lära Rodi trava

em76

Trådstartare
Hur skulle ni gå tillväga för att lära denna häst att trava?
Han har ett mycket lateralt rörelsemönster; passaktig skritt, grisepass, tölt och fyrtaktig galopp, korsgalopp. Han har visat ett par steg fyrtaktig trav utan sväv.
Han är född 2004. Han är ledd rakt fram, har gått som handhäst, longerad några gånger. Det enda jag testat för att få honom att trava är att jag en gång satt på honom 225 g gummiboots fram och låtit honom springa i en sluttande hage, han töltade (med lyft :) ) nedför och galopperade uppför.

ER146.jpg

Rlong146.jpg
(Vad tror ni det är för gångart?)

Sv: lära Rodi trava

Det verkar vara något åt passaktig galopp :confused:
Jag skulle prova att longera honom med bommar så han får hjälp med att få in travtakten i hans kropp. Sen eftersom att han verka ha så pass mycket passtakt i sin kropp,talar för en väldig stelhet,jobba mycket med lösgörande övningar. Hoppas det går bättre för er.

Du kan även prova att göra nogranna övergångar mellan skritt och trav,gärna på volt.

Senast ändrad av en moderator:

Det är tölt. :)

Här är en bättre töltbild:
Rodi 9 månader
Roditoltl3.jpg

galopp 3 år
Rodigalopp297.jpg

Du måste få till ett diagonalt rörelsemönster. Skritt på stor volt flytta i skänkelvikning eller ganska rak öppna längs det runda spåret så att inner bak går ikapp ytter fram, ur det lätta på innertygeln och lägg på energi och se vad du får.
Gast

Lägger mig i !
Även om den rasen sägs vara sent utvecklad, vilket man även sa om halvblodet förr. så är det skillnad på om det är en lätt ryttare som rider med måtta o som är ganska duktig.

Det är bättre att rida den o lära sakta o ge långa viloperioder- när det behövs, än att börja senare o köra på.

Jag ska inte rida in honom själv utan han ska till hon som håller i linan till våren. Jag frågade henne vad hon tror om traven och hon trodde den kommer av sig själv när han får skor på sig eller när hon börjar inverka på honom från ryggen.
Hennes unghäst travar så här:
http://i19.photobucket.com/albums/b152/em76/Dstrav25.jpg
och den grisepassade som föl (fast den visade trav också).
Och det finns gott om exempel på hästar med bra trav som inte travat förrän i vuxen ålder, så jag är inte så bekymrad över den icke-existerande traven än. Jag tror att han om några år har bättre trav än hans mamma har, men han kommer aldrig få någon 9a för trav som sin pappa.

Jag ska i helgen träffa en som rider in unghästar och vi brukar diskutera träning och det var därför jag gjorde denna tråd, tänkte att det kan bli intressant att läsa hur duktiga ryttare som inte har islandshästerfarenhet tänker.

Rodis mamma Askja

trav
http://i19.photobucket.com/albums/b152/em76/AskjaALtrav.jpg

tölt
http://i19.photobucket.com/albums/b152/em76/AskjaEmmatlt.jpg

Tror att det är klokt att låta ngn duktig dressyrryttare rida till den i skritt, trav o galopp o sen ngn duktig islandmänniska fixa till tölten- senare.

Min häst är korsning Islandshäst/New Forest. Han rör sig lite som din av naturen. Han blir gärna pass-aktig i sina gångarter om man inte rider rätt. Han blir det speciellt i skritt och framför allt galopp.
Det var någon som skrev ovan om att rida öppna/skänkelvikning på volt för att få bort passen. Det är ett jättebra sätt att lösa problemet.

Jag red mycket med att flytta in bogen på volten, varvade mellan öppna och skänkelvikning med lite öppnatänk. Nu rör han sig rent i alla gångarter. Om han inte blir stressad, spänd eller jag gör fel, vilket kan hänga ihop allting.;)

Jag håller med. Men det kan hjälpa om dressyryttaren har erfarenhet av islänningar. Det är ju inte direkt som att rida vanlig häst alltid.

Håller med om att det är bäst att ta tölten sen också.

Väntar ivrigt på fler svar!

Jag har en grisepassare. Eller naturtöltare kallas han med ett finare ord - men tölten väljer han inte naturligt speciellt ofta. Trav visar han aldrig naturligt, i princip. Enbart när han blir väldigt upphetsad, typ vid ihopsläpp med andra hästar och någon gång vid löshoppning - dock blir det mer och mer ofta små spontanta travsteg i övergångar (1 eller 2 steg - sedan klarar han inte av att hålla takten). När jag fick hem honom i november förra året kunde han bara knappt skritta, skritten var i en otroligt maklig takt utan minsta driv - om han försökte driva på mer så blev det genast grisepass. Just detta har blivit ofantligt mycket bättre ju mer styrka han fått, och nu kan han skritta på med ett bra driv - detta tror jag kan vara en nyckel till själva övergångarna också. (hans "driv" innebär att han lättare kan "lämna marken" - rent naturligt verkar han vilja röra sej så marknära som han bara kan, skjuter INGET "uppåt" i sina bakben - Drivet - diagonalen i skritten - blir också bättre av att dra saker, dvs inkörning är ingen dålig idé, eller klättra)
Galoppen är den bästa gångarten men även den blir ju lätt passaktig. Jag TROR att han är 5-gångare men jag är ju inte så kunnig vad gäller islandshästarna, och det är ju som ingen som försökt få honom i flygande pass - men jag har en känsla av att det finns där...

Jag ler bara om rådet att jobba med övergångar skritt-trav - hej bara, då behövs ju faktiskt någon tendens till trav från första början. :angel:

Jag har jobbat från många olika håll. Enbart från marken hittills - MEN nu när jag börjat rida honom märker jag att han stimuleras i sin diagonal när jag rider - han går inte in i grisepassen alls på samma sätt när jag sitter på honom. Så det kan nog vara som inridaren menade, att med ridningen så kan man också inverka på ett annat sätt.
Min idé har dock varit att stärka honom ordentligt från marken allra först, för min lille kille har varit SVAG - alltså rejält dålig styrka i hela kroppen. Obalanserad och mycket dåligt kroppskännedom.
Vi har jobbat mycket lös i skogen över stock och sten (off road!) och på senare tid på långa tyglar med stillsammas skrittövningar mot skolor på alla linjer. Han är väldigt bärig i sej själv och flyttbar, skolorna i skritten är enkla för honom och jag tror de stärker både kroppskännedomen och själva diagonala rörelsen. I övrigt så löshoppas han, har även jobbat lös över travbommar och det var förvånansvärt lyckat (på lina går det inte alls - han blir superstressad och grisepassar = slår i bommarna och blir rädd = låser sej ännu värre i överlinjen så han grisepassar ändå värre).

En AHA som kan betyda något rent ridtekniskt fick jag häromveckan då jag insåg att "flytt ut" med bogar stimulerar galopprörelsen, och "flytt in" med bogar stimulerar travrörelsen. (sidvärtes övht stimulerar ju diagonalen)
Det vill säga precis som flera sagt i tråden, en tanke mot öppnan i själva övergången, eller en tanke mot "flytt in av bogar", stimulerar själva travrörelsen.

Jag har jobbat lite ur den idén med min kille, på långa tyglar, men bara i ytterst små portioner då han lätt blir lite stressad - det är så ruskigt svårt för honom. Jobbar då med att flytta bogar in - in - in och samtidigt be om ett "kvickare" lyft i inner bak för att stimulera den diagonalen att bli närmre i nerslag. Det funkar väldigt bra men det blir egentligen mer TÖLT-träning än trav. Tölten och traven kräver ganska lika förutsättningar på min kille har jag märkt.

Hursomhelst så skriver dlG om hästar som hade tre gångarter - skritt, pass & galopp, och dessa var utmärkta transporthästar enligt honom väl? :D Jag är nog nöjd om jag kan rida min isis i skritt & galopp....allt annat får bli en BONUS :smirk:

Usch det ar just den hara anledning jag nummera tycker islandshastar ar :smirk:, sa mycket jobb..

Men i ala fall, travbommar som sakt hjalper mycket,
jag tog oxa hjalp av branta uppforsbackar med min grissepassare, efter ett tag behovde jag bara en liten uppforsbacke och i slutet kom den av sig sjalv.

Hahr oxa markt att passandet gor ryggen ganska stel och oflexibel sa massage kan hjalpa en hel del. Vilket jag upptackte nar jag gick grundkursen hos axelson och masserade min islandstos som inte travat pa en vecka el sa, och sen vipps trav igen. Fast da visste jag inte riktigt vad jag gjorde jag var bara glad att det fungerade.

Lyklig med min okunskap.

Losgorande skolor ar oxa bra men kan vara valldigt svart om hasten inte har nagon takt el ren gangart.

Spänningar gör ju ofta så att takten inte blir ren. Så även på min korsning.
Att hålla isisen lugn och avslappnad då den ska lära sig gå rent är väldigt viktigt. Det är det väl på alla raser som lyckas få lite passtakt.

Det är inte de lättaste hästarna att rida dressyr på. Men man lär sig en väldig massa av dem.

vad jag förstår är Rodi bara tre år, så du måste ge honom mycket mer tid at stärka sig. Jag började skritta min islandshäst vid 4,5 års ålder. inte förrän han hade en ren o stark skritt, efter ca ett år, började jag med några travsteg, men bara så många han orkade i rent tempo. Efter ca ytterligare ett halvår hade han en stark härlig ren trav. Inte förrän traven var riktigt stark började jag med lite gallop, och sist tölt! Lycka till!:bump:

Tack för alla svar!

Jag tror mer på fälttävlansryttare än dressyrryttare när det gäller att träna islandshäst, de har balans och framåtanda, dressyrryttare har en tendens att bromsa bort gång och arbetsvilja.

Jag kommer under vinterhalvåret att leda Rodi i terrängen (tyvärr har jag ingen ridhäst som jag ta med honom som handhäst till) och göra lite dressyrövningar från marken, skänkelvikning/öppna på volt och gå över cavaletti.
Målet med Rodi är en bra familje/verksamhetshäst och jag vill inte att han ska bli alltför väldresserad. Men det hade varit intressant om jag haft några kloner att låta träna dem på olika sätt, en AR, en tävlingsdressyr, en islandshästtävling o s v.
Jag tror han får välja själv vilken ordning gångarterna ska komma, är tölten lättare för honom än traven så får han tölta tills han själv bjuder på traven.

evis:
En grisepassare brukar vara lättare att få fram trav på än en äkta naturtöltare där inget kan rubba tölttakten.

Tyckte inte din häst det var tråkigt att bara skritta i ett år? Tränade du både från marken och ryggen? Hur ofta och länge?

Rodi började trava efter några dagar hos tränaren (det blev en annan än förra året) då han fått skor. Men traven är svår för honom, tölten är mycket stabilare, han bara tickar på :love:

RAlong.jpg

(10nde gången hon sitter på honom) Trav
Roditrav68.jpg

Tölt
Rodivg68.jpg

Han är inte heller fullt så passaktig i skritten längre.
RodiW238.jpg

(10nde gången hon sitter på honom) Trav
Roditrav68.jpg

Jag tycker inte att det där ser speciellt konstruktivt ut (visserligen bara en ögonblicksbild men ändå). Varför börja sätta hästen i trav som den har så svårt för innan man har befäst det mest grundläggande såsom att få hästen att söka bettet och bli lösgjord? När hästen är sådär spänd och kortar upp sin överlinje och sänker ryggen så får den ännu svårare att trava bra.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 753
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd