Lastning igen...

Sv: Lastning igen...

ah är de också en fördetta galoppör, min med och Sabotage av alla namn heter han, har ju åkt jättemycket trasnport men nää han vill helt enkelt inte stå kvar där inne och man får börja om från början efter att hsa tränat honom om man åker nånstans.
vi har prövat allt kan man väl säga, och de ska bara vara på hans villkor om han ska gå på och stanna kvar därinne. efter att ha tränat flitigt i tre månader och bara fått börja om från början, funderar vi antingen på att skaffa buss eller ringa till nån snubbe i gummistövlar och bondehatt som är proffs inom området, kommer de nån i ridbyxor sakickar vi tillbaka den hehe

Vimsan skrev:
Då skulle dom även ogilla en box/spilta.... eller hur?

Exakt! Vilket dom antagligen skulle, OM dom inte varit så vana med det.
Spilträdda hästar finns det exemplel på. Dom flesta hästar är väl födda i en box, och har stått tillsammans med sin mamma i en. Eftersom mamma inte är rädd, och mamma är någpn jag totalt litar på, behöver alltså inte jag heller vara det.
Om man skulle hitta en häst som vid vuxen ålder aldrig stått i box, så skule jag tro att man skulle få ett liknande problem med att ha den i box.
En dom flesta hästar accepterar spiltor, (men som sagt, det finns spilträdda hästar!), tror jag beror på att själva miljön; stallet, är så starkt förknippat med trygghet.
En "patentlösning" vid lastning är ju att backa transporten mot stalldörren så att den "blir en del" av stallet.

Hon är bättre i benet vad jag kan se... Longerade henne en dag för att kolla oh jag såg ingenting men jag vågar inte hoppas för mycket. Ska ringa vet på måndag för återbesök! Tills dess får hon gå i liten hade så hon inte kan springa så mycket.

mackan skrev:
2) att hästen resonerar i långa banor som så att går hon in i transporten betyder det att hon kommer säljas/tas bort från sina vänner, är att förmänskliga hur hästen tänker lite tycker jag. så tänker inte hästar, dvs den resonerar inte i så långa, logiska banor.

Men hon va rinte alls sån här när ajg köpte henne? Då var hon ovillig, men vi fick ju in henne :confused: Nu får vi inte in henne alls.

att ni fick in henne en gång betyder ju inget. och framför allt inte att hon bara är dum och inte rädd, bara för att hon nu inte går in.
men säkert har det även att göra med hästens respekt för dig. så är det ju. var på en clinic nu i kväll med en känd tränare som är expert på att lasta problem hästar. det var helt otroligt vad man lärde sig. allt har att göra med ledarskap och hästens respekt för en, och att man tränar på rätt sätt. hela hans metod gick ut på att ge hästen 2 alternativ, endera inte gå in i trailern, och då blev det jobbigt för hästen (obs inget våld bara arbete utanför transporten) eller att gå in, och då blev det beröm och lugn och ro. bägge hästar han demonstrerade på var jätteproblematiska: arga, panik slagna, stegrade och kastade sig. efter 30-40 minuter gick bägge in lugnt och snällt. Han pekade särskilt på att han som tränare som kom "utifrån" och inte hade en historia/relation till hästen, hade ett övertag i det att han omedelbart kunde skapa sig själv en position som ledare över hästen. när sen matte skulle försöka var det en annan sak, för henna hade hästarna mindre respekt för och var vana vid att kunna trassla med/manipulera.

det var verkligen tänkvärt.

Låter jobbigt... Kan bara berätta om min häst för er som inte tror kvastar hjälper. Han vägrar åka transport, men efter lite övertalning, dvs när jag blivit fly förbannad, så brukar han gå in. Men hade honom utlånad ett halvår och den goa (morr) människan spöade på honom varje gång hon lastade. Efter detta är det naturligtvis inte lättare... Men bad då grannen om hjälp, en äldre man som jobbat med hästar hela sitt liv (himla lugn och go). Efter att vi hållt på i ca en timme så kommer han, kvast i rumpan, två sekunder - hästen står på transporten. Provat med kvast ett par ggr efter det och han är på efter max tio! Men alla hästar är ju olika...

Många av hästarna är berdåkare, du kanske ska slopa mellanväggen?
Sally Swift metoden är oxå väldigt bra och effektiv. Longera henne i till exempel trav och börja så smått röra dej mot transporten så att hon kommer med huvudet mot lemmen. Att köpa en gammal transport är ett bra förslag. du kanske kan be någon stark i familjen att ta bort taket och lite av väggen så att det inte känns så instängt för henne/honom. Lemmen kan vara jätte läskig. Hon/han kanske är en av de hästarna som hellre vill kliva upp i transporten än att gå upp för en vinglig lem. En del hästar går på en mindre lastbil utan problem men välter när den ser en transport.

Det viktigaste är att själv inte överreagera. Tvinga dej själv att inte tänkaa "Ojoj, nu kommer vi sent! Skynda, skynda! Det måste gå fort!!" Låt det ta fyra timmar första gången ni tränar, det viktiga är att inte hästen känner sig orolig.

Lycka till!

Har provat utan mellanvägg, hade det varit så enkelt hade vi redan varit iväg ;)

Har provat lasta utan lem. Inte lastbil dock. Men lemmen är hon inte rädd för det minsta tv'ärtom kliver hon gjärna upp när vi går förbi transportern om vi är på väg till till exempel hagen.

Överreagerar gör jag inte heller, jag vet att hon bara blir tokig om jag blir arg på henne. Jag är också envis och vi kan hålla på i många timmar. när veterinärerna var med poch hjälpte till höll vi på i säkert fyra timmar sammanlagt, sedan tyckte de att vi skulle lägga av av hänsyn till henne.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Lejd
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 706
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter