Lastningsproblem!

M

moniq

Hej!
Finns det någon som har bra förslag på att få vår nyinköpta 4åriga vallack på 168cm att vilja gå på en transport!!??:(
Han skulle vara lättlastad men tyvärr var detta inte sanningen. Han fick komma hem på lastbil och det hade inte heller varit så lyckat, han hade stegrat sig och varit svår att få på. Men nu är han här för det är i övrigt en trevlig häst som fungerar bra i ridning och övrigt.
Vi har försökt hemma i lugn och ro men han blir jätteorolig när han ska gå på. Han kan stå utanför i lugn och ro och vara avslappnad men så fort man försöker få på honom så blir han orolig. Han är ju väldigt stor och man känner sig sååå maktlös. Transporten är stor, ljus och luftig, mellanväggen står på 3/4 så utrymmet är stort.
Snälla vi behöver all hjälp vi kan få. Vill att allt ska bli så lugnt som möjligt så att vi kan åka och träna, tävla och ha kul.
Snälla kom med tips:confused:

Sv: Lastningsproblem!

Vår ville alltid har linor vid sidorna. Bara man band linor som man sedan höll rakt bakåt så att man "ramade" in lemmen. Jag fick för mig att hon blev förvirrad när hon kände att lemmen lutade medan synintrycket av marken var rak. (hoppas du för står hur jag menar).

Ha inte för bråttom när du tränar. Bestäm dig för att ex tre kvällar i veckan ska ni gå till transporten o äta morötter, inte mer. Ta bara ett steg i taget, den första veckan ska han inte behöva gå upp på rampen, bara stå utanför. På beskrivningen låter det som om han blivit rejält uppskrämd.

Jag hade en gång ett sto som var svårlastat. Hon hade ramlat i ett hästsläp och gjort sig jätte illa. Så jag köpte henne medveten om att det inte gick att lasta henne.
Jag gav henne kvällsmaten så nära släpet som hon frivilligt gick med. Där hon stannade fick hon sin mat. sen fick hon sin kvällsmat 10cm närmare varje dag. Ibland tog det lång tid för henne att äta, men jag hade gott om tid så jag väntade bara utan att lägga mig i.
Efter en månad var hon hur snäll som helst att lasta.

Detta känner jag igen såå väl. Min häst var precis likadan och det är inte förrän nu 10 månader senare som vi har hittat ett sätt som verkar fungera riktigt bra. Min pålle blev väldigt stressad och blev också då väldigt stor (minst 170 cm). Vi började med att få henne att inse att transporten inte var något farligt, utan bara en del av vardagen.

Ha transporten framme så att ni alltid t.ex vid in och utsläpp kan gå och ställa er framför transporten. Börja med som någon skrev, att bara stå med huvudet så att det pekar in mot transporten men kräv inget mer. Gör detta några gånger tills hästen har lugnat sig och känner sig trygg i att bara stå där. Stå sedan bredvid, gärna med longerlina och be hästen att sedan ta en hov på rampen, gör detta så många gånger det krävs tills hästen har lugnat sig. Beröm så fort hästen visar en tendens att ta ett steg fram in mot transporten, det ska vara roligt att lyssna! Det ska vara mysigt i transporten.. Tanken är att du ska kunna skicka in hästen, allstå stå utanför och be hästen gå in.

Om det går som det är tänkt ska du kunna efter mycket träning kunna skicka in en lugn, trygg häst. Detta fungerade dock inte med min. Min häst gick in men ut lika fort igen, så hon hade lugnat sig en del efter ovannämnda träning. Vi tog kontakt med en tjej som sysslade med NH och som också var väldigt duktig. Hon använde sig av repgrimma och skickade också in hästen i transporten som vi också gjort tidigare. Hon gjorde så att när hästen backade ur transporten "utan lov" började hon att göra en massa övningar som att flytta backdel, flytta framdel osv. Tanken var att hästen skulle tycka att det var "jobbigt" att vara utanför och skönt att vara inne i transporten. Detta höll vi på med länge och det fungerade också till en viss del, sedan tog det stopp. Men detta sättet hade också hjälpt oss en hel del, hästen var ännu mindre rädd för transporten och att hon nu kunde faktiskt gå in och åka med mindre krångel. Hon var också lugnare i transporten och tjejen som hjälpte oss gjorde också så att när vi började köra med att hästen stack hon ut huvudet genom bilrutan och ropade till hästen, hon pratade med henne och vet ni vad, det hjälpte! :D Det var en mycket rolig syn men det väldigt bra! :)

Men som sagt så tog detta sättet STOPP till slut. Hästen var inte alls lika rädd längre, nästan inget alls faktiskt. Det blev mer och mer en principsak för hästen att inte gå in. En annan tjej hjälpte oss och det är hennes sätt som vi numera använder oss av.
Vi har på hästen träns utan tyglar och en grimma över det. Vi fäster en longerlina i t.ex både den vänstra bettringen och i grimmans "sidoring" så att det inte blir alltför skarpt men inte heller så att hon kan gå iväg med mig hängande som en vante bredvid. ;) Jag gör så att jag leder henne in, vi kom fram till att i nuläget verkar det som om min häst trivs bäst med det. Jag håller henne ganska kort. När hon går med mig in håller jag bara linan som vanligt, inget tryck öht. skulle hon däremot stanna, backa eller valsa håller jag kvar henne så att det blir ett tryck. När hon bjuder framåt släpper jag trycket och ger henne tonvis med beröm. Man måste se till att huvudet alltid pekar inåt in mot transporten! Hästen får inte vända och man ska aldrig vända hästen runt och på nytt försöka komma upp på rampen om den krånglar. Ryck heller inte, bara ha ett konstant tryck tills hästen går fram då ska du ge eftergift!
Man kan hålla på med detta i flera timmar.
Om hästen sedan går in så ska man ge den massor av beröm!

Det är så här jag har fått jobba med min häst och det här har fungerat. Men det är individer som det handlar om och det är olika för varje häst ;) Men jag tycker att du nog ska börja med det som jag först skrev, steg för steg få hästen trygg. Ta gärna hjälp av en NH tränare, sådana övningar hjälper mycket! ;) Se också till att göra transporten till en del av vardagen! :D

Vill du veta mer eller har frågor så pm:a gärna :laugh:

Hej igen och tack för den hjälp ni gett oss. Vi tar gärna emot fler bra och sunda tips.
När vi var uppe och tittade på honom och provred så ville vi även att de skulle visa honom lastad. Vi kopplade på den transport de visade och lät ägaren lasta. Han tvekade ganska rejält på en gång men efter en stunds springande bredvid och stor tvekan gick han in! Men så fort han då kom in satte de upp bommen bak på transporten och han steppade runt, då fick han sitt höger bakben in under mellanväggens plastflärp som satt längst ner. Det var en trä-mellanvägg men längst ner ca 40-50cm var det någon hårdplast istället, det ska nog vara en säkerhets grej men han blev jätterädd och stod då och tryckte mot vänsterväggen så mycket han kunde och jag trodde nästan transporten skulle välta för han är ju tung. Han vågade inte röra sig utan hängde på väggen. De tog ner bak bommen och ut kom han. De flyttade väggen så långt åt höger som möjligt men när de försökte få in honom igen så var det tvärstopp.:(

Hade oxå en häst som inte ville gå in i transporten,obs hon var rädd inte bångstyrig.Fick ett tips av en " expert" att använda en med frontutlast och börja med att leda henne rakt igenom.När det gick bra så skulle hon stå still i transporten med vid tendens att slänga sej så skulle man leda henne framåt,aldrig låta henne backa.Nästa steg var att börja stänga bakom henne,när hon accepterade att stå still med stängt bakom sej så stängde man i fram.Använde en sk.lasthjälp så att den som ledde själv kunde reglera trycket av linan.Numera år det inga problem.Lycka till.

Hej och tack för alla svar. Detta med frontutlastning har vi testat för vi har frontutl. på vår transport. Tyvärr så springer han "över" dottern när hon skulle pröva detta. Han är tyvärr så rädd när han är inne i transporten så han blir blockerad och lyssnar dåligt så vi fick sagt åt oss att inte ha öppet fram utan bara överluckan så det blir ljust. Naturligtvis SKA han lyssna men han gör det inte till fullo just nu vid lastningen. Vårt förra sto funkade det jättebra på men de är så olika i sina beteenden, tyvärr.
Man kan ju ta bort mellanväggen men då har vi ingen bom fram och jag tycker det är otäckt om man inte kan stänga för bakbommen ifall han sparkar i bakluckan, man vet ju aldrig. De är stora och starka!:(

Hej och tack för alla svar. Detta med frontutlastning har vi testat för vi har frontutl. på vår transport. Tyvärr så springer han "över" dottern när hon skulle pröva detta. Han är tyvärr så rädd när han är inne i transporten så han blir blockerad och lyssnar dåligt så vi fick sagt åt oss att inte ha öppet fram utan bara överluckan så det blir ljust. Naturligtvis SKA han lyssna men han gör det inte till fullo just nu vid lastningen. Vårt förra sto funkade det jättebra på men de är så olika i sina beteenden, tyvärr.
Man kan ju ta bort mellanväggen men då har vi ingen bom fram och jag tycker det är otäckt om man inte kan stänga för bakbommen ifall han sparkar i bakluckan, man vet ju aldrig. De är stora och starka!:(

ta aldrig ur bommarna! och absolut ínte frambommen! om du kör utan frambom och är med om en olycka så finns det inget som stabeliserar upp transporten och den kan falla i hop!!

Hej!
Finns det någon som har bra förslag på att få vår nyinköpta 4åriga vallack på 168cm att vilja gå på en transport!!??:(
Han skulle vara lättlastad men tyvärr var detta inte sanningen. Han fick komma hem på lastbil och det hade inte heller varit så lyckat, han hade stegrat sig och varit svår att få på. Men nu är han här för det är i övrigt en trevlig häst som fungerar bra i ridning och övrigt.
Vi har försökt hemma i lugn och ro men han blir jätteorolig när han ska gå på. Han kan stå utanför i lugn och ro och vara avslappnad men så fort man försöker få på honom så blir han orolig. Han är ju väldigt stor och man känner sig sååå maktlös. Transporten är stor, ljus och luftig, mellanväggen står på 3/4 så utrymmet är stort.
Snälla vi behöver all hjälp vi kan få. Vill att allt ska bli så lugnt som möjligt så att vi kan åka och träna, tävla och ha kul.

Hej där!
Jag hade grova problem med min klaustrofobiska sto och fick hjälp att träna om henne. Gör så här att du öppnar transporten och tar ut mellanväggen. Sedan longerar eller leder du honom runt runt framför rampen...åt båda håll så han får titta in i transporten med båda ögonen. När du sedan ser att han är lugn fortsätter du att longera i cirklar men så att han nu kliver på rampen när ni passerar transporten....fortsätt tills han är lugn och avläs om det räcker för dagen eller om ni kan gå vidare...
Sedan går ni mot transporten...be honom kliva upp med framhovarna och beröm om han gör det...backa sedan bort honom innan han funderar på att backa. Led ett varv och be honom sedan gå på rampen igen...se om han kan gå en bit upp och beröm/ge morot och backa sedan bort honom innan han funderat på att själv backa....Bedöm om det räcker för en stund eller om ni ska fortsätta på ett tag...ska ni ta paus så avsluta med att han lyckas...går han inte upp med framhovarna så longera så han kliver över rampen sidledes och avsluta så...

Håll på så tills ni tagit er in men se till att alltid vara lugn och backa ut honom innan han gör det....fundera på om mellanvägg är nödvändigt...många hästar är lugnare utan och kör man lugnt så klarar de sig bra utan den. När du väl fått in honom så borsta honom och greja på...när han är HELT trygg kan då be någon röra lite i luckan och greja med denna...lyfta den någon decci från marken och lägga ned den...låta lite där bak....

Den långa vägen fick jag gå med min nordis och det blev bra...

Hej!

Har ni tränat några ledarskapsövningar?
Det är väldigt bra. Egentligen är ju det bästa om hästen vill gå på transporten frivilligt, för att det är en positiv sak. Men fungerar det inte av någon anledning så har jag ett bra knep.

Det är bra att bara vara runt transporten utan några krav eller någon press. Kanske beta runt omkring den?
Om detta går bra, så kan du göra en "lastsele".. Den bästa uppfinningen! Då behöver du kanske 30 m, till en så stor häst, mjukt bomullsrep. Helt vanligt smalt rep som du kan köpa hos lantmännen eller var som helst. Sen tar du mitten på repet, och mäter ut runt rumpan på hästen.
Sen tar du sidorna av repet och tar upp mot manken, där gör du en knut på dem. Alltså ska det bli som en ögla runt rumpan till manken så har du "selen".

Sen när du ska lasta, så sätter du runt selen, trär ändarna genom grimman så han inte kan flytta huvudet åt sidorna. sen när hästen står på lämmen, snurra repet endast ett varv i frontbommen som en person håller fast repet i.
Det ärjätteviktigt att ta det väldigt lugnt, så han får känna sig för. Eftersom han sitter fast i bommen kommar han bara framåt, han kan inte stegra, inte dra bort huvudet. Bara framåt. Därför kan inget hända, bara man är lugn och tar det i hästens takt. stå med ryggen mot hästen annars blir det en kamp.

Om hästen har fått fundera en stund, brukar den oftast bara gå rakt in nu, finns inte så många andra alternativ. Annars kan man dra in lite försiktigt i repet runt bommen samtidigt som du leder med grimskaftet i grimman så går den antingen framåt, och då måste man dra åt repet i bommen, så den inte kan backa. annars försöker den backa vilket inte går, och står istället stilla. Tillslut är hästen inne, och då är det bara att ta upp bommen och stänga.

Min häst vet nu att det är ingen ide', för går hon inte in så kommer selen fram. så nu går hon bara rakt på.

Hoppas ni förstår, jag är usel på att förklara!!!! :idea:

Hej Sofia!

Mitt knep är inte så olikt de andra förslagen. Enda skillnaden är att det kräver lite mindre tålamod och mycket mindre tid. Tålamod har börjat ta slut när man har tränat timme ut och timme in i flera veckor och hästen fortfarande är livrädd.

Det här fungerade efter ett tag på mitt halvblodssto. Körde in släpet i hagen och tog bort mellanväggen och slängde in fodret-höet i transporten. Är din häst riktigt rädd så kan du börja med att lägga fodret på lämmen först. När en vecka hade gått så hade jag en ganska lättlastad häst.

Mvh Linnis

Hej!

har ett förslag på hur du kan lasta honom men vet ej om de hjälper.I stallet ja jobbade förut så *självlastade* vi hästarna,vi stod bredvid lemmen och dom skulle gå på själva.med lite träning så gick det efter ett tag.blir lite svårt å förklara så här när man skriver men ska försöka ändå.Man står bredvid lemmen,har en repgrimma på hästen med ett långt grimskaft och en morotspinne som vi sa,morotpinne=lång piska.man håller bara i piskan och ger hästen lite tid att tänka men inte mycke och sen så,petar man lite i bak på tom,upe vid korset på bakdelen så att säga,går dom fram så slutar man sen fortsätter man.du kan ju höra dig för om de e nån som *självlastar*sin sina hästar.lite lättare att förstå om man ser de

Min valack jag hade ville absolut inte gå på en transport. Han sparkade sönder transporten och sig själv rejält en gång. För honom var transporten förknippad med att åka bort från kompisarna.

Jag löste det på följande vis. En lugn och lättlastad hagkompis fick helt enkelt vara läromästare. Först lastade vi hagkompisen och sen min valack. Ett par gånger bara lastade vi och stängde, sen körde vi ett par gånger runt gården, sen åkte vi och tränade ihop. Sen åkte vi själva och han krånglade aldrig mer vid lastning.

Hästar är flockdjur och lär sig många gånger bättre av en annan häst. Detta funkade i alla fall på min häst.

Prova en transport utan lämm. Det finns flera olika märken. Men min erfarenhet av svårlastade/rädda hästar är att det går lättare med en transport utan lämm. Gärna med urlastning fram. Dels blir det mycket mer ljus i transporten när man skall lasta om man öppnar fram och det brukar gå lättare med step up lastning. Sen är det bara att ta fram stora tålamodet. Lycka tid!

Kul att det finns så många som är snälla och kommer med bra tips!:banana:
Vi tränar lite åt gången med vår grabb, det får ju inte bli för jobbigt och för ofta så han tröttnar och blir ännu jobbigare. Sist jag var med när dottern tränade lastningen så stod jag på vänster sida av lemmen och Hon tog hästen och försökte lugnt och stilla gå på. Han stannar och luktar och kollar på lemmen. Han är nu "ganska" lugn och efter en stund följer han med henne in men så fort han kommit in så backar han ut igen, han backar normalt fort så han slänger sig ej nu. Vi har en hink havre men han får bara när han är inne men så fort han tagit en tugga så backar han, lyssnar ej på att hon vill han ska stanna kvar. Sedan håller vi på såhär några gånger och allt är relativt lugnt. Jag brukar bara lägga en hand mjukt på hans vänstra sida och han går som sagt in men fort ut. Känns jobbigt men finns det någon som vet hur man kan få honom att stå KVAR??????!!!!! Vi har inte satt upp bakbommen ännu, känns inte tryggt med det nu. Har inte heller hunnit! Eftersom han har en stark backväxel.:confused:

Prova att sätta ett grimskaft vid sidan av transporten (där man brukar sätta linorna). När hästen går på, följ med och ställ dig på motsatt sida och om hästen backar så håll emot med linan. Ofta stannar de kvar när de känner ett tryck mot rumpan, men om hästen ändå skulle få panik, så kan man bara kasta repet (åt motsatt håll från dig). Det är viktigt att repet inte är för långt, så hästen riskerar att trassla in sig.

bestäm en dag när du har hela dagen på dig att köra fram transporten till ett bra ställe på gården och gör den klar för att åka. Lägg i hö och sånt.
Så hämtar du din häst, och gå fram mot transporten och precis innan du känner att hon tänker stanna och tveka så backar du tillbaka henne. och gör om samma sak några gånger. det kan behövas många gånger. Min första ponny jag hade var jätterädd för transporter. Hon tyckte rampen var det läskigaste som fanns och när man stängde bakom henne. men jag gjorde så att jag drog fram henne till transporten och sen backade undan henne, efter några eller ja, många gånger så var hon ju så trött på att backa och jag gav henne inget val. det var till att backa eller gå in, tillslut gick hon in, och när hon gjorde det så backade jag ut henne och gick in igen. Gjorde så kanske 10 gånger, sen ställde jag mig där inne med henne och bara stog en stund, och började hon trampa runt så backade jag ur henne igen och gjorde om samma sak. sen när hon stod klockrent där inne så stod vi bara och myste.
Det ska ju vara mysigt att åka transport. det har många glömt bort, har dom en svårlastad häst så tvingar dom in den och sen klappar dom igen tranporten och åker så fort hästen är inne.
dom ska ju känna sig trygg och att det ska vara roligt att stå där.
när hon stog jätte fint så fyllde jag på hö och stängde igen hela tranporten och lät henne stå där i kanske 2 timmar.
Efter den dagen hade jag absolut inga problem alls med att lasta henne.
du borde prova det, men beröm henne jätte jätte mycket när hon väl står riktigt fint. så hon förstår att det är mysigt och bra att stå där. då vill hon ju åka sen, för hon får ju beröm :)

Jag hade en gång ett sto som var svårlastat. Hon hade ramlat i ett hästsläp och gjort sig jätte illa. Så jag köpte henne medveten om att det inte gick att lasta henne.
Jag gav henne kvällsmaten så nära släpet som hon frivilligt gick med. Där hon stannade fick hon sin mat. sen fick hon sin kvällsmat 10cm närmare varje dag. Ibland tog det lång tid för henne att äta, men jag hade gott om tid så jag väntade bara utan att lägga mig i.
Efter en månad var hon hur snäll som helst att lasta.
DET är också det sätt jag skulle använda mig av om jag hade en svårlastad häst :bow: :bow:

Grabben går in nästan på direkten men efter 3 sekunder backar han ut igen med bestämda steg. Han kan gå in hur många gånger som helst men stanna kvar vill han ej. Man vill ju inte skrämma honom nu när han väl går in, annars kunde man ju fort som bara den lägga upp bakbommen. Testade med en lina bakom rumpan när han ville backa ut men den brydde han sig ej om utan gick bestämt ut igen.:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 286
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4