Det händer här också, oftare än i Göteborg antagligen. Men då finns det alltid någon kollektivtrafik som går, och det brukar gå att sitta ner på stationerna. Det är också en himla skillnad på tre och sex timmar även om man inte fryser och är hungrig och kissnödig. Klart att det är lite överdrivet att kalla pendlingen hem den dagen ett trauma, men bara lite eftersom det var ytterligare en svår upplevelse som lades till en rad andra tunga SL-händelser.
Tror att beslutet att stoppa all spårbunden trafik i innerstan var rätt inledningsvis. Om jag vore terrorist skulle jag slå till mot kollektivtrafiken i rusningstid på något centralt ställe i Stockholm, inte på grund av mina antipatier mot SL, utan för maximalt genomslag. Däremot kunde de tåg som var utanför staden kunnat vända i någon närförort, och mata ut pendlarna som tagit sig dit. Att det inte skedde är en anledning att vara arg.
Det gjorde de väl? Pendeltågen på Märstalinjen t ex vände i Solna, som jag förstod det. Norrtäljebussarna som skulle gått till Teknis vände vid Danderyds sjukhus, osv.
Jag har inte träffat på någon som blev arg på SLs hantering av det hela,vare sig då på fredagen eller senare. Men det finns de som blev arga alltså? De reaktioner jag stötte på var mer att man gjorde det bästa av saken och försökte ta sig hem så gott det gick. Det folk var upprörda över var själva terrordådet, inte kollektivtrafiken. Ärligt talat, när de haglade rapporter om panik, skottlossning och döda som bäst, och polisen gick ut med varningar om att undvika innerstan av säkerhetsskäl - jag kan inte påstå att jag hade varit särskilt sugen på att åka till centralen, ens om det hade varit möjligt.