Lastbilschauffören lade sig på tutan

Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Dåså, då har vi rett ut det. :)
Fast det är ju så att de flesta faktiskt inte vet hur det är att köra med tung last. Det är lätt att slänga skit på en hel yrkeskår för att några beter sig illa, men om man inte provat köra så vet man helt enkelt inte hur det är.

Däremot så kan ju vem som helst fatta att en häst är ett djur och då kan vad som helst hända. Det tillhör vanligt trafikvett. Man behöver ju inte vara ett snille för att fatta det.

ÖMSESIDIG HÄNSYN skulle jag vilja se mer av!
Jag som chaufför ska visa hänsyn mot ryttare som är ute och trafiktränar sina hästar, men då ska även de visa hänsyn så gott det går om jag kanske behöver lite fart i en backe. Vem vet, jag kanske är på väg med foder eller spån hem till dem, eller varor till en ridsportbutik! ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Försök att ta reg-nr nästa gång något liknande händer. Kontakta hans åkeri eller om det är en privat bilist. Kontakta polisen och anmäl dåren.
Vi ryttare måste sätta ner foten för så här får det inte vara.

Jag försökte just det här på stället jag bodde på för några år sedan. Där var
det inte lastbilarna som var problemet utan bussarna. Det var en mycket lite
trafikerad väg, men bussarna gick då och då ut till de som bodde i landsbygden.
Där var det mer regel än undantag att de INTE sänkte farten utan skulle pressa
sig förbi häst och människa. En utsträckt hand såg de inte.

Jag mailade bussföretaget och mitt mail vidarebefordrades ett antal gånger
innan det hamnade hos högsta chefen. Jag hade skrivit klart och tydligt vilka
tider detta hade inträffat och på vilken sträcka så det kan omöjligt ha varit
något problem att kontrollera vem/vilka som hade kört bussarna. Svaret jag
fick var ungefär att "även personbilar kör så".. Fick inget svar på mailet jag skrev
efter det och ganska snart flyttade jag därifrån (inte av den orsaken) och kände
inte längre något behov av att försöka diskutera med en IQ-befriad totalidiot.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Jo det är sant att det finns fler än en ryttare som beter sig både klantigt och oansvarigt.

Men när det gäller att rida på trafikerad väg så finns det ofta ju inga alternativ! Ridvägarna ligger bortom trafikerad väg, alla tillgängliga vägar är trafikerade osv.
Där jag bor så ligger ett par av ridrundorna på andra sidan en riksväg. Dessutom måste man rida ett stycke på vägkanten på en högtrafikerad väg.
De andra rundorna är på en "småväg", men eftersom den leder "långt in i skogen" så åker det timmerbilar där.
Och ändå bor min häst utanför en pytteort, alltså typ mitt i skogen.

Och som ngn påpekade, hur får man en häst trafiksäker om man aldrig är ute i trafiken? Jag har hört fler än en bilist kaxigt uttala sig att den häst som inte är helt säker har inte på vägen att göra. Ok hur tränar man hästen då? Lika svårt som att säga att bilister utan körkort, de ska inte vara på vägarna...
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Som bilist ska man anpassa hastigheten efter förutsättningarna. Det kan komma älgar, folk som övningskör, människor som cyklar på vägrenen osv.
Trafik är vi allihopa, vi MÅSTE kunna samsas!
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Som bilist ska man anpassa hastigheten efter förutsättningarna. Det kan komma älgar, folk som övningskör, människor som cyklar på vägrenen osv.
Trafik är vi allihopa, vi MÅSTE kunna samsas!

:bow:

*tio*
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Förstår att ni är upprörda, blir jag med av att läsa sådanna här saker,
men vill tilllägga att vi är många lastbilschaufförer som tar stor hänsyn i trafiken. Försöker att se upp så mycket som möjligt, saktar ner till nästan krypfart om ej stannar när något dyker upp p vägen som man behöver visa hänsyn och som behöver tid att förflytta sig från vägen.

Hoppas fler lastbilschaufförer skärper sig. de som ej kan ta hänsyn idag så slipper vi andra, duktiga chaufförer få skiten och nervärderingar..:grin:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

man ska inte dra alla över en kam.hos mig så finns en väldigt stark trafikerad väg vad gäller tung trafik.dom gånger jag måste ut på vägen å möter en lastbil som kommer i full fart så e det bara ut med näven å visa "sänk farten" å 9 av 10 gånger så gör dom det även om man ser en sur min i hytten.

då jag själv även kör lastbil så kan jag förstå deras sura miner att behöva lätta på gasen.tar ju ett tag å få upp farten igen och alla ska ju fram till varje pris, men som ryttare då så skiter jag fullständigt i det utan gör allt för å sätta min och min hästs säkerhet först.har även hänt att då man stått i en korsning och ska ut på vägen å det kommer en lastbil så har dom saktat av.försvarar absolut inte mina sk kollegor för med lite vett i skallen så slänger man sig inte på tutan när man möter en ryttare med sin häst.å det gäller ju även "vanliga"billister.finns rötägg där oxå.

som tur e så möter jag själv inte ryttare när jag e ute på vägarna med min tradare då jag kör på nätterna så tack å lov för det,men självklart att man saktar in om det skulle komma en tjej/kille på sin häst.

tänk på det nästa gång alla killar/gubbar/tjejer att vad hade ni gjort om det va er egen dotter/flickvän/fru/son ja vad som helst som ni mötte på vägen med hästen.:devil:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Hur fan kan man ens komma på tanken. Jag var med nästan om det i går. Min kompis häst kastade sig ut på vägen, och då kommer det en lastbil bakom dom. Som tur är tutar han inte utan han saktar ner. Om han inte hade gjort det hade det hänt något. Det är ju tur att det finns vettiga folk i alla fall.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

tänkte på en grej som jag läst här i tråden,. (jag kör själv CE-ekipage dagliden. samt rider i trafik några gånger i veckan typ.)alla skriver att det är så dålig stil på bilister osv. okej, jag håller med till en viss gräns men något som jag har reagerat på är faktiskt ryttares uppträdande i trafiken, jag saktar alltid ner och stannar om det behövs. men jag tänker berätta om två tillfällen när jag trots att jag själv är hästägare/ryttare suttit och svurit och slagit handen i ratten.
Tillfälle ett är en midre väg inte skogsväg men nästan, kommer med enbart lastbil, och kommer ikapp en tjej på häst, saktar in och ger henne chansen att fundera över om hon ska varapå vägen eller ta någon avstickare i skogen. är kanske femtio meter bakom hästen i krypfart jag vet att hon upptäckt mig. jag ser att hästen börjar "jaga upp" sig, den taktar, slår med huvudet och hon ser ut som om hon inte vet vad hon ska göra. jag stannar för att hon ska kunna gå framåt och komma upp i skogen utan mig i hasorna, MEN vad gör hon, jo hon vinkar fram mig. vad ska jag göra, jag körde mkt sakta förbi och det gick bra men när jag passerat en bit och börjar gasa lite s ser hästen ut att vara i upplösningstillstånd. mkt nervös men fortfarande under kontroll... dumma ryttare att inte ta chansen och gå en liten bbit in i skogen och låta hästen se monstret passera på avstånd.

Nästa exempel är när jag skulle tippa grus i ett jordtag, då jag som bäst håller på hör jag någon som ropar "stäng av stäng av" kastar mig på nödstoppen trots att jag inte visste vem vad eller varför någon ropade. hoppade ut bilen och ser två tjejer i 12års åldern som vevar med armarna och är helt förtvivlade. men de rider iaf förbi nu när jag fått tyst på monstret (hästrna var oberörda)

När de försvunnit en bit neråt vägen startar jag upp igen och gör klart det jag höll på med. Och åker sedan i samma riktining som de red mot byn alltså. då det är många skogsvägar åt olika håll från vägen jag åkte på så jag tänkte att ryttarna troligen tagit någon av dom.
Tji fick jag jag ser dom i sakta skritt en bit framför mig, saktar in och tänker att jag åker här bakom på avstånd så får dom chansen att svänga in och ta sig av vägon, de rider i bredd så köra om fanns inte ens på kartan.
de upptäcker mig och börjar veva irriterat med armarna att jag ska stann . hästarna fortfarande oberörda, Detta fortsatte i TVÅ kilometer. de tyckte att ddet måstee ju vara enkelt för mig att bara stann och gissa var dom skulle och hur lång tid dert skulle ta.
de satt på oberörda hästar och hade massor av möjlighet att flytta sig från vägen alternativt inte rida i bredd. tror ni att jag var arg??

Som någon skrev tidigare ÖMSESIDIG respekt och hänsyn tack.

Förlåt att det blev långt men jag blir bara så arg när jag läser såna här trådar som utmålar lastbilschaufförer som enbart idioter, det finns både idioter och ganska snälla, precis som det finns idioter till ryttare men cokså de som är ganska snälla.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Kan inte annat än instämma med ditt inlägg :D

ömsesidig hänsyn och respekt är vad som krävs.

Kör inte själv tradare, men är en "tradardotter" så jag vet vad jobbet och körandet innebär.

När det gäller lastbilar och tradare så tycker jag nästan att det är de som är bland de bättre på att visa hänsyn, åtminstone häromkring.
När jag själv är ute och rider så väljer jag nästan alltid (om det är möjligt) att ta mig av vägen när det kommer lastbilar, även fast hästen skulle vara så säker så att den klarar sig utan det, men jag vill inte chansa, då det är vi, och inte tradaren som tar större skada vid en kollision.

Problemet är också att många inte tänker på att en tradare eller lastbil (speciellt fullastad då) har mycket längre bromssträcka än en personbil, utan många verkar räkna med att de stannar på studs (detta gäller då inte bara ryttare, utan många andra medtraffikanter).

Som sagt, jag försvarar inga idioter nu, men vissa gånger borde en del ryttare ta sig en titt i spegeln före de dömmer andra, då vissa ryttare verkar köra på med att "jag sitter på en häst, så alla andra måste visa hänsyn åt mig var eller hur jag än rider"

Mera hästkunskap åt folket, och mindre stressande i trafiken är vad jag önskar att vore möjligt :D
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Jag var urbota lycklig över att jag red min trygga häst den dagen jag fick möte av en buss och hade en lastbil bakom mig. Lastbilen bromsade in så gott han kunde, var likförbannat tvungen att möta bussen samtidigt som han passerade mig, jag tog mig inte ner i diket eftersom det är ett krondike, och det kunde ha slutat mycket värre om jag hade försökt. Nåja, det gick bra den gången, och hästen skrittade på lugnt på lång tygel och viftade på ett öra på sin höjd, men olyckor kan ske på en hundradelssekund, men fortfarande måste förare av motorfordon av alla dess slag visa hänsyn och respekt för de ryttare som ibland tvingas ut på vägen..


Jag var precis lika lycklig över min lugna, kloka foderhäst när jag blev omkörd av en lastbil. Jag var 15 år och red längs en 70 väg med ganska lite trafik. Hästen var trafiksäker. På sidan var det ett dike i stilen 1,5 meter brant neråt. Lastbil med släp kom dundrande i minst 80 och jag red så nära dikeskanten jag vågade. På flaket skramlade aluminiumplåtar. Han höll inte ens en meter mellan mig och lastbilen och då var jag utanför asfaltskanten... Behöver jag nämna att han kom från ett håll där han bör ha sett mig på 200-300 meters avstånd och att det var ca 50 meter kvar till en avtagsväg... Jag har för vana att trava fram till avtagsvägarna, men i den hastigheten lastbilen höll vågade jag inte annat än att hålla mig så långt ut jag förmådde...

De allra flesta hästar hade fått rejäl panik...
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Håller helt med dig att det ska vara ömsesidig respekt och hänsyn! Och ryttarna uppförde sig illa i ditt fall, håller helt med om det!

Men när det gäller det där med att som förare vara bussig och snällt åka bakom, det funkar inte alltid! Jag blir skitstressad när bilförare vill vara snälla och göra det, för jag har fler än en gång upplevt att bilisten plötsligt anser "nej nu har jag varit snäll nog" och sedan kör de om när hästen börjar gå på tvären, över en smal bro osv, osv.
Jag skyndar mig alltid om ngn är snäll och väntar bakom, men ibland är det så långt till en avtagsväg eller går inte att ta sig av vägen. Och som sagt, ofta tröttnar bilisten då och gör ngt man väl kan kalla idiotomkörning...
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Var det där riktat till mig eller var det ett knapplån? :)

Jag började snacka om bussar som egentligen inte hörde hit, mer än på den
punkten att det är yrkesförare som får skulden. Lastbilarna som passerade oss
körde överlag väldigt försiktigt och respektfullt.

Det artikeln handlade om var ju ett solklart fall av idioti och inte ett misstag.
Vem råkar tuta av misstag liksom? Och idioter träffar man ju lite då och då
i alla yrkesgrupper, som tur är brukar de "bättre människorna" väga upp.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Förstår att ni är upprörda, blir jag med av att läsa sådanna här saker,
men vill tilllägga att vi är många lastbilschaufförer som tar stor hänsyn i trafiken. Försöker att se upp så mycket som möjligt, saktar ner till nästan krypfart om ej stannar när något dyker upp p vägen som man behöver visa hänsyn och som behöver tid att förflytta sig från vägen.

Hoppas fler lastbilschaufförer skärper sig. de som ej kan ta hänsyn idag så slipper vi andra, duktiga chaufförer få skiten och nervärderingar..:grin:


Kör själv också CE ekipage(trailer eller bil+släp)dagligen och gör lika som ovanstånde då jag själv vet hur otäckt det kan vara att möta/bli omkörd av fordon.

Höll på att bli påkörd en gång i sommras.
Skulle korrsa en väg. Var tvungen att rida kanske 50-60 meter efter den trafikerade vägen innan jag kom fram till en avtagsväg som gick längs åkern.
När jag kanske hade 10 meter kvar till avtagsvägen så kommer det först en personbil som höll 30 förbi, sen kom det yttligare en till personbil i kanske 50-60 km och till sist kom det en lastbil med släp som höll 80-90 förbi mig och hästen kanske 1meter ifrån oss. vilket resulterade i att hon vart rädd och gick upp på bakbenen medans vi fortfarande var på vägen och började snurra runt och hoppa omkring.

Efteråt stod hon bara och skakade av räddsla pch nästan hypperventilerade. :(
Försöker i den mån det går att hålla mig borta från vägarna och bara rida i skogen eller på banan.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Håller med. Nu kör jag inte lastbil utan buss, och gör alltid så gott jag kan i närheten av hästar. Jag har bränt förbi några i 50 km/h bara för att det varit mörkt och dom inte har haft reflexer vilket gjort att jag inte sett dom i tid.
Var bara nån meter från att köra rakt in i en hästtransport en gång, då tog det lång tid innan jag lugnat mig. Körde i 45-50 på en hal 70-väg, vintertid men ljust ute. Ser att det står en bil med hästtransport som ska ut på "min" väg från en gård och trodde förstås att den skulle vänta tills jag åkt förbi. Men nej då, rakt ut framför mig och jag försökte så gott det går att tvärnita. Lyckades få stopp på bussen en dryg meter från transporten och fick svälja många gånger för att få ner hjärtat på rätt plats igen. Då var jag nära att hänga mig på tutan faktiskt och jag hade nog förstått dom kollegor som gjort det trots hästtransport. Sen körde dom runt 30 km/h i närmare 1 mil och hade massor av möjligheter att köra in till kanten och släppa förbi mig, men inte då. Så visst händer det att det är hästägarna som beter sig som idioter mot yrkesförarna.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

På det stora hela tycker jag att de som kör lastbil eller buss brukar bete sig bättre än de i vanliga bilar vid möte med häst.
Jag har hästen i ett stall precis brevid en 90-väg där hagen och alla ridvägar är på ena sidan och stallet på den andra sidan av vägen (efter ett backrön). Det innebär att jag måste över vägen flera gånger om dan och ibland rida en bit längs den, det skulle jag absolut inte göra om jag inte visste att min häst skiter i allt vad lastbilar och bussar heter (däremot skulle han nog skita på sig om de fick för sig att tuta på honom!).
Det är de i vanliga bilar som beter sig konstigt, tutar för skojs skull för att se om hästen reagerar och kör om en i 110 eller ännu värre: när man står och väntar på att gå över med hästen från hagen till stallet så har någon faktiskt stannat bilen för att släppa över mig!!! Hur dum får man vara? Jag står lugnt och väntar med min lugna häst, alltså är jag inget fordon och dessutom stod jag på en utfart och inte en väg så det var ingen högerregel även om jag varit ett fordon. Det är ju farligt att stanna på en väg med skymd sikt där alla kör fort, han kunde ju blivit påkörd bakifrån eftersom nästa bil kanske inte sett att han stannat! Jag fick stå någon minut och vifta förbi honom ganska irriterat innan han körde vidare...
Jag är tacksam för att de visar respekt och är försiktiga i närheten av hästen, men jag tycker att de ändå borde hålla sig till trafikreglerna.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

För det mesta brukar alla bilar ta hänsyn där jag bor, finns enstaka som kör som galningar men dom är få.

Men en händelse som hände en sommar för kanske 2 år sedan, då var jag så j*vla arg på en lastbil, vissa är helt enkelt inte riktigt kloka! Den gången va vi på väg hem med våran 3-åring i transporten och det var bland dom första gångerna han åkte själv. Vi kommer på E4:an och for precis ut från ett samhälle kanske 70 km/h där, inga mitträcken men det var vägren. Ur en kurva kommer vi och har en raksträcka framför oss samt på våran utsida en moped lite längre fram (dom fick köra på den sträckan), då kommer det en lastbil bakom oss som försöker köra om och kommer inte förbi utan ligger bredvid oss och då ser vi att det kommer en lastbil i möte och denna lastbil fortsätter försöka köra om men lyckas inte och chauffören ser lastbilen i möte men ger sig inte, vi kan inte direkt tvärbromsa med släp och inte gå ut i vägrenen för då hade vi kört på mopeden.
Men den j*veln i lastbilen fortsätter köra och mötande lastbilen lägger sig på tutan och vi försöker singnalera att han ska sakta ner igen och lägga sig bakom oss men vägrar. Så till slut är det våran bil, lastbilen och mötande lastbilen i BREDD på vägen, det var millimeter från att vi alla hade krockat, hade någon av oss vinglat till några cm hade vi krockat och de kan jag säga hade inte slutat lyckligt!! Tack och lov skötte sig våran häst, hade han fått panik hade det inte varit roligt!

Vi lyckas ta regestreringsnumret och polisanmälde chauffören men vet ej hur det gick! Men såna gånger vill man spy på lastbilar men drar ändå inte alla över en gräns utan de finns bra också!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Sugen på att lära dig någon ny sport? Det är aldrig för sent, som man lite käckt brukar säga. Men det är ju sant...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
866
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Hebybon Caroline Kamensky och hästen Tiesto var det enda ekipaget som klarade banan felfritt i de unga ryttarnas final under...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: Aylen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Vikingatidens isläggar var gjorda av ben och krävde en annan åkteknik än dagens långfärdsskridskor. I morgon finns chansen att...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp