Lärling ska sko?

Sv: Lärling ska sko?

Jag förtår precis din "nojja". Då jag haft typ liknande problem.
Jag skulle ALDRIG tillåta en lärling fixa med min häst. Kan inte lärlingen lära sig sko på andra (mindre komplicerade) kunders hästar än din som det varit så sjukt mkt problem med och som är så känslig? Jag skulle absolut prata med hovslagaren om detta.
Vem står för veterinärvården om det blir fel??? Du som hästägare har i stort sett ingenting att säga till om ifall hovslagaren har skadat hästen pga felverkning. Det är mkt svårt att bevisa. Så, stå på dig, din häst ska inte behöva vara försökskanin.

Tror inte du behöver vara orolig. Har också haft en lärling ute med vår hovslagare och det var inga problem, hovslagaren stod bredvid och kollade hela tiden och inspekterade efter varje hov, dvs inte bara kollade där han stod utan gick fram och kollade från alla olika vinklar, lyfte och tittade, gav tips till lärlingen osv och bad denne korrigera om det var ojämnt verkat.

Det var så jag resonerade också. Även om det är en jätteduktig hovslagare som bara tar in jätteduktiga lärlingar så finns ändå risken. Jag tror knappast att det går att förmedla varje bank med hammaren eller varje skär med klingan som hovslagaren tänkt. Sen hur stor risken är att det blir fel det kan man ju bara ångra efteråt, med facit i hand.

Var ego och säg som du tycker. Vill du inte riskera att något händer med hästen igen nu är allt fungerar måste du säga det. Du är kunden =)

Jag hoppas att en hovslagare tar det som en komplimang, eftersom det bevisligen blivit bättre med just honom som hovslagare! Det finns massor med hästar med "normala" hovar utan tidigare problem som lärlingen säkert kan få börja med och sedan prova på mer "problemhovar" lite längre fram =)

Jag förtår precis din "nojja". Då jag haft typ liknande problem.
Jag skulle ALDRIG tillåta en lärling fixa med min häst. Kan inte lärlingen lära sig sko på andra (mindre komplicerade) kunders hästar än din som det varit så sjukt mkt problem med och som är så känslig? Jag skulle absolut prata med hovslagaren om detta.
Vem står för veterinärvården om det blir fel??? Du som hästägare har i stort sett ingenting att säga till om ifall hovslagaren har skadat hästen pga felverkning. Det är mkt svårt att bevisa. Så, stå på dig, din häst ska inte behöva vara försökskanin.

Fast när ska lärlingar lära sig att sko komplicerade hästar? När de sedan är nyutexaminerade utan någon som kan övervaka? Naturligtvis ska de inte börja med "problemhästar" men är det inte bättre de får sko komplicerade hästar under en erfaren hovslagares ledning än helt på egen hand och på en häst vars ägare kanske inte har lika stor erfarenhet av hästar och skoning som andra hästmänniskor? Om en lärling gör fel är det då inte den som övervakar lärlingen som gör fel? De allra bästa hovslagarna skulle nog behöva två lärlingar var som övervakas noggrant i minst ett års tid för det verkar ju vara stor brist fortfarande på bra hovslagare här i Sverige. Tänk på att hovslagare är ett slitsamt yrke och de bästa hovslagarna kan kanske inte hålla på så många år till. Välkomna i stället lärlingar som går med de hovslagare ni är nöjda med, och påpeka hur viktigt det är med noggrann hovvård så vi får fler bra hovslagare som verkligen tittar på hästen, lyssnar på ägaren och är noggranna vid skoning.

Här omkring finns det inte så många och min hovslagare är inte purung så jag bävar för den dagen han inte orkar längre för jag vet inte vart jag ska vända mig då. Jag hoppas det flyttar hit någon eller att någon utbildar sig men just nu ser det mörkt ut

Senast ändrad:

Jag förstår absolut hur du tänker, men om man vänder på frågan: ska jag som hästägare riskera en hård smäll ekonomiskt och riskera en halt häst för att nån annan ska få lära sig? Jag är lika mycket på bägge sidor och kan inte bestämma mig för vilken ställning jag vill ta.
Självklart vill jag främja lärlingar och fler hovslagare. Men på min häst ev bekostnad? Kanske inte när jag vet vilket helvette till liv han haft innan och önskar ingen häst att hamna där, och framförallt inte han igen. Så ja, det är svårt.. Hade jag haft ens tålhäst utan kända problem så hade det vart frittfram och gräva och karva.. :D men nu är jag mer nojjig. Och kanske mer rätta?? Vad vet jag? :(

Om din hovslagare verkligen är så bra som du säger så finns det då verkligen INGET att oroa sig för! Självklart ser han till att hästen blir verkad och skodd som vanligt, han lämnar ju inte lärlingen där och sticker eller hur!?

Tycker det är ganska löjligt att resonera som du och vissa andra gör här faktisk, det är brist på utbildade hovslagare och det är få hovslagare som är villiga att öht ta in lärlingar. Hur ska man kunna utbilda bra hovslagare om dom inte får börja nånstans??

Om din hovis tyckte att din häst hade så oerhört konstiga och svåra hovar att det var omöjligt för lärlingen att klara av det så skulle han nog inte låta denna verka din häst. Han har ju ansvar för jobbet som görs.

Jag har haft min hovslagare sen hon var lärling, och min dv häst hade problemhovar och skoddes med ringskor i just den perioden. Kände mig aldrig osäker pga det, hon blev ju övervakad hela tiden. Har använd henne sen hon blev klar, säkert över 10 år sen nu. Ibland har hon haft någon med sig och jag ser hellre att min häst blir skodd av en lärling under hennes kontroll och hjälp än av en färdigutbildad annan hovslagare. Har varit tvungen att göra det ett par ggr och har inte alls varit nöjd med varken skoning eller verkning.

Du borde se det som positivt att en ny hovis kommer lära sig hur din häst skal skos! Tänk om din nuv blir sjuk, skadad, dör eller av andra skäl slutar sko. Då är det ju toppen att det finns en som kan ta över!! :)

Jag tycker det verkar som om du har bestämt dig för att lärlingen inte ska få verka/sko din häst.
Jag tror, som jag skrivit tidigare, att din hovslagare med god kännedom om din hästs hovar och historik, har bedömt att just denne lärling klarar av uppgiften.
Personligen skulle jag lita på den bedömningen hos min hovslagare.
Men det måste inte du göra, och du kan säkert tacka nej.
Gällande betalningen: om du ska betala halva priset för att lärlingen gör jobbet. Var får din hovslagare sin lön, som ska vara med hela tiden och faktiskt ha ansvar för jobbet??
Jag haft ut en mycket duktig lärling här på gården som skott. Hon var helt i slutet av sin utbildning och skodde därför självständigt. När hon var själv, tog hon mindre betalt just pga att hon fortfarande inte avslutat sin utbildning.
Kan tillägga att hon gjorde ett mycket bra och gediget arbete på alla fem hästar hon skodde. Och skorna satt som berget, till och med på den som brukar sparka av sig var tredje dag eller så.

Nu tryckte du väl på fel knapp? Det var väl till TS? Jag skulle önska min hovslagare hade en lärling?

Jag förstår absolut hur du tänker, men om man vänder på frågan: ska jag som hästägare riskera en hård smäll ekonomiskt och riskera en halt häst för att nån annan ska få lära sig? Jag är lika mycket på bägge sidor och kan inte bestämma mig för vilken ställning jag vill ta.
Självklart vill jag främja lärlingar och fler hovslagare. Men på min häst ev bekostnad? Kanske inte när jag vet vilket helvette till liv han haft innan och önskar ingen häst att hamna där, och framförallt inte han igen. Så ja, det är svårt.. Hade jag haft ens tålhäst utan kända problem så hade det vart frittfram och gräva och karva.. :D men nu är jag mer nojjig. Och kanske mer rätta?? Vad vet jag? :(

Om du har en bra relation med din hovslagare kan du väl prata om detta med hovslagaren också? För jag hoppas verkligen att hovslagare övervakar sina lärlingar mycket noggrant och aldrig låter dem gräva och karva innan de är redo för det.

Men en sak som jag faktiskt inte har koll på hur är det med ansvarsförsäkringar hos hovslagare, vad som gäller om hästen blir halt? Och hur lärlingarna är skyddade av försäkringar eftersom de inte är färdigutbildade har väl knappast lärlingarna någon försäkring? Går övervakande hovslagares försäkring går in om det skulle bli en tvist?

Senast ändrad:

Åhh jag vet inte om jag är riktigt fjantig nu men jag tycker detta är jättejobbigt.. :crazy:

Hjälp mig!! Är jag skittöntig?? Hur mycket kan en lärling ''förstöra''? Hur stor skillnad kan det bli för hästen att någon annan skor fast med sin vanliga hovslagare som handledare??
Kan man säga nej, att jag inte vill att lärlingen skor? Det känns jävligt fult att säga nej, hur ska hon annars lära sig om hon inte får sko.

Jag tar själv aldrig lärlingar av 2 orsaker men det har hänt i 2 fall. Orsaken är att mina kunder anlitar mig för att dom vill jag ska utföra arbetet (vilket jag respekterar) och för det andra, jag har inte den tiden som krävs för att ge en lärling bästa möjliga förutsättningar.

Enlärling kan förstöra precis allt man har byggt upp under en lång tid så länge man inte står med direkt ögonkontakt och hinner avbryta ett felaktigt arbetsmoment redan innan det är utfört, när skadan redan är skedd är det svårt att göra så mkt åt det. Det räcker inte med att kontrollera efter att ev. felaktigheter redan uppkommit.

Det finns även en annan aspekt,, den nya lagstiftningen!!!! Ingen elev får ställa sig på en häst som besitter skador som lagen säger enbart får utföras av Godkänd hovslagare,, något nog så tänkvärt!!!

Du har naturligtvis all rätt i världen att förklara för din hovis att du inte vill att dennes elev ska utföra ngn form av arbete på din häst och det är bara så enkelt att det ska hovisen uppvisa respekt för. Har man en elev med sig så frågar man alltid först och precenterar eleven om det är ok att eleven utför vissa moment som man själv tar ansvar för att man har vetskapen om att eleven är mogen att utföra. Avböjer hästägare så är det bara acceptera.

I dag har jag en elev på deltid (delar den med en annan kollega) som har gått snart sitt första utbildningsår. Det denna elev gör för dagen är att ta av skorna, renskära sula/stråle, riktar skor efter hur jag vill att dom ska riktas i balans och slutligen nitar och slutför finnish samt tar hand om alla verkningar.

Verkning på skohästar/uppbyggande av hovens symetri samt påspikning av skor gör jag med elevens övervakning,, ibland verkar jag medvetet lite snett för att sen fråga eleven om verkningen är bra, enbart för att kontrollera hur eleven utvecklas. I början blev svaret alltid ja (medhållande) men för fasen om du nu tittar där å där ser du då inte att det inte är plant poängterade jag och visst nu börjar eleven lära sig att se skillnaden på en horisontell och vertikal linje.

I dag händer det ibland att eleven ser oplanheter i min verkning som jag själv inte ser innan det poängteras.:crazy: Jag och min kollega som delar på denna elev har 1 till år på oss att få till helhetsbilden på denna elev och jag blir alltid lika glad när en annan kollega ringer och säger att dom lånat våran elev och är imponerad över hur väl utförda dom inarbetate arbetsmomenten som eleven i dag besitter är utförda.

Jag har aldrig trott på att man ska gå för snabbt fram utan arbeta in ett moment i taget så det sitter i ryggmärgen, sedan gå vidare till nästa steg, iblan backa tillbaka, precis så som man gör när man hanterar och utvecklar unghästar.

Det första man gör med en elev är att se om den kan hantera olika individer, det första denna elev fick göra va att förra hösten brodda upp 50 hästar av olika modeller på en ridskola och det visade sig att detta va en hästmänniska med rätt mentalitet så nu hade jag fått en bild av hur den biten klarades av.

Denna elev ska tydligen gå (bara 1 år) med din hovis, skulle jag vara du så skulle jag tillåta att eleven gör dom moment som under inga omständigheter inte kan påverka din hästs vinklar eller monent som kan skada den,, studera och när du känner förtroende för denna elev så låt den gå till nästa steg.

För en elev är alla hästar en ny utmaning och utvecklande, tids nog så eleven komma så lång att den kan utföra ett fullgott slutarbete.

Jag förstår din fråga, hur ska en elev lära sig sko om eleven inte får sko, tänk på att det finns många moment i en skoning vilket flertalet av momenten är helt ofarliga för ägarens individ. På ett års tid borde du ha träffat eleven minst 6-7- ggr och för varje gång (om det är en lämplig framtida yrkesutförare) kommer du känna ett större förtroende.

Ett verklighetsfall: Jag va med en kollega som skulle sko tre hästar i ett stall, jag erbjöd mig att hjälpa till så min kollega frågade hästägaren om det va ok att jag skodde en av hästarna. Hästägaren avböjde vänligt men bestämt (och det ska man respektera) så jag pratade lite med hästägaren under tiden min kollega skodde och ägaren ställde frågor till mig. Efter 1/2 timme frågar ägaren om jag kan tänka mig att sko en av dom två kvarvarande.;) Nu blev det plöstligt jag som kände en viss tveksamhet till detta "lappkast":eek:

Nåväl allt gick bra och ägaren tackade oss båda för väl utförda arbeten.

Så jag har full förståelse för hur du resonerar, jag skulle däremot bli otroligt orolig om hästägaren sa, ja visst låt lärlingen sko på bara. :grin:

Men en sak som jag faktiskt inte har koll på hur är det med ansvarsförsäkringar hos hovslagare, vad som gäller om hästen blir halt? Och hur lärlingarna är skyddade av försäkringar eftersom de inte är färdigutbildade har väl knappast lärlingarna någon försäkring? Går övervakande hovslagares försäkring går in om det skulle bli en tvist?

Lärlingen är försäkrad genom sin skola, går eleven ingen utbildning bedriven av en skola så finns ingen försäkring som elev kan hänvisa till, huvudansvaret och ev. skadeståndsanspråk går helt på lärarens försäkring (om det nu finns en ansvarsförsäkring).

Så här bör man se upp med 2 saker. 1. att sin ordinarie hovis har en ansvarsförsäkring, 2. att eleven bedriver sin utbildning via en skola.

Åhh jag vet inte om jag är riktigt fjantig nu men jag tycker detta är jättejobbigt.. :crazy: Jag vet inte om det är befogat eller om jag just är löjlig. Därför måste jag få lite råd hur jag ska agera eller lugna ner mig.

Jag har en häst som hela sitt liv innan jag köpte honom haft jäääääääätteproblem med sina hovar. Han var oridbar på somrarna för att hovarna var obefintliga, han tappade skorna varje ridtur. Detta slutade med att hästen var oerhört trångskod, hade tillbakabildade strålar som var riktigt fula med röta och allt.
Sedan till detta hör att hästen är jättekänslig för hur han är verkad. Minsta lilla så slår han ihop och det känns när han rids att han blir lite obalanserad.

Jag har hittat en suuuper hovslagare som har förvandlat honom till en häst med kanonhovar. Han är superfin att rida och allt bara stämmer! Jag är så jäkla glad att jag hittat denna hovslagare.

Sen när han skoddes igår så säger han att han ska ha en lärling under ett år som ska sko. Jag frågade hur det skulle gå till och han förklarade att hon ska verka och han kommer kolla så det ser bra ut, sedan kommer hon rikta och slå på skon och han kommer kolla igen. Tillslut kommer hon göra allt själv och han kollar slutresultatet.

Detta resulterar alltså att någon annan kommer sko min häst under ett helt år. Det blir en hel del skoningar då han skos var 6:e vecka. Jag mår inte bra när jag tänker på det här. :( Jag är så jäkla rädd att det ska bli skit med hästen när allt kommer bli annorlunda.

Hjälp mig!! Är jag skittöntig?? Hur mycket kan en lärling ''förstöra''? Hur stor skillnad kan det bli för hästen att någon annan skor fast med sin vanliga hovslagare som handledare??
Kan man säga nej, att jag inte vill att lärlingen skor? Det känns jävligt fult att säga nej, hur ska hon annars lära sig om hon inte får sko. Men jag kan inte sova. Jag är så rädd att hästen som haft problem med kroppen hela sitt liv ska få lida. :cry: Är jag fånig? Kan jag vara lugn?

Jag tycker att lärlingen ska få öva sig på hästar med lättare fötter. Jag har själv en "lättfotad" häst som är enkel att sko/verka och har inget emot handledda lärlingar. Men hade jag haft en häst med problemfötter skulle jag bara ha accepterat den utbildade hovslagaren.

När det gäller det ekonomiska tror jag inte att du får rabatt för att lärlingen gör jobbet.

Tack för riktigt bra tänkvärd läsning!! Det är precis det du nämner om verkningen och det min hovslagare byggt upp under ett års tid nu så enkelt kan gå åt skogen om lärlingen hinner göra fel. Du sätter verkligen ord på det jag inte kan förklara!!!! Min oro.. :)

Jag kommer prata med min hovslagare och lärlingen kan få göra allt utom att verka. Det vill jag inte.. Längre in under året slå på skorna om hon är duktig. Det står för mycket på spel än vad jag kan hantera om något skulle hända. :)

Men din hovslagare komer att ha grynkoll ju, om han märker att det inte funkar så kommer han att sko själv. Vore jag dig skule jag inte bekymra mig ett smack.

Mmm det är lite så jag också tänker. Och angående priset så vet jag att man betalar fullt. Var bara en reflektion att man betalar halva priset över allt annars :D Så det var inget seriöst påpekande att jag inte vill betala. ;)

kryddelydd: jag har inte bestämt mig, jag vill få hjälp att tänka klart. Och på nåt sätt måste jag få vara orolig då det för mig är mycket som står på spel. Det är inte gratis att ha en halt häst och det är absolut inte ett dugg roligt. Speciellt inte om det går att undvika.

Det är konstigt att folk annars är så extremt noga med att det ska vara perfekt allting, men man verkar inte tycka att det är konstigt att byta hantverkare till en av de mest viktigaste (för mig iafl) jobben på en häst. Även om jobbet blir superbra gjort så kan det omöjligt bli samma som om min ordinarie utfört jobbet. En lärling kan väl knappast ha hela historiken i bakhuvet när hon verkar hovarna??

Så missförstå mig inte. Det är inte det att jag inte litar på att jobbet inte blir bra, för det blir det garanterat. Det blir det säkert om jag skulle byta hovslagare varje gång. Det blir bra på deras sätt. Men inte på hästens sätt i det arbete och mål som ordinarie hovis lagt upp och jobbar mot. Det är där min sko klämmer lite. :)
Och meningen med tråden är att dementera eller bekräfta mina teorier. Jag har inte bestämt mig för nåt. Jag velar utav bara tusan för jag vet varken ut eller in. :p

Det är nog mkt ovanligt att en lärling använder en helt annan metod och skor på ett annat sätt än vad deras mentor gör. Tänk på att dom spenderat många timmar med att studera just din hovis verka och sko och han kommer som sagt säkert att ha stenkoll på arbetet.

Det är inte ens säkert han tänkt att lärlingen ska göra hela skoningen själv? Inte första gången iaf, kanske ska lärlingen bara ta av och på skor och så sköter hovis verkningen för att visa hur just din häst ska verkas.

Förutsatt att din hovslagare är så duktig och bra som du säger så tror jag du oroar dig helt i onödan!! :)

Kan bara säga att jag förstår Din oro helt och fullt. En häst som har haft problem hade jag inte låtit någon annan än den jag vet fungerar röra.

Hur behjärtansvärt ändåmålet att låta en lärling öva sig än är så är det jag, i detta fallet Du, som står risken. Det är jag som får ta skiten efteråt om något går fel, det är jag som står med en halt häst, medan hovslagare och lärling åker hem till sig. Så aldrig är mitt svar.

Lycka till vad Du än bestämmer Dig för.

Men om någon annan skor så blir det ju med automatik en annan skoning med andra vinklar och allt som hör till, jag har ju valt min hovslagare för att jag vill ha hästen skodd som han skor.

Nu tycker jag du målar fan på väggen utan ens pratat med din hovslagare! du har förtroende för din hovslagare, och denne har bedömt att sin lärling klarar av att sko din häst, det blir INTE per automatik andra vunklar och en annan skoning. Lärlingen lär ju sig av DIN hovslagare? Dvs, hen ska sko som din hovslagare gör.

Hovslagaren vill och vet att din häst behöver de vinklar som den ska ha, varför skulle han låta lärlingen sko den på ett annat sätt?

Exakt!

Senast ändrad:

Om du har haft mycket problem med din hästs hovar och är orolig över detta, prata med din hovslagare!
Men jag tror inte att det är något att oroa sig över, det sker förmodligen (förhoppningsvis) under noga övervakande av hovslagaren, särskilt om denne är medveten om hästens tidigare problem. Lysande tillfälle för lärlingen att lära sig något om just det problemet!
Jag vet att lärlingar genom åren då och då har skott mina hästar med min hovslagares övervakande, och jag har hitills aldrig haft något att klaga över vad gäller detta.
Om inga hovslagarlärlingar får lära sig genom att vara med aktivt och faktiskt sko våra hästar, vart ska nästa "årgång" av hovslagare komma från? ;)

kl

TS, jag förstår dig. Det ska bli intressant att se vad som händer när du har pratat med din hovslagare, om du vill uppdatera tråden. :) Jag förstår din oro, och tycker helt klart du ska säga precis som du känner till din hovslagare. Ni borde ju kunna komma fram till någon slags kompromiss? T.ex. behöver ju lärlingen kanske inte göra allt från början om du känner dig osäker, utan från början kanske bara stå och titta på för att sedan göra mer och mer om du känner dig okej med det. Det är ju trots allt din häst. :)

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 595
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama