Lärling ska sko?

Nominous

Trådstartare
Åhh jag vet inte om jag är riktigt fjantig nu men jag tycker detta är jättejobbigt.. :crazy: Jag vet inte om det är befogat eller om jag just är löjlig. Därför måste jag få lite råd hur jag ska agera eller lugna ner mig.

Jag har en häst som hela sitt liv innan jag köpte honom haft jäääääääätteproblem med sina hovar. Han var oridbar på somrarna för att hovarna var obefintliga, han tappade skorna varje ridtur. Detta slutade med att hästen var oerhört trångskod, hade tillbakabildade strålar som var riktigt fula med röta och allt.
Sedan till detta hör att hästen är jättekänslig för hur han är verkad. Minsta lilla så slår han ihop och det känns när han rids att han blir lite obalanserad.

Jag har hittat en suuuper hovslagare som har förvandlat honom till en häst med kanonhovar. Han är superfin att rida och allt bara stämmer! Jag är så jäkla glad att jag hittat denna hovslagare.

Sen när han skoddes igår så säger han att han ska ha en lärling under ett år som ska sko. Jag frågade hur det skulle gå till och han förklarade att hon ska verka och han kommer kolla så det ser bra ut, sedan kommer hon rikta och slå på skon och han kommer kolla igen. Tillslut kommer hon göra allt själv och han kollar slutresultatet.

Detta resulterar alltså att någon annan kommer sko min häst under ett helt år. Det blir en hel del skoningar då han skos var 6:e vecka. Jag mår inte bra när jag tänker på det här. :( Jag är så jäkla rädd att det ska bli skit med hästen när allt kommer bli annorlunda.

Hjälp mig!! Är jag skittöntig?? Hur mycket kan en lärling ''förstöra''? Hur stor skillnad kan det bli för hästen att någon annan skor fast med sin vanliga hovslagare som handledare??
Kan man säga nej, att jag inte vill att lärlingen skor? Det känns jävligt fult att säga nej, hur ska hon annars lära sig om hon inte får sko. Men jag kan inte sova. Jag är så rädd att hästen som haft problem med kroppen hela sitt liv ska få lida. :cry: Är jag fånig? Kan jag vara lugn?

Sv: Lärling ska sko?

Jag tycker du ska prata med din hovslagare om det, det är nog det bästa. Berätta hur du känner så kan ni säkert komma fram till något tillsammans.

De flesta problem och funderingar går att lösa med helt vanlig kommunikation mellan människor.

Min hovslagare hade också en lärling, men hon (lärlingen) tog bara av skorna har jag för mig, han (hovslagaren) skodde och verkade. Nu har mina hästar bra hovar och jag skulle inte ha något emot att hon skodde, men hade jag haft det så skulle jag absolut säga till och se till att det var min hovslagare som gjorde allt.

Min erfarenhet är att bra hovslagare har bra lärlingar.
Och eftersom hovslagaren är med och övervakar allt så är det minimal risk att något händer eller går snett eller ens riskerar att göra det.

knapp

och jag tycker det är jättebra med lärlingar som får vara med och lära sig. Har en häst som är "dum" att sko och det är perfekt att ha en till som vet hur man ska hantera åbäket. En lärling är ju mycket mer lyhörd och tar till sig instruktioner (förhoppningsvis).

När ordinarie hovis sedan har semester eller är upptagen har man ju en till att ringa :)!

Din hovslagare har antagligen bedömt att din häst klarar att verkas och skos av hovslagarens specifika lärling.

Jag tror inte du har någon anledning att vara orolig alls.
Men tycker du det är så hemskt jobbigt är det väl bara att du säger det till din hovslagare? Att du inte vill att lärlingen ska sko. Svårare än så kan det väl inte vara? :)

Svarar alla.

Självklar kan jag prata med hovslagaren om det. Jag vill mest höra andras reflektioner angående detta. Fler lär ha varit med om det. Så jag vill vetta om det är befogat att känna såhär eller ej innan jag bestämmer mig för vad jag vill. Därav tråden. :)

Men om någon annan skor så blir det ju med automatik en annan skoning med andra vinklar och allt som hör till, jag har ju valt min hovslagare för att jag vill ha hästen skodd som han skor. Och nu är ju hästen van att vara verkad på ett vis, kommer det inte påverka honom att helt plötsligt ända hovvinklar skoning och allt?
Det känns bara så jävla pest att en häst som är 9 år som för första gången i hela sitt inridna liv är frisk och FUNGERAR så ska man bryta en fungerande trend. För på nåt sätt känns det inte som att jag vill spela på min hästs hållbarhet bara för att någon annan ska få lära sig. Men jag kanske är egoistisk?? :o Kanske töntig och lite skrockfull?? ;)

jag bara gissar, men jag tror inte att en så duktig hovslagare som du hittat skulle ha en lärling han/hon inte litar på. Min hovslagare berättade sist han var ut att det är ett jätteproblem för nya hovisar/lärlingar att få förtroendet av kunder att sko vilket leder till mer jobb för dom hovisar som redan har häcken mer än full... Jag förstår att du är orolig absolut, men se det som så att lärlingen redan är hur duktig som helst eftersom han/hon fått förtroendet av din hovis, och i förlängningen har du en hovslagare i många år framåt som lärt sej av just den hovslagare du litar på - det kan alltså inte bli bättre

Grejen är att lärlingen ska sko din häst precis som din hovslagare gör. Hovslagaren vill och vet att din häst behöver de vinklar som den ska ha, varför skulle han låta lärlingen sko den på ett annat sätt?

Alltså, jag tror knappast att vinklar osv kommer att skilja bara för att lärlingen skor. Din hovis vet ju hur hästen ska verkas och skos, och denne kommer att vara med och kolla varje steg. Även en van hovis gör väl säkert liiiite olika varje gång, de är ju inte maskiner, och inte hästen heller ju.

Förklara för din hovis att du är orolig, att det är extra noga med den här hästen och att om det blir minsta försämring så vill du kunna "slippa" lärlingen framöver. Jag tror inte det är några problem, fast jag tror nog din hovis kommer att lära upp personen att bli lika bra som honom(?) och då har du ju som sagt två hovisar :idea:

Förstår din oro såklart, jag vill alltid vara med, titta, fråga och fundera när mina hästar verkas eller skos. Så gör det, och prata med lärlingen också.

Lycka till!

*KL

Vår hovis har alltid någon lärling med sig. Det största problemet brukar vara att de tar betydligt längre tid på sig att sko och att en del hästar hinner tröttna på att det ska lyftas och hållas ben uppe under så lång tid. Som tur var har hovis rätt bra koll på vilka hästar som är okomplicerade och om det är någon lärlingen inte ska fippla med förrän snabbhet och vana är upparbetad. Det finns även två hästar som har specialskor och dessa sköter hovis själv.

Eftersom du är orolig då din häst har haft problem så ska du säga till hovis och diskutera det med henom.
Det är kanske lämpligt att lärlingen övar på andra hästar (utan problemhovar) lite till innan eller kanske bara gör verkningen och hovis slår på skorna etc?

sort of OT
Herrn jag rider är egentligen okomlicerad att sko men han är lite oschysst och lägger gärna så mycket vikt som möjligt på just den delen av kroppen där hovis håller på (även med de som är vana) och ibland rycker han till sig benet eller gungar kroppen fram och tillbaka när han lessnar eller blir uttråkad, gärna med en uppsyn som säger "titta vad jag kan".:D Det har blivit mycket bättre eftersom vi har övat varje dag vid hovkratsning (jag uppskattar inte 600 kg häst som inte står still eller försöker lägga all vikt på mig...) men just hovis brukar få vara väldigt tydlig med att det inte är okej då heller.

Hmm får ge det en chans och se hur det funkar. Märker jag av minsta lilla så kommer jag agera :p
Min svagaste punkt när det gäller hästar är att jag är löjligt ängslig när det gäller sånthär. Totalt kontrollfreak. :D

Min förra hade problem hovar. Och där sa jag helt enkelt nej. Där fick ingen lärling sko honom. Det finns bättre hästar att lära sig sko på! Däremot så fick de gärna verka min shettis och och sko mina andra ponnyer. Men kallblodet var det nej! Jag tänlker inte riskera månaders konvalecent för en tappsko.

Nja...Vi pratar om en lärling här och ordinarie hovslagare är handledare och är med vid skoning. I det läget hade jag inte oroat mig alls. Självklart lär hovslagaren rätta lärlingen om vederbörande ändrar någon vinkel, det är ju det hovslagaren ska göra som handledare. Lärlingen kommer inte helt som novis heller utan har säkert fått genomgå grundläggande på döda hovar etc.

Någonstans måste ju hovslagare börja och får dom inte verka som lärling lär dom ju inte bli färdiga. Sen att du tar upp vilka problem hästen haft och din oro tror jag är bra även för lärlingen för att denne ska lära sig hantera både hovar, hästen och dess ägare.

Jag har varit med om liknande.

Min hovslagare (som är världens bästa, noggrannaste ;)) har haft med sig en lärling under våren. Första skoningen när han följde med var jag tvungen att fråga om han skulle prova på tävlingshästen, men då sa hovslagaren: Njaa, det ska ju bli som jag vill också. Blev lite nervös innan jag visste att han bara skulle nita på slutet på tävlingshästen.
Efter några skoningar hos oss fick lärlingen verka sällskapshästen som går barfota.

Jag skulle inte tolerera att någon annan än den rätta hovslagaren skodde hästen eftersom den har så mycket problem med hovarna.

Säkert tycker någon jag är jättelöjlig, men min hovslagare vet att jag är petig med allt efter en del problem i början när jag fick hem hästen för fem år sen och han vet att jag valde honom därför att jag vet att han är såpass noggrann.

Allt beror nog på hur mycket du litar hovslagaren, det verkar ju ändå som att han är väldigt kunnig som kunde få till hovarna på din häst =)

Åh vad svårt.. Det känns inte bra att vara såhär ''löjlig'' men å andra sidan har jag lagt ner stort 5siffrigt belopp på att operera hästen och få han frisk sedan hältor och problem hela sitt liv. Hästen funkar idag och skulle han bli halt skulle jag inte förlåta mig själv för att vara feg och säga nej. Men jag känner mig otroligt egoistisk. :crazy: När och vid vilken gräns tillåts man vara egoistisk? Just nu känns det som att hästens välbefinnande och min ekonomi kan bli ruggigt drabbad, men samtidigt vill jag inte vara så här jävla löjlig och kontrollkrävande.

En annan fråga. Jag betalar 1500kr för skoningen. Ska man betala full pris om lärlingen skor? Tänkte typ på frisörsalonger betalar man ju halva priset för lärlingsjobb?? Känns ju urlöjligt att betala 1500kr för nåt som en som inte är utbildad utför (jag vet att hon kommer ha handledare, men principen).

de lärlingar som "försökt" sko min häst har kommit så långt att de dragit av skorna, sen så är de helt slut och vanliga hovis får göra klart :p.
en lärling har dock fått sko min häst, och han gjorde det bättre än dåvarande hovslagaren .

min häst är klurig med sina hovar då hon lätt tappar vanliga skor, har då natural balance till henne nu och har inte tappat på evigheter. vill inte att nån lärling ska sko henne, dels för att hon är lagom bråkig och rycker undan benen för hovis men också för att jag vill vara säker på att skorna sitter som dom ska.

säg till din hovslagare att dra av skorna och se över vad som behöver göras men inte att raspa eller spika.
sin hovis har väll andra hästar med mindre hov problem som kan vara bra att träna på?

Idag har hästen hur fina hovar som helst. Så just hovarna är inget problem i sig idag tack vare hovisen. Det är förändringen som kan bli iomed att någon annan verkar (vinklar och allt som hör till) som jag är så rädd för. Minsta lilla som blir snett eller vint eller lite för höga trakter etc så slår hästen av sig bakkotorna och blir obalanserad att rida. Det märks så väl. Även om handledaren slänger ett snabbt öga efter verkning så kan knappast två personer verka lika dant. Det kommer bli skillnad. Frågan jag ställer är hur mycket kan det komma att påverka min känsliga häst?

Även om handledaren slänger ett snabbt öga efter verkning så kan knappast två personer verka lika dant. Det kommer bli skillnad.

Men om din hovslagare är noga så slänger han väl förhoppningvis mer än ett snabbt öga på lärlingens jobb? Och lärlingen får väl inte göra allt med en gång? Inte heller får väl lärlingen arbeta själv? Jag förstår att du är orolig men tänk om din ordinarie hovslagare blir sjuk eller skadad i framtiden. Och det behövs ju nya hovslagare också och att gå som lärling hos en duktig hovslagare och en noggrann hästägare som känner sin häst väl borde ju förhoppningsvis ge en nyutbildad noggrann och duktig hovslagare. Din hovslagare vet väl om hästens bakgrund? Och vet vad som kan hända om det blir minsta förändring?

Du är väl med vid skoningen antar jag? Så du ser ju hur mycket lärlingen får göra "obevakat" så att säga. Om hovslagare sitter i bilen eller gör något annat är det ju inte bra alls men om hovslagaren övervakar noggrant har du inom ett år förhoppningsvis tillgång till två hovslagare som känner din häst

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 595
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama