Lastträning, hur ofta?

Det svåra tycker jag är att få den att gå på själv...
Börja med att longera hästen en hel del, få den att gå emellan saker, över saker, lär dig styra den. När ni båda har full koll på detta och du kan re ut en situation där hästen tvekar så kan du ju prova med släpet med om hästen är trygg där. Det är faktiskt inte så avancerat som man kan tro :)

Då får du nog ta till knepet med att utfodra hästen i transporten, förr var det överkurs och lite av cirkuskonst att hästen skulle gå in själv.
Försökte med det idag, men det passade inte damen i fråga, fick bara in framhovarna innanför rampen i transporten och längre än så gick inte. Hade jag haft medhjälpare hade vi kunnat få på henne, men ville att hon skulle ta initiativet själv, men det sket sig. Vill att hon ska känna sig trygg, så hon får en positiv känsla från transporten, men känns som ett sjuhelsikes arbete att ändra på en häst som har gamla erfarenheter av att åka transport.
Nästan lite så jag funderade på om hon skulle gå på en lastbil istället, vissa hästar har lättare att gå på lastbilar än transporter(?)..

Att gå in handlar bara om lydnad. Säger du gå in så ska hon gå in oavsett vad hon tycker om det.

Börja med att longera hästen en hel del, få den att gå emellan saker, över saker, lär dig styra den. När ni båda har full koll på detta och du kan re ut en situation där hästen tvekar så kan du ju prova med släpet med om hästen är trygg där. Det är faktiskt inte så avancerat som man kan tro :)
Oh, longering. Då har jag nog tittat på fel trådar.. vi har longerat en gång, gick väl si så där. Lyssnar inte så bra på kommandon och jag vet inte riktigt hur jag skulle få fram vad dom olika kommandona betyder och om hon fattar när hon får beröm att det är beröm hon får för att hon gör rätt.
Känner att min kunskap brister i ämnet...

@RedHyuuga när jag lasttränat så har det varit själva momentet att få in hästen som varit problemet, väl inne så står hon som ett ljus även när vi står på tävlingsplatsen i några timmar. enda gången som hon vill ut fort är när vi är hemma igen efter en längre körning (då är hon bara trött och vill in till kompisen som gnäggar.)
så när jag lasttränat har jag nöjt mig med att hon går på, står lugnt och fint på transporten och går lugnt ut. och när det händer så är vi klara. de gånger jag har försökt igen "bara för att" har gått katastrofalt fel med frustrerad matte och förvirrad häst.

hästar som inte är trygga i släpet kan gott få stå på tills den är lugn. gärna med sällskap mycket hö och så tittar man till den lite då och då.(så man inte lämnar den lilla hästen helt ensam instängd i en mörk låda i flera timmar.)

och alltid då hästen står på släpet så ska bommen vara för och rampen uppe samt hästen ska vara uppbunden. bakbommen stänger man före man binder upp hästen, gärna rampen också.

en lastträning kan vara så mycket som att sätta sig bredvid släpet och lägga morötter på rampen som hästen får äta av :), eller att bara stå lugnt och fint 5m ifrån transporten och bara fokusera på att andas och inte stressa upp sig.
med min häst gick jag ifrån att hon inte ville sätta en hov på rampen i princip, till att ge godis på rampen och längre och längre in. här så hade jag lagt ut godis i spiltan som hästen gick in och hämtade. http://vid1115.photobucket.com/albums/k551/lindalif91/MOV00128.mp4
detta är i början av lasttränandet, nu tar det oftast inte mer än en 10-15min för att hon ska gå in hela vägen (de sista 2 dm är fortfarande de jobbigaste), och då är hon numera helt lugn och vet mycket väl att hon inte har ngt val :p matte har fått väldigt bra tålamod av lasttränandet ^_^. (tar också oftast ca en timme extra endast för lastning innan det är dax att åka, så har verkligen all tid i världen och ingen anledning för stress om hästen tjurar ihop :D)

... men känns som ett sjuhelsikes arbete att ändra på en häst som har gamla erfarenheter av att åka transport.
Nä, det är nog betydligt svårare om hästen väl börjat krångla. Jag har i stort sett bara hanterat hästar vi själva fött upp och då är det lite lättare. Men om man har möjlighet kan man ställa upp transporten i hagen eller stallet och låta hästen på egen hand träna genom att lägga fodret inne i vagnen.

Försökte med det idag, men det passade inte damen i fråga, fick bara in framhovarna innanför rampen i transporten och längre än så gick inte. Hade jag haft medhjälpare hade vi kunnat få på henne, men ville att hon skulle ta initiativet själv, men det sket sig. Vill att hon ska känna sig trygg, så hon får en positiv känsla från transporten, men känns som ett sjuhelsikes arbete att ändra på en häst som har gamla erfarenheter av att åka transport.
Nästan lite så jag funderade på om hon skulle gå på en lastbil istället, vissa hästar har lättare att gå på lastbilar än transporter(?)..
nöj dig med lite! hästen måste inte in direkt, ni har inget att stressa för med lastträningen. är din häst det minsta lik min virrpotta så är det omöjligt att få henne att göra ngt hon inte vill. hör att hon ska bli bekväm med något så måste hon göra det själv. dvs är det ngt läskigt så kräver jag bara att hon ska stå lugnt och titta på en viss punkt. antingen så väljer hon att gå framåt och undersöka eller så står vi kvar. jag ber henne inte gå framåt mer än att ge eftergift i den riktningen. detta fungerar på allt. vatten är skitläskigt= hon klarar av att gå ner själv och tycket då det är skitroligt. kor är skitläskigt= hon kan på hellånga tyglar och spetsade öron gå mot kohagen och titta på dem. transporten är läskig= hon kan gå lugnt och fint in i den. allt så länge jag visar vägen och ber henne stå vänd mot det läskiga och väntar ut. finns inget som heter vända eller backa, bara stå och en klar väg framåt.

Oh, longering. Då har jag nog tittat på fel trådar.. vi har longerat en gång, gick väl si så där. Lyssnar inte så bra på kommandon och jag vet inte riktigt hur jag skulle få fram vad dom olika kommandona betyder och om hon fattar när hon får beröm att det är beröm hon får för att hon gör rätt.
Känner att min kunskap brister i ämnet...

Ta hjälp av en duktig tränare då! Det låter som att ni har ledarskapsproblem faktiskt. Jag kan ta en häst som aldrig har blivit longerad och på 5-10 min lära den allt den behöver veta egentligen. Så jag tycker du kan lägga ner lastträningen och ta hjälp av en tränare som kan komma ut och lära dig grundhantering istället. Jag vågar nästan lova dig att när du får ordning på den biten så kommer lastningen lösa sig på köpet

Har köpt ny transport (host nyare) större luftigare och ljusare än den andra som han åkt i.
Herr häst reaktion var :eek: där går inte jag in, glöm det.
Började med att ställa in en hink med äpplen och sedan fick det ta den tiden som behövdes för att få in han och sedan har jag upprepat det varje dag, när han gått in 1 gång och ätit upp är övningen slut för dagen.

Väljer att svara alla, hade mer än gärna tagit hjälp av en duktig tränare men har inga pengar över för det just nu. Har en inkommande månad där jag kommer ha dubbla hyror på mitt boende eftersom jag ska flytta och behöver spara varje slant jag kan nu för att ha råd med det, kommer fövisso ha råd efter den månaden men inte innan.

När vi hämtade hem pållan så tog den 90 min att lasta och då hade ändå en person hon litade på försökt att lasta henne lugnt och metodisk samt att ägarna hade sagt att hon lastade sig själv... men det gäller att underhålla det där också, att inte åka transport på över ett år är lika med ruta ett igen.
Slutade med att 3 starka cowboys drog in henne i transporten med hjälp av linor bakom rumpan.

Andra gången vi skulle iväg så var det bara jag och en annan, vi höll på i 45min. Vi kom då fram till att lugnt och metodiskt, den ena inne i transporten och den andra utanför. Den inne i transporten drar lite i grimskaften, samtidigt som den utanför har en longerlina bakom rumpan som den drar lite med, när hästen tar ett steg fram släpper tryck på både grimskaft och lina. Fångade även upp henne med linan bakom när hon försökte backa så vi inte behövde börja om hela vägen och efter en stund var det precis som om hon tröttnade och "jaja, jag går väl på då", sen stod hon där inne som ett ljus, kunde flytta mellanväggen i lugn och ro och lägga på bommen, samt stänga utan att hon försökte backa.
Likadant sen när man ska lasta ur, hon står snällt kvar tills du ber henne att gå ur. Så det är bara själva lastmomenten som är vårt lilla problem.

Idag höll vi på i 60min och hon hade framåtbjudning att gå på rampen utan problem, men sista biten in i transporten var stenkört. Fick nöja mig med att hon haft framhovarna inne. Var svårt att få henne att fatta att hon skulle gå fram och vi har försökt träna kommando "framåt" men tror inte hon fattat, så vi är tillbaka på ruta ett igen i alla fall. Kändes som jag gjorde mig ovän med henne idag med när det tog stopp så... :(

Kanske ska tillägga att hon gick på bättre när jag stod inne i transporten (men på är dilemmat att jag inte kan stänga efter henne sen i framtiden), när jag stod utanför fatta hon inte vart hon skulle typ.

Kanske ska tillägga att hon gick på bättre när jag stod inne i transporten (men på är dilemmat att jag inte kan stänga efter henne sen i framtiden), när jag stod utanför fatta hon inte vart hon skulle typ.

När jag lärde min häst att lastas så gjorde jag det från början så att jag skulle kunna klara av det själv. Jag satt inne i transporten i 2 timmar första gången innan han gick frivilligt hela vägen in, sen tog det kortare tid för varje gång. När jag skulle börja stänga så hade jag en longerlina som jag tog med mig ut genom dörren så att hästen fortfarande kände att jag höll fast honom, jag satte även ett hönät längst fram där jag la lite godis/havre/äpplen på som han kunde smaska på medans jag stängde. Jag satte alltså aldrig fast honom innan jag vart och stäng bom + lemmen. Allt tog tid och upprepningar i början, men det tog inte mer än 2-3 ggr innan jag kunde lasta och lasta ur honom själv på några minuter. Har aldrig tvingat in honom, utan det har fått ta tid och i den takten han velat.

Det enda kravet jag hade var att han fick inte gå åt sidan eller backa bakåt, så länge han stod still eller tog steg framåt så var det okej.

Fortsätt med det då, när hon sen går på och stannar kvar där så kan du efterhand röra dig längst med den andra spiltan och träna på att hon ska vara trygg med att stå kvar ändå tills du kan gå bak och stänga bommen själv. Men som med allt så är det tid tålamod och konsekvens som gäller.

Jag känner att jag löser nog inte det själv då mitt tålamod tar slut, behöver nog ha någon med mig som kan stötta lite när det känns som hoppet är ute och kanske kan vi hitta ett sätt hur man får henne att lasta sig själv snabbare, alltså inte ta 45 min, 15 min vore toppen.

Jag känner att jag löser nog inte det själv då mitt tålamod tar slut, behöver nog ha någon med mig som kan stötta lite när det känns som hoppet är ute och kanske kan vi hitta ett sätt hur man får henne att lasta sig själv snabbare, alltså inte ta 45 min, 15 min vore toppen.

Fast det tar tid dom första gångerna, det går inte bara knäppa med fingrarna och så löser sig problemet. Det krävs mycket tålamod och mycket tid, men sen kommer det gå bättre och ta mindre tid.

Det är jätte bra att ta hjälp, men räkna inte med att det går fortare för det.

Min herre fattar inte hellre när jag står utanför och vill att han ska gå in men han fattar när jag går in och lägger långerlinan runt bommen och sedan går jag ut samma väg då trillar polletten ner när han har något att följa, jag drar dock inte in honom utan används som vägvisare jag är rädd om mina hästars nacke.

Min häst som inte lastar sig själv som de övriga gör, lastar jag ensam också. Jag tar en handduk/tröja eller liknande och lägger över huvudet, leder in honom och drar av tröjan/handduken ungefär halvvägs in och sedan kilar jag runt och lägger på bommen.
Han är också en sån som stannar på luckan och inte vill ha in huvudet under taket på släpet, det går dock bra om han inte ser :p

Linor gillar han inte, det blir ju massa tvång med det, på det här sättet så går han in helt frivilligt.

känns lite konstigt utifrån din tråd att du anser att ngn har fel när de som @kimmis kan ha bakbommen på och lämmen nerfälld under uppsikt hemma på gården och du tycker det är fel och anmärker på att det skulle vara ngt säkerhetsproblem.....

känns lite konstigt utifrån din tråd att du anser att ngn har fel när de som @kimmis kan ha bakbommen på och lämmen nerfälld under uppsikt hemma på gården och du tycker det är fel och anmärker på att det skulle vara ngt säkerhetsproblem.....
Nu har du nog blandat ihop mig med någon annan, jag har inte tyckt något som @kimmis87 skrivit har varit "fel". Läs om och citera rätt person istället är du snäll. ;)

Min häst som inte lastar sig själv som de övriga gör, lastar jag ensam också. Jag tar en handduk/tröja eller liknande och lägger över huvudet, leder in honom och drar av tröjan/handduken ungefär halvvägs in och sedan kilar jag runt och lägger på bommen.
Han är också en sån som stannar på luckan och inte vill ha in huvudet under taket på släpet, det går dock bra om han inte ser :p

Linor gillar han inte, det blir ju massa tvång med det, på det här sättet så går han in helt frivilligt.
Det där med något över huvudet har jag inte testat, när vi skulle hämta henne första gången så provade det så, men de knöt aldrig tröjan, så hon fortsatte vägra. Kanske värt att prova t ex i paddocken och öva tillit? :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka