Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan
Angående gående så förväntar jag mig att de tittar sig om efter bilar innan de går ut på vägen (där det inte finns övergångsställe), men om de ändå bara går ut, så kör jag ju inte på dom, eller kör över på andra sidan vägen och "kör om", utan jag stannar såklart, även om jag inte är så glad över deras beteende. Men det är ju lite skillnad om en människa helt medvetet skulle gå över vägen, än om en sprallig/rädd häst skulle hoppa ut på vägen.
Nej jag håller med. Måste ha tolkat ditt förra inlägg knasigt på något sätt. Men då sätter ju ofta okunskapen in.. Många ser ju inte om hästen bara är pigg och glad elelr livrädd.
Nej visst, många kan inte avläsa djurs beteende och "känslor", men även om hästen är pigg och glad istället för livrädd, så borde man ju sakta in för att förhindra ev. skador. Men jag antar att man inte tänker så långt när man inte vet så mkt om djur...
Sen tycker jag, helt ärligt, att man kan rida någon annan stans än på vägen. Det är nästan som att ryttarna är ute och provocerar för vi vet alla vad bilfolket tycker om ryttare utefter vägar. Det har varit mycket skriverier i tidningar (i alla fall här) om att vi ska hålla oss borta från vägen.
Och de som är oroliga i trafiken när bilar elelr andra fordon åker förbi borde ju hålla sig ifrån vägen.. Okej för att korsa en väg, men inte ta en hel ridtur/en längre bit längsmed..?
En längre bit längsmed är ibland nödvändigt för att komma till sin önskade destination. Jag har någongång varit tvungen att rida flera km längsmed en (90-) väg, för att komma dit jag ville. Men samtidigt så hade jag en väldigt lugn häst som inte reagerade alls, har man inte det så ska man inte heller ge sig ut på mkt trafikerade vägar. Visst måste man göra hästen trafikvan någongång, men det är som någon sa lämpligast på stallplan.
Ah, såg nu att jag missat ordet "oroliga" i din text, jag trodde du pratade om att ryttare i allmänhet inte ska vistas i trafiken. Om det är oroliga hästar, så självfallet, är det dumt att rida i trafiken. Vet man att hästen kan bli rädd så undviker man ju... I alla fall om man har lite sunt förnuft, men samtidigt, ibland måste man korsa vägen / rida en bit längsmed.
I övrigt tror jag att du och jag tycker samma sak, bara att vi måhända använder olika ord

Så jag drar mig ut ur denna diskussionen, såvida inte du hittar något väldigt störande i min text