av varierande säkerhetskvalitet. Myseldar, men de värmer!

Är den bra?
Bergvärmen är fantastisk! Det stod mellan ved och bergvärme, är lycklig varje dag jag slipper krångla med ved ;)

Ja, och nej. Klart det kostar. Ca 160' innan ROT, 130' efter. Två djupa hål, rejäl pump. Dock var allt i huset i ordning för den typen av värme.
Det hade kostat nästan lika mycket om vi köpt en vettig vedpanna med ackumulatortankar.

Är den dyr att använda?
Nej, det är nog det bästa :D Vi förbrukar ungefär 12 000 kWh/år, vilket inkluderar BÅDE värme och hushållsel. En välsignelse!

Blir det varmt?
Ja! Och den är såpass väl tilltagen att den nog aldrig behövt backas upp av elpatron, vilket ofta är problem med sånt här annars. Att grejerna inte orkar med när det blir smällkallt. Och då blir det plötsligt dyrt. Borra hellre lite extra, och ta en storlek större i pump.

Hus!

Har du källare?
Nä.

Ca 200.

Byta? Aldrig! :D

Vi har en kombipanna som stödjer uppvärmning med el, ved och olja. Använder i dagsläget el och olja (vattenburet alltså).
Eftersom vi tyvärr inte har någon ackumulatortank får vi elda typ dygnet runt för att hålla dräglig värme på vintern vilket ingen av oss orkar. Vi är också för lata för att elda för vattnet på sommaren..

Vår lösning är att låta elen hålla vattnet minst 40 grader varmt (duger att duscha i om man inte hunnit elda och gör att temperaturen inne inte hinner sjunka till 0 på natten) och så eldar vi så mycket vi hinner/orkar utöver det. Vintertid alltså. På sommaren låter vi elen sköta allt.

Det blir dyrt, jobbigt, kallt och allmänt trist men då vi inte äger vårt hus själva och vår hyresvärd vägrar att lägga pengar på huset så får det bli så.
Vi har egen ved men det blir ändå dyrt eftersom vi behöver använda elen en hel del.

Vårt hus är 180 kvm, gammalt med dåliga fönster och dåligt isolerat = värmen försvinner direkt.

Om det varit mitt hus hade jag börjat med renovering av fönster och isolering. Sen hade jag installerat ackumulatortank, kastat ut vedpannan och istället installerat bergvärme.
Jag vill inte behöva lägga tid på att bära ved/hugga ved och elda, tycker jag har annat i livet som jag hellre lägger tid på, utan vill ha ett självgående system som håller huset varmt till en låg kostnad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 742
Senast: Girasol
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V