Lasta själv?

ylvalill

Trådstartare
Min före detta väldigt svårlastade häst går nu hyffsat bra att lasta ensam och vi behöver egentligen bara finslipa detaljerna lite innan det kan vara möjligt att åka iväg på träningar och sånt. :) Jag tycker dock att det skulle vara intressant att höra hur ni andra som åker själva med era hästar brukar lösa det med lastning och urlastning. Skickar alla in hästen i transporten eller kan man gå med den in trots att man är ensam? Hur gör man vid urlastningen om man inte har fronturlastning? Alla tips om vad man skall tänka på när man åker ensam med sin häst är välkomna!

Sv: Lasta själv?

jag skickar in första hästen och sätter bommen bakom henne, skickar upp nästa häst och sätter dom bakom henne, fäller upp lämmen och sätter sedan fast dom inne i transporten.

När jag lastar av så tar jag först loss båda och sedan slänger grimskaftet över nacken på dom, öppnar till första hästen och drar lite i svansen så hon backar, sedan håller jag henne och gör samma med den andra.

Dock är detta något vi tränat på med medhjälpare först, innan jag började lasta dom själv :)

Jag gör både ock. Ibland vill pållarna inte in själv men travar glatt in efter mig. Sen tittar de ut genom framdörren medans jag går bak och stänger bak. Sen sätter jag fast fram.

Ut så tar jag loss och kopplar grimskaftet i grimman, går bak och öppnar och ber hästen backa. (se till att grimskaftet inte kan fastna någonstans bara).

Kör två hästar ensam emellanåt och det funkar bra - fast då är en av dem väldigt trygg och väntar lugnt på sin tur att bli avlastad. Fullblodet har inte riktigt koll på vad "vänta" är för något så han får komma ut först.

Med min förra häst som en gång var svårlastad men som efter träning blev lättlastad, gjorde jag så att jag gick före honom in i transporten och ut genom framdörren. I början hade jag ett långt grimskaft så jag kunde hålla lite medan jag på utsidan gick runt och stängde bom och dörr (hade alltså ett släp med dörrar inte ramp)

Vid urlastning öppnade jag först skötardörren och kopplade loss hästen, fäste ett vanligt grimskaft i grimman och lade det över halsen. Sen öppnade jag bak och lät hästen backa ut. Står man precis bredvid kan man ta tag i grimskaftet innan framdelen är ute ur släpet.

Tips ja öva öva öva. Öva på att hästen inte backar förrän den får kommandot backa. I alla väder och ljus, en del hästar kan bli skärrade om det är mörkt och de inte ser marken bakom sig då får man försöka i början ställa släpet så en lampa lyser upp marken bakom. Men en lampa kan också ge skuggor vilket också kan skärra hästen. Om ett tag kommer tyvärr den halkiga årstiden igen och då kan det vara bra att ha en hink sand med sig och kontrollera så det inte är halt där hästen ska lastas ut.

Jag känner nog en viss oro för att jag skall "tappa" min häst när jag lastar av honom och vi inte är på hemmaplan. Av den anledningen tycker jag det känns lite osäkert att bara lägga grimskaftet över halsen/ryggen på honom när han skall backa ut. Men det kanske inte är så riskabelt som jag inbillar mig?

Sen har jag också varit med om att min häst försökte vända sig i transporten när jag knäppt loss honom och gått runt för att öppna bommen. Eftersom jag har en 1,5 hästars transport var han då på väg att fastna. Som tur är gick det bra den gången och vi har tränat många gånger efter det, men med tanke på att han inte är (och troligtvis aldrig kommer bli) någon kolugn häst så vill man ju minska risken för att saker och ting skall kunna gå fel. Är det någon som har idéer om hur man kan förhindra att han försöker vända sig om?

ge mat eller godis när du går ut och öppnar bak så att hästen tänker "ja mat!!" istället för "oj! vad händer nu? vart gick matte/husse?"
och sen så får du nog vara snabb med att fånga grimskaftet på väg ut de första gångerna.
du kan ju alltid ha en medhjälpare med mat hink och longerlina inne i transporten men att du ändå tar grimskaft över halsen på den och fångar hästen när den är ute, då lär hästen sig att vänta på ditt kommando och att du fångar den på väg ut.
svårt att förklara^_^ men kan det inte vara bra att träna på detta sättet? (har själv en svårlastad häst som jag än så länge bara kan drömma om att lasta själv, fick testa att lasta min nästan grannes häst, dvs gå fram och släppa hästen vid transporten så att den går in själv :love: h*n ville inte byta hästar :( )

Jag känner nog en viss oro för att jag skall "tappa" min häst när jag lastar av honom och vi inte är på hemmaplan. Av den anledningen tycker jag det känns lite osäkert att bara lägga grimskaftet över halsen/ryggen på honom när han skall backa ut. Men det kanske inte är så riskabelt som jag inbillar mig?

Om man har ett långt grimskaft kan man lägga det över ryggen, på så sätt får du fatt i grimskaften innan ens halva hästen är ute. Så gjorde jag när jag lasttränade själv med min. Dock var detta på hemmaplan, men jag kände mig oerhört trygg med tanke på att han bara fått ut rumpan precis ur släpet innan jag höll fast honom.

Skickar in hästen själv, och stänger bakom. Går runt och sätter fast. När jag lastar av tar jag loss hästen fram, lägger grimskaftet över hals/rygg och sedan öppnar jag bak. Jag har med mig ett långt spö och korrigerar hästen om den tittar bakåt. Den ska stå och titta rakt fram. När hästen är lugn och står rakt fram ber jag den backa ut, tar grimskaftet på vägen ner.

Träna hemma först så du och hästen känner er trygga med händelseförloppet.

Fäst en longerlina i grimman som du drar genom skötardörren och tar med dig när du går bak och stänger/öppnar. När hästen backar ut så släpper du ut linan efterhand tills hästen backat så långt att du kan ta tag i linan under grimman, då är det bara att släppa änden. På det sättet är aldrig hästen helt lös.

Kul att du/ni har fått ordning på lastandet. Det gör det så mycket enklare.:)

Jag skickar in hästen och har ett långt grimskaft som jag håller i tills jag har lagt för bommen. Upp med luckan, in och sätt fast. När jag lastar ut gör jag omvänt - lossar hästen, sätter dit det långa grimskaftet och lägger det över ryggen. Sedan går jag runt och öppnar, men tar inte bort bommen om hästen inte står lugnt. Ber honom att backa ut genom att dra lite i svansen och röstkommando. Jag har nästan alltid hönät i transporten, vilket numera medför att han ibland hellre står kvar och äter än backar ut.

Om jag ska lasta ut under "osäkra" förhållanden går jag in i den tomma spiltan så att jag kan hålla i grimskaftet samtidigt som jag tar bort bommen och backar ut hästen. Den varianten fungerar ju inte riktigt i en 1,5-hästars trailer, men jag har sett de som har haft sådana att de har stått bredvid hästen i spiltan och fällt bommen inifrån för att kunna hålla i hästen. Förutsättningarna för det antar jag är att man har en lugn häst så man inte hamnar i kläm och att bommen är lättmanövrerad.

Senast ändrad:

Tack alla för era tips! Känns som att jag fått en hel del idéer på hur jag kan ta träningen ett snäpp närmare att kunna ge mig iväg själv. Ett långt spö skall jag se till att få med mig i fortsättningen så att jag kan korrigera om han försöker vända sig, alternativt ta med mig ett långt grimskaft ut genom skötardörren när jag går bak och öppnar (men är det inte risk att det kan fastna någonstans på vägen när man släpper efter sen?).

Att lägga grimskaftet över ryggen borde ju faktiskt inte vara några problem, får testa lite och se helt enkelt. Gå in i transporten brevid min häst för att ta tag i grimskaftet vill jag inte för så cool är han inte...

Nu har jag fått lite ny träningsmotivation, kul!

Jag har ett ledrep när jag lastar på och av.

och när jag lastar av så Knäpper jag loss hästen, sätter fast ledrepet, lägger ledrepet över hästen men med änden långt bak.
Så när jag har tagit ner luckan så tar jag i ledrepet och håller i det när jag öppnar bak och sen tar henne i svansen och ber henne backa..
Men så småningom så ska hon bara behöva ett grimskaft över nacken.
Men hon är bara två så jag litar inte riktigt på henne ännu. ;)

Jag går med min häst in men i den andra spiltan på andra sidan mellanväggen.
Längst fram har jag lite godis till pållen och så går jag bak och stänger bommen och sedan rampen och sist överluckan. Sedan går jag fram och in genom skötardörren och sätter fast hästen.

När vi åker regelbundet behöver jag inte följa med in, då går hästen själv in och jag står i bak på den andra sidan mellanväggen och stänger direkt hästen har passerat in helt.

Vid det röda krysset står jag:

28489641.jpg

Vid urlastning gör jag tvärt om. Går in genom skötardörren och knäpper loss hästen först, går sedan bak och öppnar överlucka och ramp. Går in i spiltan bredvid hästen och fiskar efter grimskaftet och lägger det så hästen inte riskerar fastna på nåt sätt...
När hästen är lugn och står still och inte trycker mot bommen så tar jag bort bommen och säger till hästen att backa ut.

Min pålle har ibland bråttom ut, blir bättre och bättre när man åker regelbundet. Men jag tänker som så att så länge han är lättlastad på 1 minut och står så snällt när man åker så gör det inget att han har bråttom ut.

Är det mycket folk så förvarnar jag folk innan. Men han stannar så fort han har alla 4 hovarna på marken, så han är inte helvild :)

Hej alla,

Jag har nu kommit så långt med min häst att jag kan lasta själv. Jag står utanför och sänder in hästen, sätter för bommen, sedan lämmen och går sist in och sätter fast hästen. Han står lugnt under färden.

När det gäller avlastningen känner vi oss dock inte lika säkra ännu, tar gärna hjälp där. När lämmen är öppnad så börjar han nästan direkt backa bakåt och pressa mot lämmen. Tycker detta är obehagligt eftersom lämmen på släpet jag brukar låna bara har ett höjdläge som jag tycker är lite för lågt (känns nästan som att hästen skulle kunna 'sätta sig' på bommen om han trycker riktigt mycket mot den). Därför vill jag gärna ha hjälp med avlastningen ännu, om någon annan öppnar och jag står med han där inne så är det inga problem. Det är inte så att han har jättebråttom ut och kastar sig när han går ner för lämmen.

Vill ju dock komma så långt att jag även kan lasta av helt själv och att vi blir trygga i den biten också. Någon som har bra tips för att öva just denna biten, att han inte ska börja pressa mot bommen ??

Hej
Kul att han har blivit så lättlastad!

På min gamla häst och min nuvarande lånehäst så tar jag en longerlina från grimman och runt bommen och tillbaks ut när jag lastar. Då kan jag ge stöd bakifrån med en hand på rumpan och samtidigt guidar linan hästen in i transporten. När hästen är inne är det bara att stänga bom och lem och sedan gå fram och sätta fast hästen. Detta sättet fungerar i alla fall på modiga/resvana hästar som vågar gå in i transporten utan att någon går före. Testade denna metoden på min kompis häst senast idag, hon har en tendens att vilja gå vid sidan av och behöver ofta en hand på rumpan för att komma in. Nu kunde jag stå ivägen så hon inte kunde gå vid sidan och dessutom ge henne den där lilla klappen på rumpan. Hon gick in utan problem på första försöket.

Fördelen med att använda en lina på detta sättet är enligt mig att man kan fylla två funktioner samtidigt, både ett lätt tryck i grimman och ett lätt tryck bakifrån för att motivera hästen att gå in.

Kanske kan du göra likadant när han skall ut så du kan ta i linan om han försöker vända sig om?

Mitt avelssto har skaffat sig en vana att försöka vända sig om då jag kör henne utan mellanvägg. Hon lyckades en gång när jag inte riktigt var beredd på det och det var väl rena turen att hon inte fastnade.

Senast ändrad:

Träna. Träna. Träna. Vänj hästen vid att stå i släpet med lämmen nere och bommen på. Korrigera när hästen trycker mot bommen, som du hade gjort om den i något annat sammanhang inte lytt dig eller gjort något oönskat.

Genom att vänja hästen gör du det precis lika vanligt med bara bommen, som med bommen och lämmen. Inget konstigt, när lämmen är nere och bommen på står man som vanligt.

Aldrig någonsin öppna (och därmed belöna) när hästen trycker mot bommen. Alltid invänta att hästen står självständigt och avslappnat utan att hårdbevaka bommen hela tiden.

Hade ett jättehalvblod som från början älskade att sätta sig på bommen, kasta sig mot den, pressa - allt för att komma fortare ut. Han fick vackert vänta LÄNGE innan han kom ut ur släpet. Blev han för ivrig fällde vi helt sonika upp lämmen igen och det lärde honom upphetsning = stänga. Lugn = komma ut.

Den hästen fick jag mycket beröm för sedan, att han var så väluppfostad och lätthanterlig. När han kom gick han inte att lasta, vägrade stå still i släpet, kastade sig av, kunde inte ledas och var väldigt bänglig. T ex blåslog han om han såg någon bakom när man skulle lasta, han ryggade mot dem i 190 knyck och slog som en djävul.

Det var roligt att han sedan blev så lugn och kunde njuta av livet och i o m det gjorde vi också mycket roligt ihop.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 970
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama