Lastning igen...

Sv: Lastning igen...

Det blir väl helt enkelt så att om hon får nån svarare skada eller nåt som måste röntgas så blir det slakt med en gång. Hoppas verkligen hon blir frisk den här gången för blir hon inte det så finns det inte så mycket att göra. Vi kommer ju aldrig kunna röntga benet på henne :(

Om du äger en transport själv och har möjlighet att under en viss tid på dagen ha din häst ensam i hagen förslår jag följande.

Ta bort alla bommar i släpet, kör ut det i hagen. Ner med alla stödhjul så det står stadigt. Sedan ser du till att din häst under en period ENDAST får man i släpet. Till att börja med kanske du lägger det på rampen och sedan längre och längre in. Jag har gjort så med ett par hästar som varit jobbiga.

Stödjer detta förslag helt o fullt.
Följde en kompis som hade en "olastbar" häst på deras resa från 0-100.
Hon gjorde precis som du beskriver.
Hästen var ARG på transporten, och mattan på rampen var den som fick ta ilskan. Han gick lös på den varje dag en vecka tills det inte fanns nåt kvar,så den fick bytas, men det var det värt.

Hästen fick rumstera som den ville. Lugnade såsmåningom sitt hat, och kunde acceptera den där den stod i hagen.
Fick mat i den varje dag i en månad.

Transporten är en av de största modellerna, för hästen visade sig både ha klaustrofobi och åksjuka.
Fler fönster installerades också, så hästen kunde se ordentligt ut.
Så jättestor och bred transport med mycket och god mat i varje gång, samt mycket mjuk körning och låga farter, har gjort hästen till en kille som utan protester åker på lektioner varje vecka och har gjort i flera år nu.

Men det tog tid. Och inget som helst våld var inblandat.
Vi tror att han helt enkelt har lidit av åksjuka, av tidigare ägares berättelser, och vem vill bli dålig varenda gång man tvingas in i en transport?

Såna hästar har jag hört mår bäst av att stå lite på snedden i en lite större hästbuss egentligen.

En del hästar har separationsångest, och då kan det bli riktigt farligt, och de kan försöka ta sig ut. (egen erfarenhet)
Då är det ju enklast att lasta "kompishästen "först, som är trygg, och sedan den själv.

Ljust är viktigt att ha därinne, och ett lockande hönät som väntar.

Bra att köra några korta kvarterslånga "träningsrundor" i början, så hästen får känna att den kommer hem igen, till den trygga platsen den bor på.

Jag tror på långsiktig träning i såna här lägen, med förtroende för ledsagaren som ledstjärna. Det måste få ta tid.

Lycka till!!

Vår pålla fick motorstopp flera meter från transporten när vi försökte lasta henne. På en dryg timme hade vi fått henne att stå med framhovarna på rampen och nosa in i trailern, längre kom vi inte. Vi försökte med linor runt rumpan, att peta (inte slå!) på bakbenen med ett spö, vi lockade med havre och morötter, vi smackade, men inte f-n tänkte väl hon gå in i en liten låda heller!
Till slut blev hon less på oss och stängde av fullständigt, vi fanns inte! Hon bara stod rakt upp och ner med blicken i fjärran…
Detta upprepade sig alla de gånger vi försökte lasta, åka på bete/träning/tävling kändes som att vi kunde glömma
Min dotter ringde då en bekant vars syster är ”hästlastarproffs”, och systern kunde tänka sig att komma och hjälpa till.

Grundläggande ledarskapsövningar hette lösningen för oss. Och lååångt grimskaft! Pållan fick lära sig att gå fint på lagom avstånd, stanna när man stannade, backa när man bad om det, svänga när man svängde – så självklart, men ibland har man svårt att se det självklara. ”Kan man flytta hästen dit man vill på marken, då kan man få den att följa en in i transporten också” löd budskapet. Så sant… :bow:
När pållan kom fram till rampen ville hon ändå inte riktigt gå på den, så då använde vi oss av linor – inte bakom rumpan, utan som framåtdrivande i luften på sidorna (linorna satt fast i trailern, en på var sida, när pållan stannade fast man bad henne gå framåt så satte vi linorna i vågrörelse upp/ner samt smackade lite), och då gick hon framåt. Mycket övning med fram och back på rampen, ett par steg in, backa ut, gå ända in i trailern, backa ut, stanna på rampen, fram, back….vi övade och nötte, tre gånger kom ”syster” ut och hjälpte oss komma vidare, och tredje gången hade vi ”examen”! Lasta in, stå för sig själv en stund, åka en sväng runt ridhuset, stå för sig själv en stund till, lastas ur lugnt o fint (nåja, ganska!), och gå in igen direkt!

Vi har sedan övat på själva, och pållan har varit och tävlat, varit på bete, åker på träning – hon har blivit superduktig! Vi behöver inte linor längre (men vi har dem alltid med i bilen för säkerhets skull), tvekar hon så räcker en smackning för att hon ska knalla rätt in. Ibland tränar vi utan att stänga och åka, hon behöver bara gå in och ut ett par gånger så det ska kännas som den naturligaste sak i världen att gå in i en låda om matte ber om det.

Jag trodde ALDRIG att det skulle gå att få henne så lättlastad som hon är nu, och vi tog hjälp av ”syster” för bara ett halvår sedan – nu är målet att så småningom kunna få pållan att bli självlastande – att bara kunna skicka in henne i transporten, det vore drömmen! Men vi är rätt nöjda som det är nu också!! :) :)

Vilka härliga historier!

Har ingen egen transport, men stallägaren har. Jag skulle iofs tro att min häst hellre svälter än går in i transoprten. Hon är inte rädd för den, hon tycker den är intressant och går som sagt gjärna upp på lemmen och kanske något steg in i transporten. Sedan kastar hon sig ut. Hon är antagligen rädd för vad som ska komma sedan när hon kommer fram dit hon ska. Att hon ska bli bortlämnad igen (hade minst fyra ägare förra året, tre under tre månaders tid). Jag föstår henne faktuiskt, för nu trivs hon med mig och med sina kompisar och vill såklart inte flytta. Jag tror att om man skulle få in henne och visa henne att man faktiskt kan göra något roligt när man kommer fram, DÅ skulle det släppa. För hon har åkt mycket transport som liten. Men grejen är ju att få in henne... Utan att förstöra henne, oss eller stallägarens transport.

Funderade på det där med att lasta bästa kompisen, men ägaren vill inte att hennes hästar ska bli lasträdda ifall min gör något dumt.

Låter som hästen bara förknippar, o har anledning till!, transporten med obehag. Det är jättejobbigt att ha en transporträdd häst, men står han snällt när han väl är på? Av erfarenhet vet jag att Horsemanshipträning, dvs att skicka in hästen, fungerar väl på många hästar. Jag tycker dessutom om detta synsätt överhuvudtaget.

Var bor du nånstans???

Om du bor runt sthlm så har jag en kille som gör underverk...OBS:::inget våld!!!!!

Jag hade ett fullblod som va precis likadant, han va van att åka lastbil, men det hade vi inte nån möjlighet till att göra...det va en ren livsfara att ha en människa i närheten!!!

Men det viktigaste av allt är att vara lugn hela tiden, inte stressa upp sig, blir man arg så lägger man ner...och en sak i taget går hästen en bit till ( än vad den brukar göra) så lägg av o tacka för idag!! Inga kvastar, linor , spön...det gör bara saken värre ( min åsikt) om det inte är så att hästen är van med linor o inte är rädd för dem...( jag hade en som bara gick in om han fick sina linor liggandes på marken, inge bråk eller rädsla, de skulle bara va där).

Och sen tycker jag att de är bra som ån annan sa att transporten står i hennes närhet så det blir en vardag för henne, gå in transporten=mat!!!

Lycka till o hör av dig om du bor i sthlm, jag kan garantera dig att att han har lyckats med alla hästar!! som jag sa...inge våld!!!

horsemanshipträning kanske funkar, men de tär inget jag kan själv tyvärr... :( känner ingen som håller på med sånt heller.'

Linabebis: Jag bor inte i sthlm, bor på västkusten. transporten passerar hon varje dag så hon är inte rädd för den och har aldrig varit.

Två av våra tre hästar är svårlastade, inte som din, men vi har fått använt linor, havrehinkar och annat för att få på dom.
Jag bestämde mig för att detta inte var ett sätt jag ville lasta mina hästar på, så jag började leta på nätet och fastnade för Pat Parellis video "Troublefree Trailerloading".
Jag köpte den, kollade den och började träna med en av pållarna. Efter c:a en veckas "The Seven Games" kan jag nu SKICKA in henne i transporten. Utan mutor eller tvång.
Vet inte om det funkar på alla, men jag är i alla fall totalt såld!!!!
Nu ska jag börja träna med nästa!

Låter också som en bra idé. Det finns så många bra metoder och alla har sina fantastiska historier att berätta. Men de flesta verkar handla om hästar som inte tycker om transporten?

Glimfeather skrev:
Låter också som en bra idé. Det finns så många bra metoder och alla har sina fantastiska historier att berätta. Men de flesta verkar handla om hästar som inte tycker om transporten?

Jag tror inte att NÅGON häst tycker om transporter från början. Att för ett bytesdjur gå in i ett trångt utrymme som skär av alla möjligheter till flykt är helt enkelt väldigt emot deras natur.
Genom att etablera ett ledarskap över hästen, där hästen ser dig som alfa kommer den att vara mera villig att göra sopm du ber den. "Eftersom ledaren inte är rädd, behöver inte heller jag vara det"
Samtidigt måste man också ha ett språk som hästen förstår, dvs om jag ber hästen att gå in i transporten, så förstår den vad jag menar.
Personligen tror jag att 60-70% av alla hästar har mer eller mindre problem med lastning och det finns masor av metoder för att lasta.
Jag vill att mina hästar ska gå in utan mutor eller tvång, göra det glatt och käna sig trygga i transpiorten. Det är mitt mål!
Nu har jag hittat en metod som jag tror på och som jag tycker verkar funka.
Vi får se hur det går.......

Hästmassören skrev:
Två av våra tre hästar är svårlastade, inte som din, men vi har fått använt linor, havrehinkar och annat för att få på dom.
Jag bestämde mig för att detta inte var ett sätt jag ville lasta mina hästar på, så jag började leta på nätet och fastnade för Pat Parellis video "Troublefree Trailerloading".
Jag köpte den, kollade den och började träna med en av pållarna. Efter c:a en veckas "The Seven Games" kan jag nu SKICKA in henne i transporten. Utan mutor eller tvång.
Vet inte om det funkar på alla, men jag är i alla fall totalt såld!!!!
Nu ska jag börja träna med nästa!
Håller med! Kanon! Så mkt trevligare det blir o ett STORT plus är ju att när hästen är lärd att skickas in kan du utan problem lasta o så själv :)

Hästmassören skrev:
Jag tror inte att NÅGON häst tycker om transporter från början. Att för ett bytesdjur gå in i ett trångt utrymme som skär av alla möjligheter till flykt är helt enkelt väldigt emot deras natur.

Då skulle dom även ogilla en box/spilta.... eller hur?

Fick en idé...

Kan du inte köpa en riktigt gammal transport någonstans. Kanske en som inte går igenom besiktning eller nåt.

Bara den står stadigt i hagen och när/om hästen går in så behöver den ju inte funka i övrigt. Bara ställa in den som någon föreslog.

Kanske...

Glimfeather skrev:
...och fem personer försöker få in den?

Prova med EN person, som vet vad han/hon gör! Det besparar både dig och hästen en massa trassel med hög risk för att problemet växer för var "klåpar-försök".

Ja, kunde jag hitta det så hade det ju varit perfekt. Vi var fem personer som mest eftersom vi skulle till klinik och röntga. Måste man till klinik så måste man liksom... När jag tränar själv så är det ju bara jag också hästen, men då finns det ju inga krav på att hon MÅSTE in.

Jag tror också att detta kan vara ett bra förslag för en häst som är rejält ovillig att lastas. Och att det får ta tid. :)

Glimfeather skrev:
Hon är inte rädd för den, hon tycker den är intressant och går som sagt gjärna upp på lemmen och kanske något steg in i transporten. Sedan kastar hon sig ut. Hon är antagligen rädd för vad som ska komma sedan när hon kommer fram dit hon ska. Att hon ska bli bortlämnad igen (hade minst fyra ägare förra året, tre under tre månaders tid). Jag föstår henne faktuiskt, för nu trivs hon med mig och med sina kompisar och vill såklart inte flytta. Jag tror att om man skulle få in henne och visa henne att man faktiskt kan göra något roligt när man kommer fram, DÅ skulle det släppa. För hon har åkt mycket transport som liten. Men grejen är ju att få in henne... Utan att förstöra henne, oss eller stallägarens transport.

Jag tror du har fel där lite i hur du tänker.
1) hästen är inte rädd för transporten innan den kommer uppför rampen och till en viss punkt. Sen ÄR hon rädd och kastar sig ut.

gränsen vid rampens slut och där taket slutar är en kritisk punkt för de flesta hästar. Kanske har din häst kastat sig nån gång och slagit huvudet i tak kanten? till exempel. det kan finnas otalet saker som kan ha hänt, men helt klart tycker jag är att det är något som hon reagerar på/har dåliga erfarenheter vid just den punkten. och det gäller då att överkomma den på något sätt.

2) att hästen resonerar i långa banor som så att går hon in i transporten betyder det att hon kommer säljas/tas bort från sina vänner, är att förmänskliga hur hästen tänker lite tycker jag. så tänker inte hästar, dvs den resonerar inte i så långa, logiska banor.

däremot är det som sagt tydligt att för henne är att gå in i transporten förbi där taket börjar och hela vägen, obehagligt och skrämmande.

säger som övriga: du har mycket träning framför dig, men bäst är att hitta en metod som totalt avdramatiserar last träningen, och gör den till en ANNAN slags träning än målet att gå in i trailern. tex ett samarbete mellan henne och dig, där ni jobbar på att gå framåt, bakåt, äta hö på rampen kanske, osv.

skulle skita i och faktiskt ge upp att få henne förbi tak gränsen i dagsläget och avdramatisera helt. gör träningen till en sak där ni går upp och nerför rampen utan längre krav ett BRA tag framöver. ät lunch på rampen. Rykta och pyssla på rampen. osv osv. tyvärr tror jag det är enda sättet, dvs det kommer ta lång tid.

vet hur trassligt det kan vara och önskar er som vanligt lycka till! Hur mår hon i benet? !

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Lejd
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 706
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter