Lastträning, hur ofta?

Fast det tar tid dom första gångerna, det går inte bara knäppa med fingrarna och så löser sig problemet. Det krävs mycket tålamod och mycket tid, men sen kommer det gå bättre och ta mindre tid.

Det är jättebra att ta hjälp, men räkna inte med att det går fortare för det.
Jag vet mycket väl att det kommer ta tid, men det är bra att ha ett mål att sträva efter så man är målmedveten. Tid kommer jag snart inte ha så gott om när jag börjar jobba igen, vet inte om det räcker att t ex lastträna på helger och låta hästen vila ifrån det under veckodagarna.
Nåväl har ju fortfarande semester kvar, så just nu är tid inget bekymmer, skulle få hjälp att lastträna av hon som var med när vi flyttade stall och hon är supercool och kan behålla lugnet oavsett vad som händer. Bra träning för både mig och hästen. :)

När hästen 'är så svårlastad skulle jag inte lasta igen, utan ge den mat när den är HELT inne o sen åka o rida den.
En avrastad häst är betydligt lättare samt att de lär sig- lasta igen= hem.

Leda in den o inte propsa på att den ska gå in själv når den uppenbarligen inte vill.
Stanna inte på luckan utan vänd därifrån o få fart. Behåll lugnet- tålamod!
KÖR FÖRSIKTIGT!!!

När hästen 'är så svårlastad skulle jag inte lasta igen, utan ge den mat när den är HELT inne o sen åka o rida den.
En avrastad häst är betydligt lättare samt att de lär sig- lasta igen= hem.

Leda in den o inte propsa på att den ska gå in själv når den uppenbarligen inte vill.
Stanna inte på luckan utan vänd därifrån o få fart. Behåll lugnet- tålamod!
KÖR FÖRSIKTIGT!!!
Då det är en äldre häst med tidigare erfarenheter, så funderar jag på som någon annan skrev tidigare om det kanske är själva åkandet hon inte gillar. Första gången vi hämtade henne var hon sjöblöt när vi kom fram, andra gången något torrare men fortfarande blöt. Så vet inte om hon varit med om någon som kör som en tok kanske eller om det har hänt något?

Troligen. Lasta med så mkt öppet i fram som det går. fönster ger också färden trevligare.
Om hon stressar så dant får man felsöka o provåka om det är skrammel.

det krävs ju en helt annan körstil när man kör med häst o orutinerad än mer.

hon behöver nog åka som om du körde ett glas vatten o få komma till trevliga platser. gör om gör rätt.
Det kan ta tid, men för var trevlig erfarenhet så raderas minnet.

en gång körde jag båda hästarna i var sitt släp o de fick träffas o ridas ut tillsammans.
Kan inte köra en häst som väger 800 med en annan.
Har alltid kört så den rutinerade finns på plats vid t.ex. stallbyte när den yngre orutinerade kommer dit efter. Nu pratar jag åring / unghäst.

Helt klart blir det en ganska angenäm upplevelse.

Troligen. Lasta med så mkt öppet i fram som det går. fönster ger också färden trevligare.
Om hon stressar så dant får man felsöka o provåka om det är skrammel.

det krävs ju en helt annan körstil när man kör med häst o orutinerad än mer.

hon behöver nog åka som om du körde ett glas vatten o få komma till trevliga platser. gör om gör rätt.
Det kan ta tid, men för var trevlig erfarenhet så raderas minnet.

en gång körde jag båda hästarna i var sitt släp o de fick träffas o ridas ut tillsammans.
Kan inte köra en häst som väger 800 med en annan.
Har alltid kört så den rutinerade finns på plats vid t.ex. stallbyte när den yngre orutinerade kommer dit efter. Nu pratar jag åring / unghäst.

Helt klart blir det en ganska angenäm upplevelse.
Egentligen ville jag köpt ett fronturlastningssläp, men det fanns inga i rätt prisklass, så avvaktar något år innan jag byter upp mig åtminstone. Sen en annan anledning till varför det blev det släpet det blev var att spiltans längd var tillräckligt lång för att räcka till min stora dam.
Jag har bara kört henne en gång själv och då körde vi lugnt, kanske därför som hon inte va lika blöt som första gången när vi hämtade hem henne.

Är van vid att ta det lugnt när man kör med släp, kör nämligen lastbil med släp till vardag, även om lastbilen är tyngre och behöver mer plats, tar längre tid att bromsa och accelerear m.m. så kan jag applicera samma tänk när jag kör häst. har kört lite med släpet tomt bara för att öva upp att köra med ett hästsläp då det är sån skillnad mot ett lastbilssläp. Jag tycker det är svårare att köra hästsläpet. :laugh:

Jo det är en aning skillnad på att köra död surrad last.

Provåk så ser du hur mkt man får hålla i sig i kurvorna.:eek:
gör så hon kan bredda bak eller ännu bredare o se om det är därför som hon blivit åkrädd.

Jag fick också köpa nytt släp då hon inte fick plats på längden.
när vi blev räddade i en olycka fick vi ett ersättningssläp Henra där bommen inte gick att stänga för, men hem kom vi.

Jo det är en aning skillnad på att köra död surrad last.

Provåk så ser du hur mkt man får hålla i sig i kurvorna.:eek:
gör så hon kan bredda bak eller ännu bredare o se om det är därför som hon blivit åkrädd.
Fast du kan inte köra fort med en lastbill för då är det risk för att du välter speciellt i kurvorna och det är ju där man ska ta det lugnt med såväl levande som död last. ;)

Vi har en mjukmellanvägg, när vi hämtade henne var det ett sånt där enhästarsläp. Har haft funderingar på att köpa hellånga bommar till mitt släp, men det har inte blivit av.
obs, hon åkt i två olika släp.

Senast ändrad:
Jo men häst häst som då inte lärt sig att balansera sig en i låglåg fart vid kurvtagning får ju ångest vilket inte död last får:p.
Rondeller kräver riktigt sakta
Hästar fattar inte genast det där med mjuk mellanvägg.
Flytta väggen åt sidan.

Ser en del idioter som envisas med att lasta med mellanväggen på plats o dessutom låter bommen med kroken längst ner hänga kvar
. 90 cm bredd är ett minimum för normalstora hästar.
Jag har lång o kort bom som ger 120 bak. lite bredare i fram mot den andra spiltan..
Just bredden är viktig.
Jag glömmer inte när min väns mkt rutinerade tävlingshäst fick jucket på väg hem på Valhallavägen iom släpbyte.
de fick poliseskort. Hon bytte tillbaka till det äldre bredare släpet direkt

Senast ändrad:
Hästar fattar inte genast det där med mjuk mellanvägg.
Flytta väggen åt sidan.

Ser en del idioter som envisas med att lasta med mellanväggen på plats o dessutom låter bommen med kroken längst ner hänga kvar
. 90 cm bredd är ett minimum för normalstora hästar.
Jag har lång o kort bom som ger 120 bak. lite bredare i fram mot den andra spiltan
Nyfiken nu, varför anser du att de är idioter om de inte flyttar på mellanväggen?
Sen vad du menar med kroken och bommen hänger jag inte med på. :confused:

Bredden är inget problem, med det var längden, i enhästars släpet fick hon knappt plats på längden, men nu i mitt finns det gott om plats.:)

Om man kan lite om hästar så vet man om deras klaustro o att hästar lätt kan göra sig illa..

Har man problem att lasta hästen gör det då lättare- ge hästen utrymme!

många bommar har en krok som du fäster o låser med.

För att de ska kunna lära sig att hålla balansen måste de kunna bredda sina bakben.

Ställ smalt o de tycker att det är obehagligt.
Det är nästan alltid det som ger stressade hästar o som BLIR svårlastade. Om man nu kör väl.

har inte läst tråden men svarar på hur jag lasttränade min dam.

När hon kom till mig ville hon att en gick med henne in och en stod utanför med lina runt rumpan. Jag åker alltid själv så var tvungen att lära henne detta.
Första dagen så tog det ca 1 timme tills hon gick in, stängde bakbommen och sedan godis och lastade ut igen.
Andra gången (dagen efter) ca 30 min sedan gick hon in, bakbom och sedan lasta ut. Sedan skulle hon in igen tog ca 1 timme. sedan gick hon in, bakbom och godis, lastade ut och sedan in igen tog ca 10 min, bakbom och godis.
Två dagar senare igen denna gången ca 20 min, lastade i och ur ca 4 gånger.
paus i en vecka
Lastade i och åkte till grannstallet och red, ca 1 timme när vi skulle hem.
två dagar senare lastade i och åkte till grannstallet, ca 15 min sedan var hon inne både hemma och borta.
Fortsatte att lasta henne och åka ca 1 gång i veckan, endast för att träna lastning.
Nu åker vi inte lika ofta, går fortare att gå. Men hon gillar att åka iväg i dag och det var värt att träna.

har inte läst tråden men svarar på hur jag lasttränade min dam.

När hon kom till mig ville hon att en gick med henne in och en stod utanför med lina runt rumpan. Jag åker alltid själv så var tvungen att lära henne detta.
Första dagen så tog det ca 1 timme tills hon gick in, stängde bakbommen och sedan godis och lastade ut igen.
Andra gången (dagen efter) ca 30 min sedan gick hon in, bakbom och sedan lasta ut. Sedan skulle hon in igen tog ca 1 timme. sedan gick hon in, bakbom och godis, lastade ut och sedan in igen tog ca 10 min, bakbom och godis.
Två dagar senare igen denna gången ca 20 min, lastade i och ur ca 4 gånger.
paus i en vecka
Lastade i och åkte till grannstallet och red, ca 1 timme när vi skulle hem.
två dagar senare lastade i och åkte till grannstallet, ca 15 min sedan var hon inne både hemma och borta.
Fortsatte att lasta henne och åka ca 1 gång i veckan, endast för att träna lastning.
Nu åker vi inte lika ofta, går fortare att gå. Men hon gillar att åka iväg i dag och det var värt att träna.
Det påminner lite om min dam också, hon går på med en lina bakom, men inte att använda linan att dra in henne med utan bara hjälpa henne att tänka framåt mer.
har samma dilemma som du hade att jag måste kunna lasta själv, däremot får jag inte på henne själv ens efter lång tid, egentligen behöver jag stå utanför för att kunna stänga bommen, men hon fattar mer om jag går in före. Nu ska vi istället öva lite markträning och få den biten att sitta innan vi ger oss på lastträning igen. Har haft lite funderingar på att klickträna, men vet inte alls hur det går till. :)

@RedHyuuga jag håller helt med @axel i vad hon skriver om att göra så mycket rum för hästen som alls är möjligt, särskilt när du lasttränar en avogt inställd häst. Strippa transporten från mellanvägg helt och hållet rent av, din häst är ju väldigt stor och det kan mycket väl vara så att det är som axel är inne på att den känner sig extra trängd och att det då underlättar vesäntligt i lasttränandet om den har gott om plats så mycket det bara är möjligt. Skaffa en hel bakbom. Jag skulle gissa på att du kommer finna det MYCKET lättare att lastträna hästen om du tar ut mellanväggen till att börja med och öppnar upp trailern.

Vi köpte en helt ny transport men redan efter första korta turen var det tydligt att något var helt fel, hästarna var precis som ovan genomblöta av svett och visade också att de inte gillade det med att trampa under färden. Efter att åkt med en kort tur tillsammans med hästarna var det inte svårt att förstå varför. Ventilation fick byggas om så att luftmängden ökade och mellanväggen togs bort helt, sen var det aldrig några problem. Hästen har i stort sett bara en möjlighet att kommunicera att den inte gillar att åka och det är att inte vilja gå på, att i ett sånt läge tvinga den in tycker i varje fall inte jag är rätt.

Senast ändrad:
Det påminner lite om min dam också, hon går på med en lina bakom, men inte att använda linan att dra in henne med utan bara hjälpa henne att tänka framåt mer.
har samma dilemma som du hade att jag måste kunna lasta själv, däremot får jag inte på henne själv ens efter lång tid, egentligen behöver jag stå utanför för att kunna stänga bommen, men hon fattar mer om jag går in före. Nu ska vi istället öva lite markträning och få den biten att sitta innan vi ger oss på lastträning igen. Har haft lite funderingar på att klickträna, men vet inte alls hur det går till. :)

jag står alltid kvar utanför och skickar in henne. har en longerlina i grimman sedan runt bommen inne i släpet, drar inte det minsta utan bara för att visa henne vägen. de gånger hon kastade sig så släppte jag efter.

att ge mycket utrymme för hästen är väldigt bra, min vägrar gå in om inte fromtutlastningens övre lucka är öppen, frambommen fälld och mellanväggen snedställd. hon vägrar också gå in om jag går före in, tror antagligen att hon är större än vad hon är :p.

jag står alltid kvar utanför och skickar in henne. har en longerlina i grimman sedan runt bommen inne i släpet, drar inte det minsta utan bara för att visa henne vägen. de gånger hon kastade sig så släppte jag efter.
Kanske värt att prova. Men först longeringsträning som sagt. Känner att både jag och hästen behöver ha tillit till varandra och kunna kommunicera innan vi gör pannkaka på den tilliten vi redan har. :)

I början lastar vi varje dag.

Nu är det mer sporadiskt men har inga problem.

Ska börja åka själv och då blir det varje dag igen tills vi har ett sätt vi båda är överens om.

Russet lastar jag genom fronten, hon är så liten att man enkelt vänder henne i släpet och backar på plats, eftersom det går att vika undan halva mellanväggen.

Det blev visst lite spontan lastträning i torsdags efter hopplektionen, stallkamraten tyckte vi skulle prova och lasta henne efter att hon motionerat.

Vi behövde inte ens longerlina, förvisso frös hon, men hon verkar inte rädd för släpet då hon går på och sen backar hon bak. Förvisso gick hon på jättebra när jag gick före in och mellanväggen var brett isär, men när stallkamraten skulle flytta tillbaka den och den nuddade hennes kropp så backa hon ut. Men hon går snällt på igen.

Vi testade då att ha spiltan smal och vi fick på henne och denna gången kunde stallkamraten stänga bommen. Sen stängde vi lämmen bak, men lät det vara öppet upptill, samt att jag stod i skötardörren. Vi åkte inte på direkten utan hon fick stå där och känna sig lugn.

Det känns inte så hopplös ändå. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka