@RedHyuuga när jag lasttränat så har det varit själva momentet att få in hästen som varit problemet, väl inne så står hon som ett ljus även när vi står på tävlingsplatsen i några timmar. enda gången som hon vill ut fort är när vi är hemma igen efter en längre körning (då är hon bara trött och vill in till kompisen som gnäggar.)
så när jag lasttränat har jag nöjt mig med att hon går på, står lugnt och fint på transporten och går lugnt ut. och när det händer så är vi klara. de gånger jag har försökt igen "bara för att" har gått katastrofalt fel med frustrerad matte och förvirrad häst.
hästar som inte är trygga i släpet kan gott få stå på tills den är lugn. gärna med sällskap mycket hö och så tittar man till den lite då och då.(så man inte lämnar den lilla hästen helt ensam instängd i en mörk låda i flera timmar.)
och alltid då hästen står på släpet så ska bommen vara för och rampen uppe samt hästen ska vara uppbunden. bakbommen stänger man före man binder upp hästen, gärna rampen också.
en lastträning kan vara så mycket som att sätta sig bredvid släpet och lägga morötter på rampen som hästen får äta av
, eller att bara stå lugnt och fint 5m ifrån transporten och bara fokusera på att andas och inte stressa upp sig.
med min häst gick jag ifrån att hon inte ville sätta en hov på rampen i princip, till att ge godis på rampen och längre och längre in. här så hade jag lagt ut godis i spiltan som hästen gick in och hämtade.
http://vid1115.photobucket.com/albums/k551/lindalif91/MOV00128.mp4
detta är i början av lasttränandet, nu tar det oftast inte mer än en 10-15min för att hon ska gå in hela vägen (de sista 2 dm är fortfarande de jobbigaste), och då är hon numera helt lugn och vet mycket väl att hon inte har ngt val
matte har fått väldigt bra tålamod av lasttränandet ^_^. (tar också oftast ca en timme extra endast för lastning innan det är dax att åka, så har verkligen all tid i världen och ingen anledning för stress om hästen tjurar ihop
)