@Luff Hakar på om det där med bussolyckan ... Självklart är den lika tragisk. Men jag tror att en av orsakerna om man reagerar olika på en terrorattack och bussolyckan tror jag är vilken "igenkänning" det väcker. Vi kör ute på vägarna hela tiden, det är så vardagligt att vi inte tänker oss in i att sitta i en dubbeldäckarbuss som går av vägen och välter. Det är dessutom en trafikolycka och sådana händer runtom oss hela tiden, gudskelov sällan med lika ofattbart tragisk utgång som den här.
Men att gå på Drottninggatan i Stockholm och fredagsshoppa är lätt att leva sig in i. Det är lätt att föreställa sig att vara där när den där satans lastbilen kommer i så hög fart, det tar åtminstone mig på djupet. Det är så obönhörligt, de som inte kom undan kom verkligen inte undan. Och det är ingen olycka, det görs med vett och vilja, med avsikt.
En olycka som nämndes tidigare och som faktiskt var traumatisk var spårvagnsolyckan i Gbg. Den ja, tänkte jag, 12 mars -92. Datumet kom automatiskt. Den var ett fasansfullt trauma för staden. Alla åker spårvagn, spårvagn liksom ÄR Göteborg, det var oerhört lätt att leva sig in i det fruktansvärda att bli mosad av en spårvagn som kom i 100 knyck i nedförsbacke. Det var fruktansvärt, jag vågar säga att hela stan sörjde.
Jag vet inte vad jag vill säga riktigt, mer än att det nog oftast finns förklaringar till varför reaktionerna på olika händelser varierar, förklaringar som inte har med polisers och massmedias "uppblåsning" att göra.