Lasta på utan bil

Bonita4

Trådstartare
Jag har ett tranesläp med stödben och jag har fått höra att om man har stödben kan man lasta på hästen utan att släpet sitter fast i någon bil, stämmer detta?

Jag vill alltså kunna lastträna utan att koppla på släpet på en bil då jag inte har tillgång till någon.

Sv: Lasta på utan bil

Jag skulle inte våga
Inte säkert att stödbenen klarar av tyngden och definitivt inte med ett enaxlat släp, möjligtvis med en avvägd boggie.
Tänk på vilken tyngd stödbenen måste ta upp när hela hästen står på baklämmen och halvägs in :crazy:
Chansen är stor att dom ger efter och släpet tippar.

Jag hade för mig att man inte ens får lasta utan att transporten ska vara kopplad till en bil. Eller så har jag bara tagit det för givet eftersom det är en självklarhet för mig.

Skulle inte lita på stödbenen.

Men om du vill lastträna så kanske det inte är så bra om transporten är mindre stabil än om den sitter fast på en bil?

Skulle jag aldrig våga riskera.

Tänk om den brakar i marken......då får du verkligen lastträna sen:crazy:

nej jag skulle inre göra det., Ev om släpet var ordentligt uppallat men inte bara med benen nere.

Det skulle jag inte våga, speciellt om hästen är spänd och kanske kastar sig hit och dit, nej huva, den risken skulle jag inte vilja ta......

Vi gjorde en sån grej en gång i vår ungdom när vi int evar så smarta :angel:

Kompisens häst hade kolik och så kom vi på idéen att de flesta hästar brukar ju bli lite stressade i magen när de ska åka trasnport. Sagt och gjort, fram med en transport och drog fast stödbenen... TRODDE jag ja... Uppenbarligen hade jag inte dragit tillräckligt hårt, för det höll inte utan framänden lyfte :eek:
Som tur var fick inte hästen panik alls utan hon undrade vad vi sysslade med!

Men som sagt, nej, inte utan att vara kopplad till bil...

Fäll ner stödbenen och last pallar eller något likande under släpet bak så det inte tippar neråt. Då kan man träna utan att bilen är till kopplad. Men var noga när du pallar under släpet.

En gång för länge sedan släppte släpet från bilens dragkrok när jag skulle lasta. Det var typ första gången jag skulle köra häst och dessutom var det min dåvarande pojkvän som hade kopplat släpet.

Det tog evigheter innan vi fick in hästen efter den händelsen och hon var svårlastad efter det

varför skulle en transport med stödben nerfällda vara instabil? en transport är ju avvägd så att den, fullastad, ger ett kultryck på MAX 150kg.. vilket är... ingenting för ett par stödben i godtyckligt material.

du har dessutom en handbroms som klarar av att bromsa släpet fullastat.. en hästtransport har egen handbroms och påskjutsbroms, den bromsas inte av bilens bromsar!

Var det verkligen mig du skulle svara??

Jag ville bara berätta vad som hände och att det påverkade hästen mycket negativt. Jag har inte påstått att en transport med nedfällda stödben är instabil. Eller ens avrått ts från att pröva, det är hennes häst.

Det jag ville påpeka var att händer det något sånt här så kan det skrämma hästen ännu mer. Eftersom ts skriver att hon vill lastträna så får jag intrycket att hästen inte är lättlastad.

Jag har sett vad som kan hända om man lastar utan att trailern är kopplad. Mitt tips, gör det inte!

Nu blandar du väl ihop äpplen och morötter ändå?! Stödben - inte hjulet fram under dragstången.

TS; nej, det hade jag inte gjort. Benen är i o f s stabila, men jag har sett dem kröka sig för betydligt mindre än en häst, så det äventyret avråder jag bestämt från.

hur jobbigt kan det vara att koppla på bilen . så lat får man inte vara .

Jag tycker inte heller att det verkar vara en så god ide, är inte stödbenen till för att transporten i sig är ranglig och behöver mer stabilitet vid i-ochur lastning?
Ifall du inte har egen bil, kan du inte låna av någon vän/förälder??

Jag har också varit med om att transporten släppt från bilen och det är verkligen ingen höjdare när den lättar. Eftersom det var jag som satt fast den själv och sedan kört till ridhuset fattade jag inte hur den kunde lossna när jag sedan skulle lasta för hemfärd.. Men av den historien var det faktiskt jag som blev mest rädd, så min mor fick lasta hästen i ett par månader efter det innan jag kunde känna mig säker att lasta henne själv. Är jag rädd bli ju hästen rädd, så det är inte alltid hos hästen problemet ligger...

Om du känner dig osäker kan du palla upp släpet med pallbockar, såna man använder när man byter däck på bilen. Sätt fram och bak, så står den stadigt. Jag har själv lasttränat med uppallat släp när jag velat lastträna varje dag en tid men inte orkat koppla på vagnen varje dag. Funkar utmärkt, står stadigt med dessa bockar :)

Problemet löses genom en ring i stallväggen, där trailern kopplas i. Lätt som en plätt.
skulle aldrig lasta utan att trailern är kopplad.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
IT & mobiler Vad har ni för mobilhållare till bilen, som ni tycker är bra och funkar bra? Jag har haft lite olika genom åren, någon som man fäster i...
2
Svar
27
· Visningar
903
Senast: ameo
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 262
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar