Lastproblem...!!

Sv: Lastproblem...!!

Så jag säger som du...kul att va hästägare!! :D :D

:D :bump:
Till dom som har kvastar och annat otyg kan jag bara säga en sak:
Rätt åt er att ni inte får in hästen i släpet!!!! :mad:
:bow: :bow:

/Cronis-som blir så trött på en del andvändare som inte förstår att hästhantering handlar om tillit och förtroende! :smirk:

Cronis skrev:
Vad ska du göra om hon blir friskförklarad?
Lastträna?
Så du anser att du inte behöver lastträna om du behöver åka in med henne nångon mera gång då?
Du tycker det är bättre att mana på henne med kvastar och dyl då?

Nä.

Men då hon knappt får gå i hage så vet jag inte om det är så bra om jag börjar lasträna :crazy:

Vi slår inte henne med kvasten utan bara trycker så hon går framåt.
Inget fel med det.

Eller du tycker kanske det är bättre om vi tar linner så hon reser över :mad:

Eller att vi låter henne resa sig och kanske bli mer skaddad än vad hon är :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Jag menade inte att vara dum åt dig. :o

Utan ville kanske att övriga här, som har problem med lasthästar, skulle få sig en känga eller tankeställare..

Om du bara visste vad folk tar sig till för att få in hästar i släp..
Varav piskan är ett vanligt sk. hjälpmedel..
Piazavakvastar hårt smällande i hasarna..
Ryck och slit i tränsade hästmunnar...
Hästar som backas som straff...med ryck och slit...
Skrikande och tjoande...
M.m.m....
Oftast är det också dom som har dom största problemen med sina hästar.
Dom kallar det ledarskap och "nu ska minsann hästen få veta"...

Suck..
AM

Ok, när hästen inte får gå i hage så förstår jag att det är dumt att börja med något sådant!
Men eftersom att det inte framgår hur din häst är skadad, och eftersom du inte är mottaglig för hjälp, så förstår inte jag varför du har startat denna tråd öht!

Nafayette skrev:
Om du bara visste vad folk tar sig till för att få in hästar i släp..
Varav piskan är ett vanligt sk. hjälpmedel..
Piazavakvastar hårt smällande i hasarna..
Ryck och slit i tränsade hästmunnar...
Hästar som backas som straff...med ryck och slit...
Skrikande och tjoande...
M.m.m....
Oftast är det också dom som har dom största problemen med sina hästar.
Dom kallar det ledarskap och "nu ska minsann hästen få veta"...

Men det är ju just detta som trådskaparen tror är ledarskap.
Samt tror "en jätte bra metod att få in sin ovilliga häst in i transporten"... :smirk:
1a_teuflisch_2.gif

Deet tror jag inte alls det :mad: hade nog gått lika bra om nån hade smakat bakom henne.

Denna tråd satt jag ut för att få tips om saker jag kan träna på när min hääst blir friskförklarad.

Men detta är den ända utvägen just nu så måste jag göra det då det inte finns någon annan lösning som jag ser :(

Jag gillar inte att behöva göra så men jag måste

Deet tror jag inte alls det :mad: hade nog gått lika bra om nån hade smakat bakom henne.
Varför gör ni inte det då?
Står bakom å smackar? :smirk:

Nej istället står ni bakom å hotar hästen med kvastar?! :mad: :mad:

Denna tråd satt jag ut för att få tips om saker jag kan träna på när min hääst blir friskförklarad
Om du vill träna på saker när den är frisk, varför frågar du efter lugnande medel i första inlägget?

Men detta är den ända utvägen just nu så måste jag göra det då det inte finns någon annan lösning som jag ser :(
Jo det finns visst en väg!
Ni kunde ju smacka på hästen, det skulle ju gå lika bra... :smirk:

För hon sparkar tror du inte vi testa det först de gick men hon hotade med spark :mad: :mad: :mad: :mad:

Tror du jag vull tvinga min häst det FATTAR du väl att jag inte vill :(

Lugnade har jag fått utskrivet av vet för at hon inte ska slitta upp skaddan eller de är bättre :mad:

Jag hade ägt hästen 3 veckor när den blev halt

För hon sparkar tror du inte vi testa det först de gick men hon hotade med spark :mad: :mad: :mad: :mad:
Hon sparkar för att ni smackar på henne?
Men hon reagerar inte på kvastarna, (mer än att hon går in)

Tror du jag vull tvinga min häst det FATTAR du väl att jag inte vill :(
Man börjar ju fundera på vad du vill.
För häst kunnig verkar du inte vara! Du velar ju fram å tillbaka hela tiden!

Lugnade har jag fått utskrivet av vet för at hon inte ska slitta upp skaddan eller de är bättre
Jaha? Har du lugnande nu?
Men eftersom du redan har det, varför frågar du om råd, om du kan lasta å köra din häst med det?!
Jag förstår inte... Det verkar ju redan som om du har testat å lasta med lugnande!

Jag hade ägt hästen 3 veckor när den blev halt
Vad är det för hälta?
Det kan inte vara en gammal skada?!

Exakt de gör hon.

Ja men det är till för promenaderna och att lasta men de är ju inget man vill använda:S

Jo det är en gammal skadda så derför är det viktigt att det blir en utredning på det imed jag barra ägt den 4 mån och den varit halt 3

Hästvan är jag bara det att jag är ingen robot
Utan mänsklig

Värst vad du går hårt åt! Hon inser ju att hon behöver lastträna och ber ju här om tips och råd för att det ska fungera i framtiden! Varför inte hjälpa istället?

Fladde - det finns massor av trådar här under hästhantering som tar upp detta problem, använd sökfunktionen så får du massa bra tips om hur du ska gå tillväga.

Lycka till!

/Petra vars häst också har kroknat på att bli lastad efter att ha åkt i skytteltrafik fram och tillbaks till klinik senaste 1,5 året....

Går hårt på?
Nej, inte alls. Jag har bara på pekat hela tiden att det är FEL att tvinga in en häst i transporten med hjälp av kvastar.
Jag har skrivit lite tips.
Skrev i det första inlägget tror jag det va att hon skulle ta hjälp av någon kunnig person, men trådskaparen har värit väldigt motig och avig och verkar inte vilja ha någon hjälp.
Det är väldigt svårt att hjälpa då

Jag tycker visst hon verkar vilja ha hjälp, och det är ju inte någon katastrofsituation direkt. Tittar man på det första inlägget har ju hästen gått in, om än med tvekan, och två gånger har den fått lugnande.

Som någon annan också tipsade om, lasta, låt hästen stå i släpet och äta lite och lasta ur igen. Gör det några gånger, åk sen en liten runda och hem igen. Så småningom kanske ni kan åka till roligare ställen än veterinären... ;)

Men jag har tipsat om samma sak!
Men trådskaparen verkar inte mottaglig för hjälp!

Hon verkar inte heller förstå att det är fel att mota in hästen med "hjälp" :smirk: av kvastar, samt droga hästen.
Då är det ju något som är fel eller hur?!
Eftersom hästen förknippar transporten med otäcka saker så måste man ju bryta mönstret, eller hur?!

Såvitt jag förstår har hon inte haft hästen speciellt länge, och var tvungen att åka till veterinär med den. Då ser man till att hästen kommer in i släpet, helt enkelt. Den har inte behövt lugnande varje gång, och inte blivit slagen med kvasten. Och nu ber hon ju om tips för att inte behöva ta till de metoderna.
Ärligt talat, jag tror den hästen utsätts för betydligt mindre stress än de 3-4 timmars-lastningar man ser ute på tävlingsplatser ibland.

Jösses, nog ser då iaf jag en himmelsvid skillnad på att någon duttar lite med en kvast för att hästen kanske slår, till att man själv slår hästen med kvasten! :eek: Jag ser det som säkerhetstänkande om man inte känner hästen mycket väl och vet att den inte slår. Okända hästar vill inte jag gå fram till och klappa lite på rumpan med handen, då står jag hellre utom sparkhåll och ger hästen en liten dutt med en kvast om det skulle behövas. :crazy: Dutt = peta lite med stråna.

Nej, jag har inte lastproblem med någon av mina hästar, inte ens min egenuppfödda 1.5-åring. :smirk: De är tvärt om mycket väluppfostrade och snälla att hantera, utan att de för den skull blivit spöade. :D

Senast ändrad:

Tack tack

Jag ska börja med att lastträna när hennes ben och rygg klarar av det.

Kvasten har jag hat bakom henne och bara duttat för att få tryck bakifrån.

Tack för du kom :bow:

Lika dant tänker vi kvasten bara duttar därbak eller så finns den bara där.

Trådskaparen har inte ägt hästen i mer än 3-4 månader, och hästen HAR åkt transport som övning innan dom skulle till klinik!

Vad jag minns, så gick hästen in efter viss TVEKAN när dom skulle TILL kliniken, och när dom skulle HEM, DÅ gav dom lugnande, för att hästen stressar upp sig lätt.

Tro mig, dom har INTE slagit hästen, endast "duttat" på bakifrån! :mad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 265
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 117
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar