Jag har faktiskt två.
En Kindle Touch och en Kindle Paperwhite. Skillnaden är att Paperwhiten har ljus. Det är inte samma ljus som en datorskärm (det har vad jag vet ingen läsplatta, poängen är ju att skärmen ska vara skonsammare mot ögonen än en datorskärm (och med datorskärm menar jag även surfplatta/mobil), och därmed går att läsa med längre utan att anstränga ögonen. i paperwhiten ställer jag inte ljusstyrkan efter hur ljust det är i rummet jag sitter i, väldigt behändigt. Har alltså svart text på vit bakgrund jämt.
Jag lånar inte via bibliotek, de stöder inte mobi-formatet tyvärr. Dock håller jag utkik efter gratisböcker och e-böcker är generellt billigare på amazon än svenska sidor. Dock är ju då böckerna inte på svenska, men eftersom de böcker jag läser ändå inte hamnar på svenska sidor är det inte ett problem för mig. De gånger jag köpt en bok via bokus har jag laddat ner den till datorn, konverterat formatet och fört över till plattan. De gånger jag köper från amazon klickar jag in på säljsidan på plattan och köper där, ansluten till wifit om jag är hemma eller via telefonens hotspot om jag inte är hemma. Går på under en minut att köpa och få hem en bok.
Jag har väl närmare en tusen alster på min platta för tillfället. Perfekt när jag ska iväg hemifrån, behöver inte fundera på innan på vilka böcker jag ska ha med mig, kan köpa om det är någon speciell jag vill ha. Älskar att den är så lätt och att jag inte behöver hålla upp sidorna. Förut kunde jag få problem med händerna när jag läste, aldrig mer.
Oerhört smidigt att kunna highlighta intressanta citat. När jag pluggade var det oerhört smidigt att kunna markera intressanta stycken för att sedan lätt kunna hitta tillbaka. Nu har jag en bokblogg där jag lägger upp citat, assmidigt att bara kunna markera och sedan söka och skriva in på bloggen.
Båda mina plattor är mina bästa köp någonsin. Typ. Jag kan inte överdriva den otroliga effekt de haft på mitt liv. Men så läser jag rätt mycket också.
Jag känner mig inte begränsad av utbudet, men så kommer så gott som alla böcker i min genre ut direkt på amazon. Smidigt att konvertera. Om jag läste mest svenska böcker skulle jag kanske kolla om det finns andra alternativ dock. Dock har jag hört rykten om att det ska dra igång ett svenskt amazon, utbudet kanske blir bättre då.
Och just det, tillägg angående skärmen - inte alls lika jobbig att läsa i starkt solljus, utan ungefär som en vanlig bok. NÅGOT mer reflexer ibland kanske, men inte på långa vägar som med en mobil/surfplatta/dator.
Min kostade typ 1200 från amerikanska amazon. Värt varenda krona.