Läste nyss en artikel.. PSD..

FrontLine_

Trådstartare
Jag läste nyss en artikel i tidningen Vi föräldrar, om att några forskare som tror att det finns ett samband mellan babysim och plötslig spädbarnsdöd.. vad tror ni om det ?

Och, om det råkar vara någon som läser det här, som har förlorat sitt barn, så menar jag absolut inget illa med det jag skriver, och jag påstår inte heller att jag tror att det är så..

Sv: Läste nyss en artikel.. PSD..

Jag har inte läst artikeln eller ens hört detta förut, men jag tänker att PSD har minskat, samtidigt som babysim har ökat, eller?

Var det inte kikhostevirus senast? Som kunde vara orsaken?

Äh jag vet inte... jag tror på saker när det är konstaterat.

Oj det var lääänge sedan jag läste om det. Långt innan jag ens funderade på barn. Men jag tror inte riktigt att den teorin fick genomslagskraft faktiskt eftersom att det sen blev tyst om det.

Men jag kommer ändå ihåg det och har pga det hoppat över babysim :o Tänk om något skulle hända. Då vet jag att jag skulle anklagat mig själv, trots att det inte finns något samband! Så där lyssnade jag på mig själv och min troliga reaktion...

Jag vet inte om den "forskningen" är gammal eller ny, men jag läste den i Vi Föräldrars senaste tidning..

Jag har faktist velat gå på babysim, men nu vågar jag inte pga det jag läste. Visserligen har vi införskaffat ett andningslarm, och inatt har jag kunnat slappna av och sovit som en kung..:D

Samtidigt kan jag tro att det KAN vara en av många bidragande orsaker till PSD.. Jag menar, bebisen måste ju tro att den är och "simmar omkring" i fostervattnet igen..?
OM det är så, då förstår man ju att det blir förvirrande för bebisen som ena gången är i magen, för att nästa gång inte vara det..

Eller?..

Men varför skulle barnet tro att det ligger i livmodern när den ligger och sover i sängen? OK om barnet tror att den är tillbaka i livmodern när den ligger i bassängen och sprattlar, men varför skulle den koppla den vattenfria sömnen till livmodern?

Men så har jag hört att det kan gå till, att bebisen har det så varmt och gott under ett täcke/kudde att den slutar andas.

Men så har jag hört att det kan gå till, att bebisen har det så varmt och gott under ett täcke/kudde att den slutar andas.

Ja, men vad har det med babysim att göra? Jag har också läst teorier om att värmen under ett täcke kan få barnet att tro att det är i livmodern och att det därför skulle sluta andas (men det är bara en teori). Det har väl ingenting med babysim att göra?

Babysim och PSD har ingenting att göra med varandra.

PMM som var på interjuv för att bli babysim instruktör idag ;)

Åh vad bra, då kan du få hålla en internetkurs för mej, för här mitt ute i ingenstans har de inte hört talas om babysim öht!

Jag kommer nog inte fortsätta nu som det känns, måste ha praktiken väldigt intensivt för att kunna börja när de vill.
Men "rektorn" på Rasmus skola har skrivit en jätte bra bok, där står alla övningar och olika sätt att hålla barnet. Man får med en DVD och det står även om sim med barn som har olika sjukdommar och missbildningar.

Min spontana tanke var, att det är nog många fler barn som dör av drunkning pga att de inte kan simma, än PSD. Att ha tränat vattenvana kan nog ha räddat många liv!!

Jag har gått på babysim med min dotter, och minns en gång när hon ramlade i från bryggan, jag tror hon var två år. Jag fiskade upp henne direkt, och ungen blev inte ens rädd, bara vääääldigt förvånad över att ha ramlat i. Hon fick inte ens en kallsup, reflexen som stänger struplocket slog till direkt!!

Vill också betona att jag inte har några vetenskapliga eller statistiska belägg för mina åsikter.

Rasmus och hans kurskamrater är mellan 8-10 månader tränar redan på att "ramla ner i vattnet".

De får hoppa från en flytmadrass och sen vänder man tillbaka barnet så de simmar och tar tag i kanten.

Men varför skulle barnet tro att det ligger i livmodern när den ligger och sover i sängen? OK om barnet tror att den är tillbaka i livmodern när den ligger i bassängen och sprattlar, men varför skulle den koppla den vattenfria sömnen till livmodern?

Ärligt talat så vet jag inte, det var bara en tanke som slog mig att det kanske kunde vara så..Men jag varken vet att det är så, eller säger att det är så..

Elivia har gått på babysim sen hon var 2½ mån nu är hon 13 mån. När hon nu hoppar i från kanten så vänder hon automatiskt i vattnet och tar sig till kansten igen.

Så jag tror nog mer på att det hjälper än stjälper.

Jag har också läst om detta för rätt länge sedan. Tydligen menade vissa att refelxen som stänger struplocket (som tränas och uppehålls under babysim) skulle kunna vara en riskfaktor för psd.

Jag har inte läst något på länge så jag vet inte sanningshalten.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 998
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II