Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rent logiskt resonemang: ja. du påverkades av händelsen minimalt.

Men nej, det vore att devalvera begreppet rejält för de som förlorat en anhörig eller blivit skadade för livet i händelsen. Men som sagt, det är mitt sätt att tänka och en åsikt.
Så att påstå att jag blivit drabbad av effekterna förminskar effekten av de som förlorat en anhörig? I så fall förminskar man det även genom att jämföra med de som stukade foten när de kastade sig undan bilen, eller de som endast sörjer en hund och inte en människa?

Att man kan drabbas olika hårt är inget begrepp som du kan relatera till?

Jag satt i tunnelbanetåget bakom det som körde på Algernon för 30 år sedan https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl-Fredrik_Algernon Jag blev inte det minsta rasande över att tåget stod still i tunneln en mycket lång stund, jag kände snarare sorg över att en människa förlorat livet på spåret.

Och innan någon börjar undrar hur jag kunde veta det så förstår man per automatik vad som hänt när de säger i högtalarna att det är stopp på grund av en olycka.

För mig är det en enorm skillnad på om trafiken står still på grund av snö eller för att en människa förlorat livet.
Ja, mitt raseri när jag föreställde mig det växlade mellan att vara riktat mot lastbilsgalningen och oavsett-vem som bestämt att stoppa tågen.

Det betyder inte alls att jag tror att det värsta med mord på flera personer är att jag inte kommer hem.

Jag har också åkt tåg som stannade pga självmord. Då var jag inte rasande utan tänkte ihärdigt på annat.

Alltså jag tycker inte det blir ett större trauma för att fler drabbades av skavsår. Om man var sjuk var det förstås extra jobbigt, men efter det akuta fanns det väl ambulanser tillgängliga antar jag? Alltså uppstod något akut, typ någon höll på att förfrysa, så borde det gått att kalla på hjälp?
Ovissheten om ens anhöriga levde under några timmar är så klart värst. Förkylningarna kom efteråt. Stor psykisk press under fysiskt obehag= trauma.

Trauma? Oj, vi har verkligen olika uppfattning om vad det är. Det verkar ju lite naivt att inte ha med sig kläder som tål försening faktiskt. När jag missar bussen här har jag 8 km promenad hem, det är ingen katastrof (men jag fattar att promenaden i Sthlm i det läget kändes betydligt oroligare just då, men att promenad och försening i sig skulle vara ett trauma fattar jag inte). Att läget blir akut av sex timmars försening kan jag inte begripa alls.
Jag har bott i Stockholm i 40 år. Jag har aldrig varit med om att samtlig spårtrafik i hela stan och all busstrafik innanför tullarna står still i fem timmar. Så nä, jag är inte alltid rustad och förberedd på att det kan hända. Det skulle vara lite småknäppt och rätt opraktiskt att vara det. Det är ju bl a därför man bor i stan, för att inte vara hänvisad till en enda buss, utan ett nätverk av tunnelbanor, spårvagnar, pendeltåg och hundratals busslinjer, kan man inte kryssa sig fram på det ena viset så går det på det andra. Inte sjutton är man beredd i alla lägen på att allt det ska stå still så man får gå hem några mil?

Kollektivtrafiken i Stockholm är liksom inte bara ett skojsigt alternativ för den som inte har lust att åka bil den dagen, det är hur hundratusentals människor varje dag kan transportera sig öht.

Läget blir akut av sex timmars försening för att du t ex har småbarn på förskola som du inte kan hämta förrän halv nio på kvällen fast förskolan stänger fem. För att mobilen laddar ur och du inte kan tala om var du är. För att du inte är i närheten av en toalett. För att du inte har något att äta eller dricka och så sakteliga blir hungrig och törstig.

Trauma? Oj, vi har verkligen olika uppfattning om vad det är. Det verkar ju lite naivt att inte ha med sig kläder som tål försening faktiskt. När jag missar bussen här har jag 8 km promenad hem, det är ingen katastrof (men jag fattar att promenaden i Sthlm i det läget kändes betydligt oroligare just då, men att promenad och försening i sig skulle vara ett trauma fattar jag inte). Att läget blir akut av sex timmars försening kan jag inte begripa alls.
När tåg och bussar normalt går med 15 minters trafik eller oftare och ersättningsbussar sätts in om det behövs?

Jag har bott i Stockholm i 40 år. Jag har aldrig varit med om att samtlig spårtrafik i hela stan och all busstrafik innanför tullarna står still i fem timmar. Så nä, jag är inte alltid rustad och förberedd på att det kan hända. Det skulle vara lite småknäppt och rätt opraktiskt att vara det. Det är ju bl a därför man bor i stan, för att inte vara hänvisad till en enda buss, utan ett nätverk av tunnelbanor, spårvagnar, pendeltåg och hundratals busslinjer, kan man inte kryssa sig fram på det ena viset så går det på det andra. Inte sjutton är man beredd i alla lägen på att allt det ska stå still så man får gå hem några mil?

Kollektivtrafiken i Stockholm är liksom inte bara ett skojsigt alternativ för den som inte har lust att åka bil den dagen, det är hur hundratusentals människor varje dag kan transportera sig öht.

Läget blir akut av sex timmars försening för att du t ex har småbarn på förskola som du inte kan hämta förrän halv nio på kvällen fast förskolan stänger fem. För att mobilen laddar ur och du inte kan tala om var du är. För att du inte är i närheten av en toalett. För att du inte har något att äta eller dricka och så sakteliga blir hungrig och törstig.
Jag menade inte att man skulle ha med sig värsta överlevnadsutrustningen.

Det meddelades väl ganska tidigt att personal skulle stanna kvar på förskolor. Nu kanske inte alls nåddes av det beskedet, men de flesta inser nog att barnen inte kommer slängas ut och få klara sig själva. Toalettbekymret måste ju varit ett av de minsta. Ja, det är jobbigt att vara hungrig och törstig, det är jobbigt med skavsår, att mobilen laddar ur osv men för de allra flesta innebär det ingen fara. Och om det var nån fara så var det ju i Sthlm, nån måste ju kunnat kalla på hjälp även om en persons mobil dött.

Ja, mitt raseri när jag föreställde mig det växlade mellan att vara riktat mot lastbilsgalningen och oavsett-vem som bestämt att stoppa tågen.

Det betyder inte alls att jag tror att det värsta med mord på flera personer är att jag inte kommer hem.

Jag har också åkt tåg som stannade pga självmord. Då var jag inte rasande utan tänkte ihärdigt på annat.

Fast det är ju en viss skillnad att sitta ombord på ett uppvärmt tåg med restaurangvagn, toaletter och personal och vänta, och veta att om det drar ut på tiden tills inatt så lär de väl skicka en ersättningsbuss, och att stå utomhus vid en nedsläckt och låst tunnelbanestation ett par mil hemifrån, där du inte kommer längre, och börja fundera på om du hittar hem ett par mil till fots eller hellre ska övernatta utomhus i april. Just sayin'

Senast ändrad:
En annan sorts trauma ändå?

Det här nationella traumat kan ju inte gärna handla om jobbig pendling? (Eftersom det är Stockholm nås givetvis vi andra också av regelbundna rapporter om pendeltågen, men ändå.)

Jag åker rätt ofta tåg till Stockholm pga jobb och jag hade lite mardrömmar om att jag kunde ha varit där och fastnat. Jag har fastnat förut pga snö. Jag hade varit rasande, men inte traumatiserad.
samt @sjoberga
Jag tror en stor del av traumat handlade om rädslan för att ens anhöriga kan ha befunnit sig där. Jag hade ju min syster där och som bara var minuter från att vara vid lastbilen och i början får man inte tag på varandra pga alla som ringer varandra. Min arbetsplats låg precis runt hörnet. Det är klart det är ett trauma att veta att anhöriga/kollegor kan vara där. Och paniken man känner när man inte får tag på familjemedlemmar som man vet är mitt i kaoset är inte rolig.

Och det är klart att vetskapen om att jag väldigt lätt kunde förlorat min syster kan ha väckt andra känslor tex känslorna av att nyligen ha förlorat en förälder. Känslor väcks upp.

Jag tycker inte det är så svårt att förstå...

Senast ändrad:
Fast det är ju en viss skillnad att sitta ombord på ett uppvärmt tåg med restaurangvagn, toaletter och personal och vänta, och veta att om det drar ut på tiden tills inatt så lär de väl skicka en ersättningsbuss, och att stå utomhus vid en nedsläckt och låst tunnelbanestation ett par mil hemifrån, där du inte kommer längre, och börja fundera på om du hittar hem ett par mil till fots eller ska hellre ska övernatta utomhus i april. Just sayin'
Jag hade säkert varit lagom rasande då också. Men om nu bekymren över tex min bristfälliga inlevelse i det här lastbilsdådet övergår i kritik för att jag inte tillräckligt lever mig in i kollektivtrafikskollapsen, så blir jag nog lite trött.

2-3 timmars försening pga plötslig snö händer i Göteborg ibland. Händer det aldrig er? Det är ju skitjobbigt och kallt, men knappast något att kalla trauma.

Ovissheten om ens anhöriga levde under några timmar är så klart värst. Förkylningarna kom efteråt. Stor psykisk press under fysiskt obehag= trauma.
Jag har väldigt svårt att tro att särskilt många faktiskt fick ett trauma av ovissheten, skavsår, väntetid och urladdade telefoner. Det återstår väl att se. De jag pratat med har inte känt sig särskilt traumatiserade och jag har heller inte hört några tecken på det, så det är knappast så att det var ett trauma för alla som befann sig i innerstaden och fick svårt att ta sig hem.

Jag hade nog inte lyckats övertyga mig själv om att det verkligen var nödvändigt att stoppa kollektivtrafiken. Det hade ju bidragit till ilska. Det är ju lättare att överse med trassel som man tror är nödvändigt.

När tåg och bussar normalt går med 15 minters trafik eller oftare och ersättningsbussar sätts in om det behövs?
Ja, jag kan inte se hur det gör läget akut? De jag känner fick det jävligt bökigt men säger att alla hjälptes åt, det samåktes med okända människor, folk bjöd in okända i sina hem, lånade ut sina telefoner.

Jag menade inte att man skulle ha med sig värsta överlevnadsutrustningen.

Det meddelades väl ganska tidigt att personal skulle stanna kvar på förskolor. Nu kanske inte alls nåddes av det beskedet, men de flesta inser nog att barnen inte kommer slängas ut och få klara sig själva. Toalettbekymret måste ju varit ett av de minsta. Ja, det är jobbigt att vara hungrig och törstig, det är jobbigt med skavsår, att mobilen laddar ur osv men för de allra flesta innebär det ingen fara. Och om det var nån fara så var det ju i Sthlm, nån måste ju kunnat kalla på hjälp även om en persons mobil dött.

Varför tänker du att toalettbekymret är det minsta, hur skulle man lösa det på en busshållplats?

Jag vet inte, jag var i alla fall själaglad att maken kunde hämta som planerat, inte hade jag i godan ro tänkt att äsch, det gör väl inget, jag kan lika gärna hämta dem kl 21 eller 02 eller imorgon bitti, vem bryr sig? Inte gör det nåt att personalen inte kan få tag i mig heller, det gör mig inget.

Traumatiskt i medicinsk betydelse? Självklart inte. Men mer än lite besvärligt.

Jag har väldigt svårt att tro att särskilt många faktiskt fick ett trauma av ovissheten, skavsår, väntetid och urladdade telefoner. Det återstår väl att se. De jag pratat med har inte känt sig särskilt traumatiserade och jag har heller inte hört några tecken på det, så det är knappast så att det var ett trauma för alla som befann sig i innerstaden och fick svårt att ta sig hem.
Naturligtvis är majoriteten inte traumatiserad, om än halt och förkyld. De allra, allra flesta kunde ju så småningom räkna in alla närstående personer, och lägga händelserna bakom sig. Men att påstå att det bara var de som dog eller skadades i terrordådet och deras anhöriga som påverkades är sinnessvagt.

Varför tänker du att toalettbekymret är det minsta, hur skulle man lösa det på en busshållplats?

Jag vet inte, jag var i alla fall själaglad att maken kunde hämta som planerat, inte hade jag i godan ro tänkt att äsch, det gör väl inget, jag kan lika gärna hämta dem kl 21 eller 02 eller imorgon bitti, vem bryr sig? Inte gör det nåt att personalen inte kan få tag i mig heller, det gör mig inget.

Traumatiskt i medicinsk betydelse? Självklart inte. Men mer än lite besvärligt.

Om man är hyfsat rörlig kan man ju gå undan så gott det går och dra ned byxorna. I jämförelse med det som talas om här, att läget blir akut och det låter som att folk höll på att förfrysa så verkar det vara ett litet problem.

Jag förstår att det var en stress för de som hade barn att hämta.

Naturligtvis är majoriteten inte traumatiserad, om än halt och förkyld. De allra, allra flesta kunde ju så småningom räkna in alla närstående personer, och lägga händelserna bakom sig. Men att påstå att det bara var de som dog eller skadades i terrordådet och deras anhöriga som påverkades är sinnessvagt.

Det är klart väldigt många påverkades, men jag tvivlar på att så himla många av dessa faktiskt blev traumatiserade. Att många varit oroliga, att det varit jobbigt och bökigt tvivlar jag inte på.

Jag hade säkert varit lagom rasande då också. Men om nu bekymren över tex min bristfälliga inlevelse i det här lastbilsdådet övergår i kritik för att jag inte tillräckligt lever mig in i kollektivtrafikskollapsen, så blir jag nog lite trött.

2-3 timmars försening pga plötslig snö händer i Göteborg ibland. Händer det aldrig er? Det är ju skitjobbigt och kallt, men knappast något att kalla trauma.

3 timmars helt oväntad försening på väg hem från jobbet, en resa som normalt tar totalt 40 minuter? Nä, det har aldrig hänt mig. Faller det snö som lamslår trafiken står sällan allt stilla, plus att meteorologerna brukar förvarna, så att man är beredd och kanske stannar hemma den dagen.

Det händer här också, oftare än i Göteborg antagligen. Men då finns det alltid någon kollektivtrafik som går, och det brukar gå att sitta ner på stationerna. Det är också en himla skillnad på tre och sex timmar även om man inte fryser och är hungrig och kissnödig. Klart att det är lite överdrivet att kalla pendlingen hem den dagen ett trauma, men bara lite eftersom det var ytterligare en svår upplevelse som lades till en rad andra tunga SL-händelser.

Tror att beslutet att stoppa all spårbunden trafik i innerstan var rätt inledningsvis. Om jag vore terrorist skulle jag slå till mot kollektivtrafiken i rusningstid på något centralt ställe i Stockholm, inte på grund av mina antipatier mot SL, utan för maximalt genomslag. Däremot kunde de tåg som var utanför staden kunnat vända i någon närförort, och mata ut pendlarna som tagit sig dit. Att det inte skedde är en anledning att vara arg.

Det är klart väldigt många påverkades, men jag tvivlar på att så himla många av dessa faktiskt blev traumatiserade. Att många varit oroliga, att det varit jobbigt och bökigt tvivlar jag inte på.

Traumatiserade i medicinskt mening tror inte jag heller folk blev som inte var i närheten när det hände, men emotionellt påverkade tror jag nog. Bara det att allt är uppochner, ingen vet något och det går inte att ta sig någonstans, folk runtomkring en är rädda och upprörda, det händer farliga saker och ingen vet hur det ska sluta, oskyldiga har dött, och man vet inte vem som ligger bakom - det är rätt upprörande för många.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar