Sv: Lärling ska sko?
Åhh jag vet inte om jag är riktigt fjantig nu men jag tycker detta är jättejobbigt..
Hjälp mig!! Är jag skittöntig?? Hur mycket kan en lärling ''förstöra''? Hur stor skillnad kan det bli för hästen att någon annan skor fast med sin vanliga hovslagare som handledare??
Kan man säga nej, att jag inte vill att lärlingen skor? Det känns jävligt fult att säga nej, hur ska hon annars lära sig om hon inte får sko.
Jag tar själv aldrig lärlingar av 2 orsaker men det har hänt i 2 fall. Orsaken är att mina kunder anlitar mig för att dom vill jag ska utföra arbetet (vilket jag respekterar) och för det andra, jag har inte den tiden som krävs för att ge en lärling bästa möjliga förutsättningar.
Enlärling kan förstöra precis allt man har byggt upp under en lång tid så länge man inte står med direkt ögonkontakt och hinner avbryta ett felaktigt arbetsmoment redan innan det är utfört, när skadan redan är skedd är det svårt att göra så mkt åt det. Det räcker inte med att kontrollera efter att ev. felaktigheter redan uppkommit.
Det finns även en annan aspekt,, den nya lagstiftningen!!!! Ingen elev får ställa sig på en häst som besitter skador som lagen säger enbart får utföras av Godkänd hovslagare,, något nog så tänkvärt!!!
Du har naturligtvis all rätt i världen att förklara för din hovis att du inte vill att dennes elev ska utföra ngn form av arbete på din häst och det är bara så enkelt att det ska hovisen uppvisa respekt för. Har man en elev med sig så frågar man alltid först och precenterar eleven om det är ok att eleven utför vissa moment som man själv tar ansvar för att man har vetskapen om att eleven är mogen att utföra. Avböjer hästägare så är det bara acceptera.
I dag har jag en elev på deltid (delar den med en annan kollega) som har gått snart sitt första utbildningsår. Det denna elev gör för dagen är att ta av skorna, renskära sula/stråle, riktar skor efter hur jag vill att dom ska riktas i balans och slutligen nitar och slutför finnish samt tar hand om alla verkningar.
Verkning på skohästar/uppbyggande av hovens symetri samt påspikning av skor gör jag med elevens övervakning,, ibland verkar jag medvetet lite snett för att sen fråga eleven om verkningen är bra, enbart för att kontrollera hur eleven utvecklas. I början blev svaret alltid ja (medhållande) men för fasen om du nu tittar där å där ser du då inte att det inte är plant poängterade jag och visst nu börjar eleven lära sig att se skillnaden på en horisontell och vertikal linje.
I dag händer det ibland att eleven ser oplanheter i min verkning som jag själv inte ser innan det poängteras.
Jag och min kollega som delar på denna elev har 1 till år på oss att få till helhetsbilden på denna elev och jag blir alltid lika glad när en annan kollega ringer och säger att dom lånat våran elev och är imponerad över hur väl utförda dom inarbetate arbetsmomenten som eleven i dag besitter är utförda.
Jag har aldrig trott på att man ska gå för snabbt fram utan arbeta in ett moment i taget så det sitter i ryggmärgen, sedan gå vidare till nästa steg, iblan backa tillbaka, precis så som man gör när man hanterar och utvecklar unghästar.
Det första man gör med en elev är att se om den kan hantera olika individer, det första denna elev fick göra va att förra hösten brodda upp 50 hästar av olika modeller på en ridskola och det visade sig att detta va en hästmänniska med rätt mentalitet så nu hade jag fått en bild av hur den biten klarades av.
Denna elev ska tydligen gå (bara 1 år) med din hovis, skulle jag vara du så skulle jag tillåta att eleven gör dom moment som under inga omständigheter inte kan påverka din hästs vinklar eller monent som kan skada den,, studera och när du känner förtroende för denna elev så låt den gå till nästa steg.
För en elev är alla hästar en ny utmaning och utvecklande, tids nog så eleven komma så lång att den kan utföra ett fullgott slutarbete.
Jag förstår din fråga, hur ska en elev lära sig sko om eleven inte får sko, tänk på att det finns många moment i en skoning vilket flertalet av momenten är helt ofarliga för ägarens individ. På ett års tid borde du ha träffat eleven minst 6-7- ggr och för varje gång (om det är en lämplig framtida yrkesutförare) kommer du känna ett större förtroende.
Ett verklighetsfall: Jag va med en kollega som skulle sko tre hästar i ett stall, jag erbjöd mig att hjälpa till så min kollega frågade hästägaren om det va ok att jag skodde en av hästarna. Hästägaren avböjde vänligt men bestämt (och det ska man respektera) så jag pratade lite med hästägaren under tiden min kollega skodde och ägaren ställde frågor till mig. Efter 1/2 timme frågar ägaren om jag kan tänka mig att sko en av dom två kvarvarande.
Nu blev det plöstligt jag som kände en viss tveksamhet till detta "lappkast"
Nåväl allt gick bra och ägaren tackade oss båda för väl utförda arbeten.
Så jag har full förståelse för hur du resonerar, jag skulle däremot bli otroligt orolig om hästägaren sa, ja visst låt lärlingen sko på bara.