Låsning i ryggen?

Miss Sixty

Trådstartare
När en häst har en låsning som aldrig riktig släpper vad kan det bero på?

/ Undrar bara och vill inte ha några påhopp..

Sv: Låsning i ryggen?

Det kan ju bero på allt från att det är medfött till att den är felaktigt skodd.... så det går nog inte att svara på så där bara..

Miss Sixty skrev:
När en häst har en låsning som aldrig riktig släpper vad kan det bero på?

/ Undrar bara och vill inte ha några påhopp..

Jag förstår inte riktigt frågeställningen, men gör ändå ett litet försök.
Har man gjort något för att släppa på denna låsning, och iså fall vad? Var sitter den? Och vad får man för reaktion?

Om man aktivt försökt att släppa en låsning, och denna kommer tillbaka så börjar vi prata lite om vilket som kommer först, hönan eller ägget.

Man vet att många ryggproblem förorsakar hästen en mysko hälta, som man ofta går bet på vid utredningar. Men ibland kan det även vara så att hästen faktiskt får ont i sin rygg pga något den försöker avlasta, nu kommer det knepiga.

1. Hästen har en hälta som ingen hittar orsaken till, vid behandling visar det sig att orsaken sitter i ryggen.

2. Hästen uppvisar ryggproblem upprepande på samma ställen, orsaken kan vara något benproblem.

Här har vi hönan eller ägget, men återkommer samma problem upprepade gånger trots aktiv behandling. Då bör man söka orsaken på annan nivå. Ibland kan problemen sitta i knä eller dess led, vad som krävs för behandling kan jag inte avgöra. antingen veterinärmedicinskt, eller så går det att korrigera knä beroende på vad som felas.

Låsningen uppkommer ju av en anledning och den anledningen kan ju vara medfödd. som tex att hästen har en avvikande exteriör.

Jag hade en häst med ständigt återkommande låsning på vänster sida utav ländryggen. Hennes Bäckenblad var högre på höger sida jämfört med vänster sida.
Veterinären som utredde henne sade att denna avvikelse med största sannolikhet hadde uppkommit i fosterstadiet dvs. innan hon föddes.

Men hon föddes ju inte med en låsning, utan det är en följd utav ökad påfrestning i form av träning. När jag började rida henne var hon jätte fin, problemen började när jag ökade träningen och började pressa henne lite.

Detta är något som går att åtgärda, det som din häst har sitter förmodligen i saccralleden och dess närområden.

Medfödda fel får väl anses som sådana man inte kan åtgärda, men som sagt ibland måste man även leta vida förbi det som ögat kan se. Allt är inte precis det man ser, utan kan vara ett resultat av en kompensation som hästen skapat för en avlastning. Om en sådan avlastning sker hos hästen, bör man söka vidare var problemet kan sitta.

Den låsning som jag skulle undvika att behandla är en spondylos, här har något skett i ryggen som gjort att en förkalkning skapats mellan ryggkotorna. Att öppna en gammal sådan kan medföra smärta för hästen, något man absolut skall undvika då resultatet kanske inte blir vad man önskar.

:confused: Detta var en intressant diskussion.Jag har nämligen ett sto som har haft låsning både i nacken och korset.Jag har behandlat henne med ackopunktur och manupolation.Det har blivit bra så långt att hon inte halter i skritt eller i galoppen men i traven markerar hon.Jag har rehabiliterat henne genom att longera så att hon jobbar med ryggen(rätt böjming på halsen).Detta har blivit så här bra,sen har det varit snö mm så sen har jag inte gjort mer,så nu har hon stått i 3-4 veckor.
Någon som kan berätta om det kommer att bli bättre eller om problemet ligger i knäled mm........?Har tänkt att beställa tid till röntegen men undrar om det är något dom kan se..........

Som jag fick det förklarat för mig så var detta inte något som gick att åtgärda efrersom hon var född så. Skelettet kan man ju inte göra något åt när hästen är tre år.

Det ända råd jag fick var att försöka bygga upp vänstersidan. Detta gjorde vi också med hjälp av att vi lade en platta under vänster hov så att hon kunde bygga upp den sidan.

Både ja och nej på den frågan, det du beskriver i ditt tidigare inlägg om att träningen orsakat ökat påfrestningen är ett väldigt vanligt problem bland många hästar. Inte minst hos islandshästen, som får detta saccrala problem vid för tidig ansträngning där muskelunderlag saknas. Det brukar då visa sig som en styvhet i ländryggen, med en uppdragen höger eller vänster sida. Man kan även notera en förkortning av bakbenssteget, vilket gör att hästen tar i ojämnt med bakbenen och således jobbar olika med dem också.

Det är inte ovanligt att föl föds med problem i ryggen, fast oftast är det inget de utvecklat under vistelsen i magen. Oftast uppstår problemen i samband med födseln, ofta korrigerar de sig själva men inte alltid.

Det beror lite på vart låsningen sitter...
Om den är muskulär elle om den sitter i skelettet mm

Min häst som fck problem med ryggen pga att hon avlasta sitt onda knä. Ryggen rönkades och där var inget. Men det var från knäet hältan komsen blev hon även halt i ett famben och det andra bakbenetsamt att hon hade problem med nacken och tänderna så tyvärr fick hon somna in ändast 9år gammal.:cry:
Men hon hade ett antal låsningar som bara kom tillbaka och vi provade allt olika tränare, sadlar, tömkörde och jag kolladesjälv min kropp och om jagsatt snett.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 456
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 792
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 409
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar