Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det enda det betyder är ju :En sak jag reagerat på när jag läser min journal är det det ofta står förnekar det eller det. Typ förnekar rökning, förnekar narkotikabruk. Det låter så.. dömande på nåt vis.
Fast det enda det betyder är ju :
Läkaren: "Röker du?"
Du: Skakar på huvudet
Rent faktiskt alltså. Ett nej. Förnekar, och bejakar är ju det andra, när man nickar/säger ja.
Absolut! Jag skriver dagligen förnekar, men det används ju inte på något annat vis än som ett nej eller "inte", inte dömande alls. Negerar skriver jag också ofta.Nekar till, låter bättre tycker jag. Förnekar har, för mig en annan betydelse.
Fast just ordet förnekar får det att låta som om man ljuger. Ibland skriver de bara "röker inte". Det både låter mer rätt och är kortare.Fast det enda det betyder är ju :
Läkaren: "Röker du?"
Du: Skakar på huvudet
Rent faktiskt alltså. Ett nej. Förnekar, och bejakar är ju det andra, när man nickar/säger ja.
Ja de dikterar in en ljudfil och sekreterare skriver.Jag läser alltid, både min egen och dotterns. Brukar stämma hyfsat med vad de sagt tycker jag.
En gång dock när jag var på akuten med nackspärr satt jag kvar efter att ha pratat med läkaren, väntade på att en sköterska skulle komma med medicin. Då satt läkaren kvar där i rummet och pratade in vad som sagts i systemet (de kanske brukar göra så, inte skriva?). Då hörde jag att han sa fel på nån grej och då hojtade jag till direkt.
Jag vet, men det är så orden används. Det är inget dömande över det. Man skriver "förnekar feber" också liksom och vad skulle vara dömande med det?Fast just ordet förnekar får det att låta som om man ljuger. Ibland skriver de bara "röker inte". Det både låter mer rätt och är kortare.
Visst visst. Men jag tycker fortfarande det låter helgalet på "riktig svenska".Jag vet, men det är så orden används. Det är inget dömande över det. Man skriver "förnekar feber" också liksom och vad skulle vara dömande med det?
Det får du tycka.Visst visst. Men jag tycker fortfarande det låter helgalet på "riktig svenska"
Det får jag. Jag har inte gjort något annat än att tycka det låter konstigt och fel.Det får du tycka.
Och jag har bara förklarat att det inte används dömande och fel sätt.Det får jag. Jag har inte gjort något annat än att tycka det låter konstigt och fel.
Va? Klart jag fattar att det inte är menat att vara dömande. Jag skrev bara att ordet kan upplevas så. Och att det tydligen är fullt möjligt att skriva på ett annat sätt.Och jag har bara förklarat att det inte används dömande och fel sätt.
Ok så, redo att släppa det och gå vidare?
Fast just ordet förnekar får det att låta som om man ljuger. Ibland skriver de bara "röker inte". Det både låter mer rätt och är kortare.
Nekar (till) och förnekar har olika klang i mina öron. Det gör mig som sagt ingenting, men jag tycker det är intressant. Speciellt med tanke på hur vi på myndighet måste vara noga med klarspråk.Jag har inte reflekterat över det så mycket tidigare (och nu skriver jag aldrig förnekar utan väljer nekar), men jag undrar om det inte handlar om att man vill skriva vad patienten säger liksom. Om man skriver "röker inte" så är det ju som att man vet att det är sant, som att man själv gjort bedömningen eller att det är konstaterat och bevisat, men skriver man "nekar" så skriver man helt enkelt att patienten sagt nej när man ställt frågan (vilket ju är det som skett). Man värderar inte informationen utan beskriver att man frågat, och patienten sagt nej. I vissa fall är väl detta obetydligt, men i andra en skillnad. I mitt jobb är det inte självklart att alla svarar nekande är helt "ärliga" i det, av olika anledningar. Tex barn som har svårt att tala om trauman. Då är det stor skillnad på att skriva "Nekar till våld" än "Ingen erfarenhet av våld" tex.
Jag brukar väl av samma anledning skriva tex "Patienten / förälder berättar/beskriver att det är svårt med..." snarare än "Patienten har svårt med..." då det senare mer låter som en bedömning, eller hur jag ska förklara det.
För mig har också nekar och förnekar olika betydelse. Om patienten nekar att hen röker, då uppfattar jag det som att patienten svarar nekande på frågan om rökning.Nekar (till) och förnekar har olika klang i mina öron. Det gör mig som sagt ingenting, men jag tycker det är intressant. Speciellt med tanke på hur vi på myndighet måste vara noga med klarspråk.