Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och hur ser det ut med de provocerade hajattackerna? Har de ökat, eller verkar hajarna ha blivit mindre lättkränkta?
Och hur avgör man efteråt om hajen anser sig ha blivit provocerad eller inte? Det lär inte låta sig göras att efter en attack fråga vad det var med den här dykaren som var så störande? Och få till svar att hajen bara inte kan tåla gula syrgastuber, det liksom bara brister helt när hajen ser sådana?
Verkligen ett utifrån och von oben-perspektiv, där statistikern tar sig friheten att själv definiera hajens upplevelser.Och hur avgör man efteråt om hajen anser sig ha blivit provocerad eller inte? Det lär inte låta sig göras att efter en attack fråga vad det var med den här dykaren som var så störande? Och få till svar att hajen bara inte kan tåla gula syrgastuber, det liksom bara brister helt när hajen ser sådana?
Harpunfiske i hajtäta vatten Har folk också som hobby att spela rysk rulett?Harpunfiske är en provocerande aktivitet. Simning, surfing och dykning anses inte vara det. Sen kan man fråga sig om det inte ska ses liiite som en provokation att plaska runt och låtsas vara deras favoritbyte?
Jag har själv inte dykt med hajat men Som jag förstått det så är dykare generellt mindre utsatta för hajar än surfare eftersom surfare ser ut som sälar underifrån medan dykare inte ser ut som mat på samma sätt.Harpunfiske är en provocerande aktivitet. Simning, surfing och dykning anses inte vara det. Sen kan man fråga sig om det inte ska ses liiite som en provokation att plaska runt och låtsas vara deras favoritbyte?
Japp, det finns dom som lär sig hur man ska klappa på dom för att dom ska vara lugna så att de typ ligger i knät!(jag skojar inte!), Kompisen skickade en video för nån vecka sedan från dennes dyk där en haj blev väl närgången och då knuffade guiden till den lite på nosen såatt den simmade bort...att antalet oprovocerade hajattacker har ökat. Då undrar jag hur man gör för att INTE provocera en haj? Klapar den lite snällt på huvudet och säger godag?
Jag har själv inte dykt med hajat men Som jag förstått det så är dykare generellt mindre utsatta för hajar än surfare eftersom surfare ser ut som sälar underifrån medan dykare inte ser ut som mat på samma sätt.
Jag såg en film från ett tillfälle för ett par år sedan när en dykare blev biten och då var det MÅNGA dykare i en runt hajen som såg mer och mer irriterad ut.
Det är män. Där har du svaret.Citerar in från Aftonbladet:
"2023 registrerades 22 attacker som kategoriseras som provocerade, framförallt i samband med spjutfiske."
Dessa människor måste anses antingen väldigt modiga eller väldigt dumdristiga.
Tänker mig också att när de har en bur, filmar och matar med blodigt kött, om någon blir biten då borde det vara provocerat?Harpunfiske är en provocerande aktivitet. Simning, surfing och dykning anses inte vara det. Sen kan man fråga sig om det inte ska ses liiite som en provokation att plaska runt och låtsas vara deras favoritbyte?
Tänker mig också att när de har en bur, filmar och matar med blodigt kött, om någon blir biten då borde det vara provocerat?
Och hur avgör man efteråt om hajen anser sig ha blivit provocerad eller inte? Det lär inte låta sig göras att efter en attack fråga vad det var med den här dykaren som var så störande? Och få till svar att hajen bara inte kan tåla gula syrgastuber, det liksom bara brister helt när hajen ser sådana?
Jag har också sett videos som visar hur man ska bete sig - och INTE bete sig - om man dyker och en haj närmar sig. Absolut inte plaska och simma iväg, utan vända sig lugnt mot hajen. Kommer den nära, lägg handen på hajens nos och tryck den åt sidan.Japp, det finns dom som lär sig hur man ska klappa på dom för att dom ska vara lugna så att de typ ligger i knät!(jag skojar inte!), Kompisen skickade en video för nån vecka sedan från dennes dyk där en haj blev väl närgången och då knuffade guiden till den lite på nosen såatt den simmade bort...
Det var inte ett ställe där man matade hajar.
Så om du möter detta i vattnet - vänd dig lugnt mot hajen, lägg handen på dess nos och tryck den åt sidan...
Tillåt mig småle
Visa bifogad fil 138494