Jag bor inte i Danderyd, så nä, jag hittar inte hem till fots från Danderyds sjukhus till söder om stan, där jag bor. Jag har aldrig haft anledning att promenera dit, jag åker buss, bil eller tunnelbana när jag någon gång är där. Enda vägen jag känner till är längs med motorvägen, och jag drar mig av begripliga skäl för att gå på motorvägen i mörker utan reflexer. Börjar man på centralen går det ju an att gå till andra delar av staden, men jag började långt ute i en kranskommun och skulle försöka ta mig till andra sidan stan genom innerstaden. Men tåg och bussar gick inte längre än till kranskommunerna, Solna station och Danderyd. Därifrån är det en bra bit kvar. Min plan var att ta mig med tvärgående buss till Danderyd och sedan därifrån med roslagsbuss till Teknis, och sedan innerstadsbuss därifrån (normalt hade jag åkt pendeltåg och sen tunnelbana, så bara att hitta en alternativ resväg där jag kunde åka buss hela vägen var inte helt enkelt). Teknis ligger långt från centralen, så jag tänkte att det borde gå. Men det stöp ju på att inga bussar gick längre än Danderyd.
Det var för övrigt samma sak för dem som skulle åt andra hållet, problemet är inte att man inte hittar till Teknis, Slussen eller Gullmarsplan, problemet var att om man tog sig dit så fanns det inga bussar där. De vände långt tidigare.
Är det konstigt för dig att man inte självklart tänker att jamen det är ju bara några mil, inte ska jag vänta och se om tunnelbanan kommer igång, utan jag börjar väl gå, med lite omvägar och felsteg så är jag säkert hemma vid midnatt? Jag har ju bara varit på väg hem sen kl 15 och hade normalt varit hemma klockan 16, nu vid åttasnåret är ett par mils promenad det jag väljer i första hand!
Dessutom är man trött och skärrad, man pratar med vänner och anhöriga som är oroliga, man vill hem, så alla smarta lösningar kommer man inte på.
Trött och skärrad, och därmed blockerad köper jag.
Men att vara så ointresserad av sin hemstad, så man inte har en aning om hur man skulle kunna gå eller cykla i densamma, endera för motions skull, eller för att få se andra vyer av staden, tycker jag känns märkligt.
Att undersöka sin hemort, i synnerhet om den är så stor och mångfacetterad som Storstockholm, är ju ett spännande äventyr, som alla borde ägna sig åt lite då och då.
Som ung, innan man har körkort, så är ofta enda möjligheten att åka buss, pendel, tunnelbana, eller cykla för att träffa kompisar, eller besöka intressanta "händelser" (utställning, kompisens fotbollsmatch, what ever..). Att planera med hjälp av karta (det fanns ingen GPS när jag var ung, men bra kartor i telefonkatalogen), SL-kartan med mera gjorde att jag lärde mig hitta.
Många gånger har jag gått hela vägen från centralen, via Flemingatan, till Alvik, eller gått över Lidingöbron, eller för den delen gått från Slussen till Nacka.
Det är inte så långa sträckor egentligen, men det är verkar vara alltför få som tar den här typen av promenader utan tvång.
Intressant är att det väldigt ofta upplevs som snålblåst emot, och duggregn när man måste göra en vandring, men solsken och medvind när man gör vandringen av lust.
Jag bodde under många, många år i Tyresö, och jobbade i Kista. Två gånger i veckan cyklade jag dit, som motion.
Senare så jobbade jag vid Sergels Torg, då cyklade jag fortfarande två gånger i veckan, men då sprang (joggade) jag också en gång i veckan hem. Åkte buss och tunnelbana till jobbet.