Läsplatta?

Det går att få över "lånade" e-böcker till en Kindle, dock är det lite omständligare. Är dock inte säker på att det är helt lagligt, man måste nämligen ta bort kopieringsskyddet för att kunna göra det.

Nu väcker jag den här tråden igen, eftersom jag verkligen behöver belöna mig med lite shopping och en kindle står högt på listan. Den springande punkten är fortfarande hur man gör med låneböcker? Instruktioner? @niphredil kanske vet också?

@Sassy Jag har tyvärr ingen aning heller. Jag har som sagt struntat i låneböcker iom att mitt bibliotek säger att det inte fungerar. Är rätt teknik-okompatibel så har inte orkat ge mig på projektet.

Det var väl @Sharpless som hade koll på det?

Men @Sassy kolla på ditt/dina biblioteks hemsidor och se vilket format de har på sina e-böcker, det behövs nog för att veta hur man ska omvandla. Men jag har inte koll på hur du öht gör om lånade e-böcker.

"Alla" bibliotek kör med epub-formatet, så för Kindle måste man ta bort kopieringsskyddet och konvertera för att få det att fungera. Och Sassy har fått svar på hur.

Oj, måste man? Jag hämtar hem allt möjligt till min Kindle, allt från PDFer till bibliotekets böcker. Har en hel del kurslitteratur i den, supersmidigt!
Kanske har sambon redan konverterat den utan att säga något till mig :D

Men @Sassy kolla på ditt/dina biblioteks hemsidor och se vilket format de har på sina e-böcker, det behövs nog för att veta hur man ska omvandla. Men jag har inte koll på hur du öht gör om lånade e-böcker.

Jag har fått hjälp :)

Nu blir det en Kindle! (Handikappad från både pocketar, tangetbord och mobil tills vidare. Fattar ni hur mycket man använder sin högertumme om man är inbitet högerhänt?? :down:)

Och jag hittade genast årets julklappsönskning...

kindle_paper-209.jpg

Ni som har läsplattor, hur fungerar det med markeringar i dem? Går det att t.ex. stryka över och/eller bokmärka sidor i dem? Lägga in kommentarer? Funderar på att skaffa en att ha till plugget (slippa tung kurslitteratur) men tycker det är svårt att hitta info just ang. markeringsmöjligheter.

Ni som har läsplattor, hur fungerar det med markeringar i dem? Går det att t.ex. stryka över och/eller bokmärka sidor i dem? Lägga in kommentarer? Funderar på att skaffa en att ha till plugget (slippa tung kurslitteratur) men tycker det är svårt att hitta info just ang. markeringsmöjligheter.

Jag har det på min iallafall, toksmidigt när jag pluggat och använt det. Funkat utmärkt både på min Kindle Touch och Kindle Paperwhite. Något jag saknat har varit möjlighet att plocka fram noteringar/kommentarer och texten på datorn, men det är säkert möjligt att det går bara att jag inte fattat det.

Japp, det finns.

Jag vill också ha en läsplatta. Är mest inne på en Sony, då allt verkar funka relativt enkelt där och den oftast kommer högst eller högt i svenska tester, men mest tycker jag att jag läser att folk har Kindle (även här då). En fundering som kom upp när jag läste den här tråden: går det bara att föra över böcker via en dator? Jag köper mest (svenska) böcker på Bokus/Dito och läser i Dito-appen på telefon eller padda, hoppas att jag även kommer att använda bibliotekets utbud mer. Måste jag ha en dator även i dessa "fall"? Kan jag ha Dito-appen på en läsplatta (eller någon app alls)?

Jag har just nu bara en klen och trög mini-pc, så måste jag använda den för överföring kommer det inte bli så smidigt som jag tänkt mig. O_o

@Lavine jag har inte fört över utan dator (+konvertering), men jag är inte så galet teknisk av mig. men jag tror tyvärr att man måste ha en dator för kindle, utom när jag köper från amazon, då går detju direkt i plattan.

Men det måste ju finnas plattor som är kompatibla med dito också. Har tyvärr inte koll på vilka. :)

Min uråldriga sony 505, byggd i gynnernas begynnelse :) dog för några veckor sen och jag beslutade mig för en rejäl upgrade. Så efter lite googlande efterforskningar köpte jag en Kobo Aura HD. Den bästa läsplattan på marknaden enligt de flesta. Tar de flesta format (html, ebook, rft, cbr. och jag tror faktiskt mobi) om man inte vill använda calibre för att omformattera som jag gör eftersom man då lättare kan bygga hyllor och samlingar. 4 Gig internal hdd och med uttag för microkort upp till 32Gig. Inbyggd bakgrundsbelysning om man behöver läsa i mörkret, bra batteritid. Några hundralappar dyrare, men alldelse klart värt det. Använder den ofta flera timmar om dagen. Det finns wifi så Auran behöver inte kopplas till datorn vid överföringar och den har även en slags rudimentär web browser. Skärmen är naturligtvis hd e-ink skönt för ögona vid långläsning och är 6"8 istället för standard 6". Lite mer skrärm men jag märker skillnaden när jag läser. Finns en länk här http://en.wikipedia.org/wiki/Kobo_Aura_HD

Jag gillar min Kobo djupt, den är snabb och pålitlig, tom när jag lägger stora delar av mina bokfiler på microkortet ca, 5Gig fördelat på drygt tiotusen filer. Jag läser mycket fanfic :o så jag har en del små filer och det fungerar utmärkt. Läser primärt böcker på engelska och om någon vill veta var de kan laddas hem *host* PM mig :sneaky:

Och det finns massa snorbilliga omslag i regnbågens alla färger om man vill ha bling, jag var tråkig och köpte brunt. Kostade 75 kr med fri frakt från Kina, paketet kom på några dar.

Lycka till alla med era läsplattor, jag tror allvarligt om jag kunde välja en grej från dagens IT skulle det vara min läsplatta

Tack för svaret @Mammas , och jag måste säga att Kobo här ovan lät himla bra. Men, jag köpte en Sony PRS-T3 i går och jag är nöjd efter första dygnet i alla fall! Den har wifi (kanske alla har?) och det gick plättlätt att ladda ner de böcker jag redan köpt via Dito till plattan. Det var min största farhåga, att de böcker jag redan köpt inte skulle gå att komma åt från den.

Den är jättefin och liten och bra! Jag visste att den (liksom de flesta) skulle sakna bakgrundsljus, och det är svårt att vänja sig vid, men jag har en liten pocketlampa som passar precis till fliplocket så det löste sig bra ändå.

Det är konstigt, jag är "gammal bokälskare" och pocketfantast och har tusentals böcker, men ändå verkar det som att det passar mig bättre att läsa på en skärm. Mysko, men toppen att det finns.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en pocketbook och till den har jag fått en sladd för att föra över filer mellan dator och plattan när jag lånar eller köper...
Svar
4
· Visningar
556
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Fideli
·
Fritid Jag vill ha en läsplatta som fungerar till att låna och läsa böcker från bibliotek i första hand. Har förstått så mycket som att Amazons...
2
Svar
37
· Visningar
2 409
Senast: SiZo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 088
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym