Läsplatta?

Skakar liv i en gammal tråd istället för att göra en ny. Min Letto dog en dag och vägrade starta om. Eftersom jag en längre tid varit irriterad på att de flesta böcker jag vill ha är på engelska och det tycks vara skitsvårt att hitta böcker i e-pubformat på engelska (då talar vi om att köpa böckerna!) inhandlade jag en Kindle Touch då jag insåg att Webhallen hade för knappa 700 kr. Den hann ju inte mer än hem förrän Letton vaknade till liv igen, skrämd av konkurrensen antar jag:devil:. Så just nu har jag två läsplattor, men jag litar inte på Letton... Min förra, som var en första generationens Letto, lever däremot i högönsklig välmåga hos min vän i Peru. Han är jätteglad, för läsplattan har öppnat en ny värld då han kan läsa böcker på svenska utan att betala svindyr frakt och tull.

Men den egentliga frågan: min Kindle vill ha ett fodral. Har googlat runt lite och inte hittat på någon betrodd webbaffär. Webhallen har, men då kostar de 500 kr och det tycker jag är mycket! Någon som har tips på fodral? Dessutom - jag ska åka till USA om tre veckor. Kanske kan man köpa fodral över disk där? Någon som vet? (Jag ska till New York, så om det finns bör det finnas där.)

@Myrten Jag hade en Kindle Touch förut och köpte fodral till den på eBay, men jag vet att många inte vågar handla från sådana sidor. Jag har dock bara goda erfarenheter. Nu har jag ingen läsplatta men planerar att köpa en Kindle Paperwhite och har redan börjat leta fodral (eller skal), kommer nog bli antingen från eBay eller typ Etsy eller liknande sidor. Vill du handla i en fysisk butik när du är i USA skulle jag tro att Barnes & Noble, Waterstones och kanske även mindre bokaffärer kan ha fodral till diverse läsplattor.

Skakar liv i en gammal tråd istället för att göra en ny. Min Letto dog en dag och vägrade starta om. Eftersom jag en längre tid varit irriterad på att de flesta böcker jag vill ha är på engelska och det tycks vara skitsvårt att hitta böcker i e-pubformat på engelska (då talar vi om att köpa böckerna!) inhandlade jag en Kindle Touch då jag insåg att Webhallen hade för knappa 700 kr. Den hann ju inte mer än hem förrän Letton vaknade till liv igen, skrämd av konkurrensen antar jag:devil:. Så just nu har jag två läsplattor, men jag litar inte på Letton... Min förra, som var en första generationens Letto, lever däremot i högönsklig välmåga hos min vän i Peru. Han är jätteglad, för läsplattan har öppnat en ny värld då han kan läsa böcker på svenska utan att betala svindyr frakt och tull.

Men den egentliga frågan: min Kindle vill ha ett fodral. Har googlat runt lite och inte hittat på någon betrodd webbaffär. Webhallen har, men då kostar de 500 kr och det tycker jag är mycket! Någon som har tips på fodral? Dessutom - jag ska åka till USA om tre veckor. Kanske kan man köpa fodral över disk där? Någon som vet? (Jag ska till New York, så om det finns bör det finnas där.)

Till min förra läsare (min nuvarande hade med sig ett fodral när jag köpte den) köpte jag helt enkelt en snygg anteckningsbok i rätt storlek, rev ut sidorna, skar hål för hörnsnoddar och trädde igenom remmar där, och taadaa: fodral! :D

Kanske för lågbudget för många, men det funkade faktiskt bra och var snyggt dessutom. :p
Dessvärre var inte fodralet på när jag tappade den med skärmen nedåt på häcksaxen... :banghead:

Tack @Saybia! Har handlat rätt mycket på E-bay och den sidan brukar ju sällan vara problem med. Men jag ska kanske vänta, för det är ju alltid trevligt att kolla på Barnes @ Noble (varför tänkte jag inte på det själv?:crazy:) och det är inte långt till jag ska åka faktiskt.

@Monstermom - men du är sådär praktisk, händig och pysslig! Det är inte jag!

För övrigt funderar jag på att läsa Discworld nu när jag har en Kindle. Var börjar man?

Hahaha, jag är inte ett dugg händig! Jag är bara fattig! ;)

Var man börjar... Mitt i, typ? :p
the-discworld-reading-order-guide-20.jpg

Jag tänker mig... Small Gods till dig kanske? Jingo... Feet of Clay?
Mina favorit"serier" är häxorna och stadsvakten, Rincewind blir bra först i senare böcker tycker jag. Och Döden"serien" har aldrig varit riktigt min smak...
Alla "serier" blir dock bättre lite längre in, men det finns ju ett värde att börja med första boken också. Kanske egentligen är bäst att börja med häxorna ändå? :p

Något särskilt tema du känner för att doppa tårna i först? :D

@Klara , tipsen du fick, var de lämpliga att börja med tyckte du?

Hahaha, jag är inte ett dugg händig! Jag är bara fattig! ;)

Var man börjar... Mitt i, typ? :p
the-discworld-reading-order-guide-20.jpg

Jag tänker mig... Small Gods till dig kanske? Jingo... Feet of Clay?
Mina favorit"serier" är häxorna och stadsvakten, Rincewind blir bra först i senare böcker tycker jag. Och Döden"serien" har aldrig varit riktigt min smak...
Alla "serier" blir dock bättre lite längre in, men det finns ju ett värde att börja med första boken också. Kanske egentligen är bäst att börja med häxorna ändå? :p

Något särskilt tema du känner för att doppa tårna i först? :D

@Klara , tipsen du fick, var de lämpliga att börja med tyckte du?

Ehhh.... Det är dom säkert. Jag har bara inte hunnit läsa dom än. :o:rofl:

Hmmm... ligger och läser på min Kindle. Rätt imponerad av ordlistan. Håller fingret på ett ord och får upp förklaringen. Ett amerikanskt lexikon var förvalt, men boken jag läser är skriven på brittisk engelska. Jodå - bara att byta! Det går att få översättning också men svenska verkar inte finnas (däremot både norska och danska).

Det är möjligt att det finns en ordlista i min Letto också. Eftersom jag med några få undantag läst på svenska i den har jag ju aldrig behövt den.

Ehhh.... Det är dom säkert. Jag har bara inte hunnit läsa dom än. :o:rofl:

:rage: :arghh:

@Monstermom - tolkar jag dig rätt som att du kommer fram till att jag ska börja med antingen Equal Rights eller Guards! Guards! fast du först namnger tre andra böcker?:cool:

Tja... Typ? :p
Beror lite på vad man siktar på, tänker jag. Vill ju gärna locka dig att läsa alla böcker, och då kan det vara viktigt att första boken hugger dig direkt. Men så vill jag ju att du läser från början, och då är det viktigt att du börjar i rätt ände. :laugh:
Men i princip är alla böckerna rätt fristående, så du kan nog läsa vilken som helst. Men ja... Börja med häxorna eller vakten säger jag då, även om de första böckerna är lite enklare och lite mer åt ungdomsböcker. De djupnar längre in i serierna. Bra är de oavsett, dock. :D

Brukar köpa snorbilliga omslag till både läs och surfplattan från ebay. Vad som skulle kostat mer än 500 om jag köpte den i Sverige kostade 87.40kr inkl frakt från något skumt kinesiskt företag :) kom utan problem inom tio dagar hem i brevlådan. Ingen aning hur de kan erbjuda det priset inklusive frakt från Kina till Sverige när det kostar hundra spänn att skicka grejor inom Sverige.

Eftersom någon redan endå återupplivat denna tråden.
Jag har en snäppet äldre kindle med fodral. Med ett litet litet fel. Det är glapp i start kontakten. Effersom jag är lat och har en annan lösning själv nu. Tänkte jag höra här om någon varit intresserad av denna fantastiska platta. Skickas mot fraktkostnad + köparens goodwill. (Eller om du är en skånebo fixa det irl)

Alltså så länge sedan jag skapade tråden :rofl: Har, igen, läst ut alla mina vanliga böcker och är helt inne på en Letto. Känns så onödigt att köpa nya tryckta när jag egentligen varken vill förvara dem sedan och faktiskt velat ha en läsplatta så länge. Ska jag våga :nailbiting: Är så oteknisk och hatar att sitta vid datorn men det låter som att det behövs på många recensioner.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en pocketbook och till den har jag fått en sladd för att föra över filer mellan dator och plattan när jag lånar eller köper...
Svar
4
· Visningar
556
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Fideli
·
Fritid Jag vill ha en läsplatta som fungerar till att låna och läsa böcker från bibliotek i första hand. Har förstått så mycket som att Amazons...
2
Svar
37
· Visningar
2 409
Senast: SiZo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 088
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar