Lastningshjälp sökes!!! Långt........

H

hubinette

Jag har en halvblodsvalack som är fem år. Har haft honom sen han var föl. Han är stor. 1.75++ i mkh och väger 800 kg.

Ända tills förra månaden har jag inte haft några problem med lastning. Jag har sista året kunnat lasta honom själv. Jag har skickat honom in i transporten och han har gått in. Han har nästan sprungit in.

Nu till problemet. När vi åkte hem från träningen så hände något i transporten. Han hade fått gummimattan under magen så han stod med ena hoven på aluminiumgolvet som var jättehalt. När vi kom hem så rann svetten om honom. Han hade även gjort en spricka i mellanväggen och knäckt fästet till bakbommen.

Efter denna händelse har jag provat att lasta två ggr och varit tvungen att ge upp båda ggr. Jag får honom upp på rampen och han tittar in i transporten sen är det kört. Vid press/drivning så backar han bara. Han går på sidorna. Jag provar att longera honom men han tänker väldigt mycket bakåt. Han försöker springa ifrån mig och över mig. Ja, det mesta man kan hitta på. Jag är i akut behov av hjälp för jag klarar inte detta själv. Jag behöver någon som är en hejare på horsemanship. Hästen är inte rädd. Men klarar inte mycket press.

Finns det någon hjälp i Västernorrland eller dess närhet. Någon som kan komma hem till mig. För det finns ingen chans att jag får på honom på en transport för att åka och lastträna.

Sv: Lastningshjälp sökes!!! Långt........

Tack för svaret! Jag har varit in och kollat. Tyvärr är det lite dåligt med med folk just här där jag bor. Men jag har några kontakter jag ska försöka med. Hoppas jag hittar någon.

Hur gick det för dig. Har du fått hjälp med din häst och vem var det som hjälpte dig. Någon på sidan du angav?

Hästar är väldigt känsliga för trånga utrymmen. Med en häst av den storlek du beskriver så kanske du behöver titta på vilken transport du har. Den behöver vara stor, ljus och bred.

Jo, jag vet det.

Just nu har vi lånat ett Umeåsläp som är 2.30 högt och ljust och ganska stort. Problemet med den är att det är fronturlastning så man kan inte lasta i hela bredden.

Hästen har åkt i denna transport flera ggr utan problem men efter den otrevliga händelsen vill han inte gå in. Han verkar inte rädd och han går upp på rampen. Men han kommer väl i håg att det blev otrevligt sist. Förrut har hästen tyckt att det varit roligt att åka transport.

Till grejen hör att jag för fullt söker efter en hästtransport. Men det är inte så lätt att få tag i till min gigantiska häst. Det är i princip bara nya som fyller kraven på storlek och tyngd. Transporten måste vara minst 2.30 i takhöjd och den bör vara minst 2 m i längd där hästen ska stå. Sen måste det vara riktiga bommar i transporten inte någe aluminiumrappel som i Umeåsläpet. Jag kan bara konstatera att det är dyrt att ha en stor häst. Och eftersom jag haft honom sen han var föl kunde jag inte veta att han skulle bli så här stor.

Bäst hade väl varit en hel buss:smirk:

Följer han dig om du går in först i transporten? Om han tänker bakåt och inte pallar press skulle jag undvika att fösa in honom bakifrån utan "locka" in honom framifrån istället.
Min var lite sådan att kände han tryck, bakifrån eller i grimma, så for bakåt i ren protest direkt. Fick han däremot gå på under egna villkor och med mig där inne så gick det rel. lugnt till.
Du behöver nog avdramatisera släpet och ge honom trevliga accossiationer till det istället.
Jättebra om du kan hitta en bra tränare, men sånt här kan du ju börja med redan idag, det kommer att underlätta när det blir dags sedan om hästen bara är en aning lugnare på rampen till exempel.

Han går inte med mig in i transporten.

Jag har försökt med att locka med godis men han går inte att muta.
Det går heller inte att dra i honom när man står där inne för då backar han direkt.

Han kan stå lungt på rampen.
Han är lugn så länge man inte pressar honom.

Jag tror helt enkelt att han inte vill bara. Han är tjurig när han sätter den sidan till.

Man skulle behöva få honom att tycka att det är roligt igen. Men för det behöver jag hjälp.

Jag har även provat med att vänta ut honom. Men det finns nog ingen chans att jag vinner. Han kan nog stå hur länge som helst.

Hästen är annars lätthanterad och mycket snäll.

Jag tror att vi har kommit på kollisionskurs med varandra. Så vi skulle båda behöva lite hjälp på traven.
Det går ju inte att ha en häst som man inte kan fara någonstans med. Nu när planerna var att komma i gång och dressyrträna ordentligt händer detta.
Det känns så surt oxå eftersom jag tidigare lastat honom själv hur enkelt som helst. Nu känner man sig som världens sämsta människa och nybörjare dessutom. Man kan tro att jag aldrig sett en häst förrut:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Jag rider en valack som är 7 år. Vi har mycket problem med lastningen. Han går väldigt gärna in i transporten men vill inte vara kvar...
2 3
Svar
40
· Visningar
13 126
Senast: axel
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar