Larvig, eller?

B

Bärin

Min häst kan vara lite tittig när man rider ut ensam, men hur ska man veta om det bara är larv eller om han fånar sig?
Han är speciellt rädd precis vid stallet, på stallplanen alltså, där han varit typ 100 - gånger. Sen är han överdrivet rädd vid ridbanan, när man ska gå förbi en lada som ligger där och några hinder, som han också säkert gått förbi 100 gånger. Men är han rädd eller larvar han sig bara? :confused:
För han gör riktigt såna här "fnysningar"...
Sen om man sitter upp vid stallplanen och det står en häst precis bredvid honom bryr han sig inte alls om ngt på stallplanen, då kan han väl inte vara rädd på riktigt?

Hjälp behöves :bow:

Sv: Larvig, eller?

Det är klart han kan vara rätt på riktigt ändå, det skulle ju kunna vara så att han känner sig tryggare när det är en eller flera andra hästar runt omkring honom.

Har du känt hästen länge? Jag tycker att man märker om hästen busar eller om den verkligen är rädd, iaf när man känner hästen väl.

Om det är så att han är rädd på riktigt så borde man försöka att få honom att känna sig tryggare. Om det bara är bus skulle jag inte bry mig om det utan låta honom hållas, om det inte ställer till bekymmer såklart...

Jag har haft honom i ungefär 6 månader nu. Han brukar inte busa, inte vad jag märker i sånnafall. Tror inte att han vågar det. Stället som jag lånar honom ifrån, han är en f.d travare, så var det inte så snälla mot honom. Han var hårt hållen.
Han har en väldigt stor respekt för människor, räcker med att man viftar till med handen så reagerar han starkt.
Han är väldigt snäll, vågar inte göra något mot en. Men mot andra hästar är han arg, om de kommer för nära, eller tar hans mat. Han är ranghögst i sin hage. Men han vill ändå ha sällskap med andra hästar när man rider ut.
Man kan rida i täten med då går det rätt trögt, hoppar till för saker, vill vända hemot etc. Men han ger sig väldigt lätt. Han är lätt övertalad.
Men det är svårt at veta om han larvar sig elle ej, vill ju inte pressa honom om han är rädd.
:(

Bärin skrev:
Min häst kan vara lite tittig när man rider ut ensam, men hur ska man veta om det bara är larv eller om han fånar sig?
Han är speciellt rädd precis vid stallet, på stallplanen alltså, där han varit typ 100 - gånger. Sen är han överdrivet rädd vid ridbanan, när man ska gå förbi en lada som ligger där och några hinder, som han också säkert gått förbi 100 gånger. Men är han rädd eller larvar han sig bara? :confused:
För han gör riktigt såna här "fnysningar"...
Sen om man sitter upp vid stallplanen och det står en häst precis bredvid honom bryr han sig inte alls om ngt på stallplanen, då kan han väl inte vara rädd på riktigt?

Hjälp behöves :bow:

Det kan vara så att hästen har många otrevliga minnen som gör sig gällande i olika situationer. Han är otrygg. Därför går det bättre med sällskap för då behöver han inte hålla lika mycket koll själv och den andra hästens lugn smittar av sig.
Jag jobbade mycket med att leda hästen fram och åter i de miljöer som han upplevde som otäcka. Aldrig gå vidare förrän hästen var lugn. Vid ett par tillfällen blev vi kvar vid en plats i nästan 50 minuter men till slut insåg hästen att det inte var farligt och att han kunde lita på att mitt lugn var gällande...och så började han lyssna av mig mer. Mycket grundjobb/markjobb...aldrig hårda ord eller orimliga krav i början. Min blev oerhört bunden till mig...han var också ett varmblod med mycket otrevligt i bagaget.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 204
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 176
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar