Låt hästen vara häst!

Sv: Låt hästen vara häst!

Jag håller absolut med dig. Hästar nu för tiden blir bara mer och mer förmänskligade. Tex. täcken hit och dit av alla möjliga anledningar och liknande.

På vilket vis har man förmänskligat hästen genom att lägga på ett täcke!? Tycker snarare tvärtom, att nu för tiden så verkar väldigt många vilja överdänga varandra i hur "naturlig" deras hästhållning är! Ut i hagen svettig i 15 garaders kyla, inga problem! Galoppera barfota på nygrusad väg, inte det heller några problem!

Kicki :)

Det kan beror på att något oroar hästen på väg till hagen(regn som smattrar på en plåt, vind som blåser o knakar i grenar) etc. inte att hästen tänker, "usch vilket väder, nä, jag vill stå inne i boxen".

Den behöver ju inte tänka så, för att känna så! Bara för att det kan bero på något av ovanstående så utesluter det ju inte det andra!? Är ju normalt för alla individer att vilja söka skydd vid dåligt väder, så det är väl inte konstigt om denna häst skulle känna så!?

Kicki :)

KL

förstår inte detta förhärligande av lösdrifter. dom flesta lösdrifter jag sett består av leriga hagar utan något ätbart, lurviga hästar som sällan aktiveras och ett fallfärdigt ruckel av en ligghall. och när det äntligen vankas foder så är det alltid en eller två som inte får nåt utan jagas runt av dom andra. visst, vilket underbart liv!!
:crazy:

visst om man har en BRA lösdrift, med obegränsade yter som varken blir leriga eller upptrampade, och en fin ligghall som mockas varje dag med massa strö och halm att ligga i, fri tillgång på mat dygnet runt och en väl samansatt flock där ingen mobbas. och daglig vård och träning av alla hästar. DÅ är det härligt för hästen att gå på lösdrift!! men hur många lösdrifter erbjuder detta??

Hur stora hagar erbjuder du din häst med tanke på att du kräver obegränsade ytor för lösdrift?
Jag har en lösdrift på 70kvm till 2 halvblod, 2 små ponnier, 3 hektar hagar. Lösdriften har en permanentbädd som är supermjuk, luktfri och avger värme. Om värmen inte räcker kopplar jag in golvvärmen!
Ena halvblodet, som är 25 år, har enl hovslagaren (som känner honom sen innan vi fick honom) aldrig känts så mjuk och fin i sina leder. Han har dess-utom blivit fri från en kronisk hälta. Mina stallboxar kommer hädanefter bara att användas i rehab-syfte odyl.
Våra hästar går bara in vid oväder, mygg-attacker, och för att ligga ner och sova ibland. Tryggt förvissade om att någon av polarna står vakt;)

*kl*
Jag är av åsikten som flera andra här att lagom är alltid bäst. Alla hästar trivs inte på lösdrift och alla beteendestörningar går inte att bota så enkelt heller. Det problem som jag ser är störst är okunskapen om hästens utfodring, allt för många ger för lite grovfoder. Många Tävlingshästar äter 4-5 kg hösilage och 4-5 kg kraftfoder, klart det blir beteendestörningar då, det är ju dessutom genetiskt. Gillar inte hysterin om vem som har ute sin häst flest timmar. Det viktigaste är att kunna se på sina hästar om dem mår bra om inte får man ändra rutinerna.

Att se varandra genom boxgallret eller i ridhuset är knappast tillräckligt för att hästarna ska få utlopp för sitt flockbeteende. De måste ju för allt i världen få leka, kommunicera och bara vara häst med sig själv och varandra. Och i situationer då man tex tränar hästen kan man knappast kräva att den dels ska vara koncentrerad och arbeta för sin människa, och samtidigt stämma av med sina artfränder. Hur skulle det gå till exakt?

Precis så som det gör in this minute.I princip alla hästar du kan skåda på elitnivå i världen får uppenbarligen utlopp för sin flockmentalitet på något annat sätt,för i hage går de tyvärr inte.
Av uppenbara skäl för övrigt.Men presterar gör de,och min inställning är att det vore omöjligt att göra det om de vantrivdes med sin tillvaro.

*kl*
Jag är av åsikten som flera andra här att lagom är alltid bäst. Alla hästar trivs inte på lösdrift och alla beteendestörningar går inte att bota så enkelt heller. Det problem som jag ser är störst är okunskapen om hästens utfodring, allt för många ger för lite grovfoder. Många Tävlingshästar äter 4-5 kg hösilage och 4-5 kg kraftfoder, klart det blir beteendestörningar då, det är ju dessutom genetiskt. Gillar inte hysterin om vem som har ute sin häst flest timmar. Det viktigaste är att kunna se på sina hästar om dem mår bra om inte får man ändra rutinerna.

Märkligt,men jag har inte sett en enda topphäst med beteendestörningar. Då har jag sett travstjärnor samt hopp/dressyr hästar.Vad har du för källor?

Skrev jag elit hästar? nej jag skrev tävlingshästar därmed inte sagt att dem är på absolut högsta nivå. Varför sån tråkig attityd?

Det var inte menat som tråkig attityd,ber om ursäkt isåfall.:)

Nej,jag var mer intresserad av det du skrev helt ärligt. Menar du att de tävlingshästar du sett har beteendestörningar generellt?

så skrev jag inte. Jag skrev att tävlingshästar som fått dåligt med grovfoder+ gå ut i hage kanske nån dag i veckan har haft betendestörningar.
Om man sedan jämför tävlingsstall där hästarna är ute flera timmar varje dag är det kanske 2-3 av 30 hästar med beteendestörningar. Vi vet ju alla hur stort behov hästen har av att äta. Har hästen halm/hö att pilla med så är det inte lika tråkigt att stå inne hela dagar.

så skrev jag inte. Jag skrev att tävlingshästar som fått dåligt med grovfoder+ gå ut i hage kanske nån dag i veckan har haft betendestörningar.
Om man sedan jämför tävlingsstall där hästarna är ute flera timmar varje dag är det kanske 2-3 av 30 hästar med beteendestörningar. Vi vet ju alla hur stort behov hästen har av att äta. Har hästen halm/hö att pilla med så är det inte lika tråkigt att stå inne hela dagar.

Men du har inte belägg för det du säger eftersom inga sådana undersökningar är gjorda,så är det.
Generella uttalanden i svepande ordalag är irrelevanta för mig och för diskussionen.

ok men då är hela diskussionen orelevant då för alla säger vad dem har sett/upplever.
Ingen som har kommit med FAKTA i den här tråden. Jag skrev vad jag tyckte var viktigt och min syn på saken. Har lika stor rätt att yttra mig som någon annan sen om det är ointressant för dig bryr jag mig inte om.
vaknat på fel sida kanske?

Om man sedan jämför tävlingsstall där hästarna är ute flera timmar varje dag är det kanske 2-3 av 30 hästar med beteendestörningar.

Jag ifrågasatte vad du har för belägg för dessa uttalanden helt enkelt.Mina erfarenheter säger annorlunda.

Nej,jag har inte vaknat på fel sida.

ja dina erfarenheter ja men jag sa vad jag har sett.
Frågan är väl varför du har så svårt att tro att hästar som står inne dygnet runt och inget har att äta inte skulle ha högre benägenhet att utveckla ätstörningar än dem som är ute lite? Vet man hur beteendestörningar uppkommer så säger det sig självt.

Jag tycker det låter som okunnig hästhantering i mer än ett avseende. Sedan är jag inte övertygad om att lösningen är så enkel som att släppa ut alla i en stor flock på 7 hektar eller börja diskutera lösdrift mm.

Jag vet många hästar som lever som du beskriver det och tro mig,, dom mår kanonbra och har absolut inga olator för dom hanteras på ett hästkunnigt sätt.

Hästar är väldigt sociala djur och tycker om när ägaren lägger ner mkt tid på den.

Jag har många nånga exempel på hästar som befinner sig på lösdrift och som mår som skit enbart för att ägarna resonerar att det är det mest naturliga för hästen och mest bekvämt för ägaren.

Varför har folk häst när dom dels inte vill umgås med den,heller inte har ngn kunskap för hur den ska hanteras???

Att hästar även kan klockan vet alla som har fasta rutiner, det märker man främst när klockan ställs om mellan sommar/vintertid.

Hästhantering kräver bara lite kunskap och en stor potion förnuft.

Mina hästar går inte på lösdrift nattetid..jag har dom inne ca 8-10 timmar per natt..så dom går på lösdrift dagtid..Och lösdrift har väl inget att göra med att man inte vill umgås med hästen? Mina blir ridna och borstade varje dag..????? Menar du att dom som har sina hästar i såna stall jag beskrev när jag startade tråden inte har några jobb utan är hos sina hästar jämt? Hon som hade hästen hos mig några veckor nu(som var anledningen att jag startade tråden)Har ett heltidsjobb..så det blir nog inte många timmar om dagen hon hinner vara med sin häst..

Märkligt,men jag har inte sett en enda topphäst med beteendestörningar. Då har jag sett travstjärnor samt hopp/dressyr hästar.Vad har du för källor?

Jag skrev faktiskt för npågra inlägg sedan att dom STORA tävlingsstjärnorna har jättefina stallar och låter sina hästar gå ute..detta handlar inte om elit hästar utan bara ett större stall där dom flesta som har hästar där tävlar..det har ju egentligen inte med tävling att göra utan behandlingen av hästarna i såna stall..

det finns ingen lag på att hästar ska gå hage tyvärr..
:(

Jo det finns det visst! Pratade med djurskyddsinspektören och veterinär om en häst nära mig som står inne dygnet runt på vintern och det var förbjudet..han fick åläggande på det!

Bara en liten reflektion på vad du skriver om att ingen häst vill in i boxen. Jag tänker då på hingsten som är far till min yngste (ganska känd avelshingst numera avliden). När jag var på besök hos honom berättade hans ägare att han ville absolut inte ut. Spelade ingen roll om han fick den finaste hagen runtomkring med hur mycket mat som helst. Han hoppade alltid över stänget och satte fart till sin box där han bodde och kände sig hemma. Hästar är väl också individer och man kan nog inte generalisera och säga att en sak gäller alla.

Kanske är det så att han har fått vara ute så lite så att han har fått en beteende störning och känner sig osäker ute?
Visst finns det kanske få individer som är såna men i det stora hela så är hästar flockdjur och vill gå andra i flock.

Hästar ska ha daglig utevistelse! Min mamma sitter i djurskyddsnämnden i min kommun..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 631
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 577
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka