lära Rodi trava

Sv: lära Rodi trava

För att det är roligt att få fram några travsteg. :)
Nu är han hemma och jag har inte alls lika stor rida islandsunghästtränar-vana som tränaren så jag nöjer mig med att han går villigt framåt, så får det bli tölt eller trav eller grisepass.

Jag håller inte riktigt med dig.

Jag sitter inte o skrittar på tygeln på en häst som inte ens är inriden, utan traavar för att hästen ska kunna känna efter hur det är att bära ryttare o hitta sin balans- igen.

att få till en bättre trav- gör man senare.

Sedan han skoddes av för 4 veckor sedan har jag inte sett ett travsteg! Nu är grisepass transportgångarten igen. :rofl:

Jag red honom bara två gånger och då var det mest skritt, och några töltsteg när jag bad honom öka tempot.
Nu får han vila från ridning åtminstone någon månad till, sedan funderar jag på att skicka honom till första tränaren.

att få till en bättre trav- gör man senare.

:crazy:
Först måste man ju FÅ trav överhuvudtaget!
Liksom andra gångarter man har problem i kan det löna sig att öva grunder i de "lätta" gångarterna snarare än att traggla på med det svåra. Det senare blir så negativt/risk för problemfixerat.

Nu har jag aldrig sysslat med 4 eller 5-gångare.

Men nog skulle jag titta på hästens gångarter innan jag köper den o bedöma huruvida man har lust att lägga ner en massa energi på att få till basics- rena gångarter.

Hur vet man om den ens är fräsch:confused:

Em!
Visar den självmant trav utan ryttare?

Nej, inte barfota. När han var skodd (två månader) så travade han några steg ibland men töltade oftast.

Om jag skulle köpa häst skulle jag inte välja honom, men nu är han min uppfödning och det är intressant att se hur han utvecklas.
Som jag skrev i en tråd på gnägg så skulle jag gärna se dig rida honom. ;)

Är det vanligt att de gör så:confused:

Jag skulle nog ta hjälp tidigt- nu för att få tips o råd.

Jag sätter mig inte på en liten isis- om det inte ingår rullskridskor o njurbälte:D

Ovanligt är det inte.

Visst får du använda rullskridskor och njurbälte om du vill det. Han är drygt 140 cm och ganska bred så jag tror inte du når ner till marken även om du skulle ha långa ben. :D

Måste bara uppdatera.

Min lille har flyttat från en hage där det fanns både relativt öppna ytor och skog, till en hage med enbart skog.
Och det är ju lite både och, för i den hagen kan han inte använda sin favorit transportgångart grisepass, utan måste lyfta på benen när han ska ta sej fram.

I samma veva har jag jobbat mer med klickerträningstänk på linan med "trav"-arbetet. Då berömmer jag små små steg i rätt riktning.

Och nog tycker jag mej märka små tydliga framsteg, vi får något travupptag per pass på lina som är riktigt trevliga! Takten är lite osäker och han "dröjer" kvar mycket i varje nedslag, men det är mer åt trav än pass åtminstone, så jag har berömt massor och den vägen verkar helt klart funka för honom - han är väldigt mallig och blir mer och mer säker i hur han ska göra.

Ska bli spännande att fortsätta framöver, just nu är vi inne i fettbränningsperiod och således mest lågintensivt (långa promenader) "arbete". Försöker bara ta högst 1 pass på lina per vecka, det låter knas men jag tror inte det är bra att göra det för ofta, det är bara en känsla jag har. Måste få "mogna" mellan varje gång, märker störst skillnad då.

Ridningen gör ingen nytta alls så den skiter vi i för tillfället.

I somras hjälpte jag en tjej med en kallblodstravare som hon hade problem att hitta en lugn trav på, den grisepassade när hon bromsade den och när den travade gick det fortare och fortare så hon tappade balansen. Jag longerade och lät den springa fritt i pass och galopp och varje gång den travade några steg sa jag trav och efter bara några minuter travade den flera varv. Sedan red jag några gånger och röstkommandot fungerade, traven var ganska stabil så länge man bara tänkte på stadig lättridning och inte använde skänkel eller bett.
Att byta ut pessoabettet mot ett jaktkandar innebar en förbättring och jag har ridit/sett flera hästar som blir passaktiga med pessoa.

Nu byggs det paddock med staket på rätt sida vägen i Nydala så jag ska lära Rodi vad "trav" betyder när han fått skor.

evis: Vad har din häst för stam på mödernet?

Med vår passråtta jobba jag mycket från marken med kort töm. Uppmuntra henne att slappna av och höja ryggen, för det mesta lätt ställd men med bara mycket lätt kontakt i munnen. Om jag tar henne i munnen och ger för mkt stöd hänger hon sig i handen. I början jobba jag mest med lösgörande och avspänning i skritt, så drev jag på mjukt och försiktigt för att komma mot traven. I början var det bara ett halvt steg i trav innan passen kom, men snart blev det flera steg. Plötsligt kom hon på att det var hur mysigt som helst att trava! Varje gång hon hitta traven såg hon överlycklig ut och började frusta glatt. Som många passhästar hade hon mycket spänningar i kroppen, och när traven kom släppte dessa. Hon har blivit en mycket harmoniskare häst sedan traven kom och jobbar även mer korrekt med ryggen i tölten än vad hon gjorde innan!

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 753
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar