Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan
Har nu suttit och läst, mer eller mindre, igenom tråden. Blir ett långt inlägg känner jag..
Först och främst vill jag säga att jag är sjukt less på att det finns idioter i yrkestrafiken! De om några borde veta hur man ska framföra sitt fordon på exempelvis 24 meter bil och släp och 60 ton full last! (Eller x antal meter buss på 20+ ton!)
MEN jag är också sjukt less på att höra ständiga kommentarer att, mer eller mindre, ALLA chaufförer beter sig illa i trafiken!
Då kör- och vilotiderna har blivit hårdare (samt kontrollerna av dem), har många chaufförer extra bråttom då körtiden inte alltid kommer att räcka till. Vissa har pressade tidscheman från åkerier/centraler eller är helt enkelt trötta och helt enkelt får sämre avståndsbedömning och/eller reaktionsförmåga. Många chaufförer somnar bakom ratten och vaknar när det börjar skramla eller rassla i hytten någon sekund senare.. Bara för att de inte har tid att sova.. Och så finns det ju de som är onyktra på antingen det ena eller det andra.. Vem vet? Just den här lastbilschauffören kanske var utländsk och inte har en koll på våra svenska trafikregler. (De brukar ju vara duktiga på att ligga i 120 km/h med fulllastade bilar+släp..)
Det finns tillfällen som ursäktar att man lägger sig på tutan.. Men kanske inte i just detta fall! Men så har inte alla chaufförer hästvett heller! 70-80 procent (typ, kanske, eventuellt) har aldrig varit i närheten av en häst och vet inte vilka krafter en annan sitter på. Men å andra sidan, vet ofta inte hästmänniskan vad chauffören hanterar för krafter heller.. 17 (exempelvis) tons lastförskjutning är inte att leka med när det inträffar!
Många chaufförer ANTAR att om hästen går efter vägen så ÄR den trafiksäker. Lika som ni ANTAR att chauffören SKA sakta in. Man kan inte lita blint på varandra i trafiken! Det kan sluta illa då!
Det diskuterades i tidigare inlägg om körskoleböcker. De på 45+ som tog sina CE/D-kort för måååååånga år sedan har inte fått läsa igenom de uppdaterade fakta som finns i böckerna nu..
Och i ett annat inlägg fann jag att någon hatar ALLA som kör lastbilar.. (Tack för att jag är hatad.) Hatar du även dem som går på gymnasiet och utbildar sig till yrkesförare? Hatar du även de som kör pickuper på +3500 kg?
Angående dig som körde 80 med häståka och inte saktade in.. Lastbilar får också bara köra 80! De lastbilar jag åkt har då aldrig kommit upp i högre hastighet än 85! (Om man inte rycker en säkring..

) Och eftersom du uppmärksammade mötande lasbil hade du gott och väl kunnat sakta ned farten och släppt förbi lastbilen. För du är SKYLDIG att hjälpa till att underlätta omkörningar! Och vad hade det gjort dig, utan pressat tidsschema att lätta på (den antagligen stela) högerfoten lite?
Hur beter ni er när ni fastnar bakom en lastbil på en motorväg? Eller vid ett vägarbetsområde, bärgningsbil i arbete, eller en plogbil/saltbil? Bara en intressant fråga..

Många av er har säkert fått en extra tung högerfot förbi en lastbil någongång.. Kan säga att det inte är så roligt att känna hytten ruska till på motorvägen när någon blåser förbi i 140 km/h..
Så var det om ladsvägsridning utan diken.. Jag har ALDRIG varit så oklok att jag har ridit på en tungtrafikerad väg utan möjliga flyktvägar (grunga diken, stigar, ängar, andra vägar, m.m.) för hästen! Då är ju ryttaren lika dum som lastbilsföraren som la sig på tutan i detta fall!
Så var det det här med att hästar hoppar ut i vägen och chaufförerna gasar.. Javisst händer det att chaufförer reagerar så. Det är inte alltid det är inövat att högerfoten ska stampa på den vänstra (eller mittersta) pedalen när något kliver ut i vägen. Vissa blir chockade och/eller helt handlingsförlamade vid sådana tillfällen..
Lite kritik ska vi ryttare ha också! Det är inte BARA lastbilarna eller bussarna som är utan trafikvett emellanåt.
Så mycket ni förstår om lastbilarna/bussarna, förstår nog chaufförerna om era hästar också!
En undran.. Varför har inte Vv startar OBLIGATORISKA kurser om hästvett i trafiken för ALLA!? Dyrt i och för sig, men det hade sparat många siffror i olycksstatistiken per år! För det är trots allt inte bara yrkesförare i arbete, utan det är även VANLIGA svenssons i personbilar som härjar på utefter vägarna när det finns hästar i närheten..