Lasta med ögonbindel - Prova?

Sv: Lasta med ögonbindel - Prova?

*kl*

Kan ju bara ge exempel på mina två hästar då.

Min äldre häst går alltid på släpet. Man kan skicka in henne eller leda in henne, hon går alltid på. MEN hon är stressad av det, ogillar att åka egentligen, bajsar alltid 700 ggr innan på stallgången, är allmänt bufflig och vevar runt med huvudet väl inne i släpet. Stampar om man inte åker direkt osv. När man stannat vill hon ut NYSS och härjar runt, men kan ju ge sig om man skiter i henne.

Min unghäst, är lugn innan. Man sätter på alla grejer och saker och hon vet precis vad som ska ske. Ingen stress alls. När jag leder ut henne är hon också lugn, jag lägger på huvan och hon börjar trampa lite högre med frambenen och går själv mot transporten som hon har koll på var den är. Kliver på lugnt, jag tar av huvan direkt och hon står kvar när man fäller på bommen och stänger luckan. Hon tittar ut genom framdörren, är fortfarande helt lugn.
Vevar inte med frambenen, står stilla även om man inte åker direkt. När man kommer fram kan man lämna henne en bra stund innan man lastar ur.

Jag tycker det är trevligast att vara ute och åka med min unghäst. Jag anser båda vara lika lättlastade men att unghästen är mer lätthanterlig och lätt att ha med. OK att hon behöver en huva för att tycka det är ok att gå in i släpet, men hon går ju ALLTID in med sin huva.

NH tränare fick INTE på min häst. Däremot fick jag in honom själv efter ett tag. Och efter att denna människa sagt "du kan bara glömma det, hästen är ouppfostrad och kommer aldrig gå in".

NH är värdelöst, handlar bara om makt och dominans. :smirk:

Gör man transporten till ett trevligt ställe så går hästen in utan protester. Tvång hjälper aldrig, och NH ÄR tvång. Psykisk tvång. Men har man en stark häst ger den sig inte. Min häst skulle heller dö än ge efter för denna tränare som försökte tvinga honom.

Mot mig är han snäll som en hund och gör allt man vill bara man ber honom istället för att tvinga....

Oj vad du tar i. Jag undrar faktiskt vad det är för NH tränare du träffat, de jag har träffat tycker att precis tvärtom mot vad du skriver. De förespråkar absolut inte tvång. Jag har haft ute en till mina två halvblod, först har han pysslat med diverse ledarskapövningar och går sedan vidare till transporten. När han är klar går hästen in i transporten själv! Han tvingar inte fram något alls, men hästen förstår att han är ledaren och ledaren kan man lita på.

Dock är ju detta ingenting som löser sig på en timme, utan det kräver att man fortsätter, vissa starka och dominanta hästar kanske behöver flera dagars ledarskapsövningar innan de går på utan att krångla.

Och med tanke på det som NH-tränare du träffat sa, så verkar han ju inte vara speciellt seriös.

:smirk:

ojoj, vilka reaktioner det kommer bli över "Nh tramsandet"
Vet du vad du pratar om innan du uttrycker dig så?

Enligt mig ska hästen gå in för att den vill, och litar på sin "ledare" till 100%. Inte för att den har en tröja för ögonen. Men tänker man kortsiktigt, och inte bryr sig så mycket om sådant, är säker på att hästen inte skulle skada sig om den kom lös så visst, gärna för mig. :smirk:

Jag börjar seriöst undra om du är läskunnig.

NH är i mångt och mycket trams, särskilt som det inte alltid funkar.

Hittills har ingen fått in Cinna utan tröja. Kortsiktigt? När det fungerat i 7,5 år? Du är rolig du :rofl:
Varför skulle hon komma lös? Och varför i hela friden skulle hon bli panikslagen? Den hästen har på åtta år inte visat rädsla en enda gång. Skulle hon av ngn anledning, vad nu det skulle vara, slita sig med tröjan på huvudet skulle hon troligen nosa sig närmaste vägen till en grästuva och äta där. Skulle tröjan störa henne skulle hon klia bort den mot frambenet.

Alla hästar kan väl bli rädda? Även din ponny. Men har du bara "lagt" på tröjan så lär den ju åka av fort...

Ja, men jag finner det mkt otroligt att hon skulle bli panikslagen av att gå på transporten. Särskilt som hon inte ens blivit rädd på åtta år.
Men som jag skrev, tröjan kan hon lätt ta av sig. Den ligger över huvudet, knuten med en enkel knut under ganascherna. Den skulle troligen lossna om hon slängde en gång med huvudet.

Nej av att gå på transporten lär hon kanske inte bli rädd av. Men det finns ju andra saker som kan skrämma hästar, fåglar som flyger upp, saker som blåser omkring eller andra plötsliga saker:P

Hoho, det skulle chockera omgivningen. Inget illa ment men Cinna skräms inte av sånt heller. Spräng en bomb bredvid henne och hon rör inte en min.
Cinna är den mest orädda häst jag någonsin träffat. En mkt speciall individ :D

Jag börjar seriöst undra om du är läskunnig.

NH är i mångt och mycket trams, särskilt som det inte alltid funkar.

Hittills har ingen fått in Cinna utan tröja. Kortsiktigt? När det fungerat i 7,5 år? Du är rolig du :rofl:
Varför skulle hon komma lös? Och varför i hela friden skulle hon bli panikslagen? Den hästen har på åtta år inte visat rädsla en enda gång. Skulle hon av ngn anledning, vad nu det skulle vara, slita sig med tröjan på huvudet skulle hon troligen nosa sig närmaste vägen till en grästuva och äta där. Skulle tröjan störa henne skulle hon klia bort den mot frambenet.

Så du menar att din häst inte går under kategorin "flyktdjur" som alla andra ? :smirk: Men LUGN, jag har inte sagt att jag tycker det är FEL att lasta med ögonbindel. Jag har bara sagt att det inte är något som löser själva broblemet, utan med tröjan lurar du ju in henne i transporten. Men funkar det för dig, och har funkat i 7,5 år så bra för dig då! Vill man ha något avklarat fort så sätt på hästen en tröja. Kortsiktigt kanske var fel ordval, men jag kan iallafall garantera dig att jag är läskunnig.

Så du menar att din häst inte går under kategorin "flyktdjur" som alla andra ? :smirk: Men LUGN, jag har inte sagt att jag tycker det är FEL att lasta med ögonbindel. Jag har bara sagt att det inte är något som löser själva broblemet, utan med tröjan lurar du ju in henne i transporten. Men funkar det för dig, och har funkat i 7,5 år så bra för dig då! Vill man ha något avklarat fort så sätt på hästen en tröja. Kortsiktigt kanske var fel ordval, men jag kan iallafall garantera dig att jag är läskunnig.

Ja, det är något åt det hållet jag menar. Övriga hästar jag håller på med flyr när något är riktigt otäckt. Cinna har inte reagerat.
Men lurar jag verkligen henne? Hon vet ju vad som väntar när tröjan kommer på. Det är ju inte så att hon "vaknar upp" inne i släpet och blir förvånad över att hon är inne. Snarare tvärtom.

Min häst går också på med tröja över ögonen. Funkar perfekt! Och när man har på tröjan och vissa folk tror att hästen får panik och kan snubbla och sånt.. Det är då perfekt ledarskap kommer in att hästen litar på en när de hör rösten och vill följa in till transporten. Min åsikt iaf :):bump:

Läser med intresse alla inlägg. Har själv antagligen fobier för lastning för jag tycker det har varit svårt att lasta alla våra hästar periodvis. Önskedrömmen skulla vara att lasta själv förstås, hästen går in självmant och jag står därbak och sätter lugnt för bommen och luckan. Men men, dit har jag tyvärr inte lyckats komma. Den häst jag har nu har i varje fall kommit såpass att hon kliver på meddetsamma och står kvar men då är jag med där framme och medhjälparen får sätta för bakom. Men sen , när vi ska lasta av, då är hästen helspänd och har jättebråttom ut, inte kul. Har nån nåt bra tips hur man ska träna på det? Fungerar tröja eller huva då med för er som använt det? Ska tillägga att jag använt tröja el.likn. på andra hästar när vi gått in och det har funkat, verkar som hästen "överlämnar" sig lite och följer med då.

Det som funkade för min häst som hade bråttom ut var att lasta på direkt igen. Sedan fick han backa ut på min signal och inte bara för att bakbommen kom ner. Rusade han ut så var det på igen.. Tog bara ett par gånger sedan väntar han snällt på att jag säger till att han får komma ut. Använd ett kommando eller något annat som förtydligar att det är ok att börja backa ut.
Väntar de inte på detta så lasta på igen.

Värt att prova för det är inte kul om de kastar sig ut.

Liknande trådar

Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 992
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag rider en valack som är 7 år. Vi har mycket problem med lastningen. Han går väldigt gärna in i transporten men vill inte vara kvar...
2 3
Svar
40
· Visningar
13 126
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV