Lastbilar > Skenar

A

Ahgreejn

Jag har en isis valack på 10 ½ år.
Och han är rädd för lastbilar. Vet inte om något hänt honom innan då jag nyligen köpt honom. Men jag har ridit honom innan eftersom jag köpte honom av en jag känner. Och hon sålde honom därför att han har skenat med henne.
Och så blev det som så idag (1 dag före besiktningen) att jag red på långa tyglar, vilket var dumt, men jag blev tillsagd till det, också kom det en buss..ingen fara, sen en lastbil, då blev han skrajj och bara vände hemmåt och skenade. Jag drog i högra tygeln och först lyssnade han inte men gav tillslut upp.
Är det någon som vet nått smart tips hur jag kan motverka detta skenande? Givetvis ska jag ha korta tyglar, inte lyssna på det "rådet" jag fick för det funkade inte för oss två. Innan har jag haft korta tyglar och då har han skuttat åt sidan och sen var det bra..Allt var som vanligt igen.
Antar att jag får börja från ruta 1 nu.
TIPS NÅN? :)

Annars är han världens snällaste! Dock lite het, men han är kontroller bar!

Sv: Lastbilar > Skenar

Tyvärr är det nog ganska vanligt att hästar är rädda för stora fordon. Lastbilar och bussar låter ofta lite extra konstigt, speciellt om dom är bussiga och bromsar...:crazy:
Kanske du kan ha hästen i en hage vid en större väg så han kan bli lite van vid stora fordon??
Samla ihop honom om du möter nåt, gör ett par steg i skänkelvikning så han får nåt annat att tänka på...

Och framför allt, VAR RÄDD OM DIG!!!;)

Mvh Milene

Att ha en hage nära en väg är ett bra tips men om man inte vill eller har möjlighet till detta så är det här mitt
Bästa tipps. prova hitta någon som äger en lastbil be han/hon att ställa lastbilen på en plan (avslagen) så att du kan leda hästen runt bilen låt han gå närmare och titta om han vill men tvinga honom inte! Du ska inte själv bry dig om lastbilen utan låssas som om du bara är på en valig promenad (hur valigt det nu än är att du promenerar med hästen)till att börja med. Om han inte självmant går rakt fram/förbi lastbilen så gör en Stor cirkel runt lastbilen och så gör du cirkeln mindre och mindre till man går på ett acceptabelt avsånt ifrån. kommer ni så när att du kan ta i lastbilen kan du alltid knacka på den smatidigt som du låssas vara jätte nyfiken när tar din promenad (kom i håg att berömma mycket.) När hästen TYDLIGT visar att jaha det här var inget farligt nu kan vi göra något annat så tar du nästa steg.

Det är att göra samma sak men att rida han runt lastbilen tills även det värkar tråkigt för han.

tredje steget är att börja om från början, hoppa av hästen igen
ta hästen en bit ifrån (men ändå så att han står inom syn och hörhåll) och så startar du lastbilen sedan gör du om allt igen och som sagt mycket beröm hela tiden när han gör ett farmsteg. Ett tips är att du kan han en "Rolig" mäniska i lastbilen som du kan tala med så att hästen föstår att någonstan i den där jätte saken finns en mäniska om hästen till och med väljer att gå fram till den som sitter i lastbilen kan man juh alltid beröma med någon morot eller likande men jag tror inte man ska använda det som en muta för att få hästen att gå fram.

När han klarar allt detta fast att lastbilen står och går är det dax för lastbilen att börja rulla. om du då står bervid hästen eller sitter på måste du avgöra själv efter hur du tycker att det har gott och hur hästen är. Man kan gör på många olika sätt men säg åt han/hon som kör lastbilen att gasa så lite som möjlig och hälst bara rulla lite så att hästen uppfattar vad som händer. Fortsätt att jobba så här och det är jätte bra att ha någon man känner i en lastbil för då kan dom tex kör sakta upp brevid en och så promsa(kanske stanna och slå av motorn) in, surra ett par ord för att sedan starta och köra iväg. det är jätte bra träning för efter tex en stor väg så saktar dom oftast inte av specielt mycket utan dom byter i bästa fall fil och gasar om.

Jag har använt mig av övningarna ovan med jätte bra resultat på ena häst har jag bara använt mig av sista övningen (att ha någon som kör upp bredvid mig och stannar för att prata) den häster var inte jätte rädd på det viset att han stack men han vart väldigt sirrig och dansade gärna ner i diken men jag gjrde den övningen en gång och sedan vart det MYCKET bättre. Dom fläste behöver säkerlige lite mer tid men det behövs inte alltid så mycket det gäller bara att hitta rätta knepet.
lycka till

Reagerar din häst likadant om du har en annan trygg häst med? Islandshästar är ju utpräglade flockdjur så om man har en trygg o stabil häst med sig som inte är rädd för något över huvudtaget så brukar det ju lugna de mer stressade hästarna. Annars var det bra tips du fick tidigare i den här tråden!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Har just köpt en shettisvalack på 16 år som gått som sällskaps häst ca 1 och innan det på barnverksamhet. Jag sadlade på och satte upp...
Svar
17
· Visningar
2 153
Senast: Smulan75
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar