Läsplatta?

Tack igen! @Mammas Jag kopplar ju in kindlen i datorn för laddning men har inte den som mapp på datorn. Hrrrmm får experimentera lite innan jag kommer med fler frågor.:angel:

Tack igen! @Mammas Jag kopplar ju in kindlen i datorn för laddning men har inte den som mapp på datorn. Hrrrmm får experimentera lite innan jag kommer med fler frågor.:angel:
Nu kanske jag är lite seg men jag kör alltid mina böcker genom Calibre och då är det jättelätt - bara att koppla in Kindeln och så klicka på den bok du vill överföra och så send to device. Plättlätt.

Nu kanske jag är lite seg men jag kör alltid mina böcker genom Calibre och då är det jättelätt - bara att koppla in Kindeln och så klicka på den bok du vill överföra och så send to device. Plättlätt.
OK, ska testa när jag kommer hem och har grävt upp kindlen ur lådan där den sover sin vintersömn. Jag har bara handlat på amazon direkt genom kindlen.

Jag är väldigt sugen på en Kindle, men har jag förstått det rätt om jag tror att den inte alls är kompatibel med biblioteksböcker? Då blir det ju något av ett problem, biblioteket är min bästa vän...

Jag är väldigt sugen på en Kindle, men har jag förstått det rätt om jag tror att den inte alls är kompatibel med biblioteksböcker? Då blir det ju något av ett problem, biblioteket är min bästa vän...

Det går att få över "lånade" e-böcker till en Kindle, dock är det lite omständligare. Är dock inte säker på att det är helt lagligt, man måste nämligen ta bort kopieringsskyddet för att kunna göra det.

Det går att få över "lånade" e-böcker till en Kindle, dock är det lite omständligare. Är dock inte säker på att det är helt lagligt, man måste nämligen ta bort kopieringsskyddet för att kunna göra det.

Jag är väl inte superpetig med själva laglydigheten. Jag vill mest ha möjlighet att läsa böcker gratis/nära gratis, och lånar jag dem på biblioteket får åtminstone författaren någon form av kompensation till skillnad från på piratebay.

Hade oxå gärna lånat på bibliotek. Enda anledningen att jag inte gjort det innan är ju ren lathet :-o

Finns det olika storlekar på skärmen? Vad är standard?

Jag har en Adlibris Letto som jag är mycket nöjd med. Tyvärr så har den inte blivit använd så väldigt mycket under de två åren jag haft den, men det beror på att jag studerar och helt enkelt inte orkar läsa böcker för nöjes skull. Det har mest varit under sommaren och på resor som jag läst. Jag har köpt några böcker via Wifi, tycker att det fungerar utmärkt. Men mestadels så lånar jag på biblioteket (via datorn) vilket är lätt och jag hittar oftast något läsvärt. Dock är jag inte sådan som läser så "avancerade" böcker, pockettopplistan brukar vara lagom som avkoppling.
Att läsa i solljus fungerar alldeles utmärkt så Letton har varit min strandkompis på flera resor. Annars angående ljus så behövs det i samma situationer som för pappersböcker, jag har köpt en liten lampa som kan klämmas fast på plattan som används när ljuset är dåligt.

Inte surfplatta alltså utan läsplatta.

Någon som har en läsplatta? Är ni nöjda? Eller blev det en "bra att ha"-grej som lades undan?

Hur funkar det att låna böcker på bibliotek? Måste man tex först fysiskt gå dit och skaffa ett lånekort? Att köpa böcker, gör man det direkt i plattan eller måste man går via datorn? Är det krångligt med olika format osv eller känner ni att ni kan handla "var ni vill" till er platta?

Vad tycker ni inte fungerar bra?
Jag har haft iriver story hd.
Älskade min läsplatta och möjligheten att alltid ha väldigt många böcker att välja på.
Väldigt behaglig att använda och läsa, köpte en liten boklampa att klämma fast på fodralet.
Skärmarna är tyvärr väldigt känsliga och efter 2 pajade plattor på ett år(småbarn och katter) så håller jag mig nu till mobilen(det finns bra readers som går att ställa in på behaglig färg och jag har inga problem alls med att läsa långa stunder).

Jag har en Sony PRS-T3, som jag är nöjd med. Jag kollade runt vilka format som skulle fungera på vilka läsplattor och vilka recensioner dom fått innan jag väl bestämde mig. Den är jättesmidig, jag tycker den fungerar bäst när jag använder boklampan som jag köpte till. Betydligt behagligare än att läsa på surfplatta. Nu undrar jag varför jag har så många vanliga böcker.
Funkar perfekt att ha lånade biblioteksböcker på den :) (ett av mina krav, det finns ju många böcker man kan låna genom e-lib och som ofta är realtivt nypublicerade)

Jag har en Kobo Vox, inköpt för ett år sedan. Används hur mycket som helst!
Jag studerar, så när jag åker hem till Sverige lägger jag in aktuella PDF, power point etc -filer på den, så slipper jag släpa med massa papper.
Jag läser även mycket serietidningar genom appen Perfect View (tror jag den heter) och det är hur smidigt som helst.

När jag ska spara något på min Kobo laddar jag antingen ner det genom internet direkt till läsplattan, eller från datorn-Dropbox-Kobo. Det sisa är enbart för att jag slarvat bort datorsladden. När jag hade sladd gick det mycket lätt att föra över direkt genom den.

Kobo kommer ju med sitt eget program för att läsa böcker, men det jag använder mest är appen Aldiko, det har bara bivit så. Så har jag även Kindles app, hittade några (gratis) böcker hos dom jag ville ha.

Jag har aldrig köpt eller lånat någon bok till läsplattan, dom jag har (100-tals) har jag hittat genom Project Gutenberg och [olaglig nedladdning..].

Är du ok med att ladda ned olagligt finns det mesta, även nya böcker. Game of Thrones, Harry Potter osv.

Kobo Vox är med färgskärm, och du kan ladda ned (android) appar. Tyvärr drar den mer batteri än tex läsplattor som har e-ink, men den klarar 2-3h läsning på tåget, använding i skolan och är på standby resten av tiden, och har ändå batteri kvar när jag kommer hem 12h senare.
Skärmen är 7".
Jag är otroligt nöjd med den, den passar mina behov perfekt!

Tror dock inte den finns ny längre, men Kobo har andra modeller som säkert är lika bra.

Edit: Att jag skaffat läsplatta har inte gjort att jag slutat köpa vanliga böcker. Läsplattan är mer som ett komplement till böckerna.

Alltså, eftersom jag har erfarenhet av både läsplatta med inbyggt lyse och inte säger jag bara att det är SÅ värt det att kunna läsa även i mörker. På min touch har jag ett skal med inbyggd lampa, men det blir inte alls lika skönt att läsa med den som på Paperwhiten där jag själv ställer in styrkan på bakgrundsljuset. Så @the_connemara jag skulle i din sits leta efter vilka plattor som har den funktionen. Det är nog nästan 2 år sedan amazon lanserade sin version, så det borde finnas fler på marknaden med den tekniken i.

@niphredil nu kan jag bekräfta att det verkligen var plättlätt att konvertera böcker till Kindlen och nu får den ett nytt liv! Jag läser visserligen mycket på engelska men vill väldigt gärna ha lite svenska också. Jag har nu köpt (från Bokus) och konverterat två böcker på typ två minuter! Detta riskerar att bli dyrt! Men så skönt att slippa släpa ett halvt ton böcker genom Europa! Tack för tipset!

@Karfitsa Kul att du tycker att det funkar bra! Jag älskar Calibre, så fantastiskt smidigt verkligen :up:

Alltså, eftersom jag har erfarenhet av både läsplatta med inbyggt lyse och inte säger jag bara att det är SÅ värt det att kunna läsa även i mörker. På min touch har jag ett skal med inbyggd lampa, men det blir inte alls lika skönt att läsa med den som på Paperwhiten där jag själv ställer in styrkan på bakgrundsljuset. Så @the_connemara jag skulle i din sits leta efter vilka plattor som har den funktionen. Det är nog nästan 2 år sedan amazon lanserade sin version, så det borde finnas fler på marknaden med den tekniken i.

Hur fasen ser man det då?

Funderar på ffa dessa men tycker det är klurigt:
http://www.adlibris.com/se/bok/lett...mpaignId=18d11b5d-789c-4ff8-a849-accf751d53ca
http://www.netonnet.se/art/dator/e-boklsare/Sony-PRS-T3Black/192322.6193/

Kan visa hur min läsplatta ser ut när man läser på den i absolut strålande sol :)

20140524_180742-1_zps8cdac516.jpg

Precis som att läsa i en bok tycker jag, väldigt skönt för ögonen :).

Nu blev jag så inspirerad att jag spontanshoppade en till mig själv. För det är jag värd.
Enjoy, säger jag bara. Fick min i julklapp (hade aldrig kommit på tanken själv) och den är bland det bästa jag har. Stort pluss för mitt fina rosalila fodral i läder :love:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en pocketbook och till den har jag fått en sladd för att föra över filer mellan dator och plattan när jag lånar eller köper...
Svar
4
· Visningar
556
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Fideli
·
Fritid Jag vill ha en läsplatta som fungerar till att låna och läsa böcker från bibliotek i första hand. Har förstått så mycket som att Amazons...
2
Svar
37
· Visningar
2 409
Senast: SiZo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 088
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar