Thera

Trådstartare
Är det någon här som gjort Lasek-operation?

Jag var på Memira idag och de rekommenderade den metoden på grund av tunna hornhinnor och stora pupiller.

Nu tvekar jag lite eftersom den gör mycket ondare och kräver lång återhämtning om man jämför med FS-Lasik.

Någon som gjort Lasek och kan berätta lite?

Med vänlig hälsning, Feg och smärtkänslig
 
Jag har. Första dygnet var inte roligt. Men det gick med smärtstillande ögondroppar och kombinerat Panodil och Ipren. Det var också tråkigt då jag inte kunde läsa och inte såg tv:n speciellt bra och var ljuskänslig. Jag bodde två dagar hos mina föräldrar och lyssnade på poddar och "tittade" på Vänner (som jag sett så många gånger att jag visste vad som hände).

Det är fem år sedan, och jag har inte ångrat mig. Ser perfekt. Liten biverkan då ögonen är lite torrare än tidigare, men märks bara på vintern.
 
Jag har gjort Lasek. Jag hade aldrig ont eller var särskilt ljuskänslig, men jag följde slaviskt läkarens ordinerade smärtstillande ögondroppar, och den andra ögondroppen med vad jag vill minnas bakteriedödande eller vad det var.
Gjorde det på vintern och körde på fördragna gardiner och solglasögon inne, så därför kanske jag inte märkte av ljuskänsligheten så mycket.
Andra dagen "tjuvkikade" jag ut genom solglasögonen ut på ett träd och blev så glad att jag höll på att spricka. Men spenderade även den dagen i mörker.

Jag lyssnade på mycket musik, bakade och lekte med katten under de två dagarna. Sedan var det full rulle - med perfekt syn och utan glasögon eller linskrångel! Helt klart värt både pengarna och två dagar i mörker :p
 
Jag har. Första dygnet var pain in the ass. Ringde dock jouren för tårarna vägrade sluta ringa. Det var typ fredag kväll(?). Det gick typ tio minuter så ringde kirurgen upp(!). Jag plockade ut skyddslinserna och det blev enormt mycket bättre. Fick perfekt syn från typ -6/7.

Höll kanon i några år, den drog jag på mig en utmattning och då for ögonen också. Dock "bara -1,5, stabilt.
 
Jag har. Det var ett helvete från början. Jag är inte särskilt nöjd heller, jag har glasögon igen. Behövde dom redan i januari -17 och op november -11. Jag är ljuskänslig som fan, dåligt mörkerseende och svintorra ögon. Har problem med att ögonen rinner titt som tätt, spec det högra.

Bodde på hotell då vi jobbade på annan ort så mörklade rummet och låg där i en helg. Maken opade dagen efter mig. Solglasögon på den första veckan typ. Han har också glasögon numera. Men inte lika mycket problem med ögonen.
 
Jag har. Det var ett helvete från början. Jag är inte särskilt nöjd heller, jag har glasögon igen. Behövde dom redan i januari -17 och op november -11. Jag är ljuskänslig som fan, dåligt mörkerseende och svintorra ögon. Har problem med att ögonen rinner titt som tätt, spec det högra.

Bodde på hotell då vi jobbade på annan ort så mörklade rummet och låg där i en helg. Maken opade dagen efter mig. Solglasögon på den första veckan typ. Han har också glasögon numera. Men inte lika mycket problem med ögonen.

Låter inte så kul, det är ju detta man är rädd för..

Hade du stort synfel innan? Vad säger kliniken?
 
Är det någon här som gjort Lasek-operation?

Jag var på Memira idag och de rekommenderade den metoden på grund av tunna hornhinnor och stora pupiller.

Nu tvekar jag lite eftersom den gör mycket ondare och kräver lång återhämtning om man jämför med FS-Lasik.

Någon som gjort Lasek och kan berätta lite?

Med vänlig hälsning, Feg och smärtkänslig

Jag har en vännina som har gjort det och fått väldigt stora problem efteråt tyvärr. Hon måste konstant ta ögondroppar, har väldigt torra ögon, har synproblem som är så stora att hon inte kan köra bil. Kliniken säger att det inte finns några förutsättningar att göra ytterligare en operation, det skulle inte hjälpa henne. Hon känner sig ständigt trött och slutkörd på grund av sina problem med ögonen. Det är säkert ovanligt att få så här stora problem men risker finns alltid med alla operationer och personligen så skulle jag aldrig chansa med något så viktigt som med mina ögon.
 
Gjorde Lasek för 4-5 år sedan. Hade aldrig ont utan gick och väntade på det onda som jag varnats om. Lite ljuskänsligare och torra ögon har jag men inte så det stör.
Har inte ångat en sekund att jag gjorde operationen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 950
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 851
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 874
Hästvård Jag kommer inte att gå in på bakgrundsdetaljer då personerna i den här berättelsen i så fall kan identifieras, så jag håller det kort...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
18 178
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp