Lasta två hästar ?!?

K

kosmos

Hej !

Jag och min syster har varsin häst. Jag har en storhäst och min syster har en c-ponny. Nu är det så att vi skulle behöva kunna lasta dessa båda hästarna samtidigt, och jag har lite frågor om detta.

Frambommen i släpen är i ett stycke, så båda hästarna måste ha samma höjd på bommen. Är det bästa att ha bommen något låg får storhästen eller något hög för ponnyn? går det över huvud taget att lasta dem samtidigt med tanke på detta ?

Vilken av hästarna ska man lasta in, respektive ut först? Storhästen är inte van vid att stå två stycken i en transport, medans ponnyn är mkt van vid att åkt tillsammans med en annan häst. Vilken av dem lastar jag in/ut först? :confused:

Jag blir väldigt tacksam för svar, tips och idéer ! :idea:

Mvh Kosmos ;)

Sv: Lasta två hästar ?!?

När det gäller bommen har jag lite svårt att svara, det beror lite på hur hästarna "ser ut" storleksmässigt och hur vana de är att åka transport osv. Men troligen skulle jag föreslå lite för lågt för den stora hellre än för högt för den mindre maa att vid en eventuell olycka/snabb inbromsning så kan ponnyns hals/strupe ta skada när den åker före in i bommen med hela hästens tyngd efter. Men det är en svår avvägning. I vissa fall skall man inte ens lasta två hästar av olika storlek om man inte kan anpassa inredning/utrustning efter hästens egna mått. Hur det är i ditt fall vågar jag inte alls svara på eftersom jag inte sett hästarna.

När det gäller lastningen så skulle jag nog lasta ponnyn först eftersom den är van att åka tillsammans med andra. Men det är samma sak här, beror på hästarna. Är båda lugna/coola? Den som är coolast kan vara lämpligt att lasta först - så att inte den börjar gunga och "leva om" i transporten och då kanske skrämma den andra hästen eller rent av själv blir skrämd.

Förslagsvis skulle jag även lastträna dem tillsammans INNAN ni behöver åka någonstans för att se om det fungerar och för att kunna korrigera bommarna/utrusning utan tidspress. Dessutom kan ni i lugn och ro lasta på och av ett par gånger. Kanske prova att lasta den ena först ena gången och den andra först andra gången för att se vad som passar hästarna bäst.

Lycka till :)

det är att leka med säkerheten om inte bommen är i rätt höjd... min häst åkte tillsammans med en annan innan jag köpte henne, men de var ungefär samma höjd.

Lasta den hästen som är van först. Lasta även av denna först. Så att den andra hästen inte blir nervös av att vänta. Prova innan ni åker för långt! Kör en liten slinga för att kolla om det funkar. Men jag är fundersam över det där med frambommen...

Jag hade en gång två ston som bara åkte tillsammans om man tog bort mellanvägen!
Lasta dom en och en gick inte, men båda samtidigt gick bra. Inget att rekommendera kanske, men det var gamla hästar utan skor som stod still i transporten.

Jaa, det är mest det med bommen som jag är orolig över..

någon som har några mer funderingar ?

Om ponnyn är van att åka två så kan det kanske vara bra att lasta den på höger sida. Dessutom är det oftast bättre att ha den tyngre av hästarna mot mitten av vägen om man skulle få transporten långt ut i vägrenen=mindre risk att välta.

Vet att min häst hade väldigt svårt att fatta att det gick att lasta på "fel" sida av mellanväggen trots att det redan stod en häst på "rätt" sida. Så det är också något att tänka på.

Det var nog ett bra tips, då jag endast lastat storhästen på vänstersidan. Så det bästa vore nog att först lasta in ponnyn på högersidan och sedan storhästen på vänstersidan. :bow:
Men det här med bommen. Man kan ha den i tre olika lägen, ponnyn brukar ha den på det lägsta och storhästen på det högsta, ska jag ha bommen på mitten då eller ? :confused: behöver jag isåfall korta/länga uppbindningsrepen ? :confused:

Vad har du för transport? Dom flesta transporterna men hel bom brukar inte ha så stor last kapacitet som detta ekipaget kräver.

det är en värmlandsvagn-01. de som hade vagnen har tidigare dragit en storhäst oh en d-ponny i den utan problem.

det är en värmlandsvagn-01. de som hade vagnen har tidigare dragit en storhäst oh en d-ponny i den utan problem.

Jo, men det betyder ju inte att det var lagligt, eller att släpet egentligen klarar den tyngden, för då rör det sig väl om minst 800kg i alla fall. Och klarar dragbilen och körkortet det?

Många stora hästar tycker att det blir för smalt i den ej extra breda släptypen- när man kör 2.

Sen tror jag inte att du får lasta så mkt. Borde bli 1 tons lastvikt.

Ngt över bogspetsen.
Den ska förhindra att hästen gör en frivolt vid inbromsning.
Hellre lite för högt än för lågt.

Den måste dock sitta fast så att den ej kan få huvudet under bommen.

Värmlandsvagnen har ofta hög lastvikt pga släpets låga "tomvikt". Men om det är enaxlat eller boggie?
Enaxlat hade jag inte lastat så mycket i även om det är tillåtet, pga säkerheten.

Senast ändrad av en moderator:
Har gjort det förut, att vi lastade ponyn så den åker bakåt så att vi fästade den till bakbomen och då kan du ta den hjöden av fram bom till den stora hästen. När du stänger lämen ponyn kan inte går under bomen heller och till och med, hästar åker bättre (mer bekvämt) när de åker bakåt.:idea:

Vi bedade mellan vägg och började vände ponny på väg i transportet sen backade vi in resten.

Vi öppnade mellan väggen så det var brett på spilten. Sen gick vi mot transporten med näsan först. När det börjar blir små där inne så vända vi ponny som att gå ut igen. Då står den med back delen i transporten och fram delen på lämen (på hoppningsvis står den alla 4 foter i transporten). Det är lättare att har back delen i transporten readan än att backa up för lämen från marken. Sen bara backa resten av vägen in i transporten.

Just in case....:angel:

Open the middle divider so that it's wide inside. Approach the trailer normaly, nose first. When you get the front end och the ponny in start to turn around the the ponny as to go out again. As soon as the backend turns into the trailer stop and back the rest of the way in the trailer.
This only works well/easy if you have a pony/horse that backs well and listens to a "one step" command, meaning that if you you ask to move the back end around they only take 1-2 steps at a time, not 15.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 156
Senast: animalasia
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 636
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar