Lasta med ögonbindel - Prova?

Sv: Lasta med ögonbindel - Prova?

Tröja över huvudet kanske skulle vara något att fundera på, om det är viktigt och man av någon anledning har väldigt brottom (vilket man inte ska ha när man lastar en svår häst) men det är fortfarande inget som löser problemet i längden.

Intressant att det funkat på Cinna i 7,5 år då :smirk:

Jag skulle aldrig lägga tröja eller ögonbindel på hästen. Vad händer om hästen blir rädd o snubblar? Jag tycker det är bättre att lösa grundproblemet. Just att hästen inte vill gå på.

Om du undervisar i NH så borde du ju vara kapabel att lasta hästen? De NH-tränare jag träffat har varit mycket duktiga och fått på oerhört svårlastade hästar (även sådana som stegrar och slänger sig).

Till dem som inte tror på NH-tränare, så tror jag bara det är så att de inte har träffat ngn som verkligen kan. (Inte riktat till TS)

Jag har som skrivet tidigare löst svårlastade hästar.
Men jag har fått hjälp av min kära mentor och vania vill helt enkelt inte. Ännu en känd nh tränare som kom till oss när vi bådde i gbg förstod sig inte på. Så det är inte bara jag lilla du :smirk:

En kompis till mig har helt enkelt låtit hästar lastträna sig själv genom att ställa ensilagebalen i ett hästsläp i hagen. Odramatiskt och tidsbesparande för otåliga människor (förutsätter att man har ett släp som går att ställa helt stabilt och har släpet inom synhåll från huset eller dyl.. å kanske inte ens splitternya dyra;) ). :D

Min häst var också väldigt jobbig vid lastning förr. Vi fick hålla på länge å inget funkade, havren som han annars älskar sket han fullständigt i!
Vi skulle iväg å hade en 2timmars bilresa å jag ville inte att han skulle ödsla energi på bråka vid lastningen eftersom de e en gammal herre, så jag la tröjan överhuvudet å gick in jätte försiktigt å det va inga problem. Gjorde såhär typ 4-5gånger å efter det går han på utan problem:banana:

Ska tillägga att jag också tränar mkt NH å har inga problem annars. Kan få honom gå att gå praktiskt taget överallt men detta gick ej.

Så länge hästen verkar nöjd så forsätt:)

Vi har en häst som är extremt svårlastad, inte så att han inte går in (han kan trav in självmant) men han står inte kvar utan backar ut efter några sekunder. Tidigare slängde han sig ut med dunder och brak. Det krävs träning, träning och åter träning, ett övermänskligt tålamod, en positiv attityd och obegränsat med tid. Att hålla på och exprimentera med olika mer eller mindre oschysta medel och metoder dom gånger man ska iväg är helt förkastligt och skadar mer än det gör nytta. För att man ska få ett varaktigt resultat krävs att hästen av egen vilja går in och lugnt och säker står kvar utan minsta oro. Vägen dit kan vara väldigt lång men den enda rätta. Vill du kan jag PM:a dig om var du kan hitta bra information om hur du tränar lastning på ett mycket bra sätt.

Mitt tips är att ta kontakt med en NH- tränare som kan hjälpa dig och så att hästen får respekt för dig. När den gäller arabhästen kan han inte ha ngn respekt, annars hade han ju inte konstrat så mkt.

Mitt tips är att ta kontakt med en NH- tränare som kan hjälpa dig och så att hästen får respekt för dig. När den gäller arabhästen kan han inte ha ngn respekt, annars hade han ju inte konstrat så mkt.

Men nu får ni ge er.
Hästen har mer respekt för mig än jag nånsin vart med om att en häst har förut.
Hon gör ALLT för mig. Många tränare, hopp/dressyr/western/nh har försökt lösa det med lastningen men det går INTE!

Skyll inte på mig ang araben!
Jag har bara haft honom hemma nån vecka drygt. :mad: :mad: :mad:

Hej!

Min gamla tränare hade ett sto som endast gick att lasta med tät "flughuva" (hon såg ingenting genom den). Luvan måste på i stallet och då gick häst utan problem raka vägen in i transporten. Utan luva stannade häst i stallet, bara man satt transportskydd på.. Hon var 21 år senast jag vet att hon lastades och hade inte slutat gå på då (med luvan).

/ lavinia, som tycker alla sätt är bra utom dom dåliga

Ja precis! Visst fungerar det, så länge tröjan är på! Tar du av tröjan kommer hon att fortsätta vägra gå in och problemet är inte löst.

Men det spelar ju öht ingen roll. Hon är lättlastad, går rakt in. Vad spelar det då för roll om hon har tröja på eller inte?
Det finns ju ingen anledning att laborera med annat. Särskilt inte när ingenting annat har funkat. Inte ens NH-tramsandet :smirk:

Håller med till fullo! Är exakt samma på min häst, hon är jättenöjd med sin luva över huvudet och går rakt in. :)

Aldrig rädd, ramlar inte, och blir inte stressad av att inte se, snarare lugn.

Det är ingen smart ide..... Man ska inte LURA hästen att gå in, den ska ÖNSKA att gå in. Vill man ha en häst som är lättlastad i längden finns bara detta alternativ. Om folk bara förstod det så skulle det nog inte finnas så många svårlastade hästar...

Sen är det farligt att täcka för ögonen på hästen. Jag försökte det i ren desperation för att få min häst hem från en träning (innan han fick ny transport och blev lättlastad..) och han gick omkull på rampen. Såg ju inte att det gick uppåt. :crazy:

Fundera istället på vad du ska göra för att få din häst att ha lust att gå in i transporten. Hur ska du få honom att tycka att det är en rolig grej?

Vilken häst ÖNSKAR att gå in i en trång grej? Ingen. Hästar har klaustrofobi.

Hästen måste ju få se transporten först och man ska ta det lugnt, lyfta benen och sätta ner på rampen så den känner att det går uppåt, sen kliver dom in själva. Min häst blev farlig en gång för han reste sig så högt och vi blev rädda att han skulle spräcka skallen eller nåt. Vi slängde på en jacka och han lugnade sig direkt och lyssnade, klev på försiktigt.

Hej!

Min tjej älskar transporten. När jag kommer åkande med transport bakom bilen (ja, hon känner igen bilen ockå!), kommer hon alltid fram till grinden. Och hon vill alltid gå in i transporten (även om hon inte har skydd mm på och vet att hon ska åka). Så har det förvisso inte alltid varit, men nu verkar hon älskar att åka och vill bara fortast möjligt in (det kan ju innebära att man får åka till veterinären- en annan av hennes underliga favoriter!).

/ .Lavinia

:smirk:
Men det spelar ju öht ingen roll. Hon är lättlastad, går rakt in. Vad spelar det då för roll om hon har tröja på eller inte?
Det finns ju ingen anledning att laborera med annat. Särskilt inte när ingenting annat har funkat. Inte ens NH-tramsandet :smirk:

ojoj, vilka reaktioner det kommer bli över "Nh tramsandet"
Vet du vad du pratar om innan du uttrycker dig så?

Enligt mig ska hästen gå in för att den vill, och litar på sin "ledare" till 100%. Inte för att den har en tröja för ögonen. Men tänker man kortsiktigt, och inte bryr sig så mycket om sådant, är säker på att hästen inte skulle skada sig om den kom lös så visst, gärna för mig. :smirk:

Hej!

Min tjej älskar transporten. När jag kommer åkande med transport bakom bilen (ja, hon känner igen bilen ockå!), kommer hon alltid fram till grinden. Och hon vill alltid gå in i transporten (även om hon inte har skydd mm på och vet att hon ska åka). Så har det förvisso inte alltid varit, men nu verkar hon älskar att åka och vill bara fortast möjligt in (det kan ju innebära att man får åka till veterinären- en annan av hennes underliga favoriter!).

/ .Lavinia

Så ska det låta :banana:
haha, min ridinstruktörs lillla shettis, som hon tävlar brukskörning med, travar in i transporten innan någon hinner blinka. Det går knapp att hålla honom. :D

ne, varför ändra på ett vinnande koncept? :p :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 992
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag rider en valack som är 7 år. Vi har mycket problem med lastningen. Han går väldigt gärna in i transporten men vill inte vara kvar...
2 3
Svar
40
· Visningar
13 126
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV