Sv: Lastningsproblem!
Detta känner jag igen såå väl. Min häst var precis likadan och det är inte förrän nu 10 månader senare som vi har hittat ett sätt som verkar fungera riktigt bra. Min pålle blev väldigt stressad och blev också då väldigt stor (minst 170 cm). Vi började med att få henne att inse att transporten inte var något farligt, utan bara en del av vardagen.
Ha transporten framme så att ni alltid t.ex vid in och utsläpp kan gå och ställa er framför transporten. Börja med som någon skrev, att bara stå med huvudet så att det pekar in mot transporten men kräv inget mer. Gör detta några gånger tills hästen har lugnat sig och känner sig trygg i att bara stå där. Stå sedan bredvid, gärna med longerlina och be hästen att sedan ta en hov på rampen, gör detta så många gånger det krävs tills hästen har lugnat sig. Beröm så fort hästen visar en tendens att ta ett steg fram in mot transporten, det ska vara roligt att lyssna! Det ska vara mysigt i transporten.. Tanken är att du ska kunna skicka in hästen, allstå stå utanför och be hästen gå in.
Om det går som det är tänkt ska du kunna efter mycket träning kunna skicka in en lugn, trygg häst. Detta fungerade dock inte med min. Min häst gick in men ut lika fort igen, så hon hade lugnat sig en del efter ovannämnda träning. Vi tog kontakt med en tjej som sysslade med NH och som också var väldigt duktig. Hon använde sig av repgrimma och skickade också in hästen i transporten som vi också gjort tidigare. Hon gjorde så att när hästen backade ur transporten "utan lov" började hon att göra en massa övningar som att flytta backdel, flytta framdel osv. Tanken var att hästen skulle tycka att det var "jobbigt" att vara utanför och skönt att vara inne i transporten. Detta höll vi på med länge och det fungerade också till en viss del, sedan tog det stopp. Men detta sättet hade också hjälpt oss en hel del, hästen var ännu mindre rädd för transporten och att hon nu kunde faktiskt gå in och åka med mindre krångel. Hon var också lugnare i transporten och tjejen som hjälpte oss gjorde också så att när vi började köra med att hästen stack hon ut huvudet genom bilrutan och ropade till hästen, hon pratade med henne och vet ni vad, det hjälpte!
Det var en mycket rolig syn men det väldigt bra!
Men som sagt så tog detta sättet STOPP till slut. Hästen var inte alls lika rädd längre, nästan inget alls faktiskt. Det blev mer och mer en principsak för hästen att inte gå in. En annan tjej hjälpte oss och det är hennes sätt som vi numera använder oss av.
Vi har på hästen träns utan tyglar och en grimma över det. Vi fäster en longerlina i t.ex både den vänstra bettringen och i grimmans "sidoring" så att det inte blir alltför skarpt men inte heller så att hon kan gå iväg med mig hängande som en vante bredvid.
Jag gör så att jag leder henne in, vi kom fram till att i nuläget verkar det som om min häst trivs bäst med det. Jag håller henne ganska kort. När hon går med mig in håller jag bara linan som vanligt, inget tryck öht. skulle hon däremot stanna, backa eller valsa håller jag kvar henne så att det blir ett tryck. När hon bjuder framåt släpper jag trycket och ger henne tonvis med beröm. Man måste se till att huvudet alltid pekar inåt in mot transporten! Hästen får inte vända och man ska aldrig vända hästen runt och på nytt försöka komma upp på rampen om den krånglar. Ryck heller inte, bara ha ett konstant tryck tills hästen går fram då ska du ge eftergift!
Man kan hålla på med detta i flera timmar.
Om hästen sedan går in så ska man ge den massor av beröm!
Det är så här jag har fått jobba med min häst och det här har fungerat. Men det är individer som det handlar om och det är olika för varje häst
Men jag tycker att du nog ska börja med det som jag först skrev, steg för steg få hästen trygg. Ta gärna hjälp av en NH tränare, sådana övningar hjälper mycket!
Se också till att göra transporten till en del av vardagen!
Vill du veta mer eller har frågor så pm:a gärna