Last Liberty 988

mydia

Trådstartare
Skulle vilja veta mer om denna hingst, han har ju verkat i tysk avel också är det någon som vet något om vad han har lämnat i Tyskland.Ni som har avkommor till honom det vore roligt att veta hur dom är och ser ut.
 
Sv: Last Liberty 988

Jag har full koll på honom men inte alla info där jag är nu.

Han verkade bara några år i Tyskland men har flera avkommor som idag går svår hoppning.

Han har lämnat ett flertal ston som verkar i aveln i Tyskland och som lämnat bra avkommor. Han är bla morfar till Böckmanns unga hingst Gabbiano.

http://horse-flirt.de/boeckmann/cms/index.php?client=1&lang=2&idcat=7&idart=120

Last Liberty kommer från ett av Tysklands mest framgångsrika möderne.

Hans mamma Anmut var syster med OS-vinnaren Aramis och godkände hingsten Amani samt ett helt gäng svårklasshästar.

I Sverige är hans äldsta inte så gamla men har har ett flera avkommor som gått finaler i Falsterbo i både hoppning och dressyr. Han ligger högt i index i Tyskland och högt i Blupen här.

Vänta lite ska jag plocka fram mer info!

Förresten såg din lilla tjej riktigt fin ut på de bilder jag såg! :)
 
Sv: Last Liberty 988

Last Libertys mormor Elfenfee e Einglas - Pik As anses vara ett av hannoveranerförbundets bästa sto genom tiderna.

Tillsammans med Argentan lämnade hon:

* Aramis, vann världscupen i Gbg och kom 4 i OS

* Amani, godkänd hingst med vinster svår hoppning

* Adelane, vinster svår hoppning

* Anatevka, vinster svår hoppning

* Anmut, Last Libertys mor som blev bästa hannoveranersto 1983

* Arabesque, mor till godkända Anteus e Accord

* Arabella, bästa hannoveranersto 1984 och mor till Lulu e Landadel.

Dessa ston har i sin tur lämnat en STOR mängd framgångsrika avkommor. Stoet Lulu som nämns här ovan är mor till H&M Colleen som Peder Fredriksson hade som bästa häst. Hans Lavito och Diorissimo kommer även de från samma möderne.

Hans äldsta avkommor är 7 år i år och 131 i blup i hoppning!
 
Sv: Last Liberty 988

38.jpg


Pikeur Ludwig e Last Liberty - Godehard - Diplomat, går idag svår hoppning i Tyskland.

Flera av hans bästa avkommor i Tyskland har G-blod på mödernet!
 
Sv: Last Liberty 988

Tack för all information, jag har funderat på Last Liberty genom åren men aldrig riktigt kunna bestämma mig. Man har inte hört så mycket om hans avkommor heller men det tycks som om han har lämnat en hel del bra. Du som har sett honom är han av den lättare sorten eller av den lite grövre maffigare typen. Jag kan ju inte ta något som är för grovt till detta stoet. Det är ju svårt att avgöra hur de verkligen ser ut eftersom bilder ofta ljuger lite. Vet du något om hans temprament?
 
Sv: Last Liberty 988

Jag såg honom när han stod i Örebro och jag uppfattade honom som ganska lätt. Tempramentet verkade bra, en relativt ovan skötare hade hand om honom när han kom för att tappas och visst var han uppspelt, men hon hade koll på honom ändå.
 
Sv: Last Liberty 988

Inte för att det har med ämnet att göra men det var roligt att du tyckte att Ida såg fin ut.Jag vet, just nu ser hon lite kelig ut men tro mig när hon är färdig en dag kommer det att bli bra. Hennes ben är det inte mycket att göra åt,det är ett arv efter mamman men med rätt verkning kan det bli bättre. Kan ni tänka er stoet har fått 10 föl och ingen utom denna har fått de där tråkiga benen, så är det, avel är ett lotteri man vet aldrig vad kulan i genetikens roulett landar. Men visst är det konstigt,fölet var hur fint som helst fram tills två månaders ålder sedan hände något :confused:
Nu var det inte detta det skulle handla om, ni som har avkommor e.Last Liberty,hur är dom,hur ser dom ut. Jag vill veta massor om honom.
 
Sv: Last Liberty 988

En inte allt för stor och tung hingst med ett bra temprament som kommer från en mycket bra stofamilj det verkar ju lovande.
 
Sv: Last Liberty 988

Jag har en avkomma efter honom som nu är 1 år, ett litet sto.
Hennes mor är fullblod, då Last liberty lämnar oftast väldigt älda så måste jag säga att min lilla dam är mest ett litet fullblod.
Jag valde honom för de egenskaper som de andra nämnt, han verkade ha ett bra temperament och han är ädel, lämnar avkommor som är bra i både dressyr och hopp. Ville även ha en mörkbrun/svart avkomma och han brukar nedärva sin färg.

Eftersom mitt sto bara är 1 år är de svårt att bedöma hur hon kommer att bli som vuxen, men än så länge är hon Kanon!!
Otroligt snäll och lätt att hantera, mycket cool...stirrar inte till det i onödan. Nyfiken och bara älskar att lära sig nya saker...:banana:
Hon är mörkbrun utan några vita tecken.

Ska se om jag kan få till en bild på henne.

Skulle jag ta ett för igen så skulle jag kunna tänka mig att använda honom igen!
 
Sv: Last Liberty 988

Låter som om det är en trevlig liten häst du har vore roligt att se hur den ser ut, blir den stor. Jag är också ute efter en hingst som både rör sig och hoppar bra. Vill ha en god allroundhäst helt enkelt och jag håller med om att riktigt mörka hästar är så snygga, färgen spelar inte så stor roll för min del men visst vore det roligt med en svart eller riktigt mörkbrun häst.
 
Sv: Last Liberty 988

Vad lämnar han för storlek?

Plussar han eller blir de små?

Jag var ju lite nyfiken på honom ett tag till mitt Feliciano- Robin sto..
 
Sv: Last Liberty 988

Tror han lämnar normalt, även att blupen är normal. Har sett både större och mindre avkommor.

Lundbäcks har en avkomma ue Everest som är ett svart ädelt sto. Hon har gått Falsterbo och unghäst-VM och är en redigt kvick sak inne på banorna!
 
Sv: Last Liberty 988

Vi har en Last Liberty- Robin Z valack f-04, ca 165 cm (mamma är 158). Han är extremt lik sin morfar och inte så jätte modern i sin typ, man kan inte alls se att han är e.LL. Däremot tror jag att det är LL som gett honom hans jätte fina galopp.
Denna häst är otroligt cool på utsidan, men inuti finns det väldigt mkt nerv. Märks framför allt vid ridning. Han har en bra skritt, ordinär trav och en mkt rund, mjuk, elastisk och bärig galopp. Han hoppar än så länge rätt ojämna språng, men det finns riktigt stora språng i honom enligt 3 olika tränare.
Han går kvaliten på lördag, så vi får väl se vad dom säger om honom...

Bara några timmar gammal
bild373.jpg


4 år
DSC_0723_edited.jpg
 
Sv: Last Liberty 988

Jag har för mig att det finns en liten goding till som gick/ ska gå unghäst-VM tror jag det var?
Vad tror du om honom till lite tyngre ston men med mkt tryck?
Passar han även bra i ftaveln?
 
Sv: Last Liberty 988

Jag betäckte delvis med honom för att jag någonstans läste att han passade utmärkt till lite tyngre Robin Z-ston. Men vår häst är nog inte speciellt mkt lättare än sin mor, så där har han inte lättat upp precis.
 
Sv: Last Liberty 988

Tack :bow:! Fast det är egentligen inte min utan min systers, men jag är uppfödare.
 
Sv: Last Liberty 988

Trevlig häst,jag gillar de lite maffigare hästarna.Lycka till och jag hoppas att det går bra på lördag.
 
Sv: Last Liberty 988

Vad jag funderar över mest är ju förståss om Last Liberty kan tänkas passa till mitt sto som är den gammla rejäla sorten. Jag har funderat på honom genom åren men varit lite osäker plus att man vetat lite för lite om honom.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
674
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 681
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 187
Senast: Troll
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp