För mig är det främmande att definiera sig som drabbad när man är utanför den gruppen - eftersom man då gör sig till offer tillsammans med de som - enligt mig - är verkligt drabbade. Det blir inflation i begreppet - och det är kanske där nånstans jag har svårt för att förstå. Sedan att man känner starkt med dem som drabbats - även om man inte känner dem personliugen . är för mig en naturlig och annan sak, än att man beskriver sig själv som drabbad.
Men nej, det vore att devalvera begreppet rejält för de som förlorat en anhörig eller blivit skadade för livet i händelsen. Men som sagt, det är mitt sätt att tänka och en åsikt.
Jag förstår hur du tänker, men jag begriper det ändå inte. Framförallt begriper jag inte din hangup på "drabbad" och "offer", dels vad gäller behovet av att definiera och gradera och dels att du klumpar ihop det. Jag känner mig drabbad av vad som hände trots att jag befinner mig 20 mil därifrån, för en terrorattack mot min huvudstad innebär ett angrepp på värden jag håller mycket högt, men jag ser mig inte som ett offer för det. Att man är drabbad av något innebär inte per automatik att man är eller ser sig som ett offer.
Jag begriper inte heller dina resonemang om inflation och devalvering. Som jag ser det kan känslomässigt deltagande i en händelse aldrig skapa inflation eller devalvering. När mina föräldrar dog kom folk som inte träffat dem på många årtionden och tog farväl. De var drabbade av mina föräldrars död, även om deras död inte påverkade dem eller deras liv överhuvudtaget. Men det devalverade inte mina känslor, det stärkte mig i bearbetningen av min sorg för att det visade att det handlar om mer än direkt effekt, känslor är större än så. Och jag tycker faktiskt att det är en fin sak.