Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan
Enligt min erfarenhet så är det väldigt många lastbilschaufförer som inte håller sina tillåtna 80... När jag kör på 90 väg så får man ibland skymten av en lastbil som synes långt bakom en... Och jag kan lova dig att den lastbilen också kommer ikapp, fast jag inte sänker min hastighet ett dugg... Tillslut ligger den ända in i baken på mig, så nära att den garanterat skulle kört på mig om jag plötsligt panikbromsat... Dock vet jag att det är många personbilar som gör likadant, men som du säger, blir det extra lång bromssträcka med en tung lastbil...
Och för att svara din fråga så brukar jag ta det lilla lugna när en lastbil eller liknande kommer före mig. Det kan dock hända att jag gasar lite extra vid omkörning, beroende på hur vägen ser ut..
Men egentligen handlar inte tråden om bil vs. lastbil..
Här jag bor har jag inga problem med lastbilar som dundrar förbi hästar faktiskt. Det har hänt en gång, när jag och två av mina kompisar var ute och red. Två av hästarna var trafiksäkra, den andra var det inte. Vi red på en större grusväg, inte speciellt trafikerad. Just denna dagen kom det dock en lastbil, jag red ut och ställde mig mitt på vägen i princip och vinkade åt lastbilen att sakta farten. Mina kompisar hoppade av deras hästar, ställde sig på en närliggande äng och vinkade åt lastbilen för att den skulle förstå att den skulle ta det lugnt vid omkörning. Det gjorde den dock inte, utan så fort jag försvunnit från vägen så tryckte den mer eller mindre gasen i botten, vilket resulterade att den inte trafikvanda hästen fick panik, slet sig, sprang rakt in i taggstråd, och stack iväg...
Det hela slutade dock ganska lyckligt; vi fångade hästen, utan att den hade några större skador. Men hanteringen av hästen försvårades drastiskt efter denna händelse. Och ridningen försvann helt och hållet då ägaren blev rädd och osäker.
Däremot är det den enda dåliga händelsen. Jag har stött på flertalet lastbilar, både på grusvägar och hårt trafikerade vägar. Den enda gången min häst reagerat var för en tom timmerbil (den lät ju lite) så chauffören stängde helt enkelt av bilen så vi kunde ta oss förbi lugnt och fint. Han satte på den igen när vi var långt bakom honom..
Det enda jag har problem här nere är en skolbuss... Jag har tagit reda på vilka tider han kör, så jag undviker helt enkelt att vara ute med min kära häst då. Men ibland händer det att man möter honom med bilen, och ja, då får man mer eller mindre slänga sig ut i diken för att inte bli prejad... Jag vill inte ens tänka på vad som skulle kunna hända om det är min häst jag har istället för bilen nästa gång...