Sv: lära Rodi trava
Väntar ivrigt på fler svar!
Jag har en grisepassare. Eller naturtöltare kallas han med ett finare ord - men tölten väljer han inte naturligt speciellt ofta. Trav visar han aldrig naturligt, i princip. Enbart när han blir väldigt upphetsad, typ vid ihopsläpp med andra hästar och någon gång vid löshoppning - dock blir det mer och mer ofta små spontanta travsteg i övergångar (1 eller 2 steg - sedan klarar han inte av att hålla takten). När jag fick hem honom i november förra året kunde han bara knappt skritta, skritten var i en otroligt maklig takt utan minsta driv - om han försökte driva på mer så blev det genast grisepass. Just detta har blivit ofantligt mycket bättre ju mer styrka han fått, och nu kan han skritta på med ett bra driv - detta tror jag kan vara en nyckel till själva övergångarna också. (hans "driv" innebär att han lättare kan "lämna marken" - rent naturligt verkar han vilja röra sej så marknära som han bara kan, skjuter INGET "uppåt" i sina bakben - Drivet - diagonalen i skritten - blir också bättre av att dra saker, dvs inkörning är ingen dålig idé, eller klättra)
Galoppen är den bästa gångarten men även den blir ju lätt passaktig. Jag TROR att han är 5-gångare men jag är ju inte så kunnig vad gäller islandshästarna, och det är ju som ingen som försökt få honom i flygande pass - men jag har en känsla av att det finns där...
Jag ler bara om rådet att jobba med övergångar skritt-trav - hej bara, då behövs ju faktiskt någon tendens till trav från första början.
Jag har jobbat från många olika håll. Enbart från marken hittills - MEN nu när jag börjat rida honom märker jag att han stimuleras i sin diagonal när jag rider - han går inte in i grisepassen alls på samma sätt när jag sitter på honom. Så det kan nog vara som inridaren menade, att med ridningen så kan man också inverka på ett annat sätt.
Min idé har dock varit att stärka honom ordentligt från marken allra först, för min lille kille har varit SVAG - alltså rejält dålig styrka i hela kroppen. Obalanserad och mycket dåligt kroppskännedom.
Vi har jobbat mycket lös i skogen över stock och sten (off road!) och på senare tid på långa tyglar med stillsammas skrittövningar mot skolor på alla linjer. Han är väldigt bärig i sej själv och flyttbar, skolorna i skritten är enkla för honom och jag tror de stärker både kroppskännedomen och själva diagonala rörelsen. I övrigt så löshoppas han, har även jobbat lös över travbommar och det var förvånansvärt lyckat (på lina går det inte alls - han blir superstressad och grisepassar = slår i bommarna och blir rädd = låser sej ännu värre i överlinjen så han grisepassar ändå värre).
En AHA som kan betyda något rent ridtekniskt fick jag häromveckan då jag insåg att "flytt ut" med bogar stimulerar galopprörelsen, och "flytt in" med bogar stimulerar travrörelsen. (sidvärtes övht stimulerar ju diagonalen)
Det vill säga precis som flera sagt i tråden, en tanke mot öppnan i själva övergången, eller en tanke mot "flytt in av bogar", stimulerar själva travrörelsen.
Jag har jobbat lite ur den idén med min kille, på långa tyglar, men bara i ytterst små portioner då han lätt blir lite stressad - det är så ruskigt svårt för honom. Jobbar då med att flytta bogar in - in - in och samtidigt be om ett "kvickare" lyft i inner bak för att stimulera den diagonalen att bli närmre i nerslag. Det funkar väldigt bra men det blir egentligen mer TÖLT-träning än trav. Tölten och traven kräver ganska lika förutsättningar på min kille har jag märkt.
Hursomhelst så skriver dlG om hästar som hade tre gångarter - skritt, pass & galopp, och dessa var utmärkta transporthästar enligt honom väl?
Jag är nog nöjd om jag kan rida min isis i skritt & galopp....allt annat får bli en BONUS :smirk: