Lasta oberörd häst!!?? låååång....

Sv: Lasta oberörd häst!!?? låååång....

Igår önskade jag nästan att hon skulle varit lite stressad eller orolig, så man liksom förstått henne mer... du har ju verkligen gjort ett jättejobb med din häst!!
skillnaden här är ju att hon inte visar nån rädsla, stress, oro eller annat alls!!

kimmis87: den oron känner jag delvis med den här hästen, tror inte hon skulle bli panikslagen av linor, men tycka att de var ju jäkligt irriterande, och då vet man ju inte vad som händer!! Alternativt skulle hon gå rakt in med dom...

Ska som sagt prova imorgon igen, när jag vet resultatet av det så ska jag ringa ägaren och höra hur de har gjort!! Tycker de borde sagt något om det var så här problematiskt!! Eller så saknar hon totalt respekt för oss. :(

Igår önskade jag nästan att hon skulle varit lite stressad eller orolig, så man liksom förstått henne mer... du har ju verkligen gjort ett jättejobb med din häst!!
skillnaden här är ju att hon inte visar nån rädsla, stress, oro eller annat alls!!

Min häst kan också "låsa" sig i bland, han blir helt stum, ser inte alls oroad ut, stressad mm. Han liksom bara står och kollar på nånting långt borta i skogen och vägrar ta kontakt med mig eller ens bry sig om vad det är jag egentligen vill. Dock tror jag att det är någon sorts inre stress som gör att han helt och hållet kopplar bort. Han hamnar i nån sorts trauma (eller hur det nu stavas).. Men när din häst gör så, kan man inte gå bakom, prassla i någon påse eller liknande så hästen blir uppmärksam på dig/er och kommer tillbaka till "verkligheten". Lastar du med grimskaft och grimma eller träns? Jag har faktiskt använt mig av den metoden som någon tidigare nänmde om att flytta alla 4 benen, en i taget upp på lämmen och i transporten..Men fy sjutton vad det är jobbig, man är helt slut efter att ha flyttat omkring en över 500 kg häst, som dessutom bestämt sig för att inte gå närmare transporten än 20 meter. Det är en bit ;)

Eller så saknar hon totalt respekt för oss. :(

Eller förtroende?!:idea:
Jag tror Skuggi har en poäng...
Det låter inte som att du har haft hästen så länge, skulle man inte kunna jobba lite på att lära känna varandra innan man börjar fara i väg på träningar och tävlingar?

När hon väl känner dig kanske det går mycket lättare att lasta.

En del av processen att lära känna varandra kan ju vara lastträning också. Om du sätter ner förväntningarna lite och tar det steg för steg, då kanske hon öppnar sig.

Börja med att nöja dig med att hon sätter upp en hov. Sen berömmar du och väntar några dagar innan du tar nästa steg; två hovar (eller kanske bara en hov igen). Ta det med tålamod men med målet i siktet hela tiden, så kommer det att gå fortare än du tror;) När hon känner att pressen minskar och att du blir nöjd och glad för det lilla hon försöker, kommer hon vara mer villig att göra som du vill.

Det gäller att ha delmål och glädjas åt alla framsteg - stora som små.

Hoppas du förstår hur jag menar!

Senast ändrad:

Man ska aldrig lura eller trixa in hästen i transporten, förr eller senare kommer den att göra motstånd på ett eller annat vis, att skrämma eller ladda upp med en massa folk är heller ingen lösning. Linor är rent utav livsfarlig som någon annan skrev i tråden.
Pat Parelli har en underbar film som heter Trouble free trailer loading. Han får hästarna att skutta in i vagnen i ren glädje, trygga och självsäkra. Mitt tips är att du skaffar den, finns på ebay tex. Ta den tid det tar att göra det ordentligt så har du sparat dig själv en massa tid i framtiden. Som andra skriver handlar det inte bara om transporten utan om mycket mer, respekt, förtroende. Lycka till.

Har du någon liten lugn ponny (som hästen känner) som du kan ställa i transporten innan du börjar lasta? Min första häst gillade inte att gå på själv men stod det en annan häst där så klev hon in utan att tveka.

Hästen kan mycket väl varit stressad utan att det syntes utanpå, så jag skulle ställa transporten så hon inte kan gå på sidan, gärna direkt mot stallgången om det går och sedan väntat ut henne med lite lock och pock.

nej.. tyvärr inte, hon är minst i stallet... :(

Men om hon inte vill gå in ändå, och kastar sig in i stallet.. hur går det då??

hon la 3 skitar under dom 2 timmarna vi höll på och dom var alla fasta och fina, tycker jag tyder på att hon inte var stressad... lägg till att hon varit dålig i magen sen hon kom ungefär, så har precis börjat bajsa normalt igen (efter proequo magkur)... + att hon såg lugn ut i ögon och på öronen...

Jag blir lite orolig när folk tolkar hästars beteende som om de vore människor...

Varför skulle hästen "inte ha lust"?

Antagligen för att hästen är rädd eller osäker av en eller annan anledning.

Vissa hästar vill inte gå in om de känner att människan inte är trygg, en del vill inte om det är för mycket folk och liv omkring, en del vill inte för att senast de blev körda körde man för oförsiktigt, en del blir osäkra på varför den nya människan vill stoppa in dem i ett mörkt hål....

Det är din uppgift som människa att ta reda på orsaken och hjälpa hästen igenom detta, och det gör man INTE med sop eller pisk.

Har du inte hört talas om introverta hästar? Istället för att agera ut sina rädslor stänger de av och ser helt likgiltiga ut, drivs de sedan för långt brukar det komma en explosion... Min valack är sån. Ingen mat i världen är intressant då, och man skulle kunna piska honom blodig antagligen.

Jag lastar honom utan problem genom att skicka in honom medan jag står kvar utanför, är dock inte säker på att han skulle följa vem som helst på det viset... Så bara för att förra ägaren inte hade problem så behöver det inte betyda att du inte kan få det, hästar är inte maskiner.

Se till att vinna din hästs förtroende så ska det nog gå bra att lasta framöver.

:bow::bow:
håller helt och hållet med! Tänk på att inte förmänskliga hästens tankar.
Hästen skiter totalt i VARFÖR den ska gå in i en transport, men kanske gör det om den litar på människan. Och vill då för att människan ber den att göra det..

förtroende motivation belöning

Hur liten är hon? Har ni testat att helt enkelt lyfta in henne, dvs en håller i grimskaftet och två som står bakom och gemensamt kopplar grepp istället för linor och trycker in henne som man kan göra med unghästar?

Står man så man kan utnyttja en gång har de bara två alternativ, frammåt eller bakåt. Backar de så blir det jobbigt, går de frammåt så är livet mindre jobbigt för dem, även om det bara är ett steg i taget och oavsett om man får flytta fötterna på dem eller de går själva efter påtryckningar.

Senast ändrad:

Men lasta den mest lastningslugna hästen i stallet först och sen in med din. Låter enkelt va´?;) Strunta i om det blir för tungt för ni behöver ju inte åka någonstans eller bara köra en kort bit och sen lasta ur igen.

Tror faktiskt inte dom skulle få plats!! Om jag inte har fel för mig åker dom andra brett eftersom dom är så j-a stora!! + att det är unghästar som kanske inte är helt roade av att vi försöker lasta in en till... hade varit bra med ett större stall just nu, med fler hästar att "välja mellan" ;)

Jag blir lite orolig när folk tolkar hästars beteende som om de vore människor...
Varför skulle hästen "inte ha lust"?
Antagligen för att hästen är rädd eller osäker av en eller annan anledning.
Har du inte hört talas om introverta hästar? Istället för att agera ut sina rädslor stänger de av och ser helt likgiltiga ut,
Se till att vinna din hästs förtroende så ska det nog gå bra att lasta framöver.

Jag har en sådan häst. I början när jag hade henne kunde hon reagera tvärtemot i speciella, stressade situationer som ex lastning. Hon stängde av fullständigt. Jag minns att jag tyckte det var märkligt beteende men när jag väl hade insett att det berodde på att hon blev stressad så gick det lite lättare att lösa dessa situationer.

Jag har kanske inte ngt direkt jättebra råd annat än att man nog måste ge dessa hästar lite tid.

Nu är hästen lastad!! =) Flera gånger om dessutom! Tog hjälp av 2 kompisar som var jätteduktiga! Stort tack!!
Hon testade, tog väl ca 1,5 timme.. Till slut gick hon in. Det hon tyckte var otäckt var när det stängdes bakom henne, men sen var hon relativt lugn.
Hur det gick till? Litelite hjälp av lina eftersom det är så ägaren har lastat henne (fick jag reda på), då hon totalt gick emot den + höll på att ramma ena vännen, så togs även ett spö för att hindra henne åt det hållet... träns och tålamod, men det gick =)

Vill förtydliga lite eftersom vissa här väljer att tolka saker man skriver hejvilt! Pisken använder vi som en förlängd arm. Det tror inte jag dom far illa av på något sätt alls! titta på hästarna i hagen, det är ju inte så att dom snällt ber varandra att flytta på sig, det är både tänder och fötter som hjälper till med det ibland (inte alltid: förtydligande). Jag har aldrig förmänskligat hästen, men för att förklara hur man upplever processen i torsdags så använde jag såna uttryck.
Som sagt, nu är hon lastad. Det är en tuff dam, hon testar oss många gånger om, men när hon inser att vi inte kommer att ge oss så ger hon med sig. Tålamod och mycket beröm =)
Så imorgon ska vi åka och löshoppa. Jag hoppas på att hon kommer att se detta som positivt, vi ska inte åka jättelångt, och hon kommer att ha roligt, kanske kan det få henne mer positivt inställd till transporten =)
Tack till er som gav TIPS!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 915
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama