Lastbilschauffören lade sig på tutan

Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Man tränar på hemmaplan? Eller på en säker plats, typ i närheten av en större väg? Eller hur menar du? " oj orsakade jag en fembilskrock? Hoppsan...jag skulle ju bara vänja min häst vid trafiken lite ju..." ??
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Skulle borde ha stannat den där j*vla chauffören och gett en utskällning han sent skulle glömma!
Ge häst och ryttare lite respekt,ni tar bort våra vanliga ridstigar och skogslänkar och bygger hus och vägar,har ni då tänkt var vi skall rida?!Nej,men låt oss rida på vägen då och visa respekt!
Jag tror inte en bombsäker trafiksäker häst,inte skulle ha reagerat på en lastbil som rusar förbi och dessutom tutar!
Som tur har jag mött trevliga bilister,tom stannat av motorn och låtit oss gå förbi,då har man vinkat glatt och tackat.Men de som bara susar förbi när man sitter på ett exvarmblodstravare,som dessutom är rädd för bilar,vad vill man då göra?!Jo,skuffa ut dem ur bilen och sätta dem upp på hästen och sedan susa förbi i samma fart som de har gjort,så att de kan visa "hur lätt det är att bara åka häst,dom bara stör i trafiken".Synd om hästen om det skulle göras så,men en läxa skulle de lära sej.
Respekt tack!Det handlar bara om några extraminuter att stanna upp lite,låta hästen vika in till en väg,eller köra sakta förbi.Det kan handla om liv ellr död,några minuter extra,eller kanske flera timmar,veckor,år,liv extra för att man har samvete över den stackars ryttaren och häst som dött tack vare en själv.
Okej här blev en ganska lång föresläsning,men blir så j*vla förbannad på vissa bilister!Har egen erfarenhet..
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Tycker också att många chaufförer ska skärpa sig.

Något liknanade hände mig.

Jag skulle ta en lugn promenad med min förra medryttarhäst. Men så blev det inte.
När jag gick där vid vägen kom det en buss bakom mig, jag stannade för att jag inte kunde flytta mig någonstans, inte ner i något dike heller. Jag trodde att bussen skulle sakta ner men chauffören gasar på och kör jättenära. Hästen som jag höll i fick panik och slängde sig först ut mot vägen men jag lyckades hindra henne på något sätt. Sedan vände hon och hoppade över diket. Jag som fortfarande höll i tyglarna flög efter som en vante, sedan vände hon igen och jag som skulle resa mig fick en 600 kilos häst över mig.
Som tur var blev ingen skadad,hästen hade träns och jag hade hjälm.
Hon hade också spatt och skulle skrittas i 6 månader och hon skulle absolut inte trava eller jaga upp sig utan fick endast skrittas. :S
Hon är Fjordingskorsning och väldigt stark.
Jag är glad att allt gick bra och att ingen skadade sig.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

(UNT)
Snart kommer det att hända en allvarlig olycka!
Ryttare som är ute och rider i det fria försöker i det längsta att undvika att rida på trafikerade vägar.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=28-AV_ID=849194,00.html


Det är inte den första och heller inte den sista idioten som kör på våra vägar. Händer en olycka så är han skyldig och ansvarig för allt. Försök att ta reg-nr nästa gång något liknande händer. Kontakta hans åkeri eller om det är en privat bilist. Kontakta polisen och anmäl dåren.
Vi ryttare måste sätta ner foten för så här får det inte vara.

Var rädda om er i trafiken.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Hur gör man en trafiksäker häst trafiksäker, om inte ute i trafiken?

Min häst blev bättre med trafik när hon bytte stall och fick en hage bredvid en ganska så trafikerad väg.
Då blev hon tvungen att vänja sig vid allt ifrån bilar, lastbilar, traktorer och moppar.
Före det fick hon spunk när närmaste (enda) grannen skulle förbi ridbanan 10 m från hans infart.
Har man möjlighet att rida på en ridbana eller i en hage nära en väl trafikerad väg så kan man ju vänja hästen på ett säkrare sätt.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Tyvärr är det så att om man tittar i körkortsboken så står det en halv rad om hästar i trafiken - "de bör passeras med försiktighet". Jag tycker att det borde vara lite mer, nu när det finns allt fler hästar samtidigt som det allmänna hästkunnandet sjunker.

Vad som borde tas upp är tex varför hästar blir rädda av att tryckluften pyser ut ur lastbilar/ bussar, varför en häst hoppar upp på vägen och inte av den när djuret blir rädd, och framför allt att en person på 60 kg inte har en suck gentimot ett djur på ca 600 kg om djuret blir skrämt. Spelar inte någon roll hur trafiksäker hästen är.

Vad är det för bok du har?

Som jag har skrivit i ett par trådar förut så står det så här i min bok (STR:s Körkortsboken 10, från 2005):

Hästar i trafiken

Bildtext:
Kör lugnt - håll avstånd
- Även den lugnaste häst kan när som helst bli skrämd!

Hästekipage är numera ett vanligt inslag i trafiken. De förekommer både på landsväg och inom tätorter. Hästar är känsliga djur och kan lätt bli skrämda, ibland av nästan oförklarlig anledning. Det kan vara ett annat djur, en plastpåse som rasslar till eller naturligtvis en bil som skrämmer dem.

Några råd när du närmar dig ett hästekipage
- Visa stor hänsyn! Det är ofta ungdomar med liten trafikvana som rider.
- Sänk farten! Var beredd att stanna om hästen verkar orolig.
- Undvik att tuta eller blända med ljus!
- Försök få ögonkontakt med ryttaren eller föraren.
- Håll stort avstånd i sidled!
- Öka farten lugnt när du passerat!

Jag tycker det är ganska bra information, även om det säkerligen inte skulle skada om det stod (eller togs upp, muntligt, på teorilektioner etc.) lite mer.

När det gäller vissa personer/förare skulle det väl dock inte hjälpa ens om man så tryckte ner informationen i halsen på dem. De verkar helt enkelt inte bry sig om sina medtrafikanter över huvud taget. :crazy:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Det är helt otroligt att folk inte kan tänka.

Men sen finns det ju folk som tänker till också, som i somras när jag var ute och red en 3 åring ensam för första gången längs en mycket lite trafikerad väg. När bilarna kom bakifrån brydde hon sig inte, men så kom det en framifrån. Och som tur var (eller ja, tur och tur..) så kastade hon sig ut i vägen och reste sig o dyl ett par hundra meter innan bilen var vid oss. Och bilisten stängde av bilen och väntade lugnt tills jag hade kommit av vägen helt och hållet på en avtagsväg. Kunde ha slutat rikitgt illa annars :crazy:

Så man tycker ju att folk borde bete sig och tänka när de möter hästar överhuvudtaget. Kanske inte just stänga av bilen och vänta i 5-10 min tills hästen är borta, men själva principen att ta det lugnt och inte stressa förbi. ;)
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Man kan ju aldrig träna för varje situation som kan tänkas uppkomma i trafiken men man kan försöka vänja hästen vid vissa. Min häst har till exempel vants vid följande:

* Vid utkörning av ensilagebalar i hagen blir de vana vid traktorn. Detta har gjorts ända sen hon var litet föl så traktorer reagerar hon inte alls för. Och bara för att vänja henne extra mycket så har man rusast motorn, tutat och pyst med hydraliken. Numera så flyttar hon sig knappt för traktorer i hagen, hon får nästan puttas bort, hon förknippar traktorer med något positivt - att få mat :D

* Likaså har vi tränat på att ha en bil krypkörades bakom när man rider eller leder. När det gått utan problem så har motorn rusats även där och tuta här även lagts till.

* Har även tränat på att få mötande bilar på samma sätt som ovan.

Såna här saker kan man faktiskt göra under kontrollerade förhållanden. Precis som att miljöträna andra saker måste man göra det med fordon och trafik. Sen är det ju givetvis helt fruktansvärt att trafikanter inte tänker längre än näsan räcker när det gäller djur i trafiken. Bryr man sig inte om djuret så borde man åtminstone tänka på ryttaren, människan, som oftast sitter på.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Ja - hästar som är väl tränade för tung trafik KAN reagera de också! de är ju levande varelser.
Mina hästar går alltid genom en by med mycket trafik, stoj, barn, bilar, traktorer, lastbilar etc. De har ett otroligt säkert beteende och står ut med det mesta - vilket är behövligt med tanke på den "respekt" som finns för oss ryttare och hästar- NOT. MEN - det kan ändå hända. Jag har råkat ut för en incident där hästen blev trängd mellan ett staket och en lastbil som tyckte att 30 cm mellan häst och bil var helt okej på en smal väg mitt bland husen i byn. hästen hade ingenstans att ta vägen och tyckte inte alls att det var kul. Hennes reaktion? Flykt så klart. hon är ju häst....
en nedrans tur att hästen var smidig som få och lyckades krumbukta sig runt UTAN att träffa bilen, och att ryttaren inte ens hann reagera och göra allt värre. det gick bra den gången... men vi är också vana vid att få hålla gott avstånd till allt som kommer körandes här..... men det har sitt pris
Jag orkar inte med knasiga bilister som tutar, tung trafik som envisas med att ligga i över 70 km/h mitt i ett samhälle där barn, vuxna och hästar går på gatorna och inga vägrenar att befinna sig på för att komma undan. det ska vara någon som är tuffare än jag för att orka med det. Så jag funderar på att flytta till ödsligare trakt för hästarnas och min skull.

MEN - jag vill också tacka alla underbart snälla och trevliga människor som finns på vägarna också! merparten av de jag möter på vägarna är supergulliga, de saktar ner och glider förbi med god marginal precis som man "SKA" göra, alternativt ger oss chansen att gå av vägen och komma på säkert avstånd om det är smalt på det ställe vi möts. Jag försöker alltid tacka ordentligt genom att vinka och vara trevliga så att jag uppmuntrar det och visar att jag har sett att de bryr sig! Ömsesidig respekt brukar funka, tyvärr inte alltid....
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Nej usch för dessa bilister..
För ungf. 2 år sedan var jag ute med min ungponny och vi var tvungna att rida längs en väg för att komma till skogen där vi kan rida. Den är inte jätte trafikerad, men det finns flertalet hus längs vägen och men många använder den som genväg tyvärr.
En helt vanlig personbil kom bakom oss, brydde sig inte ett dugg att sakta ner, trots att jag höll upp min hand högt i luften för att han skulle sakta. Dock inte alltförlänge eftersom min ponny är bakskygg sen han var föl, så det var ju bara att försöka hålla i o lugna honom så gott det gick. Bilisten bara blåser förbi, min lilla stackars häst reser sig och hoppar rätt ut i vägen.
Nu var det bara tur att bilen precis hann passera innan han hoppade ut i vägen. Men fy så förbannad man blev sen..

Ett par 100 meter senare hörs en glassbil. :O Det var ju inte precis det bästa att möta efter det här. Men så fort killen i glassbilen får syn på oss (ca 50 m ifrån oss) stänger han av melodin, stannar så fort han kan och stänger av bilen. Snacka om att man blev chockad.

Så jag hälsade med ett stort leende på läpparna och red lugnt hem. Sånna människor vill jag möta i trafiken! :)
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Som yrkeschaufför med lång erfarenhet måste jag bara tillägga att den viktigaste regeln i trafik är att upphinnande fordon måste anpassa och visa hänsyn till framförvarande trafik och just där är fortfarande häst med eller utan vagn att klassas som annat fordon i trafik.

Ja vågar säga att just denna förare som tråden gäller troligen är nybliven CE-innehavare under 25 år med ett temprament värre än en ung varmblodshingst.

:cool:

Jag är relativt nybliven CE-innehavare (dock över 25 och "sto"), men skulle aldrig drömma om att bete mig på det viset mot NÅGON!
På min utbildning var de mycket noga gällande vett i trafiken. Det lade stor vikt vid att man skulle visa hänsyn och framför allt kunna förutspå alla möjliga och omöjliga händelser.
Fast visst såg man tendensen "varmblodshingst" hos någon elev.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

*kl*

Jag har, som de flesta här, mött både riktiga as och helt fantastiska människor i trafiken. Det värsta jag varit med om var när jag och ett par andra tjejer hade varit nere i stan med tre av ridskolans hästar och haft ponnyridning på en familjedag för kyrkan. På hemvägen använde vi det säkraste alternativet = cykelvägen att rida på en kortare bit. Plötsligt kommer ett gäng motorcyklister bakifrån (som dessutom måste ha sett var vi kom ifrån då de körde förbi platsen där vi haft ponnyridningen) och precis när de passerar oss gasar de till utav bara s***n. Detta var karlar på 40 +, tjejerna som satt på de hästarna var i yngre tonåren....Då tackade jag min lyckliga stjärna för gudomligt snälla ridskolehästar!

I somras stötte jag dock på en mycket sympatisk lastbilschaffis i skogen (mkt smal asfaltsväg) när jag var ute och red med en av mina ridgrupper. Han körde lite åt sidan och slog av motorn så att vi kunde passera säkert. Tyckte nästan lite synd om honom sen när han skulle starta och bilen inte ville :crazy: (Han fick dock igång den till slut ;))
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

ja dom som kör lastbilar han en jävla fena till att inte bry sig, dom ska bara komma fram o fort ska det gå. Samma sak om man är ute o går på kvällen längst en väg, man har reflex,pannlampa o allt så man syns men dom klarar inte av att ta av hel lyserna o sätta til halvlyse nej,nej!
Hatar folk som kör lastbilar o det har ju sina orsaker.
Men samtidigt som ryttare så har man även ett ansvar när man är ute på trafikerad väg.
Man tar en stor risk när man rider på vägar där det åker många bilar o lastbilar, så man måste ju alltid tänka på att hur trafiksäker en häst må vara så KAN hästen bli rädd o då gör den allt för att komma därifrån.
Det är de som är lite läskigt när de gäller hästar, dom flyr från faran o bryr sig inte vad som är ivägen, dom ska bara bort..

Jag skulle då hellre rida någonstans i skogen eller på småvägar där det inte kör så mycket bilar.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

KL

Det många som inte själva kör lastbil inte fattar är bl.a. att om man tex kommer i en hal uppförsbacke vintertid, så går det inte stanna där för då blir man kanske ståendes pga halkan. Har man tung last i är det INTE kul att behöva backa hela vägen ner igen för att ta ny fart uppför. Finns risk för att man då kanar av vägen. Absolut inget försvar för att få bränna förbi en häst i full fart, men kan vara bra att veta för ryttare och andra trafikanter.

Helst ska man ju såklart försöka ta det lite lugnt och rulla förbi lite försiktigt för att inte skrämma någon. Det tycker jag att en häst ute i trafiken ska tåla. Självklart ska man ju även stanna om situationen verkligen kräver det.

Vad gäller att få sin häst trafikvan tycker jag man ska träna på mindre trafikerade vägar. Helt galet att tex ge sig ut på en landsväg och kräva att alla motortrafikanter ska delta i denna övning.
Jag har själv "arrangerat" trafik av olika slag för min unghäst, för att veta att de jag möter/de som kör förbi har koll på läget.

Egentligen behövs bara lite sunt förnuft och hänsyn hos både ryttare och motorburna trafikanter för att allt ska funka.

Dock försvarar jag inte på något vis de chaufförer som beter sig illa.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

KL

Det många som inte själva kör lastbil inte fattar är bl.a. att om man tex kommer i en hal uppförsbacke vintertid, så går det inte stanna där för då blir man kanske ståendes pga halkan. Har man tung last i är det INTE kul att behöva backa hela vägen ner igen för att ta ny fart uppför. Finns risk för att man då kanar av vägen. Absolut inget försvar för att få bränna förbi en häst i full fart, men kan vara bra att veta för ryttare och andra trafikanter.

.

Och därför skall man som framförvarande bil+hästsläp pressas till att köra för fort och riskera böter för att du skall komma upp för en backe?
Det är ju ofta det som händer när man är ute och kör. Sen är det ju skillnad på att bränna förbi en häst och att lägga sig på tutan.

Jag hade i somras 2 motorcyklar som brände förbi i 200knyck ungefär en meter ifrån mig och hästen, det är inte bara lastbilschaufförer...

Mitt stall befinner sig nog på en av de mest trafikerade vägarna i vår kommun när det gäller tung trafik då vi har kommunens sopstation en bit bort, men med några extremt få undantag uppför sig chaufförerna exemplariskt när hästar är på vägen.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Samma sak om man är ute o går på kvällen längst en väg, man har reflex,pannlampa o allt så man syns men dom klarar inte av att ta av hel lyserna o sätta til halvlyse nej,nej!
Du har inte körkort va? Kolla i vilken trafikbok som helst. Man SKA INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER blända av för fotgängare. Detta för att sikten är så dålig/kort med halvljus att om jag bländar av för dig där du går så kan man missa en annan fotgängare som kanske går en bit bakom dig! Du kan ju vrida på skallen några sekunder om du blir bländad.
De du beskriver följer bara regelboken, sen kan du ha hur mycket åsikter om det som helst.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Var har du fått det ifrån???
Jag kan bara tala för mig själv. Det är väl inga som helst problem för mig att hålla avståndet så att jag har gott om plats till framförvarande att hålla min hastighet så at jag tar mig dit jag ska.
Om du läser mitt tidigare inlägg så har jag redan förklarat detta du beskriver:
Det lade stor vikt vid att man skulle visa hänsyn och framför allt kunna förutspå alla möjliga och omöjliga händelser.
Det kallas framföhållning.

Dock försvarar jag inte på något vis de chaufförer som beter sig illa.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Var har du fått det ifrån???
Jag kan bara tala för mig själv. Det är väl inga som helst problem för mig att hålla avståndet så att jag har gott om plats till framförvarande att hålla min hastighet så at jag tar mig dit jag ska.
Om du läser mitt tidigare inlägg så har jag redan förklarat detta du beskriver:

Det kallas framföhållning.

Vad jag har fått det ifrån? Ja jag har kört ganska mycket med bil+släp under 20år och blivit utsatt för än det ena än det andra när jag inte kört tillräckligt fort (läs i 100km/h) Jag anser nog inte att jag skall köra för fort för att visa framförhållning för bakomvarande lastbilsekipage.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Men läs vad jag skriver....
Det är ju BAKOMVARANDE trafik som får se till att hålla avstånd för att kunna planera sin körning. Du ska ju knappast försöka köra ifrån all trafik, när du kör med släp. ;)

Jag kan ju bara tala för mig själv och jag håller mig till regelboken. Vad de du har mött/råkat ut för kan ju inte jag göra något åt. Men eftersom du riktade komentaren till just mig genom att svara på mitt Alias, så måste jag väl få svara. Jag ligger inte i baken på någon när jag kör.

Jag personligen kan ju inte stå till svars för hela kåren.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

KL

Det många som inte själva kör lastbil inte fattar är bl.a. att om man tex kommer i en hal uppförsbacke vintertid, så går det inte stanna där för då blir man kanske ståendes pga halkan. Har man tung last i är det INTE kul att behöva backa hela vägen ner igen för att ta ny fart uppför. Finns risk för att man då kanar av vägen. Absolut inget försvar för att få bränna förbi en häst i full fart, men kan vara bra att veta för ryttare och andra trafikanter.

.

Jag personligen kan ju inte stå till svars för hela kåren.

Nej naturligtvis kan du inte det, jag reagerade bara på vad du skrev i första stycket och svarade utifrån det för jag vet att många lastbilschaufförer använder det som försvar, just att dom måste växla ner , dom tappar fart osv i backar och då ligger många precis i röven på hästen och puttar på...
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Sugen på att lära dig någon ny sport? Det är aldrig för sent, som man lite käckt brukar säga. Men det är ju sant...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
866
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Hebybon Caroline Kamensky och hästen Tiesto var det enda ekipaget som klarade banan felfritt i de unga ryttarnas final under...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: Aylen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Vikingatidens isläggar var gjorda av ben och krävde en annan åkteknik än dagens långfärdsskridskor. I morgon finns chansen att...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp