Lastträning, hur ofta?

Det blev visst lite spontan lastträning i torsdags efter hopplektionen, stallkamraten tyckte vi skulle prova och lasta henne efter att hon motionerat.

Vi behövde inte ens longerlina, förvisso frös hon, men hon verkar inte rädd för släpet då hon går på och sen backar hon bak. Förvisso gick hon på jättebra när jag gick före in och mellanväggen var brett isär, men när stallkamraten skulle flytta tillbaka denoch den nuddade hennes kropp så backa hon ut. Men hon går snällt på igen.

Vi testade då att ha spiltan smal och vi fick på henne och denna gången kunde stallkamraten stänga bommen. Sen stängde vi lämmen bak, men lät det vara öppet upptill, samt att jag stod i skötardörren. Vi åkte inte på direkten utan hon fick stå där och känna sig lugn.

Det känns inte så hopplös ändå. :)

fortsätt att lasta efter att hon jobbat då ^_^ då har du ju redan arbetat fram ett samspel och kontakt i ridningen och kan dra nytta av den i lastningen (sen att hästen är trött och mindre trotsig då är ju bara positivt för att lyckas med lastningen annars också.)

Jag lasttränade en häst som förknippade transport med stress (gammal travare). Han gick upp i varv och slet sig så fort han såg transporten. Kom han väl på plats var det inga problem. Honom lastade jag flera gånger på ett pass. Jag gick ut och såg till att vi kom på, sen lastade av och gick in igen. Vi pysslade lite och sen ut i transporten igen osv. Så jag lastade flera gånger varje gång, men gick in i stallet emellan och pysslade. Men syftet var för att han inte skulle förknippa transport med adrenalin och fullt ös, utan vi gick bara in och åt lite godis. Det funkade bra för oss.

Hade jag tränat en med andra problem så hade jag kanske bara lastat en gång och nöjt mig med det.

fortsätt att lasta efter att hon jobbat då ^_^ då har du ju redan arbetat fram ett samspel och kontakt i ridningen och kan dra nytta av den i lastningen (sen att hästen är trött och mindre trotsig då är ju bara positivt för att lyckas med lastningen annars också.)
Lite så vi tänkte också, plus att då kanske hon förknippar transporten med "aha, vi ska åka hem". Vi skulle eventuellt lastträna lite imorgon, mest för att se hur hon tar det.

Jag lasttränade en häst som förknippade transport med stress (gammal travare). Han gick upp i varv och slet sig så fort han såg transporten. Kom han väl på plats var det inga problem. Honom lastade jag flera gånger på ett pass. Jag gick ut och såg till att vi kom på, sen lastade av och gick in igen. Vi pysslade lite och sen ut i transporten igen osv. Så jag lastade flera gånger varje gång, men gick in i stallet emellan och pysslade. Men syftet var för att han inte skulle förknippa transport med adrenalin och fullt ös, utan vi gick bara in och åt lite godis. Det funkade bra för oss.

Hade jag tränat en med andra problem så hade jag kanske bara lastat en gång och nöjt mig med det.
Ja, det hade nog funkat om hon stressat upp sig, men hon är ganska cool, fryser lite på stället, tittar misstänksamt på transporten, tar något steg fram och sen kan hon helt plötsligt bara gå rätt in, jag tror det vi ska jobba på är att hon ska få känna sig trygg i transportmiljön. Hon är lite orolig av sig, min lilla tant. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka