Ja jag tror inte någon blir mindre orolig för att man säger att det är större risk att dö i bilolycka än terrordåd.
Jo, för en del personer fungerar det att föra ett resonemang kring olika typer av rädsla i deras liv, det vet jag av egen erfarenhet. Jag och en kompis skulle på ett stort evenemang strax efter dådet i Nice och hon var väldigt rädd för att det skulle kunna hända också där vi skulle. Vi pratade då ganska mycket om risker med allt vi gör i vardagen, den faktiska sannolikheten för att just vi ska vara just där något händer just då, syftet med terrordåd, konsekvenserna av våra val om hur vi vill leva etc. Hon var väldigt glad då att någon i hennes närhet kunde prata rationellt om detta med henne då, det gjorde henne lugnare enligt hennes egen utsago.
Jag trodde dessutom att den mesta terapi mot irrationell rädsla går ut på att lära sig att försöka tänka och bete sig rationellt i förhållande till sin rädsla. Jag har själv aldrig gått i terapi så jag vet inte, men jag har aldrig hört talas om att någon terapi går ut på att hellre bekräfta rädsla för något mindre sannolikt än att lära sig att försöka förhålla sig rationellt till den? Jag har svårt att tro att psykologer ger dig stöd i att det inte kan vara konstruktivt att behandla rädsla genom att prata om de faktiska förhållandena, men någon som har erfarenhet av terapi kan ge ett säkrare svar.