Lärling ska sko?

Sv: Lärling ska sko?

Jag håller absolut med att lärlingar måste lära sig både verka och sko, men inte på en häst som har haft problem och som jag förstår det är känslig.

En känslig häst borde ju bli mera som sjukbeslag etc och detta ingår väl kanske inte i grunden för att lära sig sko och verka en häst. Om man inte har en bra plattform att stå på så tycker i vart fall inte jag, med betoning på tycker, att man skall ge sig på svårare saker. Grunden först, sedan vidare.

Om man skall lära sig på känsliga hästar så är det väl bättre att göra detta på klinik (kanske be om en dag eller två eller flera på etablerade kliniker) som har kunder med hovproblem. Vad jag förstår får lärlingar inte betalt, utan de går bredvid en hovslagare för att lära sig, vill man då veta mer om problemhovar är det ju i vart fall inget inkomstbortfall att vara med på hästklinik.

Nä det är ju just det att i min värld blir det en annan skoning om någon annan utför jobbet. Och just det där att det är JAG som får ta smällen om det blir galet. Det är ju faktiskt så mycket som kan stå på spel. Jag pallar inte med om hästen går och blir halt, slår av sig benen eller drar av sig skorna varje ridtur. Allt detta har det blivit i hans tidigare liv. Vid varje hovslagarbyte har ett nytt problem ersatt det gamla. Dock inte jag som ägt honom då. Hos mig har han haft denna hovisen hela tiden och jag vågar inte byta.:crazy:

Svar till alla.

Även om alla hovslagare är utbildad till samma mål, så har alla sitt eget sätt att sko, En lärling (framförallt) i min värld kan knappast sko lika dant som min hovslagare?? Som jag poängterat tidigare - det är inte det att jag är rädd för att det ska bli dåligt gjort, absolut inte. Utan att om någon annan skor, oavsett vem det är, så är det någon annan som skott och lagt sin touch på det hur mycket man än vill eller inte vill det.

Och det är väl just denna touch som gör det att vissa hästar passar utmärkt med vissa hovslagare och andra passar absolut inte ihop. Just för att hästen behöver just det målet som en viss hovslagare arbetar mot med sin touch och feeling.

jag tycker coari förklarade det jättebra, och han är ändå hovslagare. Han verkar förstå det jag menar med att ett hantverk blir aldrig samma för två olika personer oavsett om någons tår och säger gör si och så och att den hästen ska verkas så.. Det blir forfarande lärlingens hantverk, inte han som min häst är van att ha som har fixat hans fötter i perfekt balans så hästen efter 6 år går att rida.

Lärlingen ska i början bara dra av skor och nita. Sedan börja rikta, sedan börja slå på, och sedan rubbet. Hovslagaren har inte sagt varken bu eller bä om att lärlingen ska gå si eller så långt med just min häst. Jag frågade bara honom hur det skulle gå till när han nämnde att han skulle få en lärling.
Av anledningen till min oro som jag inte vet om den är befogad ( diskuterar ju med er för att få fler synvinklar på det hela) så valde jag att inte säga något just då. Utan ska klura på vad jag vill. :)

Åh svårt..

Nä det är ju just det att i min värld blir det en annan skoning om någon annan utför jobbet. Och just det där att det är JAG som får ta smällen om det blir galet. Det är ju faktiskt så mycket som kan stå på spel. Jag pallar inte med om hästen går och blir halt, slår av sig benen eller drar av sig skorna varje ridtur. Allt detta har det blivit i hans tidigare liv. Vid varje hovslagarbyte har ett nytt problem ersatt det gamla. Dock inte jag som ägt honom då. Hos mig har han haft denna hovisen hela tiden och jag vågar inte byta.:crazy:

Svar till alla.

Även om alla hovslagare är utbildad till samma mål, så har alla sitt eget sätt att sko, En lärling (framförallt) i min värld kan knappast sko lika dant som min hovslagare?? Som jag poängterat tidigare - det är inte det att jag är rädd för att det ska bli dåligt gjort, absolut inte. Utan att om någon annan skor, oavsett vem det är, så är det någon annan som skott och lagt sin touch på det hur mycket man än vill eller inte vill det.

Och det är väl just denna touch som gör det att vissa hästar passar utmärkt med vissa hovslagare och andra passar absolut inte ihop. Just för att hästen behöver just det målet som en viss hovslagare arbetar mot med sin touch och feeling.

jag tycker coari förklarade det jättebra, och han är ändå hovslagare. Han verkar förstå det jag menar med att ett hantverk blir aldrig samma för två olika personer oavsett om någons tår och säger gör si och så och att den hästen ska verkas så.. Det blir forfarande lärlingens hantverk, inte han som min häst är van att ha som har fixat hans fötter i perfekt balans så hästen efter 6 år går att rida.

Lärlingen ska i början bara dra av skor och nita. Sedan börja rikta, sedan börja slå på, och sedan rubbet. Hovslagaren har inte sagt varken bu eller bä om att lärlingen ska gå si eller så långt med just min häst. Jag frågade bara honom hur det skulle gå till när han nämnde att han skulle få en lärling.
Av anledningen till min oro som jag inte vet om den är befogad ( diskuterar ju med er för att få fler synvinklar på det hela) så valde jag att inte säga något just då. Utan ska klura på vad jag vill. :)

Åh svårt..

Det svåra verkar vara att vissa inte fattar att ingen kan sko som mig, jag kan heller inte sko som någon annan. Även om vi gått exakt samma utbildning så blir utförandet lite olika från person till person.

Skulle jag ha fel så skulle vi aldrig sett en tråd om ägare som är missnöjda med sin hovis.:idea:

Tänk på att det är ett hantverk och det är likadant med alla hantverk, granskar man det så är det alltid olika utfört mer eller mindre. Snickare gnäller på varanndra,plåtslagare oxå,rörisar och ja,, precis alla. Ingen som har sett på fuskbyggarna??

Du skrev, jag tycker coari förklarade det jättebra, och han är ändå hovslagare

Tack för den.:crazy::laugh:

Det svåra verkar vara att vissa inte fattar att ingen kan sko som mig, jag kan heller inte sko som någon annan. Även om vi gått exakt samma utbildning så blir utförandet lite olika från person till person.

Skulle jag ha fel så skulle vi aldrig sett en tråd om ägare som är missnöjda med sin hovis.:idea:

Tänk på att det är ett hantverk och det är likadant med alla hantverk, granskar man det så är det alltid olika utfört mer eller mindre. Snickare gnäller på varanndra,plåtslagare oxå,rörisar och ja,, precis alla. Ingen som har sett på fuskbyggarna??

Du skrev, jag tycker coari förklarade det jättebra, och han är ändå hovslagare

Tack för den.:crazy::laugh:

:rofl: Menade kanske inte så som du tolkar det!! :D Jag menade att du är hovslagare och vet att hantverk blir olika även om man har samma utbildning och strävar efter samma mål. Och jag menade eftersom du är hovslagare så har du nog stor vetskap om detta. ;) Så tolka det inte som du gjorde, utan tolka det som att jag tycker du vet vad du pratar om. Det gör du iofs alltid men ändå. Jag som är klumpig på att uttrycka mig. :p Så det var ingen nedvärderande ton.. Haha!

Jag tycker du resonerar sunt. Du är ju rädd om din häst.

du har haft en ekonomisk o känslomässig jobbig tid med din häst o varför ändra på ett vinnande koncept.

Nej jag skulle tacka nej o att den kan ta en massa andra hästar som inte har haft problematik.

Den kan komma igen när den ska göra Mästarprovet;)
Jag skulle heller inte betala 1500 för en skoning som är som att betala för en med fortutbildning.
Det hjälper inte att den ord. hovisen är med.
Den kan få ta av skorna- punkt o komma igen när den skott ett par hundra hästar

Tack. Tror jag behövde höra det. :D Nä jag har bestämt mig. Lärlingen får plocka av skor, rikta, och i slutet slå på dem. Men inte verka. Jag kommer inte kunna sova på nätterna under de månaderna. Och inte våga rida för den delen heller. Är en sådan som letar fel för jag tror hästen blir halt av ingenting. Vilket inte är ett dugg nyttigt för min psykiskt.. :crazy: Så jag tror jag måste skona mig själv lite nu när jag börjat slappna av när hästen äntligen fungerar och vi har roligt. Det är första gången på år som det är roligt att vara i stallet. :)

:rofl: Menade kanske inte så som du tolkar det!! :D Jag menade att du är hovslagare och vet att hantverk blir olika även om man har samma utbildning och strävar efter samma mål. Och jag menade eftersom du är hovslagare så har du nog stor vetskap om detta. ;) Så tolka det inte som du gjorde, utan tolka det som att jag tycker du vet vad du pratar om. Det gör du iofs alltid men ändå. Jag som är klumpig på att uttrycka mig. :p Så det var ingen nedvärderande ton.. Haha!

Du kanske är blond,, i så fall förlåter jag dig. Skämt å sido,, kunde inte undgå att skicka en passning,, fick mig ett skratt när jag noterade orvalet. Se så lätt det skrivna kan missuppfattas.;)

Axels svar förvånar mig storligen,, måste ha en av sina bättre dagar i dag.:angel::rofl:;)

Helt allvarligt,,, låt eleven ta av skorna, renskära sula/stråle, rikta skorna och slutligen nita slutföra finnish.

Verkning och påspikning ska din ordinarie hovis utföra, elevens ska absolut inte "slå på dom".

Det är mitt råd för att eleminera allt som kan gå fel. Dom 2 mest precitionskrävande momenten är just verningen och främst sömmens placering och sömtag. Ett fel aktigt sömtag leder ofelbart till antingen sömtryck eller att hovväggen sprängs av upp till utgångshålet för sömmen.

Har det skitit sig där så går det inte att återställa.

Ta nu inte och leta fel utan börja försök leta efter dom rätta momenten.

Min elev som gått ett år gör i alla fall enbart dom momenten hitills och alla våra skoningar är roliga skoninger. Enbart å enbart,, jag gör ju nästan ingenting mer än att "bara verkar och spikar på":angel:

:angel::angel: Blond var de ja... Vilken tur så jag blev förlåten:D Fast jag har sedan två månader maskerat det med rött. Men det kanske inte är nåt bättre?? ;)

Okej, då ska jag ta och lita på dig nu. Påslagnig av skon sker av hovslagaren med. :)

Hahaha du har det bra du som ''bara'' behöver verka och slå på skon. Skitgörat gör nån annan. ;)

Jag har ju slutat leta fel nu sista tiden så därför vill jag bespara mig risken att börja göra det igen när jag vet att det skett en förändring. För det kommer jag göra om nåt ändras.

:angel::angel: Blond var de ja... Vilken tur så jag blev förlåten:D Fast jag har sedan två månader maskerat det med rött. Men det kanske inte är nåt bättre?? ;)

Okej, då ska jag ta och lita på dig nu. Påslagnig av skon sker av hovslagaren med. :)

Hahaha du har det bra du som ''bara'' behöver verka och slå på skon. Skitgörat gör nån annan. ;)

Jag har ju slutat leta fel nu sista tiden så därför vill jag bespara mig risken att börja göra det igen när jag vet att det skett en förändring. För det kommer jag göra om nåt ändras.

Som nybakad utbildad hovis ville jag förklara att jag ville uppvisa ett visst ansvar för mina utförda skoningar genom att tappskor som inträffade inom 2 veckor från utfört arbete skulle ske helt kostnadsfritt och omgående..

Tyvärr formulerade jag mig lite misstolkande vilket ledde till en oförklarlig mängd tappskor dom första 2 veckorna. Jag skrev helt enkelt utifrån hur jag tänker Gratis påsättning inom två veckor :rofl:

Ser i dag framför mig hur mina kunder slet å drog i sin nyskodda hästs skor för att snabbt som fasen lyckas dra av minst en inom 2 veckor. I dag när jag är lite mer erfaren och mogen så sitter allt som en smäck i minst 4 veckor.:angel:

Min elev däremot brukar dagligen få skulden för massa tappskor från hästägarna eftersom det är han som utför nitningen och är ung samt har en viss rödtoning i sitt okammade hårsvall..

Jag har tänk att många ggr be honom vara nykammad vid precentation i stället för att konstant uppvisa kn** kuffs.

Ja ja lördag kväll å kanske lite väl frispråkig,, dock med en viss eftertanke om vett å etikett samt hur mkt extra problem det kan leda till vid brist på att rätt uttrycka sig skriftligt. Jag skor faktiskt bättre än jag skriver även om jag sällan missförstås i skrift men ofta i båda fallen ofta får mycket skit för.

Jag önskar dig all lycka å välgång och slappna av nu,, du har funnit den röda tråden.

Senast ändrad:

:rofl::rofl: Fyndig såhär på kvällskvisten?? ;)

Men du må ju ha fått många damer under dina förstå år :angel: Som dessutom betalat för det i grunden.. :p

Vaddå?? Blir man mindre duktig/förtroendeingivande som rödhårig och dessutom med rufs?? :eek: Hmm tror det blir brunt och välkammat hädan efter :D

Tack för lyckoönskningarna och att jag fått dina erfarenheter och din kunskap på det hela. Du är en väldigt kunnig och förtroendeingivande tillgång här. :) Det tackar vi för.

kl

Det är svårt det där med lärlingar och nyutexaminerade hovslagare. Samtidigt som jag vet att utan träning kan man inte skaffa sig erfarenhet, så finns det gränser.

Jag hade en "nybakad" hovslagare, men tyvärr fungerade det inte. Jag tänkte att det tar ett par gånger för en hovis att "sko in sig" på en häst, så jag ville inte dissa på en gång.

Trots förklaringar hur det brukat se ut genom alla år, berättade vad som fungerar och vad som definitivt inte fungerat så gick det inte fram :crazy:
Jag kom överens med en annan erfaren hovslagare att min hovis kunde komma och titta på hur galoppskor sattes på fullbloden och hur de skulle sitta, men min hovis tog inte ens kontakt.

Det var ett attans prat om utlägg och att skorna skulle vara större, tappskorna kom som ett brev på posten efter 1v-14dgr.
Hur kom det sig att tappskor jag spikade dit satt i 7v, när hovis nyskoningar satt i 1v?!

3 skoperioder fick den "nye" hovlagaren, sedan bytte jag till en erfaren och vips har skorna suttit i 8v. Jag hade givit den nye en rejäl chans, tycker jag, men när resultatet är tappskor, utflutna hovar, och brutna tår då kan iaf jag inte längre ge en nyutexaminerad hovslagare fler chanser.

Tillägg: Nej, det var inte dåligt nitat, hovarna gick sönder. Ena gången var det så trasigt på ena sidan att jag trodde det skulle behövas plastas och fixade med en hovslagare som var behörig att plasta att komma tillsammans med "min" hovis för att den nye kunde få lära sig. Tja, tydligen gick det inte att få ihop tider, så jag ruttnade efter en vecka, utan besked, på att fixa med bomull/vetrap/silvertejp-omslag och spikade på sko:devil: själv.
Som tur är har galoppskorna många hål :) Vackert var det inte, trasigt och med tre söm fram på utsidan och tre söm bak på insidan, men satt gjorde den! :D

Senast ändrad:

:rofl::rofl: Fyndig såhär på kvällskvisten?? ;)

Men du må ju ha fått många damer under dina förstå år :angel: Som dessutom betalat för det i grunden.. :p

Vaddå?? Blir man mindre duktig/förtroendeingivande som rödhårig och dessutom med rufs?? :eek: Hmm tror det blir brunt och välkammat hädan efter :D

Tack för lyckoönskningarna och att jag fått dina erfarenheter och din kunskap på det hela. Du är en väldigt kunnig och förtroendeingivande tillgång här. :) Det tackar vi för.

Jag har alltid haft som policy att man ska skilja på arbete och nöje, och som jag skev, mkt extra arbete helt kostnadsfritt. Har ofta funderat på varför så få hästägare själva tappar sina skor (trots enorma kilsulor och groft avvikande benställningar/balans) på krogen i förhållande till vad deras hästar lyckas med i fysiologisk balance.

Min erfarenhet har jag försökt förmedla,, däremot så finns det inget som säger att det är att betrakta som kunskaps givande utan bara mina egna tips. Det finns alltid andra med helt annan kunskap som inte håller med mig men däremot delger mig sina tips.

Tro mig,, man blir yrkesskadad i detta yrke på sin fritid,, det enda man ser är benställningen och tänker ofta (dom få gångerna man på sin fritid går på krogen) herre gud det där är väl inget att avla på.

I kväll blir det en helt fantastisk kväll där jag bara ska umgås med den näst älskvärda person jag känner, mig själv.:o

Toto hade en väldigt bra text i en av sina låtar och meningen löd: Hur kan du älska någon annan om du inte älskar dig själv:

Ta inte detta som ngn passning för du uppvisar ju alla kriterier,, jag ville bara att detta budskap skulle nå alla.

Här e länken: http://www.youtube.com/watch?v=zT72WS8C8h4&feature=related

Lyssna gärna på texten för den förmedlar ett väl så tänkvärt budskap

kl

Det är svårt det där med lärlingar och nyutexaminerade hovslagare. Samtidigt som jag vet att utan träning kan man inte skaffa sig erfarenhet, så finns det gränser.

Jag hade en "nybakad" hovslagare, men tyvärr fungerade det inte. Jag tänkte att det tar ett par gånger för en hovis att "sko in sig" på en häst, så jag ville inte dissa på en gång.

Trots förklaringar hur det brukat se ut genom alla år, berättade vad som fungerar och vad som definitivt inte fungerat så gick det inte fram :crazy:
Jag kom överens med en annan erfaren hovslagare att min hovis kunde komma och titta på hur galoppskor sattes på fullbloden och hur de skulle sitta, men min hovis tog inte ens kontakt.

Det var ett attans prat om utlägg och att skorna skulle vara större, tappskorna kom som ett brev på posten efter 1v-14dgr.
Hur kom det sig att tappskor jag spikade dit satt i 7v, när hovis nyskoningar satt i 1v?!

3 skoperioder fick den "nye" hovlagaren, sedan bytte jag till en erfaren och vips har skorna suttit i 8v. Jag hade givit den nye en rejäl chans, tycker jag, men när resultatet är tappskor, utflutna hovar, och brutna tår då kan iaf jag inte längre ge en nyutexaminerad hovslagare fler chanser.

Tillägg: Nej, det var inte dåligt nitat, hovarna gick sönder. Ena gången var det så trasigt på ena sidan att jag trodde det skulle behövas plastas och fixade med en hovslagare som var behörig att plasta att komma tillsammans med "min" hovis för att den nye kunde få lära sig. Tja, tydligen gick det inte att få ihop tider, så jag ruttnade efter en vecka, utan besked, på att fixa med bomull/vetrap/silvertejp-omslag och spikade på sko:devil: själv.
Som tur är har galoppskorna många hål :) Vackert var det inte, trasigt och med tre söm fram på utsidan och tre söm bak på insidan, men satt gjorde den! :D

Tillägg 2: Till TS: Är du orolig, så säg det till din hovslagare. Säg att du föredrar att lärlingen skaffar sig erfarenhet först på enklare skoningar :)

De lärlingar som varit med en tidigare hovslagare har bara fått dra av skor och nita hos oss iaf (utan att vi sagt ngt) :)

Jag har alltid haft som policy att man ska skilja på arbete och nöje, och som jag skev, mkt extra arbete helt kostnadsfritt. Har ofta funderat på varför så få hästägare själva tappar sina skor (trots enorma kilsulor och groft avvikande benställningar/balans) på krogen i förhållande till vad deras hästar lyckas med i fysiologisk balance.

Min erfarenhet har jag försökt förmedla,, däremot så finns det inget som säger att det är att betrakta som kunskaps givande utan bara mina egna tips. Det finns alltid andra med helt annan kunskap som inte håller med mig men däremot delger mig sina tips.

Tro mig,, man blir yrkesskadad i detta yrke på sin fritid,, det enda man ser är benställningen och tänker ofta (dom få gångerna man på sin fritid går på krogen) herre gud det där är väl inget att avla på.

I kväll blir det en helt fantastisk kväll där jag bara ska umgås med den näst älskvärda person jag känner, mig själv.:o

Toto hade en väldigt bra text i en av sina låtar och meningen löd: Hur kan du älska någon annan om du inte älskar dig själv:

Ta inte detta som ngn passning för du uppvisar ju alla kriterier,, jag ville bara att detta budskap skulle nå alla.

Här e länken: http://www.youtube.com/watch?v=zT72WS8C8h4&feature=related

Lyssna gärna på texten för den förmedlar ett väl så tänkvärt budskap

:rofl: Yrkesskador är alltid jävligt roligt att roa sig åt när andra har dem!! Ganska fascinerande med när man känner en med stora yrkesskador så man kan studera personen under de tillfällena denne börjar spana in objekten. :D

Ja det är fan ett under att man har med sig klackskorna hem från krogen ibland :o man går ju inte direkt perfekt och i balans sådär vid 02:30 :D

Jag tycker inte du ska förringa din kunskap. Du är väl en av de mest kunniga inom hovar, rörelse osv här.. Iafl ett väldigt sunt tänk som många tappat.

Ja det är verkligen jättesvårt. Jag vill ju vara sjysst och låta dem lära sig, men inte nu på min/hästens bekostnad.

Förstår att det måste ha vart jättejobbigt under tiden du hade den som inte lyssnade på dig. Det är bland det värsta jag vet. Jag vill verkligen ha en hovslagare jag kan diskutera med angående hovarna och allt som hör till. Det är jag som rider och känner hästen så som hästägare vill jag vara med och veta vad som händer, vilka mål hovslagaren har och varför denne gör si eller så. Men på ett bra sätt. Jag är absolut ingen som pekar och domderar. Utan av intresse för en dialog om varför allt är som de blir. :) Och det tycker jag är jätteviktigt.

Jag har vart med om några hovslagare som inte alls lyssnade.. Den jag hade innan min nuvarande gjorde aldrig som vi pratat igenom. Följde aldrig planen. Och han trångskodde som fan och det är nåt jag HATAR. Jag ville att han skulle sluta med det och efter ett tag blev han nog så less så han ''lyssnade''. Men det ledde till att istället för att göra en naturlig utläggning av skorna så la han ut dem hela vägen från tån så de låg nästan helt utanför i trakten. jag trodde fan jag skulle smälla av. Det var sista gången han skodde åt mig. :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 595
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama