Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan
Kan inte annat än instämma med ditt inlägg
ömsesidig hänsyn och respekt är vad som krävs.
Kör inte själv tradare, men är en "tradardotter" så jag vet vad jobbet och körandet innebär.
När det gäller lastbilar och tradare så tycker jag nästan att det är de som är bland de bättre på att visa hänsyn, åtminstone häromkring.
När jag själv är ute och rider så väljer jag nästan alltid (om det är möjligt) att ta mig av vägen när det kommer lastbilar, även fast hästen skulle vara så säker så att den klarar sig utan det, men jag vill inte chansa, då det är vi, och inte tradaren som tar större skada vid en kollision.
Problemet är också att många inte tänker på att en tradare eller lastbil (speciellt fullastad då) har mycket längre bromssträcka än en personbil, utan många verkar räkna med att de stannar på studs (detta gäller då inte bara ryttare, utan många andra medtraffikanter).
Som sagt, jag försvarar inga idioter nu, men vissa gånger borde en del ryttare ta sig en titt i spegeln före de dömmer andra, då vissa ryttare verkar köra på med att "jag sitter på en häst, så alla andra måste visa hänsyn åt mig var eller hur jag än rider"
Mera hästkunskap åt folket, och mindre stressande i trafiken är vad jag önskar att vore möjligt