Last Liberty 988

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BusenPento
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 4 678
B

BusenPento

Är det någon som har info om denna hingst?
Vill gärna se avkommor också... :)

Sv: Last Liberty 988

Vet att han var stationerad i Örebro och tävlades av Martin Jarhäll för ett par år sedan...

Verkade vara en trevlig häst, iallafall om man tittade på hur han uppförde sig!

Vi har en Last Liberty- Robin Z- Labrador, f-04, val. Men han blir bara mer och mer lik morfar.

Han blir ca 163-165 cm, brun, bläs, grova ben & ledgångar, mkt bra hals (född på tygeln), hjärtformadrumpa, otroligt snäll & trygg.
Vi har varit lite oroliga för hur vi ska kunna göra tävlingshäst utav honom eftersom han är så otroligt lugn, men han blir betydligt eldigare när man kommer upp på ryggen.

Han har bra skritt, jätte bärig galopp, inte så kul trav. Hoppar mkt bra.

Inget har varit svårt i hanteringen av denna häst. Han tycker allt är toppen, bara man gör ngt med honom så är han nöjd.

Här kommer två bilder på honom som dygnsgammalt föl, tyvärr är jag extremt dålig på att ta kort så jag har inga nyare.

bild533.jpg
[/IMG]
bild373.jpg
[/IMG]

Jag har en 4-åring efter LL. Han är av en riktigt fin sporthästmodell ändå är hans mamma den äldre modellen.
Kanontemperament och otroligt vaken. En intelligent häst.
Han har en jättefin skritt och en kanongalopp. Traven är ok men den kommer att bli mycket bättre. Den finns där men får ridas fram. Hoppar som en gummiboll. Är otroligt spänstig och elastisk. Vackert huvud, högrest men något lågställd (bakbenen är väldigt långa).
Helt svart utan några tecken. Målet för min avkomma var att det skulle bli en häst som jag både skulle kunna tävla hoppning och dressyr och han överträffar mina önskningar.
Kan jag säga att jag avgudar denna häst:love:

Kompisen har en STOR 2 åring efter Last Liberty, på mödernet är det Maraton-Sober.

En mkt fin individ, långbent, högrest och med mkt goda röelser.
Snäll och vän, mkt social. Lovar gott inför framtiden.

Här är lite info om Last Libertys avelsliv i Tyskland:

Han är godkänd i Old., Hann., Meckl. och Rhld. Togs in i aveln -96 och har sedan dess haft 58 st tävlande avkommor. Under -06 gick 3 av dem sv hopp och mest framgångsrik var La Boom 9. Sammanlagt har avkommorna tjänat in 23428 euro (själv tjänade han 2138 euro). Han har inte lämnat några godkända söner eller statspremieston.
LL har hopp index 126 (104 i dressyr). Född hos Waltraud Borstelmann men har stått bla hos familjen Böckmann.

Pappa Lord Liberty Lämnade 7 godkända söner och 8 statspremieston. Sammanlagt 157 registrerade tävlande avkommor varav 5 gick sv hopp -06 och 1 sv dressyr. Avkommorna har sammanlagt tjänat in 1638822 euro!

Morfar Argentan I var en brun hannoveranare som ägdes av Landgestuet Celle. Han lämnade 12 godkända söner och 119 statspremieston. Avkommorna tävlade ihop 972265 euro.

Jag väntar en avvkomma efter LL vilken dag som helst, ska bli så spännande! :)
Jag har valt denna higst för att verkar ge avkommor som är lite allround, vill nämligen ha en häst som jag kan tävla både dressyr och hopp.
Mitt sto är ett svart fullblodsto utan tecken och vill gärna ha en
Svart alt mörkbrun liten fölis. Så vi får väl se vad det blir.

Men vad jag har hört så ska denn hingst vara kanon i psyke, temperament och väldigt lätt hanterlig.

Jag har en Last Liberty avkomma på 3 år i år, och jag är SUPERNÖJD!

Valde LL för hans allround betoning, för hans utstrålning och för hans temperament som hingsthållarna varmt rekomenderade!

Min kille är ju bara 3, men inridningen har gått utan problem, bara att sitta upp i princip, älskar att arbeta! Född på tyglen! fick 48p som föl med 9 på galopp. Traven är luftig och taktfast.
Tyvärr är han inte så stor, ca 160 nu men blir väl nån cm till. Hans mamma är också bara 160cm.
Det största pluset får han faktiskt för sitt temperament! :)

Här är några bilder på Lasse e: Last Liberty - Robin Z - I Love You
3 år
lasse-fin-mars.jpg

lasse-fin.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y183/Saandraa/Hastarna/Lasse%20Bus/27112006lasse4.jpg
2 år
http://i5.photobucket.com/albums/y183/Saandraa/Hastarna/Lasse%20Bus/DSC00229.jpg
1 år
http://i5.photobucket.com/albums/y183/Saandraa/Hastarna/Lasse%20Bus/P1010119.jpg

Jag har fött upp en LL-avkomma (ue. Quite Easy-Parant), född -06 så hon är bara ett i år.

En mycket trevlig individ, klass 1 som föl. Korrekt och välbyggd med kanontemperament. Mycket självförtroende och framåtanda.

Jag valde också LL för hans allroundbetoning, mitt sto är en hopphäst som också rör sig bra och det ville jag behålla.

Jag är mycket nöjd med avkomman, hon rör sig väl med lätthet och spänst, bra takt och energi och jag hann löshoppa henne lite smått ett par gånger innan hon såldes för ca 1 månad sedan (som blivande tävlingshäst i hoppning) och hon hoppade redan väldigt väl med massor av spänst, fin teknik och klockren inställning :bow:.

Här är ett par bilder på henne;

I vintras

Kajanhuvud070304.jpg

På fölvisningen

kajan.jpg

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att producera ett helsyskon till denna som ni säkert märker ;) .

Ger han stora avkommor? Ska ev betäcka ett sto på ca 163cm med honom.

Min 3åring fick diplom och därmed fick vi stimulans paket, där Last Liberty var med .
VI bestämde oss för han, KÄRLEK vid första ögonkastet . :love:
55325_1179924135.jpg

53227_1179751306.jpg

Grattis till diplom! Kan tyvärr inte se dina bilder!
För mig var det med kärlik vid första ögonkastet, när jag såg LL :love:

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 262
Senast: Bee
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 041
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10