Läsplatta?

the_connemara

Trådstartare
Inte surfplatta alltså utan läsplatta.

Någon som har en läsplatta? Är ni nöjda? Eller blev det en "bra att ha"-grej som lades undan?

Hur funkar det att låna böcker på bibliotek? Måste man tex först fysiskt gå dit och skaffa ett lånekort? Att köpa böcker, gör man det direkt i plattan eller måste man går via datorn? Är det krångligt med olika format osv eller känner ni att ni kan handla "var ni vill" till er platta?

Vad tycker ni inte fungerar bra?

Mer frågor.

Fungerar det bra att läsa i starkt solljus? Kan man läsa även i mörker (min kollega pratade om att ändra till vit text så behövde man inte ens ha sänglampan tänd :D)? Är det lika mycker reflexer som i en dator/TV-skärm?

Är alla med touch nu för tiden? Och möjlighet att använda trådlöst Internet?

Jag köpte en Letto från Adlibris för ett år sedan ungefär och gillar många saker med den, åker ofta tåg och det är supersmidigt att ha med lite blandad litteratur bara på en enda liten platta. När jag periodvis inte använder den så är det mer för att jag inte hinner läsa alls än att jag gått tillbaks till papper (fast jag har ett litet lager olästa sådana också).

Trodde att jag skulle vara mer obekväm med att läsa på skärmen och sakna det fysiska bläddrandet, jag hatar att läsa på datorskärmen på jobbet när det handlar om många sidor, men det har inte alls stört mig här.

Jag hade nog trott att skärmen skulle vara lite ljusare så jag har bara använt plattan när det funnits tillräcklig belysning runtom, däremot har jag inte testat att ändra till vit text, det var ett spännande tips som jag tar med mig för att prova! Starkt solljus har jag inte haft problem med alls utan det är som sagt en behaglig läskänsla bara det finns tillräckligt med ljus, i princip inga reflexer alls.

Jag har inte heller provat att låna böcker från bibliotek så det kan jag inte uttala mig om. Det som har irriterat mig en del är att det ska gå att köpa böcker direkt i plattan via wifi-uppkopplingen, men den har krånglat från början så jag har jämt fått ladda ner på laptopen och sedan föra över till Letton. Och när jag har läst andras frågor och synpunkter så verkar detta ha varit ett vanligt fel (kanske att de har blivit bättre på det nu, har inte kollat senare recensioner).

Samtidigt kan det ju vara en "inbyggd spärr" så det blir liiiiite svårare att handla, kan bli dyrt att bara klicka hem bok efter bok om det går för lätt. :D

Jag har också en letto och mina erfarenheter stämmer väl med @Lillgrådis. Inga problem i solljus, använder lampa som om det vore en bok, bra batteritid. Fick Wifi att funka, men jag tycker det är enklare att gå via datorn. Har inte försökt låna på bibliotek.

Bäst är plattan på semestern och resor. 250 gram (?) blir hur många böcker som helst.

Jag har faktiskt två. :o

En Kindle Touch och en Kindle Paperwhite. Skillnaden är att Paperwhiten har ljus. Det är inte samma ljus som en datorskärm (det har vad jag vet ingen läsplatta, poängen är ju att skärmen ska vara skonsammare mot ögonen än en datorskärm (och med datorskärm menar jag även surfplatta/mobil), och därmed går att läsa med längre utan att anstränga ögonen. i paperwhiten ställer jag inte ljusstyrkan efter hur ljust det är i rummet jag sitter i, väldigt behändigt. Har alltså svart text på vit bakgrund jämt.

Jag lånar inte via bibliotek, de stöder inte mobi-formatet tyvärr. Dock håller jag utkik efter gratisböcker och e-böcker är generellt billigare på amazon än svenska sidor. Dock är ju då böckerna inte på svenska, men eftersom de böcker jag läser ändå inte hamnar på svenska sidor är det inte ett problem för mig. De gånger jag köpt en bok via bokus har jag laddat ner den till datorn, konverterat formatet och fört över till plattan. De gånger jag köper från amazon klickar jag in på säljsidan på plattan och köper där, ansluten till wifit om jag är hemma eller via telefonens hotspot om jag inte är hemma. Går på under en minut att köpa och få hem en bok.

Jag har väl närmare en tusen alster på min platta för tillfället. Perfekt när jag ska iväg hemifrån, behöver inte fundera på innan på vilka böcker jag ska ha med mig, kan köpa om det är någon speciell jag vill ha. Älskar att den är så lätt och att jag inte behöver hålla upp sidorna. Förut kunde jag få problem med händerna när jag läste, aldrig mer.

Oerhört smidigt att kunna highlighta intressanta citat. När jag pluggade var det oerhört smidigt att kunna markera intressanta stycken för att sedan lätt kunna hitta tillbaka. Nu har jag en bokblogg där jag lägger upp citat, assmidigt att bara kunna markera och sedan söka och skriva in på bloggen.

Båda mina plattor är mina bästa köp någonsin. Typ. Jag kan inte överdriva den otroliga effekt de haft på mitt liv. Men så läser jag rätt mycket också.

Jag känner mig inte begränsad av utbudet, men så kommer så gott som alla böcker i min genre ut direkt på amazon. Smidigt att konvertera. Om jag läste mest svenska böcker skulle jag kanske kolla om det finns andra alternativ dock. Dock har jag hört rykten om att det ska dra igång ett svenskt amazon, utbudet kanske blir bättre då.

Och just det, tillägg angående skärmen - inte alls lika jobbig att läsa i starkt solljus, utan ungefär som en vanlig bok. NÅGOT mer reflexer ibland kanske, men inte på långa vägar som med en mobil/surfplatta/dator.

Min kostade typ 1200 från amerikanska amazon. Värt varenda krona.

Jag har ocksa en Kindle Touch Paperwhite, och ar supernojd med den. Sa enkel att ta med overallt, lag vikt, bra batteritid, kan ladda ner nya bocker vart jag an ar i varlden, kan lasa i morker och solljus... val vart pengarna!

Jag har två, en kindle av något äldre modell för inköp från amazon, och en iriver för att låna böcker från biblioteket. Båda används flitigt, jag tycker det är otroligt läsvänligt, och mycket smidigt att kunna ha mycket litteratur med sig på resor, till exempel.

En ytterligare bonus är att jag slipper använda mina läsglasögon, eftersom jag bara ökar textstorleken. En sak mindre att hålla reda på.

Att handla från Amazon går mycket smidigt, att låna böcker från biblioteket innebär att göra det via datorn, men det går snabbt det också.

Egentligen, traditionalist som jag är, föredrar jag ju böcker som man kan bläddra i, känslan av att hålla en bok i handen. Men fördelarna överväger, så jag läser mest på mina läsplattor, faktiskt.

Jag fick en kindle förra julen och använde den rätt flitigt första tiden. Nu har den legat länge i en låda, men inför sommarens resa ska jag ladda med lite nyinköp (har någon förslag på boktitlar på engelska tar jag tacksamt emot). Jag kan väl ärligt säga att jag föredrar riktiga böcker, men kindlen är liten och smidig och eftersom jag läser fort och mycket under mina läsperioder så är det skönt att slippa släpa på så många böcker.

Att handla på amazon går fort och lätt men det skär lite i mig eftersom jag har förstått att de håller på att ta över marknaden. Själva kindlen är lätt att hantera och inga problem att läsa på den, även i stark sol. Jag vet inte hur man gör för att konvertera andra e-böcker till kindlen; hur gör man om man köper på bokus? @Mammas

@Karfitsa Ladda ner gratisprogrammet Calibre. Superenkelt program som du bara öppnar och konverterar filerna på datorn du vill ha i annat format, omvandlar och sedan lägger över det nya på plattan. Det är mobi formatet heter på Kindle.

@the_connemara Gjorde en snabb sökning på Blocket, finns ett företag som säljer en Iriver för 600. Ingen aning om kvalitet eller modell, men det kan vara värt att kolla närmare på. :)

Kom på en grej till: Många som lägger ut annonser på Blocket verkar inte veta skillnaden på läsplatta och surfplatta, så lita inte på att det är en läsplatta för att de säger det, googla själv. Hittade ett gäng surfplattor som marknadsförs som läsplattor. Skillnaden är alltså skärmen, en surfplatta kan du läsa på men den kommer inte att vara så skön för ögonen som en läsplatta är. :)

@Mammas kom på en dum fråga (jag är inte datoranalfabet, men tänker lite trögt ibland innan jag kommer igång): HUR får jag sen in filerna på kindlen????

Inte surfplatta alltså utan läsplatta.

Någon som har en läsplatta? Är ni nöjda? Eller blev det en "bra att ha"-grej som lades undan?

Hur funkar det att låna böcker på bibliotek? Måste man tex först fysiskt gå dit och skaffa ett lånekort? Att köpa böcker, gör man det direkt i plattan eller måste man går via datorn? Är det krångligt med olika format osv eller känner ni att ni kan handla "var ni vill" till er platta?

Vad tycker ni inte fungerar bra?

Jag blev ganska nöjd, men har inte använt den så mycket, knappt alls faktiskt.

Låna böcker på bibliotek. -jovisst om man läser böcker från pockettopplistan på svenska. (det gör inte jag, fanns inte en bok jag hade lust att läsa på biblioteket).

Guthenbergprojkektet -ganska läckert, äldre böcker med förfallen upphovsrätt gratis. Men mycket av det har man ju läst redan. Hittade lite kul flickböcker iofs och några folksagor.

Köpa böcker, sure, men det har såvitt jag sett kostat nästan lika mycket som att köpa pocket. Jag gillar att leta böcker i affär, nosa runt, se om de har någonting trevligt. Det är svårt på nätet, tycker jag. Jag hade tänkt köpa Nyckeln som e-bok, men den kostar 188 kr som det. Det känns lite hårt, bättre vänta tills den kommer på pocket (vem vet då kanske den blir billigare som e-bok också). Eller kolla upp biblioteket.

Köpt böcker har jag gjort på datorn och sedan fått ned till plattan.
Den är väldigt bra att läsa på, ingen lysande skärm utan det är som papper. Har en Philips ngt tror jag. Akta för Kindle-då får du bara köpa på Amazon.

(Håller på att bli vansinnig på det här nya forumet, det skriver långsammare än jag trycker tangenter, det gör så jag missar bokstäver hela tiden.)

Låter som att det faktiskt går att konvertera, men en icke Kindle kanske är enklare. Verkar som att biblioteket är din vän... (det är fantasy jag har problem med där.)

@Mammas kom på en dum fråga (jag är inte datoranalfabet, men tänker lite trögt ibland innan jag kommer igång): HUR får jag sen in filerna på kindlen????
De läggs i en mapp som heter calibe-bibliotek, jag brukar kopiera och sedan öppnar jag kindlen som en mapp på datorn och klistrar in. (Kopplar alltså in kindlen till datorn via sladd. Förlåt men du saaaa att du tänker trögt ibland! ) :p :p

tyvärr går det inte att konvertera låneböcker, iaf inte på mitt bibliotek. :(

Vilka bra svar, tack :-D

Jag läser i princip bara svenska deckare på svenska så Kindle känns inte helt rätt väl?
Det går ju att konvertera men blir irriterande om det gäller fler än enstaka. Jag skulle satsa på en annan då, har tyvärr ingen koll på andra märken, men dubbelkolla att det är någon som kör det vanligaste formatet så du inte behöver hålla på att konvertera. Jag har för mig att det är fler än Amazon som kör på eget format. :)

Åh jag älskar min Kindle :love: :love:. Den är SÅ världsbäst - super batteritid, bästa skärmen (precis som att läsa i en bok, kan ligga ute i strålande sol i trädgården och läsa utan problem), bästa ljuset, bäst typsnittet och storleken (dvs valfri) samt, min absoluta favorit-feature; ordbok i den! Det innebär att jag kan läsa böcker på spanska utan att behöva ha med mig min ordbok, det räcker att jag bara markerar ordet och ber snälla kindlen förklara för mig.

Läser SÅ mycket mer sen jag har den och den är världsbäst när man reser (eller bara när man ska till skolan, vem pallar släpa med sig en stor tung bok liksom?!). Däremot skulle jag inte köpa en svensk variant tror jag för att köpa svenska böcker - adlibris och bokus är ju snordyra på e-böcker :eek: Tacka vet jag amazon, gratisböcker samt "gratis"böcker :up:.

Akta för Kindle-då får du bara köpa på Amazon.
Jag har en Kindle och har inte sett det som ett problem faktiskt. Handlar förvisso mycket från Amazon vanligtvis men vill jag nu handla böcker på Adlibris eller Bokus så är det ju bara att göra det? Har köpt ett par svenska böcker och lagt in i Kindeln, men använder givetvis vanligtvis Amazon då det är SÅ mycket billigare än de svenska sidorna. Utöver Amazon använder jag mig av massa gratissidor, bland annat en spansk sida med massvis med böcker där man får ladda hem 50 böcker per år eller nåt. Supersmidigt :)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en pocketbook och till den har jag fått en sladd för att föra över filer mellan dator och plattan när jag lånar eller köper...
Svar
4
· Visningar
556
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Fideli
·
Fritid Jag vill ha en läsplatta som fungerar till att låna och läsa böcker från bibliotek i första hand. Har förstått så mycket som att Amazons...
2
Svar
37
· Visningar
2 409
Senast: SiZo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 088
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym